Gå til innhold

C&R video


Juvis

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Lurer på hvor mange ganger jeg må si det før noen er enig, men jeg gir meg ikke selv om jeg har holdt på i noen år!

Jeg mener vi burde hatt et bevis på samme måte som jaktkort. Altså at man må gå et lite kurs med prøve og bestå dette for å kunne bedrive fiske i vassdrag hvor det er størrelses- eller annen fangstbegrensning.  Alt for mange kunne like godt bare knerte det de får. Og alt for mange vet ikke at de burde knerte det de får av små der de er. Jeg tror vi ville blitt overrasket over hvor mye bedre det kunne blitt rundt omkring om alle hadde blitt tvunget til et 3(4?)-timers kurs om behandling av fisk + litt til. Og vinteren er vel lang nok til at vi rekker et slikt lite kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Mulig noen er enig med deg Eikre, men jeg er overhodet ikke interessert i å betale for et "førerkort" for å få lov til å fiske.

Fiske der det er spesielle begrensninger. Tror vi snart må glemme den der "slik har vi alltid gjort" greia og ta litt ansvar for hvordan vi behandler våre vassdrag. Det er jo heller ikke sikkert at et slikt "kurs" ville koste stort mer enn en 0,4l utepils. Hvis du hadde sett hva jeg har sett blitt gjort i Hemsila så hadde nok du også vært rimelig enig. Noen av dem som fisker her burde absolutt gått kurs. Hadde vært mye bedre om de tok livet av fisken med én gang.

Men nok om det. Er bare mine meninger og de teller ikke mer enn én stemme blant mange tusen. Så det er nok ingen fare for økte utgifter i så måte.  ;)

Jeg får nok bare gå her og grøsse og grue og håpe på at det blir bedre av seg selv eller av slike videosnutter. Husker forresten en relativt hard diskusjon her på siden om det var mer humant å dra fisken inn på sandstranda (såkalt beaching) og tukle med den der enn å håve den med finmasket og knuteløst nett. Enkelte stod hardnakket på at det var bedre å la fisken rulle seg i sanden og ta i den med hendene mens den var som en softis med krokan. Motargumentet mot håven var at det ikke var bevist at det var bedre og dermed var det bare å dure på med sand, fiskeslim og hender... :rolleyes:

Her er den diskusjonen - http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=3147.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange ganger jeg må si det før noen er enig, men jeg gir meg ikke selv om jeg har holdt på i noen år!

Jeg mener vi burde hatt et bevis på samme måte som jaktkort. Altså at man må gå et lite kurs med prøve og bestå dette for å kunne bedrive fiske i vassdrag hvor det er størrelses- eller annen fangstbegrensning.  Alt for mange kunne like godt bare knerte det de får. Og alt for mange vet ikke at de burde knerte det de får av små der de er. Jeg tror vi ville blitt overrasket over hvor mye bedre det kunne blitt rundt omkring om alle hadde blitt tvunget til et 3(4?)-timers kurs om behandling av fisk + litt til. Og vinteren er vel lang nok til at vi rekker et slikt lite kurs.

I bl.a tyskland er det faktisk slik at en må gjennom en slags "jegerprøve" for å i det hele tatt får lov til å fiske i ferskvann. Hadde også vært for et slags kurs i Norge, spesielt når det gjelder catch and release...ser sjukt mye rart og kvalmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke enig med Hr. Eikre. Påbud og forbud har vist seg som lite hensiktsmessig virkemidler de fleste steder i samfunnet. Se bare på Renaelva, en masse påbud og forbud som mange gir en god dag i, ikke minst de som er satt til å kontrollere de, samt en del av lokalbefolkningen som ikke lenger for lov til å anvende fiskemetoder de har gjort i Renaelva i alle år. For ikke snakke om alle de som kommer fra tidligere østblokkland og som gir jevnt f i det som er av regler. Har mye mer tro på opplysning/utdannelse ala filmsnutten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er absolutt ikke enig med Hr. Eikre. Påbud og forbud har vist seg som lite hensiktsmessig virkemidler de fleste steder i samfunnet. Se bare på Renaelva, en masse påbud og forbud som mange gir en god dag i, ikke minst de som er satt til å kontrollere de, samt en del av lokalbefolkningen som ikke lenger for lov til å anvende fiskemetoder de har gjort i Renaelva i alle år. For ikke snakke om alle de som kommer fra tidligere østblokkland og som gir jevnt f i det som er av regler. Har mye mer tro på opplysning/utdannelse ala filmsnutten her.

Påbud eller forbud har i mange tilfeller vist seg som det eneste hensiktsmessige virkemidlet. Eller hadde det vært nok med opplysning om skadevirkninger mot røyking inne på puben?

Hvis man ikke får kjøpt fiskekort for Renaelva uten et slikt bevis (slik som det var med fiskeavgifta) så har det altså likevel ingen virkning? Folk gir altså beng i fiskekort også? Opplysninger hjelper i alle fall ikke mot de du nevner. De gir allerede f i alt. Eneste som da hjelper er å nekte dem.

Det har da blitt opplyst mye om behandling av fisk og ditt og datt i aldri så lang tid. Likevel er vi altså ikke kommet så veldig langt vil jeg si. Og er det så innmari ille å måtte sitte stille i noen få timer og faktisk få vite hva, hvorfor og når istedet for å lære av forskjellige nettvideoer eller populære dvd's hvor kunnskapen hos formidlerne i stor grad varierer? Jeg skjønner ærlig talt ikke at det kan være så fælt. Men jeg overlever nok at de aller fleste er dønn uenig med meg. Og hvis det er slik så er det sikkert jeg som tar feil igjen (se forresten sitatet... ;)).

Men vil selvsagt ikke gjøre noen stor sak ut av dette. Er bare en mening jeg har. Ikke verre enn det. Det kommer nok aldri til å bli aktuelt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et påbud om å erverve seg en viss kunnskap om behandling av fisk som skal gjenutsettes vil muligens komme i norge en gang i fremtiden også, men desverre tror jeg ingen av oss lever så lenge at vi får oppleve det.

Jeg har sett nok uvettig behandling av fisk til at jeg ville ønske et slikt bevis velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får kjøpt fiskekort for Renaelva uten et slikt bevis (slik som det var med fiskeavgifta) så har det altså likevel ingen virkning? Folk gir altså beng i fiskekort også? Opplysninger hjelper i alle fall ikke mot de du nevner. De gir allerede f i alt. Eneste som da hjelper er å nekte dem.

Det har da blitt opplyst mye om behandling av fisk og ditt og datt i aldri så lang tid. Likevel er vi altså ikke kommet så veldig langt vil jeg si. Og er det så innmari ille å måtte sitte stille i noen få timer og faktisk få vite hva, hvorfor og når istedet for å lære av forskjellige nettvideoer eller populære dvd's hvor kunnskapen hos formidlerne i stor grad varierer? Jeg skjønner ærlig talt ikke at det kan være så fælt. Men jeg overlever nok at de aller fleste er dønn uenig med meg. Og hvis det er slik så er det sikkert jeg som tar feil igjen (se forresten sitatet... ;)).

Er ikke uenig med deg, før jeg kom igang med fluefiske for alvor, var det rådyrjakt som sto for hovedaktiviteten. Der kreves det jegerprøve og noen timer på skytebanen hvert år. Klarer ikke helt å se at ikke det skulle være mulig for fiskere også å kurses litt, for å redde stumpene av naturen rundt oss... Alle argumentene om at sånn har det ikke vært og det skal jeg aldri forstår jeg lite av, hadde vel bare vært hyggelig det vel? I tillegg ville det kanskje tvunget frem litt bedre holdninger fra myndighetene for hobbyen vår?

Så fint ut det der  8)

Men la også merke til stanga hans som så ut til å ta seg en tur nedover elva!!

Han fanget fisk og slapp ut stanga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"suppose is the mother of all fuckups" er ei regle som går igjen blant datafolk. Og moralen er: Du skal ikke tro, men vite hvis du ønsker at ting skal gå riktig for seg. 

Jeg har inntrykk av at Ola Nordmann har blitt litt vel selvgod etterhvert. Vi er best og kan best. Det er nok ikke alltid tilfelle.

Jeg tror Juvis, Erik, Lars og Øyvind har helt rett i at litt mere kunnskap er på sin plass. Et fiskesertifikat tror jeg faktisk ikke er så dumt, særlig ikke hvor det praktiseres C&R.

Sjansen for at en ørret, som er kjørt unødvendig lenge og senere tas opp av vannet for å tas bilder av, vil dø er høyst reell, selv om den svømmer avgårde når du setter den ut. Tørre hender som holder fisken kan gi soppskader, som kan medføre en langsom død. Da er det faktisk ikke C&R som bedrives.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså fersk som fluefisker, i den betydningen som "gjelder" her. Og har ikke praktisert C&R - ut over det jeg har halt inn av vinterstøinger av laks opp gjennom årene. I lakselva var det (og er forhåpentlig fortsatt) stort fokus på hvordan disse fiskene skulle håndteres.

I tillegg til fisking har jeg gått på jakt siden guttedagene.

Etter mitt syn er jakt og fiske mye samme sak. Gjennom jakta er vi vant til å rette oss etter pålegg og myndighetskrav, og bevise våre ferdigheter. Alle som idag vil begynne med jakt må ta jegerkurset og avlegge bestått prøve.

Dette handler først og fremst om to saker; Kunnskap /opplysning /bevisstgjøring og Respekt for levende vesener, enten det er vilt, fugl eller fisk. Fisk regnes som en "enklere" og "laverestående" livsform og behandles ikke med den samme omtanke og respekt som varmblodige vesener.

Skal vi avlive, skal det selvsagt skje så raskt og smertefritt som mulig. Hvis ikke skal vi like selvsagt sørge for at vår befatning med individet er til minst mulig skade.

Etter hvert som de rette instansene blir oppmerksomme på denne problemstillingen, er det naturlig at det kommer både regler og kvalifikasjonskrav i forbindelse med C&R. Og for min del synes jeg det er helt riktig.

Det kan nok hende at mange av oss vil oppleve å måtte ha papirene i orden før vi slipper til i f.eks. Hemsila..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenke meg å sitte på "Skolebenken" for å lære mer om C&R, det er ikke der skoen trykker, det er påbudet om det jeg ikke helt greier å svelge. Det er forbudt å kjøre i mer enn 80 på en gitt strekning, de fleste kjører fortere. Det er forbudt å stjele i en forretning, mange gjør det alikevel. Eller hva med storviltjegere med både skyteprøve/jegerprøve, jaktlisens og våpenlisens? Vet ikke om ståa er så mye bedre der. Det er ikke så sjelden man finner artikler i aviser som omtaler skadeskyting av vilt, eller for den saks skyld mennesker. Kan nevne masse eksempler på forbud som ikke virker. Kan ikke da heller du Erik, og flere med deg, som er eller har vært landslagsfiskere og antagelighvis fanget og sluppet ut tusenvis av fisk,heller lage en opplysningsfilm, eller en liten brosjyre. Jeg har i hvertfall mye mer tro på det enn forbud/påbud og ville helt sikkert lest/sett den. Kunnskap er makt heter det jo så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha ned antall fiskere i Hemsil, er det jo et perfekt forslag å innføre et obligatorisk kurs i forkant av utdeling av fiskekortet. Man setter opp prisene en smule, (hva med ca 500 kroner for todøgnskort?) og holder et kjapt privatkurs i behandling av fisken, hvordan man klemmer ned mothaker osv. Da blir det bra veit dere ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vil man ha ned antall fiskere i Hemsil, er det jo et perfekt forslag å innføre et obligatorisk kurs i forkant av utdeling av fiskekortet. Man setter opp prisene en smule, (hva med ca 500 kroner for todøgnskort?) og holder et kjapt privatkurs i behandling av fisken, hvordan man klemmer ned mothaker osv. Da blir det bra veit dere ;D ;D

Greit å være uenig, men å ikke ville prøve å forstå og heller øse ut litt sarkasme er verre. Syns ikke det er nødvendig å være spydig. Dessuten koster det 900 allerede. Men prisene har jeg lagt frem mine meninger om før.

Dette er ment som et forslag for å ta vare på fisken og ikke for å flå folk. Gjør det gjerne gratis for min del, bare folk lærer litt mer om hvordan og hvorfor. Hvem som helst kan lage video, men få har kunnskap nok om selve temaet. Og hvilke videosnutter skal man velge å lære av når det allerede finnes en halv million av dem og langt fra alle sier det samme?

For meg kan det godt være slik at en fiskeforening som har fangst eller størrelsesbegrensninger er pålagt å legge til rette for et gratis kurs for et slikt bevis. Samme for meg så lenge fisken er i fokus og ikke hvor lenge vi kan kjøre den for at det skal bli kult på film og bilder. Eller som jeg har tenkt noen ganger (og faktisk også sagt i et par ekstreme tilfeller) ved elva: "Se nå for *** å få fisken i håven nå da! Og bytt gjerne fortom om det er så vanskelig." Jeg bruker forøvrig 0.15 i de aller fleste tilfellene. Selv i en såpass klar elv. Går fint det. Kan jeg bruke 0.18 så bruker jeg det. Og det er heller ikke slik at jeg må ha alle. Tar den ikke så tar den ikke og det går an å tusle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke vil forstå, så fra spøk til revolver først som sist: Dersom man hadde innført et slikt kurs i Hemsil, ville antakelig antall fiskere justert seg noe uansett om det ville vært gratis eller ikke. Det rører ved stoltheten til en del å plutselig skulle begynne å bli lært (selv om de antakelig ville hatt veldig godt av det.) Det med Hemsil og fiskekortpriser har vi begge ytret vårt syn på tidligere, så det er ikke no problem. Siden omtrent alle er enig med deg, følte jeg at det ikke gjorde så mye. Det bare falt meg inn, og jeg synes i grunn ikke det var spesielt urealistisk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan nevne masse eksempler på forbud som ikke virker" sier du, Hermann. Og så nevner du fartgrensa på veiene! OG HVORDAN TROR DU DET VILLE SETT UT PÅ VEIENE OM DET IKKE VAR FARTSGRENSER??? At en del idioter og dysfuksjonelle individer ikke klarer å innordne seg reglene i samfunnet er ingen argument for at regler ikke virker. Sånn vil det alltid være. Det er for disse vi har politi, bøter og fengsler. Og ja, det er mange idioter på veiene! Ulykkesstatistikken taler sitt klare språk om det.

De fleste skjønner og aksepterer at det må være regler for at ting skal fungere bra i samfunnet vårt. Nettopp Rena, og du kan ta med Hemsila, er vel bevis på at regler var det som skulle til for å bedre situasjonen i elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

:)

Det er ikke det at jeg ikke vil forstå, så fra spøk til revolver først som sist: Dersom man hadde innført et slikt kurs i Hemsil, ville antakelig antall fiskere justert seg noe uansett om det ville vært gratis eller ikke. Det rører ved stoltheten til en del å plutselig skulle begynne å bli lært (selv om de antakelig ville hatt veldig godt av det.) Det med Hemsil og fiskekortpriser har vi begge ytret vårt syn på tidligere, så det er ikke no problem. Siden omtrent alle er enig med deg, følte jeg at det ikke gjorde så mye. Det bare falt meg inn, og jeg synes i grunn ikke det var spesielt urealistisk heller.

Tankene mine om et slikt bevis er ikke sentrert rundt Hemsil, men naturligvis har de kommet til langs bredden av denne elva. Som du vet så er det restriksjoner stort sett over alt. "Minstemål" betyr faktisk fangstbegrensning og at enkelte fisk skal slippes tilbake. Og etisk sett er det overhode ingen forskjell i hvordan de bør behandles om de er 20 kilo, 2 kilo eller 20 gram. Heller ikke fiskeslag er forskjellige i så måte. Men vi gir stort sett blaffen og gjør som vi vil likevel. Stor ørret er liksom hundre ganger viktigere å være forsiktig med enn en 25 cm harr. For ikke snakke om sik. Etisk sett er det ingen forskjell, men jeg kan til en viss grad forstå hvorfor det er slik. Dessuten er det så mange av de små og da gjør det ikke så mye om det går litt galt i ny og ne. Vel... etikken er som sagt ikke proporsjonal med størrelsen. Og ettersom vi så å si alltid har hatt minstemål kan jeg derfor ikke forstå at motstand mot såkalt catch & release på større fisk. Men da kommer plutselig "lek med liv" og "fiske bare for moro er uetisk" inn i bildet. Jaja, den diskusjonen har vi vel hatt nok av så jeg gir meg der. Eneste er at jeg vil si at jeg er for "grønt fiske". Altså et fiske tilpasset vassdraget og ikke et 100% c&r eller 100% c&k basert på personlige prinsipper.

Basert på at vi i en og annen situasjon skal slippe tilbake fisk så mener jeg vi bør lære mer om hvordan dette påvirker fisken. På alle måter. Jo mer vi vet, jo mer kan vi ta vare på fisken. Og basert på alle de forskjellige observasjonene jeg har gjort forskjellige steder så blir fang og slipp praktisert på så mange måter at det umulig kan være mange som vet hvordan. Samme hvilken måte som er riktig. Bør man "pumpe" fisken eller ikke? Hvor lenge bør man observere den? Når bør den slås ihjel pga for store skader (Jeg har observert at enkelte leter med lys og lykte etter en bloddråpe for å kunne få lov til å slå). Er det bedre å la den beholde kroken i kjeften enn å tukle med å få den ut? Eller hvor mye tukkel er for mye tukkel? Hvor mye påvirker temperaturen hva fisken tåler? Hvor mye påvirker størrelsen hva fisken tåler? Er det forskjell på artene i så måte? Melkesyre påvirker fisken hvor mye? Antagelig har vi en lang vei å gå enda før de som "vet" blir enige om alt dette og kan skrive en lærebok om hvordan og hvorfor. Så det er nok ikke store faren for at et offisielt kurs for å få fiske der det er begrensninger vil bli avholdt med det første. Antagelig aldri.

Men jeg har sett så mye rart at jeg ønsker meg et slikt kurs. For vi oppfører oss for sprikende til at det kan være bra nok. Jeg har selvsagt gjort mine tanker om hva som funker og ikke etter alle årene med praktisering av fang og slipp, men jeg kan garrantere at jeg enda ikke vet hva som er helt riktig. Jeg antar og jeg mener, men vet ikke. Sånn rent bortsett fra at å kjøre en fisk mer enn nødvendig er tullball da. Akkurat det vet jeg og kommer jeg til å vite uansett hva fremtidige (kurs)bøker kommer til å fortelle oss. Og det blir kjørt for lenge alt for ofte. Jeg kan ikke forstå at 0.10mm spiss (fordi fisken er sær) sammen med en femmerstang er optimalt for c&r. I alle fall ikke om det er litt størrelse på fisken. Så hva bør vi gjøre og hvordan bør vi gjøre det?

Derfor ønsker jeg altså et kurs. Men jeg blir heller ikke sur om noen skulle mene noe annet. Bare litt skuffet, hehe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nettopp Rena, og du kan ta med Hemsila, er vel bevis på at regler var det som skulle til for å bedre situasjonen i elvene.

Hemsila trengte faktisk øyeblikkelig hjelp og det var rett før vi måtte ringe presten. Kort sagt: Det var på hekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...