Gå til innhold

Fiskesesongen 2011 - planlegger du også?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Moro å høre hvordan folk pleier å gjøre det med fiske-planlegging - eller ei. Jeg liker å legge litt planer for sesongene, for det gir liksom litt "vintermoro" med å glede seg til småturer også. Og å velge rette tidspunkt for ting.

Sjølv har jeg planlagt en av de grommeste sesongene mine for 2011, tror jeg, hvis ting går sånn noenlunde etter planen  :)

Den generelle planen er for min del å fiske hele sesongen, men også mer spesielle planer som går på klekkinger, plasser, elver, fordele det på ulike insektsarter, settinger og slik begynner å bli litt i boks. Og det føles så bra.

Som den positive personen jeg er: 2011 blir gromt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Planlegger de store utfluktene. Har hittil booket 3 tur/retur biletter nordover. Samt 2 uker på loffen til sommern. Utover det er det også lagt inn diverse turer så fort anledningen byr seg i Romeriksåsen og Øst/Nordmarka.

Hvor mye må jeg ut med for å få innsikt i Mr Browns planer ?  8) (hehehehe)

2011 kommer til å bli legendarisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, André :)

2011 blir nok ikke like h-a-r-d-c-o-r-e for min del, men et par fastsatte turer har jeg spikret inn. Én (alenetur) på Finnmarksvidda i midten av juni etter velvoksen ørret, samt en tur i noen "nyoppdaga" vann langs kysten etter fin røye på skjoldkrepsdiett :) I tillegg skal det satses friskt etter kveite med flue...

Mål: Som for begge de forrige tiårene.. Ørret over 4 kg på flue, anstendige røyer (inkl. sjørøyer). Nytt for i år: Fluefanget kveite.

Ellers blir det nok mange sporadiske småturer. Skal bl.a. dra døtrene mine med på de stedene jeg har blitt oppfostret med fiskestanga.

Tror det blir en fin sesong. Været nordpå kommer til å bli helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, André :)

2011 blir nok ikke like h-a-r-d-c-o-r-e for min del, men et par fastsatte turer har jeg spikret inn. Én (alenetur) på Finnmarksvidda i midten av juni etter velvoksen ørret, samt en tur i noen "nyoppdaga" vann langs kysten etter fin røye på skjoldkrepsdiett :) I tillegg skal det satses friskt etter kveite med flue...

Mål: Som for begge de forrige tiårene.. Ørret over 4 kg på flue, anstendige røyer (inkl. sjørøyer). Nytt for i år: Fluefanget kveite.

Ellers blir det nok mange sporadiske småturer. Skal bl.a. dra døtrene mine med på de stedene jeg har blitt oppfostret med fiskestanga.

Tror det blir en fin sesong. Været nordpå kommer til å bli helt topp :)

Hei, Lars  :) Jo, takk. Det var også ment som en tråd for gode tanker og fluefiske-vyer om kommende sesong  :)

Moro at du også har tatt mål for å ta med jentungene på fisketur - det synes jeg er moro. Mi datter, Amalie på 7 år, tok sin første ørret på tørrflue i 2010, og ønsker seg ei rosa fluestang nå  :rolleyes: så da har vi kanskje vekket interessen.

2011 - gleder meg til alt fra heftige danica- vak til buzzerfiske på stor ørret.

Og jeg gleder meg alt til å se et heftig kveite-fluefiske-bilde utpå høsten fra deg, Lars  ;) Good Luck!

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sånt tenker jeg:

Mars: Første tur i sjøen?

April: Første eller andre tur i sjøen?

Mai: Første tur i marka sånn mot midten av mai. Deretter marka.

Juni: Marka og elveturer.

Juli: Marka, elveferie med familien  ;) og en tur til Troms.

August: Hardangerviddas småelver og vann.

September: Elvetur og marka.

Oktober: Marka og harrtur.

November: Game over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen svære planer som utelandstur og slikt. Jeg skal sannsynligvis på tur i "go-perioden" for elv sammen med fiskekompisen min, kanskje en hel uke. Håper å treffe en og annen kar fra forumet da :)

Ellers begynte jeg å gjøre meg kjent i Østfold i fjor, og satser på mange turer til de dype skoger i sommer sammen med poden.

Den største planen er vel å fiske mye mere, og ikke la vind og regn og slikt stoppe meg i forsøket på å lure ørreten. Spesielt nå når jeg har litt flere vann å velge i. Håper i alle fall på litt fisk, er litt smålei av å aldri "treffe"..

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Må da bli en to-tre uker i sånn passe strekk i go`elvene, tenker jeg. Pluss flere "småturer".

Om jeg tror på pers på tørt i år? Mnnnjaaa, man håper da.

Men jeg fikk nå sett et par over tre i fjor, så jeg har mine mistanker om hvor de kan stå.

Buddien mista en som jeg nesten ikke tør anslå vekt på. I frykt for å bli stemplet som en enda verre fiskeløgner enn det jeg er...

Men da må det matche med alt mulig.

Spennende. Et par av de virkelig store jeg har spottet, og fiska på, er bare innom i meget korte perioder.

Og det er nesten så man kan stille klokka etter. Eller krysse av på kalenderen. Og er vannstanden i elva bittelitt feil, klekkingene er akkurat for små, så kan det bare være "mindre" fisk der:

[attachimg=1]

Dette var en av disse. Hehe.

Spess at det egentlig ikke trengs så enorme klekkinger for at de skal vise seg heller.

I år vurderer jeg å satse enormt på en av disse.

Altså ta sjansen på flere dager på ræva ved kun to hotspots.

Det kan bli totalt miss. Men det kan også bli total lykke.

Og så har jeg funnet en skikkelig lureelv i grei avstand. Som må testes ut. Lita og spennende.  

It`s gonna be Grand!

post-39-13949885976598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med noen markaturer til noen faste koselige småvann (forhåpentligvis) i slutten av april. Jeg ser for meg flere bomturer og blir det fisk ligger den på 200-600 gram. Det hyggeligste og mest frustrerende fiske gjennom hele sesongen ;D

Så går det jevnt i fisketurer fremover. mange nye vann som skal besøkes og et par elver.

I midten juni så blir det en fast ukestur til et vulgata vann

så blir det elvefiske de to første ukene i juli etterfulgt av en uke til finnmark eller troms.

I august starter markafiske igjen til det er slutt en gang i november

Målet for sesongen er å få min første røye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så stor planlegging foran noen av mine fisketurer.

Får håpe det blir litt vaking oppi Renaelva ved påsketider. (bruker å være det på den tiden).

Da byner sesongen for min del!! Nesten den triveligste tiden på året for fluefiske :D.

Resten av sesongen må jeg bare se an vær og føreforholdene. Men det blir garantert mange døgn på koia oppi Rena, samme som alle år ;D.

I år kunne jeg tenkt meg å tatt en tur oppi femundsmarka igjen noen dager, etter ca 10 års "pause". (er avhengig av at noen passer rådyrrenskern noen dager).

Hvis det skjer så blir det ev. å reise da været er riktig oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2011 blir et meget spennende år! Sesongen starter allerede i Mars, i noen små tidligelver på hedmarken, og etter hvert steinfluefiske i Glomma.

Hunnselva skal nok besøkes i Mai, samt alle de vanvittig koselige fisketurene mine til lokale fiskevann. Ørreten er stort sett ikke større enn maks. 4-5 hg. .. men det betyr ingen verdens ting :) Naturopplevelsen er verdt så utrolig mye mer, for min del.

I Juni og utover vil jeg nok bruke mye tid i Nord-trøndelag, både i forhold til jobb, men også fritid. Mange fine fiskeplasser der oppe også. I tillegg til Sverige.

I Juli blir det nok en god del timer langs Renaelvas bredd, samt andre elver i Østerdalen. Utrolig mange perler på en snor her oppe.

Den virkelig store godbiten blir Kolahalvøya i uke 29. Et utrolig hyggelig reisefølge er det også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spikra planer enda, man mange løse, og noen av de blir sikkert ikke noe av, denne sesongen. Et mål er ihvertfall å utnytte midt/sen-sommeren bedre, ved å trekke høyere til fjells. Tidligere har det gjerne blitt en pause fra midten av juli og utover august, da det er varmt i vannet.

Februar/Mars - En og annen tur med streamer etter ørret i vinteråpen elv. Kanskje tørt tilogmed, om det vaker en harr eller ørret.

April - Prøve å lande fisk til kilostråden på mygg før april er omme. :P

Mai - "Marka" - mygg og lepto. Rhodani i lokale småelver.

Juni - Elvefiske innover i indre dalstrøk, Rhodani, Aurivilli og Danica.

Juli - Prøve å få til en tur til Finnmark

August - Prøve å få til en jomfrutur til vidda.

September - Litt stille vann og de siste klekkingene i godelvene oppi dala.

Oktober - Litt stillevannsfiske i lokale vann.

Nov/Des - Selvmord vurderes. Evtentuelt NZ-tur. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig mange konkrete planer enda, men mye moro blir det . . .

Regner med det forløper seg omtrent slik :

April - Masse ørret fra 1-3kg på mygg

Mai - Masse ørret fra 1-3kg på mygg/maur/baetis

Juni - Fryktelig mange ørret fra 1-3kg på div døgniser

Juli - Ufattelig mange ørret fra 1-5kg på kola

August - Fjellfiske . . . enkelte ørret fra 1-2kg på det som fisken måtte foretrekke der og da.

September - Utrolig mye frustrasjon og bomtilslag på sky fisk med microdøgniser

Okt/Nov - Utrolig mange harr fra 1-3 hekto i ufyslige omgivelser

;D    ;D    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig mange konkrete planer enda, men mye moro blir det . . .

Regner med det forløper seg omtrent slik :

April - Masse ørret fra 1-3kg på mygg

Mai - Masse ørret fra 1-3kg på mygg/maur/baetis

Juni - Fryktelig mange ørret fra 1-3kg på div døgniser

Juli - Ufattelig mange ørret fra 1-5kg på kola

August - Fjellfiske . . . enkelte ørret fra 1-2kg på det som fisken måtte foretrekke der og da.

September - Utrolig mye frustrasjon og bomtilslag på sky fisk med microdøgniser

Okt/Nov - Utrolig mange harr fra 1-3 hekto i ufyslige omgivelser

;D    ;D    ;D

Så du morerer deg fortsatt med kilosfisk ydmyke mann. Synes det er kjedelig jeg. Fisker bare på ørret jeg tror er godt over 2.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål besøke et par nye steder hvert år. "Problemet" etterhvert er at man finner så mye fint, at man gjerne vil tilbake dit. Men da er det bare å utvide antall fiskedøgn, og det gjør jeg i år - slik at noen nye innslag også får plass i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til å prøve å gjøre seg kjent i områdene rundt molde. (Får vel prøve å lure med noen av kjentfolka til å vise meg noen gode plasser, selvog\m jeg syns letingen er halve morroa... ) Sette ny pers :) (dvs over 3 hg ) :)

Et par teltturer med gutta, og så får vi se ann resten.

Blir vel som vanlig med mye kveldsfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i år blir det litt mer hemmeligheter enn i fjord. Det jeg kan dele er Rena i juni/juli og Troms sammen med Krattsamen og 2 andre sullebukker. Blir nok og en tur til hemsedal og.

Ellers skal jeg utforske en sprekk i fjellet et sted. 2 fjellturer til 2 elver jeg drømmer mye om. Samt ei elv Oddbjørn og jeg rota litt i sist sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er sikkert er at jeg skal til Rena. Regner med det blir to uker fra sankthans, men får se våren litt ann, blir det likt som i fjor tar jeg heller to første ukene av juli.

Høstturen med Sigve er vel også også rimelig bankers. Ihvertfall på at det blir tur.

Blir nok litt for lite fisking i sommer også dessverre  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...