Gå til innhold

C&R video


Juvis

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Lurer på hvor mange ganger jeg må si det før noen er enig, men jeg gir meg ikke selv om jeg har holdt på i noen år!

Jeg mener vi burde hatt et bevis på samme måte som jaktkort. Altså at man må gå et lite kurs med prøve og bestå dette for å kunne bedrive fiske i vassdrag hvor det er størrelses- eller annen fangstbegrensning.  Alt for mange kunne like godt bare knerte det de får. Og alt for mange vet ikke at de burde knerte det de får av små der de er. Jeg tror vi ville blitt overrasket over hvor mye bedre det kunne blitt rundt omkring om alle hadde blitt tvunget til et 3(4?)-timers kurs om behandling av fisk + litt til. Og vinteren er vel lang nok til at vi rekker et slikt lite kurs.

I bl.a tyskland er det faktisk slik at en må gjennom en slags "jegerprøve" for å i det hele tatt får lov til å fiske i ferskvann. Hadde også vært for et slags kurs i Norge, spesielt når det gjelder catch and release...ser sjukt mye rart og kvalmt.

Mesteparten av kurset er "hvordan avlive en fisk". C&R er forbudt i Tyskland. Alle ivrige fluefiskere fra Tyskland jeg kjenner mener Tyskland og sportsfiske er fullstendig idioti....

PS. jeg har fisket laks i en elv på vestlandet i flere år. Utleier her lar deg ikke slippe til med å fiske før man har gitt til kjenne at man forstår riktig behandling av fisk /CV&R, samt skille på SØ og laks, vill og oppdrett etc... Alle godtar dette her !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg må stille meg på linje Hr. Eikre i denne saken. Det handlet tross alt om liv og død for disse vakre skapningene, og hvis problemet er såret stolthet til noen, er det en liten pris å betale. Og hvis man f.eks. ikke får kjøpt fiskekort uten dette beviset, blir det også litt lettere for fiskeoppsynet å luke ut disse. Fiskeoppsynet kunne gjerne jeg også sett oftere, spesielt der det er mange regler og begrensninger å forholde seg til.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan nevne masse eksempler på forbud som ikke virker" sier du, Hermann. Og så nevner du fartgrensa på veiene! OG HVORDAN TROR DU DET VILLE SETT UT PÅ VEIENE OM DET IKKE VAR FARTSGRENSER??? At en del idioter og dysfuksjonelle individer ikke klarer å innordne seg reglene i samfunnet er ingen argument for at regler ikke virker. Sånn vil det alltid være. Det er for disse vi har politi, bøter og fengsler. Og ja, det er mange idioter på veiene! Ulykkesstatistikken taler sitt klare språk om det.

De fleste skjønner og aksepterer at det må være regler for at ting skal fungere bra i samfunnet vårt. Nettopp Rena, og du kan ta med Hemsila, er vel bevis på at regler var det som skulle til for å bedre situasjonen i elvene.

Såså.. ta deg en bolle nå ;D Det er ikke PÅBUD/FORBUD`ene som er hele saken her. I Rena har det blitt innført endel regler... både påbud og forbud. Og det er helt greit, men hva er egentlig vitsen når oppsynet gir totalt faen i å være en aktiv oppsynsmann/kvinne? Du henviser til fartsgrenser, politi og fengsel... Vi har faktisk et rimelig aktivt politi her til lands, noe jeg dessverre ikke kan si om oppsynet i Rena.

De nye reglene har absolutt gitt resultater, det er det ingen tvil om. Nå kan dem revurdere utsetting av "kum-fisk", som ikke har noe i elva å gjøre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg syns du kommer med mange gode tanker rundt et slikt kursbevis, Erik. Er helt enig med deg også :) Men det krever et skikkelig solid oppsynssystem som fungerer og er SYNLIGE HVER DAG. Det har vi ikke her på hedmarken. Skulle så gjerne sett dem oftere langs f.eks. Renaelva.

Og her er det faktisk et problem. Slike oppsyn koster penger. Noe som igjen gjør det dyrere å fiske. Ikke alltid like lett gitt.

Ellers er jeg jo svært glad for at jeg ikke er alene og/eller bare helt dust.  :D Én ting er i alle fall bra og det er at vi får diskutert og tenkt litt over hvordan vi ønsker å ha det nå og i fremtiden. Dette er altså ingen diskusjon om c&r. Vi må nok bare innse at det blir praktisert uansett hva vi mener om den saken. Så hvorfor ikke gjøre det skikkelig når det først blir gjort er liksom tanken min da.

OG: Jeg setter selvsagt ting litt på spissen for å få diskusjonen igang. Det ER mange som jeg ikke kan skjønne annet enn at er flinke til å tenke på fisken også. Så det er ikke helt svart akkurat. Bare så synd at det noen ganger kan være litt bortkastet fordi andre ikke er like flinke, kunnskapsrike eller hensynsfulle av de som kommer etter.

Jeg ble forøvrig veldig glad da jeg så To Fortapte Menn - Fri Flyt. Der var det minimalt med tullball med fisken. Og filmen var også mer enn god nok til å få humøret mitt på topp. Så den forøvrig sammen med mine unger i går kveld og to sidekommentarer gjorde meg veeeldig glad: "Første gode fiskefilm!"  ;D (unger ser ting på en annen måte vet dere) og  ;D hvorpå jeg spurte hvorfor de syntes det. Svaret var: "Raskt inn og raskt ut og så fikk de mange store fisk. Flere enn deg pappa!"....  ;D + Ragg da selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hissig, jeg! ;D

Regler må ligge i bunn. Gode og hensiktsmessige regler. Og vi må ha et oppsyn som viser seg innimellom. Men så er det viktig at man stauerer noen eksempler av og til ved å vise at ting får konsekvenser! Jeg er ikke for noen politistat, og heltidsansatte oppsyn kan ikke patruljere langs elvene våre natt og dag. Men hvis ting virkelig svir, virker det ofte prevantivt. (Ikke alltid). Når det står skilt som "overtredelser vil bli konsekvent politianmeldt", forteller det at her får du ikke bare en smekk på lanken. Jeg tror det virker. Virker i hvert fall veldig skremmende på meg! :o

Så må vi ha kunnskap. Kursing og veiledning. Vi kommer veldig langt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hissig, jeg! ;D

Regler må ligge i bunn. Gode og hensiktsmessige regler. Og vi må ha et oppsyn som viser seg innimellom. Men så er det viktig at man stauerer noen eksempler av og til ved å vise at ting får konsekvenser! Jeg er ikke for noen politistat, og heltidsansatte oppsyn kan ikke patruljere langs elvene våre natt og dag. Men hvis ting virkelig svir, virker det ofte prevantivt. (Ikke alltid). Når det står skilt som "overtredelser vil bli konsekvent politianmeldt", forteller det at her får du ikke bare en smekk på lanken. Jeg tror det virker. Virker i hvert fall veldig skremmende på meg! :o

Så må vi ha kunnskap. Kursing og veiledning. Vi kommer veldig langt med det.

Hehe ;D

Reglene må nok ligge i bunn ja, men når man ser oppsynet 1 (èn) eneste gang, på over 50 døgn, så er det noe riv ruskende galt!

Det ble ringt etter oppsyn flere ganger, etter observasjoner på ulovlig fiske ved Løpdammen, slukfiske i fluesona ovenfor hengebrua, flere stenger som stod døgnet rundt med bunnsøkke, mark, og vanlig krok med mothake på Rødsbakken, uten at noe av dette ble tatt tak i !! JEG mener at slike regler er en stor vits, om man ikke setter inn ressurser for å passe på og ivareta disse.

Som Erik skrev, koster oppsyn penger.... dette er det bevilget MASSE penger til i Renaelva. Hvor disse pengene har tatt veien vet ikke jeg..... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan nevne masse eksempler på forbud som ikke virker" sier du, Hermann. Og så nevner du fartgrensa på veiene! OG HVORDAN TROR DU DET VILLE SETT UT PÅ VEIENE OM DET IKKE VAR FARTSGRENSER??? At en del idioter og dysfuksjonelle individer ikke klarer å innordne seg reglene i samfunnet er ingen argument for at regler ikke virker. Sånn vil det alltid være. Det er for disse vi har politi, bøter og fengsler. Og ja, det er mange idioter på veiene! Ulykkesstatistikken taler sitt klare språk om det.

De fleste skjønner og aksepterer at det må være regler for at ting skal fungere bra i samfunnet vårt. Nettopp Rena, og du kan ta med Hemsila, er vel bevis på at regler var det som skulle til for å bedre situasjonen i elvene.

Tja, du gir vel egentlig selv svar på det jeg mener :) Idioter og dysfunksjonelle innordner seg ikke de regler, påbud, lover, forbud osv. som gjelder. Forøvrig kaller du vel flesteparten av innbyggerne i Norge for nettopp det. Eller er det bare jeg som kjører for fort? Poenget mitt er at jeg ikke ønsker en paternalistisk politistat med fylt av lover og regler, forbrytelse og straff. Jeg tror faktisk de fleste mennesker innehar nok kognitive evner til å forstå hvor farlig det er å kjøre for fort, eller hvor utrolig dumt det er å kjøre en fisk alt for lenge bare for å få et godt bilde eller video av den. Og jeg tror den forståelsen vil øke mye mer ved opplysning/frivillig utdanning ol. enn ved påbud. Forøvrig synes jeg Erik har mange gode synspunkter på saken, som jeg er helt enig i. Jeg har heller ingen vanskligheter med Erik sitt utsagn om hvem som prater "Sannheten", og jeg tror jeg forstår, og respekterer Erik sitt motiv. Det er forslag om påbud jeg ikke er enig i.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Snakk om timing! Jeg fikk akkurat en mail fra Tsjekkia som inneholdt akkurat det vi snakker om. Dere kan tro meg om dere vil eller ikke, men jeg fikk denne helt ut av det blå som et ledd i en undersøkelse om andre lands regler. Dette kom til meg fordi jeg er involvert i internasjonale og nasjonale konkurranser og da blir det jo litt forskjellige mail frem og tilbake. Mange som kan mye i andre land gitt. Uansett, her er et lite utdrag:

"~ ~ ~

To fish in Czech republic, it is necessary to obtain a state rod license and buy a fishing permit for each individual fishery. In order to obtain the state rod license, which is sold by offices in all major cities, a qualification in angling and the law connected with nature protection, water ecosystems and angling is required. Applicants have to attend a course, which concludes in an examination. Foreigners who can produce a state rod license from country of origin qualify for the Czech state license; however, if they do not hold such a license issued in their country, they must attend the course in the Czech Republic. These courses may be organized only by authorized agencies and dates of courses have to be reported to the Ministry of Agriculture 10 days in advance. The license has the form of an ID card covered in transparent plastic.

~ ~ ~

~ we would like to compare the situation in other states ~

Ing. Pavel Vrana, Ph.D.

CZECH ANGLERS UNION

Economic Department  - Specialized Assistant

(environment, water quality, ichthyology)"

Det sto masse mer og en haug med spørsmål om hvordan det er hos oss. De er ikke 100% fornøyd med systemet og vil gjerne forbedre det litt og spør derfor andre land. De vil helt klart ikke kvitte seg med lisensen, men finne en mer effektiv og kostnadsbesparende måte å gjøre det på.

Men hva i huleste skal jeg svare? At vi i Norge ikke vil ha slikt tullball og fisker til det er tomt? Vi har nok å ta av...  ;D

PS. Idiotisk at det blir smileys av engelske ord for fisk og fiske!!! ¤#/¤/(&)&%¤#&¤%"&%#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge ment at det prinsipielt sett burde være en "fiskeprøve" på lik linje med dagens vel etablerte jegerprøve. Og det er ingen prinsipiell forskjell mellom disse to tingene, som tilsier at vi skal ha det ene, men ikke det andre.

Lover og regler er vel og bra, men gode holdninger er viktigst. Jeg tror at litt av problemet med motstanden til C&R, ligger i at noen folk ikke skjønner poenget. Og da mener jeg ikke at de ikke vil skjønne poenget, men de forstår det bare ikke. De skjønner ikke at en stor ørret er viktig for stammen og reproduksjonen, og mange virker til å tro at ei lita elv huser uendelig mengder fin fisk, slik at det bare er å "ause opp" for neste dag er det like bra fiske igjen. Økt kunnskap om slike ting tror jeg automatisk hadde gjort flere til tilhengere av C&R.

Jeg sa at lover og regler er vel og bra - og mener det - for lover og regler er normative. De setter en standard som fornuftige mennesker stort sett forholder seg til - hvis de er med på grunnlaget for dem. Og nettopp her kommer gode holdninger inn, og det å spre gode holdninger. For uten gode holdninger til de som skal forholde seg til reglene, så blir det ikke bra, og vi må bruke ressurser på politi og fengselsvesen - og i vårt tilfelle angående fiske; oppsyn.

Et annet viktig aspekt når vi snakker om moral og C&R, synes jeg er å vise måtehold. De gangene man virkelig knekker koden og fisken er skikkelig i farta, så går det an å stoppe opp og nøye seg med et par fisker eller så. I stedet for å hale inn stor og liten ørret og harr i timesvis og i titallsvis. Og måtehold går det også an å vise selv om man bedriver C&R. I stedet for å rispe 30 småfisk i kjeften, så går det an å stoppe opp.

Jeg synes egentlig veldig mange av fluefiskerene jeg kjenner er flinke når det gjelder C&R jeg. Som i likhet med meg, forsøker etter beste evne å gjøre det mest mulig skånsomt for fisken. Jeg synes selv at jeg er råflink til å utøve C&R på en skånsom måte, men hvis det engang ble slik at KURS ble obligatorisk, så skulle jeg jammen med glede ha møtt opp som kursdeltager. Og da med den holdningen at hvis jeg kan forbedre om det så bare er 1 av 100 ting, så er det verdt hele kvelden, og alle kurspenga. DET er god holdning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil et slikt kurs evt blir en realitet er det bare å håpe at folk flest er fornuftige (de fleste er jo det).

I min lokale elv vil vi fra 2011 sette opp plakater på parkeringsplasser langs fluesona hvor det vil være litt informasjon om hvordan c&r fiske bør utøves.

Vi forventer ikke at alle vil ta dette til seg, men pr i dag er det ikke så mye annet vi kan gjøre, samt å stole på at folk tar hensyn.

I alle elver hvor det finnes regler for max og minstemål burde opplysninger om hvordan behandle fisken på mest mulig skånsom måte være trykket på fiskekortene også, etter mitt syn.

Da kan ihvertfall ingen skylde på at det ikke er tilgjengelig info . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og jeg kommer nok til å si det igjen :)

Bruk fylkesmannen!! Folka på miljøvern og forvaltning er veldig interesert i å opplyse og innformere om både det ene og det andre.

Utrolig mye kunnskap samlet der selv om vi tror at der er vi fluefiskere som vet alt og alle andre har feil  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt konstruktiv her, så skal jeg legge ut den bildeserien som jeg la ut i nybegynnertråden for et par år siden eller noe sånn. Og den er gangbar for oss som har fisket litt også kanskje, som en påminnelse.

En kjapp innføring i C&R, og det hadde vært kongebra om flere fluefiskere som er opptatt av fiskens vel og ve kunne bidra med slike med jevne mellomrom, for det hadde vært god info, som Robert er inne på.

Det gamle innlegget mitt gikk uansett noe sånn som at: Her er et forsøk på noen tips i nybegynnertråden om C&R.

For de som er interessert så er det med ei kjempefin brosjyre som er mer utfyllende i siste nummer av Jakt & Fiske.

God sommer og skitt fiske!

Hilsen, André

5494628605_ce6af375dc_b.jpg

Ellers så bruker jeg vanligvis McLean sin Medium- håv som har litt finere nett enn den på øverste bildet her. Det er C&R knuteløst nett på den på øverste bildene her også altså, men den er en litt større og grovere håv. Så god info er: Bruk så finmasket nett som du får tak i slik at nettet hviler på tettere og flere punkter på fisken = mindre sjanse for å forstyrre slimlaget.

5494628037_4619ea5b3a_b.jpg

I en stadig tilbakevendende C&R- debatt, synes jeg Øystein Aas sier det godt når han skriver i en populærvitenskapelig kronikk:

"Er vi nødt til å bruke dreping av fisk som fikenblad, som dekkoperasjon for å kunne drive fiske på fritiden? For det er en dekkoperasjon dette er! Skal vi være sannferdige, er det ingen som fisker laks på fritiden i Norge i dag som trenger laksen, selv om de fleste som fanges og avlives spises. Vi høster av et overskudd som ellers går til spille, hevdes det. Det er lett å argumentere for at det ikke er overskudd på villaks.

Og likeledes er det lett å argumentere for at det ikke er et overskudd av store og gode eksemplarer av ørret rundt i de fleste norske vassdrag - ørret som på grunn av sin beviselige gode gener må spares. I denne sammenhengen betyr jo det at alle egentlig bør slippe ut igjen de store fiskene.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil et slikt kurs evt blir en realitet er det bare å håpe at folk flest er fornuftige (de fleste er jo det).

I min lokale elv vil vi fra 2011 sette opp plakater på parkeringsplasser langs fluesona hvor det vil være litt informasjon om hvordan c&r fiske bør utøves.

Vi forventer ikke at alle vil ta dette til seg, men pr i dag er det ikke så mye annet vi kan gjøre, samt å stole på at folk tar hensyn.

I alle elver hvor det finnes regler for max og minstemål burde opplysninger om hvordan behandle fisken på mest mulig skånsom måte være trykket på fiskekortene også, etter mitt syn.

Da kan ihvertfall ingen skylde på at det ikke er tilgjengelig info . . .

Personlig tror jeg at akkurat det med plakater som du skriver Lars, og lignende tiltak er svært nyttige, og dere gutta i Hundselva ligger da også langt fremme på slike og lignende tiltak. Slik jeg opplever det er det alt for lite informasjon tilgjengelig rundt de elver og vann vi har.  Jeg mener altså fysisk tilstede ved vassdragene. De opplysningene som finnes i de fleste elver og vann jeg fisker i står som regel i fiskekortet. Og det er nesten bare forbud og påbud som står å lese. Jeg kan aldri huske at jeg har sett et fiskekort som opplyser om hvorfor du ikke kan fiske med mark i akkurat den elva. Det står bare at det er forbudt. Det står at du kan kakke en fisk mellom 30 og 40 cm., men det står ikke hvorfor du ikke kan kakke en på 45 cm. Alle data og andre opplysninger som kan bidra til for eksempel fang og slipp, eller i det hele tatt alle tiltak som kan føre til et vettug forvaltning, bør finnes lett tilgjengelig. Erik nevner røyking lenger opp i tråden og mener, slik jeg forstår han, at forbud mot røyking på kafeèr/resturanter ol. har ført til mindre røyking. Kanskje, men jeg tror nok at alle opplysningene om røykingens skadevirkning i media og dertil advarsler har ført til en mye større andel ikkerøykere enn all verdens forbud/påbud. Det samme er jeg sikker på vil gjelde fisking også, om bare opplysninger om de skader man eventuellt kan påføre et vassdrag og fisken finnes lett tilgjengelig. Få opp plakater som opplyser om gyteforhold, fisketellinger, størrelse på fisken i forhold til tidligere, forurensning, kalking, ja alt som kan bidra til at mennesker blir mer glad i og levende opptatt å ta vare på vassdragene våre tror jeg er veien å gå. Ytterligere forbud/påbud i foreksempel ei elv som Renaelva tror jeg vil virke stikk i mot sin hensikt. Da tror jeg mange lokale fiskere, og da snakker jeg ikke om fluefiskerne i Rena som jeg vet ikke bare følger de regler som allerede er, men som også bruker hodet, men at de som trives med å fiske på andre måter vil gi enda mer blaffen i alt som finnes av lover og regler og forbud og påbud.

Ps: En lenger opp i tråden her nevnte også at profilerte fluefiskere som Andrè og Erik kan bidra med mye, og det er jeg hlt enig i. Både Erik og Andrè har jo nettsider for fluefiskeutstyr og fluebinding. Ja endatil "Step by step" for mange fluemønstre. Kan dere ikke legge ut en "Step by step" for fang og slipp da? Så vidt jeg vet er det mange innom sidene deres og det blir ikke noen færre om dere skriver litt om vettuge måter å fiske på.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi skal sammenligne med jegerprøven. Det er da tross alt litt forskjell på å pælme en wobbler eller et fluesnøre ut i et vann og fyre av et prosjektil når det kommer til sikkerhet.

Opplysing er tingen tror jeg. Regler og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hermann, jeg har et klart skille mellom Erik Eikre som privatperson (han som opptrer her på siden, altså meg) og Eikre-fly som firma. Har jeg meninger om C&R, fiskeforvaltning eller andre interessante saker så er det meg og ikke firmaet som snakker. Firmaet er dønn nøytralt og selger produkter til forhandlere. That's it. Dersom jeg hadde hatt en egen privat side (f.eks. blog) så kunne jeg selvsagt lagt frem hvordan jeg ser på diverse ting og tang som f.eks. praktisering av C&R. Det har jeg ikke. Har først og fremst ikke tid og heller ikke kunnskap nok til å lære andre om dette. Jeg ville bare blitt enda en synser og det er ingen tjent med å ha som "læremester". Men her på siden kan jeg være meg selv og en synser i mengden. Artig og lærerikt nok det når man får så mange interessante svar tilbake som man gjør her.

Når det gjelder røyking på pub så mente jeg at et forbud fikk alle ut av puben når de vil ha seg en røyk, mens kun opplysende og oppfordrende taktikk kun ville føre til "tolkninger" og at enkelte gir blaffen og gjør som de lyster og fyrer opp inne når de føler for det. Forbudet har tross alt virket. Eller tar jeg feil her?

Men gir meg her. Har ikke flere argumenter å komme med og vet heller ikke hva som er best. Men troen har jeg i alle fall enda.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann, jeg har et klart skille mellom Erik Eikre som privatperson (han som opptrer her på siden, altså meg) og Eikre-fly som firma. Har jeg meninger om C&R, fiskeforvaltning eller andre interessante saker så er det meg og ikke firmaet som snakker. Firmaet er dønn nøytralt og selger produkter til forhandlere. That's it. Dersom jeg hadde hatt en egen privat side (f.eks. blog) så kunne jeg selvsagt lagt frem hvordan jeg ser på diverse ting og tang som f.eks. praktisering av C&R. Det har jeg ikke. Har først og fremst ikke tid og heller ikke kunnskap nok til å lære andre om dette. Jeg ville bare blitt enda en synser og det er ingen tjent med å ha som "læremester". Men her på siden kan jeg være meg selv og en synser i mengden. Artig og lærerikt nok det når man får så mange interessante svar tilbake som man gjør her.

Når det gjelder røyking på pub så mente jeg at et forbud fikk alle ut, mens kun opplysende og oppfordrende taktikk kun ville føre til "tolkninger" og at enkelte gir blaffen og gjør som de lyster. Forbudet har tross alt virket. Eller tar jeg feil her?

Men gir meg her. Har ikke flere argumenter å komme med og vet heller ikke hva som er best. Men troen har jeg i alle fall enda.  ;D

Jeg forstår jo at du vil skille mellom Erik jobb og Erik privat. Jeg tenkte bare på meg selv som ung og hvordan jeg slukte informasjon fra det som var å få av utstyrskataloger som Napp&Nytt, Hørgaard, Vangen m.fl. Det var jo ikke bare produktene sine de markedsførte, det fantes også en masse tips og råd.

At forbudet fikk folk til å slutte å røyke på pub har du vel rett i. Men det er ikke sikkert de røyker noe mindre av den grunn, bare andre steder.

At du beholder trua er jo det fine i denne diskusjonen. For vi er vel ute etter det samme, best mulig forvaltning av våre vassdrag og mest mulig skånsom behandling av fisken. Det er bare veien mot målet vi er litt uenige om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

At forbudet fikk folk til å slutte å røyke på pub har du vel rett i. Men det er ikke sikkert de røyker noe mindre av den grunn, bare andre steder.

Altså er både forbud der det er nødvendig og opplysning om skadevirkninger viktig. Det ene slår ikke ihjel det andre slik jeg ser det.

Det er bare veien mot målet vi er litt uenige om :)

Uenighet skaper diskusjon og en god og taktfull diskusjon er som regel lærerik. Altså er det som oftest uenighet som skaper konstruktive løsninger. Eller hva det var jeg mente å si tro... er litt sliten i høyre delen av hodet akkurat nå. Den andre hjernecella på venstre side er syk serru. Eller var det motsatt? Det kommer antagelig også an på hvilken retning man ser det fra. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt Enig med Hermann. Ta sjøen, der har de nå innført minstemål på de aller fleste arter. Minstemålet settes ut i fra at fisken skal ha hatt sjangsen til å gjyte to ganger. De kommer ikke til å "henge" folk som drar ei panne med småhvilling. Men de sattser mer på opplysning.

For,ex ungene. Opplyse dem om at det er ikke er bra å dra slike. Det er ikke noe ok å hale inn masse småfiske hvis den du er bestefar til sitter og stirrer på deg og spør hvorfor du ikke følger lover og regler. Det tror jeg er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi:  ;D

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-gikk-fiskeren-i-garnet-1265019.html

Håndheving av et regelverk med avisoppslag som dette tror jeg er 100 ganger mere effektivt og når mange flere enn kostbare brosjyrer og opplysningskampanjer.

Edit:

Det jeg mener er at det er masse opplysning i dette, som når mange. Jeg tror de fleste vil forstå at det er en grunn for at straffen er såpass, selv om de ikke er like opptatt av "fiskens miljø" som oss særinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innlegg på denne tråden. Mest fordi Erik Eikre skriver så jævlig langt om ditt og datt ;) Men uansett tror jeg at tankene E.E. har er bra, men det spørs i hvilken form man vil ha dette gjennomført i praksis. Jeg synes vi i Tya FF har gjort det relativt greit i den nye elva vår Tena. Her gjennomfører vi obligatorisk undervisning for hvordan man generelt behandler fisk som skal settes ut igjen og hvilke type fiskestørrelser som vi ønsker at fiskekortkjøperene skal ta opp fra elva. I tillegg blir de veiledet i hvordan de minst belaster elv og omkringliggende natur(vegetasjon mm). Jeg synes det er vår plikt som forvaltere av vassdraget og ivareta de beste forvaltningsmessige hensyn til vassdraget. Dette har betydd og vil bety mye for vassdraget vi forvalter. Dette fordi at vi kan styre fiskerene til å gjennomføre tiltak som vil heve kvaliteten på fisket på sikt. Jeg synes også Hemsila burde ha slike tiltak mot dem som kommer å fisker der. Jeg synes og tror ikke det er spesielt realistisk med et statspåkrevd bevis for å få lov til å fiske her og der. Dette vil bare komme til fordel for foreninger som eks NJFF og ikke de personene og forsamlingene som har genuint interesse og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har ikke lest alle innlegg på denne tråden. Mest fordi Erik Eikre skriver så jævlig langt om ditt og datt ;)

Skal fatte meg i korthet så ikke tråder blir uleselige heretter.  ;)

Jeg synes vi i Tya FF har gjort det relativt greit i den nye elva vår Tena. Her gjennomfører vi obligatorisk undervisning for hvordan man generelt behandler fisk som skal settes ut igjen og hvilke type fiskestørrelser som vi ønsker at fiskekortkjøperene skal ta opp fra elva. I tillegg blir de veiledet i hvordan de minst belaster elv og omkringliggende natur(vegetasjon mm). Jeg synes det er vår plikt som forvaltere av vassdraget og ivareta de beste forvaltningsmessige hensyn til vassdraget. Dette har betydd og vil bety mye for vassdraget vi forvalter. Dette fordi at vi kan styre fiskerene til å gjennomføre tiltak som vil heve kvaliteten på fisket på sikt. Jeg synes også Hemsila burde ha slike tiltak mot dem som kommer å fisker der. Jeg synes og tror ikke det er spesielt realistisk med et statspåkrevd bevis for å få lov til å fiske her og der. Dette vil bare komme til fordel for foreninger som eks NJFF og ikke de personene og forsamlingene som har genuint interesse og kunnskap.

Så da er det greit at vi lærer én måte å gjøre det på ett sted og én måte et annet sted? (f.eks. skal man "pumpe" fisken eller ikke?) Eller mener du vi bør utarbeide en standard for alle som skal opplyse andre? Jeg tror det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...