Gå til innhold

Hva gjør man når det "rykker" som verst?


Marius N

Anbefalte innlegg

De siste månedene har vært preget av sprengkuld, snø, is og annet faenskap som ikke lar seg kombinere godt med fluefiske. Flueboksene er fulle av nye og gamle kreasjoner som er klare for å lure drømmefisken. Det å sitte bak stikka begynner å bli mer et tidsfordriv enn en kreativ og åndelig oppladning. Snellene og stengene er polert og skriker etter å bli tatt ut av trekk og tuber. Absolutt alt tilsier at jeg burde komme meg ut men det går ikke -finnes jo ikke et fordømt åpnt vannhull!

Jeg merker jeg snart "går på veggen" - takler ikke ventinga lenger, kompenserer med å lese artikler forum og annet relatert stoff men det gjør ting bare verre... Kona får gjennomgå (verbalt selvfølgelig :rolleyes: )

Så hva gjør dere for å holde ut? Noen gode tips?

Tar i mot alle råd med et stort takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sjøørret-tur.

Få kastet litt,vært litt ute(hjelper bare det,og du blir snillere med madammen ;) )

Eller ta fram kartet,gjerne på gulesider.no,finn elver som kommer ut av dammanlegg(tailwaters)hvor det er lov å fiske.

Både i brakkvann og tailwaters går det faktisk an å oppleve fjærmyggklekkinger nå,og fisk som vaker,men i sjøen vil det vel helst gå i vannlopper,marflo og reker på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler ikke på Yr.no, men er lovet opp til +6 neste helg :D

selv er jeg lei fiskefilmer og jeg venter med søfiske til gradestokken viser +, orker ikke plage fisken og meg selv i kulda.

det jeg gjør er å binde fluer, planlegge turer og ikke minst ta meg en tur ut i naturen og kose meg uten stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sjøørret-tur.

Få kastet litt,vært litt ute(hjelper bare det,og du blir snillere med madammen ;) )

Eller ta fram kartet,gjerne på gulesider.no,finn elver som kommer ut av dammanlegg(tailwaters)hvor det er lov å fiske.

Både i brakkvann og tailwaters går det faktisk an å oppleve fjærmyggklekkinger nå,og fisk som vaker,men i sjøen vil det vel helst gå i vannlopper,marflo og reker på denne tiden.

Du sier noe kanskje man bare skal trosse kulda... Får jo kasta fra seg litt, spørs om det ikke blir en tur i morra,,,

Kart lesing overelater jeg til noen andre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botaniserer fluefiskebøker Marius. Du har et fantastisk antikvariat på universitetsgata der de har mange fine fluefiskebøker.

Vi skal ikke heller dra ut på jakt etter en åpen råk a? På tross av at de siste turene var totalt resultatløse var de utrolig fine! Gav ro i sjelen... Dette været må snu snart...

Må jo være fært for deg å ha en flunkende ny stang og snelle som bare venter på å kjøre blankt sølvtøy?

Uff uff uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva gjør dere for å holde ut? Noen gode tips?

Tar i mot alle råd med et stort takk!

Lyder kjent. Forrige sjøørret tur var på fredag og da var det faktisk en åpen råk. Den tettet seg riktignok før jeg fikk rigga stanga, men det var likevel et glimt av håp. Kompisen mente han hadde hørt rykter om en åpen råk i Sandefjord..  ;D ;D

Uansett så kan man slå ihjel tiden med å se på fluene på ebay:

http://sporting-goods.shop.ebay.com/Flies-/23812/i.html?_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282

Det er 13 000 annonser så her bude man finne noen som kan inspirere.

Ellers kan man finne webkamera som gjør deg oppdatert på isforholdene slik at man er klar straks isen er vekk. Det er drøssevis av slike kameraer og de er gull verd!

Eller så kan man pusse opp gangen hjemme. Det er kjedelig men det er enda værre å gjøre det når vårsola har tatt tak.

:) :)

Denne var fet: http://cgi.ebay.com/GUMMY-MINNOW-PIKE-BASS-TROUT-SALMON-and-SALT-/170603323703?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27b8c02137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å polere stanga regelmessig Marius så skal du se at du ikke har så mye frustrasjon igjen i kroppen  ;D

Rastløs som jeg er så har jeg faktisk ikke suget om dagen (altså ikke.. jah.. ikke tenk koffert nå!). Har ikke mange nok timer bak stikka enda, men en travel hverdag har sørget for at jeg ikke har blitt mettet helt enda på å fylle boksene med nye kreasjoner. Dessuten vet jeg at det er langt mellom de gangene man får brukt håven om dagen, så fyr heller opp i peisen, dra frem en god bok eller laptopen og hent inn litt inspirasjon  ;)

Jeg lever i troen på at vårløsningen er her om en måneds tid og da har jeg snaut nok med tid til å få på plass noen fine kreasjoner. I tillegg kan jeg trøste meg med at fiskekvota bare øker så lenge jeg kan bruke kuldeperioden til å være en eksemplarisk (as if!) familiefar og pleie forholdet litt  ;D Er tross alt det vinteren bør brukes til slik at man faktisk får frigjort noen fiskedøgn når det virkelig gjelder!

Og skulle du ha lite å gjøre i morgen så er du velkommen hjem til meg for å tapetsere, male, akrylere og sparkle. Er mer enn nok jobb her for frustrerte fluefiskere.

Nå skal jeg ut og skrive "Hadde min eier brydd seg like mye om meg som sitt fiskeutstyr" på den skitne bilen til Swede som jeg så parkert nede i gata her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er derfor det blir fryktelig lang tid mellom hver gang jeg får brukt den. Sist brukt i ´97  :D

Bare tuller med deg Fredrik :) Bilen din er mer velholdt enn den riskokeren jeg har som man knapt kan tyde skiltene på ;) Skal forøvrig la deg arve p-plassen min dersom ny eier av leiligheten ikke vil ha den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det gleder jeg meg til Lars. Dere trenger jo ikke kaste den på dem ...;) Må få det der bilhelvetet til et verksted og få den solgt så jeg får kjøpt meg en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kun en linje i prospektet ;)

Har allerede snakket med eier av plassen og luftet at jeg har en nabo som trolig vil ha den, så vi satser på at det løser seg :) Legger ut leiligheten i mars, men vi får ta resten på PM når det nÆrmer seg og jeg vet hvordan det ligger an. Nå skal jeg opp til naboen og klage på at det er fest. Jeg er jo ikke invitert! Skandale  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste månedene har vært preget av sprengkuld, snø, is og annet faenskap som ikke lar seg kombinere godt med fluefiske. Flueboksene er fulle av nye og gamle kreasjoner som er klare for å lure drømmefisken. Det å sitte bak stikka begynner å bli mer et tidsfordriv enn en kreativ og åndelig oppladning. Snellene og stengene er polert og skriker etter å bli tatt ut av trekk og tuber. Absolutt alt tilsier at jeg burde komme meg ut men det går ikke -finnes jo ikke et fordømt åpnt vannhull!

Jeg merker jeg snart "går på veggen" - takler ikke ventinga lenger, kompenserer med å lese artikler forum og annet relatert stoff men det gjør ting bare verre... Kona får gjennomgå (verbalt selvfølgelig :rolleyes: )

Så hva gjør dere for å holde ut? Noen gode tips?

Tar i mot alle råd med et stort takk!

Gjøre noe som er like gøy, fasinerende, utfordrene og møte likesinnede! Det er å gå på ski! Husk skistaver lages på samme måte og med tilsvarende materialer en bruker til fiskestenger. Å det er mye flere jenter som går på ski. De benytter ikke store vadebukser men tettsittende skibukser  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er unnagjort nå, hva vinteren angår . . . Nå er det 14 dager med ski-vm, og de dagene går rimelig fort for en som følger med på alt  :D

Når vm er over er vi godt i gang med mars, og da gjenstår det bare få uker før man tar første turen i håp om fjærmyggbeitende ørret.

April er på mange måter den fineste måneden, for da har man så mye nær forestående å se frem til  :D Fra sesongen starter for alvor i mai går tida så fort at det hele er over før man får sukk for seg  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det øyeblikkelig mars, og den lille tida som står igjen fram til vi får åpne elver og vann er _egentlig_ blåbær.. Joda, hardt, men overkommelig. Jeg bruker mesteparten av tida på å grue meg til november, da er faren stor for at det blir skautur med tau og ferdigrigga hengeløkke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...