Gå til innhold

Fotokurs


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Har vurdert en stund å delta på et fotokurs.

Har noen av dere erfaring med dette? Hva er den beste løsningen ?

Ser at flere tilbyr fotokurs over f.eks 2 dager. Da er det mye teori og en del praksis med vurdering av bilder osv.

Kom over et nettbasert fotokurs på nettet, der var prisen noe helt annet og man kune bruke tid innimellom "slagene" på kurset.

Man får oppgaver som skal løses og sendes inn til vurdering.

For meg hørtes denne løsningen veldig fleksibel og bra ut.

Noen kommentarer fra ekspertene ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ekspert, men er ikke så sikker på om jeg ville tatt kurs. Da får du info fra EN person, som har sine egne meninger om ditt og datt. Samt at du finner den infoen du får av denne karen/damen på nett, eller bekjente.

Nå husker jeg ikke i farten hvilket utstyr/merke du bruker, men jeg er helt brennsikker på at du finner folk du kjenner som er villige til å lære deg 95% av alt de kan. Jeg tror at et par bøker, telefoner og youtuber, så har du samme tekniske info som du får på et hvilket som helst kurs.

Med litt egen innsats, så skaffer du deg en god grunnforståelse for det meste, og det eneste som gjennstår er da øye for motiv. Det klarer du ikke på noen kurs. Det er det kun ditt eget hode som kan finne ut av :)

Det var MIN mening :)

Hvilket kamerautstyr har du, og hva lurer du egentlig på innen foto? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr dags dato:

Canon EOS 30D

Canon EFS 17-85 mm

Sigma 70-300 APO DG

Canon 430 EXII Blitz

Canon 60 mm Makro

+ noe diverse ting og tang

Tja, hva jeg lurer på ? Litt av hvert egentlig. Har begynt å få litt peil på instillingene på kameraet og hva som skjer når man justerer slik og slik.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde siktet høyt.

Terroriset feks Lars Mathisen. Få ned på et papir hva du lurer på, kok kaffe, send en advarsel til Lars på sms, og forbered deg på en halvtime med mas :) Ha med deg blokk for notat :)

Så forsker du på det han har sagt til deg, og da dukker det opp 5 nye spørsmål. Skriv disse ned, og ring nok en gang til Lars. På et par dager, har du skaffet deg like mye info som folk gjør på hvilket som helst kurs.

Jeg har Andrè Brun til dette (Nikon) og jeg er han evig takknemlig for all hjelp. Er en del andre også, som Terje, Ola osv, men det er Andrè som er den som r mest skyldig :)

Rett og slett dra info ut av folk som kan Canon. Får du ikke hjelp, selg alt, kjøp Nikon, og Ring Meg til å begynne med. Etter 20 min, når jeg er tom for info, så ringer du Andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt du tenkte på ?

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43400

Hvis du har tid,råd og mulighet syns jeg du skal ta deg et kurs,det er den raskeste måten å lære seg foto på,og du vil etter et par sånne dager antakelig få flere aha-opplevelser enn noe annet sted.

På akam.no sitter det endel unge,endel erfarne og meget dyktige fotografer som villig vekk svarer på hva folk måtte finne på å spørre om,men en ting er gjennomgående når feks. nybegynnere spør om hva de skal gå for når de skal begynne med foto: At de legger inn kurs som endel av investeringen når utstyr skal anskaffes.

Og hva er egentlig forskjellen på Nikon og Canon,bortsett fra noe annerledes plassering av knapper,og litt spesifikasjoner,men sånn er det jo mellom modellene innenfor det enkelte merke også,ikke noe hokus pokus,André hadde sikkert vært like god på Canon,som Lars hadde vært det med Nikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags kurs du har tenkt deg Jan. Men regner med at det ikke er et utstyrstekniskt kurs der du lærer hva knottene på kameraet brukes til?

De fleste kursene jeg har sett info om, dreier seg om fototekniske kurs der utstyrsmerke ikke er noe tema. Så et kurs der temaet f eks er grunnleggende fototeknikk, portett, landskap, bruk av blitz, landskapsfoto, macro, lyssetting, etterbehandling osv osv vil jeg tro at man har god nytte av uansett hva slags utstyr du har.

Personlig så trives jeg godt med å delta i på kurs isteden for å lese meg til ting. så hvis det dukker opp en spennende kurs i  nærheten av meg, nøler ikke jeg med å delta.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg sier jobbe og feil. Du lever i en verden av digitalt foto. Du ser resultatet med en gang, bare å justere opp eller ned eller inn eller ut etter behag. Der har du din beste læremester for en god grunnivå. Jeg er enig i det Henning skriver. Heng deg på noen som har grisepeiling. Jeg sier ikke at jeg er en god fotograf men jeg har lært en del av folk jeg har vært sammen med som har bra peiling på foto. Du har et over middels bra kamera så det der tror jeg du raskt får peiling på. Sen handler det så klart om ambisjonsnivå. Hvis du vil havne et sted der André eller Lars Mathisen er, da er det så klart ikke bare kamerat eller en kurs det dreier seg om, da er det mange års jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg null peiling på foto. Bruker foreløpig et kompaktkamera og fyrer av fra hofta på full auto. Hehe. Har alikevel fått med meg at ganske mange her inne har peil. Vanvittig fine bilder, både av natur, fluer o.l. :)

Kanskje man kunne lage en fotocup? (Noe a la fluebindecupen). Hvor de med mest peiling sitter i juryen. Velger de div temaer, motiver osv. Så sender de som vil være med inn og får ærlige tilbakemeldinger med tips til forbedringer, instillinger og whatever. :) Lærer man fort litt tipper jeg :)

Som sagt, ikke peil på dette så mulig jeg er helt på viddene.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at utstyret har lite å si. Jeg har valgt Canon fordi flere av mine kompiser har samme merket og da er det lett å byttelåne optikk og utstyr om det er noe man vil prøve.

Er helt sikker på at Nikon gjør den samme jobben. ( Eller noe annet merke for den slags skyld )

Det jeg tenkte mest på var vel det å kunne prøve å feile under litt kyndig veiledning. Har tatt borti 20000 bilder nå med et 350D og det jeg har idag, så jeg har litt erfaring.

Neste skrittet føler jeg er å sette biten litt mere sammen. Derfor tenkte jeg kanskje at det var lurt med et kurs.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfaring med dette? Hva er den beste løsningen ?

Har ingen erfaring med kurs, men selv meldte jeg meg nettopp inn i en fotoklubb (Moss) og satser på å få dratt nytte av den ekspertisen som faktisk er der. De kjører fototurer og småkurs på dette og hint og man lærer nok mye på å bare snakke og være sammen med flinke folk :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt fotokurs. Jeg kjenner flere som har hatt masse utbytte av det. Noen er praktisk orientert og lærer av å se og observere, mens andre er teknisk orientert og lærer av å lese. Jeg tror jeg ville hatt mye å lære av å observert en dyktig fotograf angripe forskjellige motiver. Ofte når jeg går i naturen ser jeg et fint motiv og tenker "Her er det noe! Dette ville en dyktig fotograf fått noe vakkert ut av". Men jeg vet ikke hvordan jeg skal fange det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfaring med dette? Hva er den beste løsningen ?

Har ingen erfaring med kurs, men selv meldte jeg meg nettopp inn i en fotoklubb (Moss) og satser på å få dratt nytte av den ekspertisen som faktisk er der. De kjører fototurer og småkurs på dette og hint og man lærer nok mye på å bare snakke og være sammen med flinke folk :)

Eirik

Ikke noe dårlig forslag,her er en oversikt over mange fotoklubber,kanskje noen passer for noen. :rolleyes:

http://foto.no/cgi-bin/foreninger/oversikt.cgi?foreningstype=3,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere at jeg tror ikke at Nikon og Canon ikke har samme muligheter, og at knapper bare er plassert litt annerledes.

Det jeg mener er at har du en som kjenner kamera ditt helt og holdent, kan han forklare med ord at "den knappen brukes til å få bildet 0.3 eller 0,6 mørkere når du skyter i blenderprioritet. Kalles for eksponeringskompensasjon". " Den her er b litzcomp. Kan roe ned eller guffe opp litt blitz ved forskjellige behov" og slike ting.

Så får en opp en del ting en lurer på, og en ting en aldri lurer på for en vet faen ikke at det er mulig osv :) Det er her en kan forklare at slik og slik er det. Alle disse tingene her må sitte i hendene for at en i den hele tatt skal kunne ta gode bilder. Øye for motiv er noe helt annet. Du får ikke øye for motiv ved å ta et kurs. Dette lærer en seg over tid, etter hvert som en tar mye bilder, men det kan være greit å vide hvilken muligheter en har med kamera sitt, eller så kan en like godt bruke et povketkamera og få like gode bilder :)

Men for all del, kan hende at det er gode kurs der ute, men gu bedre så mange dårlige det er også :) Og der lærer en ikke en eneste drit og en kunne heller brukt pengene på fotoutstyr :)

JEG tror at det er viljen som gjør hvor fort en lærer dette her. Nok forveteskap, og vilje til å lære er viktig om en tar kurs eller ikke.

Jeg kan bare snakke for meg slev, men er det noe jeg lurer på, så er jeg NØDT til å finne ut av det fort som faen. Da er det rett på nett, eller rett i telefonen :)

Og ja. ETTER at en vet hva alle knapper og duppeditter er for no, så kan en selfølgelig ta like gode bilder med hvilket som helst DSLR. om det er nikon, canon eller noe annet. Ja, Lars hadde tatt gode bilder med Nikon, og Andre det samme med canon. Men så vet de navnet på ALLE uttrykk i fotoverden, og vet hva alle benevnelser er. Det lærer du ikke på et 6 timers fotokurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg boka til Ole Jørgen Liodden! Tror den heter Naturfotografi, eller noe slikt. Jeg har den og synes den er en av de bedre, spesielt for de som fotograferer i naturen.  Ellers er det alltid en betingelse at man leser manualen til kameraet. Ellers finnes det kompetanse og god hjelp på nettet. Jeg ville personlig kjøpt den nevnte boka.

Har vurdert en stund å delta på et fotokurs.

Har noen av dere erfaring med dette? Hva er den beste løsningen ?

Ser at flere tilbyr fotokurs over f.eks 2 dager. Da er det mye teori og en del praksis med vurdering av bilder osv.

Kom over et nettbasert fotokurs på nettet, der var prisen noe helt annet og man kune bruke tid innimellom "slagene" på kurset.

Man får oppgaver som skal løses og sendes inn til vurdering.

For meg hørtes denne løsningen veldig fleksibel og bra ut.

Noen kommentarer fra ekspertene ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg boka til Ole Jørgen Liodden! Tror den heter Naturfotografi, eller noe slikt. Jeg har den og synes den er en av de bedre, spesielt for de som fotograferer i naturen.  Ellers er det alltid en betingelse at man leser manualen til kameraet. Ellers finnes det kompetanse og god hjelp på nettet. Jeg ville personlig kjøpt den nevnte boka.

Tiltredes. og har man muligheten til et kurs med Ole Jørgen er ikke det noen dum ide heller :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mer kurs er litt ymse. Dersom du vet hva du vil fotografere og kan finne et bra kurs om dette har en nok klart mye igjen for det. Har en lyst til å bli god på portrettfotografering i studio er jeg ikke i tvil om at man kan lære mye på et kurs. Her er det så mange faktorer med lyssetting og komposisjon som kan læres gjennom et kurs.

For å ta gode fiskebilder eller landskapsbilder er det nok litt vanskeligere, og her er det nok læring av erfaring som er beste veien å gå. Men klart man må ha det fototekniske i orden og det lærer man greit gjennom en bok eller en kjenning som har peiling på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med den ang studio. Der kunne jeg faktisk tenkt meg å tatt et kurs :)

Er hellig overbevist om at det hadde en hatt mye igjen for.

Ja,tror nok du kunne hatt litt igjen for et sånt kurs(portrett),for selv om guttungen sikkert er lei av å portretteres,har du faktisk skapt noe gull der. ;)

Forøvrig har du kjøpt deg et veldig bra kamera,er imponert over detaljegenskaper og dynamikk. :D

Og når det gjelder CaNikon : Oppfattet ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike ting du har fortalt meg i begynnelsen som hva EV, SRGB, WB osv osv er, er likt for alle. Samme hvilket merke en har, og gjelder alle fotografer. Men forklaringer som "Den knappen oppe til høyre der, er lysmåleren. til venstre, måler kamera bare lys der fokusprikken er, i midten, som kalles matrix, måler den lys over hele søkeren. Den bruker jeg 95% av tiden" er VELDIG hjelpsom info. Og får en slik om alle duppeditter og knapper, så lærer en seg foto veldig fort. Da gjenstår bare motiv, gylde snitt osv igjen. Dette kommer med erfaring og kikking på andre sine bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med mye tilbakemeldinger 8)

Får se hva jeg gjør her fremover mot våren.

Det kurset som jeg vurderte er dette :

http://www.fotoskolen.no/

Det ser ut som om det kommer i et fornuftig tempo, og at man har litt å pusle med.

Jan

Hei Jan,

Så ikke så galt ut det der. Virker som proffe aktører.

For min egen del har jeg hatt stor nytte av å være med i en fotoklubb der vi møtes en gang i måndeden. Vi har gjerne et tema per møte, og medlemmer med spesialkompetanse innen ulike felter holder kurs. Med en årsavgift på noen hundrelapper får jeg veldig mye igjen. Det er mye å plukke opp fra fotografer med en annen tilnærming til foto enn deg selv.

Et annet tips er å se på så mye bilder du klarer. Nettet er en uendelig kilde til inspirasjon og tips.

Og selvfølgelig, gutta her på forumet har enorm kunnskap både til foto og fluefiske, så det er bare å spørre og følge med. Mange gode råd og tips, og ikke minst masse bra fotos å se på.

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...