Gå til innhold

Om det var så........


Hermann

Anbefalte innlegg

Selv bruker jeg chestpack utenpå genser eller jakke. Skulle været kreve det, bruker jeg Norrønajakka mi, som er fabelaktig på pusteegenskaper.

Synes faktisk vadejakke er unødvendig :)

Har hittil ikke vadet til puppa

Og fordeler med dette før ei vadejakke er ?

Fordeler:

1. Man slipper å bruke penger på en vadejakke når man allerede har en dritgod jakke.

2. Man slipper alt spjåket som ofte følger med vadejakka. Masse lommer osv.

3. Man får en bedre jakke (antar jeg)

4. Man har flere valgmuligheter. Ikke så mange vadejakker, og kun et fåtall av disse er veldig fine.

5. Man kan ta chestpack av og kun ha jakke, mens man ikke kan ta lommene og hengsler av vadejakka og kun stå igjen med jakka.

6. Man slipper å vade for dypt :D :D :D

Og dersom noen irriterer seg over at jeg foretrekker fjelljakke og chestpack, ta det jeg sier med en klype salt. Min sannhet er ikke den eneste :)

mjau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg chestpack utenpå genser eller jakke. Skulle været kreve det, bruker jeg Norrønajakka mi, som er fabelaktig på pusteegenskaper.

Synes faktisk vadejakke er unødvendig :)

Har hittil ikke vadet til puppa

Og fordeler med dette før ei vadejakke er ?

Fordeler:

1. Man slipper å bruke penger på en vadejakke når man allerede har en dritgod jakke.

2. Man slipper alt spjåket som ofte følger med vadejakka. Masse lommer osv.

3. Man får en bedre jakke (antar jeg)

4. Man har flere valgmuligheter. Ikke så mange vadejakker, og kun et fåtall av disse er veldig fine.

5. Man kan ta chestpack av og kun ha jakke, mens man ikke kan ta lommene og hengsler av vadejakka og kun stå igjen med jakka.

6. Man slipper å vade for dypt :D :D :D

Og dersom noen irriterer seg over at jeg foretrekker fjelljakke og chestpack, ta det jeg sier med en klype salt. Min sannhet er ikke den eneste :)

mjau

Ja jeg blir fly forbasket over at du ikke vil kjøpe deg ei dyr vadejakke >:(

1. Du slipper unna med et plagg. Billigere!

2. Du har med deg det du trenger uansett. Har du ikke?

3. Nei den kjøper jeg ikke. Hvorfor det?

4. Hva er ei fin jakke? Jeg synes mange vadejakker er fine.

5. Alle jakker har lommer. Hvorfor i alle dager skulle man ta de av?

6. Man slipper heldigvis å vade dype fordi om man har ei vadejakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet og komfort? Smak og behag? :)

Ikke gode nok argumenter for at jeg setter tenna i jakka mi. Vadejakka mi er det beste jeg har hatt i forhold til disse to argumentene.

Så..hvis du synes den lette ulljakka og chestpaken var mye mer behagelig enn vadejakka, ville du fortsatt brukt vadejakka? Du liker jakke, ikke jeg. Argument nok for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet og komfort? Smak og behag? :)

Ikke gode nok argumenter for at jeg setter tenna i jakka mi. Vadejakka mi er det beste jeg har hatt i forhold til disse to argumentene.

Så..hvis du synes den lette ulljakka og chestpaken var mye mer behagelig enn vadejakka, ville du fortsatt brukt vadejakka? Du liker jakke, ikke jeg. Argument nok for meg.

Er ulljakka fin når det regner? Chestpacen har jo lommer og det er jo fælt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet og komfort? Smak og behag? :)

Ikke gode nok argumenter for at jeg setter tenna i jakka mi. Vadejakka mi er det beste jeg har hatt i forhold til disse to argumentene.

Så..hvis du synes den lette ulljakka og chestpaken var mye mer behagelig enn vadejakka, ville du fortsatt brukt vadejakka? Du liker jakke, ikke jeg. Argument nok for meg.

Er ulljakka fin når det regner? Chestpacen har jo lommer og det er jo fælt ;D

Jeg trur du har glemt å lese noe av det jeg skrivi. Skulle det bli regn så har jeg poncho eller regnjakke i sekken. Chestepacken har to lommer, noe som er akkurat passe for min del. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet og komfort? Smak og behag? :)

Ikke gode nok argumenter for at jeg setter tenna i jakka mi. Vadejakka mi er det beste jeg har hatt i forhold til disse to argumentene.

Så..hvis du synes den lette ulljakka og chestpaken var mye mer behagelig enn vadejakka, ville du fortsatt brukt vadejakka? Du liker jakke, ikke jeg. Argument nok for meg.

Er ulljakka fin når det regner? Chestpacen har jo lommer og det er jo fælt ;D

Jeg trur du har glemt å lese noe av det jeg skrivi. Skulle det bli regn så har jeg poncho eller regnjakke i sekken. Chestepacken har to lommer, noe som er akkurat passe for min del. :)

Da krever det at du har med deg ryggsekk eller noe. Er det noe fordel? Og hvorfor ikke bare ha et plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk glemmer visst det mest essensielle med vadejakker her . . . Man kaster faktisk lenger og mer presist med ei real gårtex-jakke.

Kan ikke dokumentere dette, men det sier seg selv at når man står der og føler seg passe teit i mangel på ei skikkelig jakke, så går det på bekostning av kastinga  ;D

Vindjakke er vel det teiteste forslaget jeg har hørt, om plagget skal brukes på fisketur. Disse jakkene rekker ofte til ned på låret, og man oppbevarer da gjerne enten mobiltelefon, kamera eller gud forby, tobakk/sigaretter i lomma, som da vil duppe ned i vannet om man skulle finne på å vade  :(

Nå må dere se å bli voksne her . . .  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk glemmer visst det mest essensielle med vadejakker her . . . Man kaster faktisk lenger og mer presist med ei real gårtex-jakke.

Kan ikke dokumentere dette, men det sier seg selv at når man står der og føler seg passe teit i mangel på ei skikkelig jakke, så går det på bekostning av kastinga  ;D

Vindjakke er vel det teiteste forslaget jeg har hørt, om plagget skal brukes på fisketur. Disse jakkene rekker ofte til ned på låret, og man oppbevarer da gjerne enten mobiltelefon, kamera eller gud forby, tobakk/sigaretter i lomma, som da vil duppe ned i vannet om man skulle finne på å vade  :(

Nå må dere se å bli voksne her . . .  8)

;D ;D 8) 8)

Helt riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vadejakke og en poncho kan da neppe fylle samme funksjon? "VADE"jakke, altså man vader med den. Jeg har aldri prøvd, men innbiller meg at det må være særdeles mer ukomfortabelt og ikke minst upraktisk å stå med vann til livet i en elv med armene hevet i kasteform med en poncho??

Hvis man ikke vader bør man velge en REGNjakke, eller skalljakke som man er fornøyd med ellers også. Skal man vade så er alt annet enn vadejakke ganske klønete. Har man ingen lukking rundt håndleddet så renner vannet ned armen når man kaster, og det er helt klart en fordel at jakka går klar av vannflata.

Sjæl foretrekker jeg en lett, kompakt og godt pustende jakke for å ha parat i vesten. På sjøørretfiske eller under den kalde årstiden generelt synes jeg en jakke ala Simms classic guide er midt i blinken. Billig er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet og komfort? Smak og behag? :)

Ikke gode nok argumenter for at jeg setter tenna i jakka mi. Vadejakka mi er det beste jeg har hatt i forhold til disse to argumentene.

Så..hvis du synes den lette ulljakka og chestpaken var mye mer behagelig enn vadejakka, ville du fortsatt brukt vadejakka? Du liker jakke, ikke jeg. Argument nok for meg.

Er ulljakka fin når det regner? Chestpacen har jo lommer og det er jo fælt ;D

Jeg trur du har glemt å lese noe av det jeg skrivi. Skulle det bli regn så har jeg poncho eller regnjakke i sekken. Chestepacken har to lommer, noe som er akkurat passe for min del. :)

Da krever det at du har med deg ryggsekk eller noe. Er det noe fordel? Og hvorfor ikke bare ha et plagg?

Chestpacken er kobla samme med en ryggsekk, så den er alltid med. Det er en stor fordel, for i sekken kan jeg ha med mat og drikke, kamera, kikkert, fluebokser, regnjakke, dopapir osv.. En overfylt vadejakke er ikke noe for meg, spesielt ikke i sommervarmen.

tmags: Hvem i granskauen har sammenligna de tekniske kvalitetene til en vadejakke og en poncho? Vade i elva med poncho? ha-ha. Poncho er et plagg man kan ha med som sikring på turer inn i skogen, steder man verken bruker vadejakke eller vadere..ikke jeg iallfall.. Tar null plass, og holder deg tørr hvis det skulle komme overraskende regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man riktig GT allværsjakke, som meg, er den helt suveren å vade i. Det er selvsagt lukking rundt håndledd. Dessuten er det strikk i bunn som gjør at jeg kan rulle den godt opp under armene. Ulempe: ikke feste for håv, men det har jeg fikset sjøl. Lommene er skråstilte med glidelås. Topplommer med borrelås er mer praktisk. Særlig når man vader dypt. Ulempene veies opp

av jakkens allsidighet og aller mest: kvalitet. Stoffet er mykere enn alle vadejakker jeg har kjent på, og den puster veldig godt. Denne jakken brukes som turjakke med 25 kg på ryggen, i elv, på jobb, på fest, på ski, på julaften. Ekte Gore Tex fra Timberland! Verdens beste jakke!!! Fikk den for syv år siden av kona, tror den kostet 3500 på tilbud. Litt slitt i innerforet, men så bruker jeg den absolutt hele tiden!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun 1 dress, men flere vade/turjakker. Alt. til vadejakke med hette etc. for de varme sommerdager.

Har en padlejakke. Helt ribbet for alt! På salg kostet den under 1000,-, noen år siden. Med gummibånd på håndledd og i halsen holder en seg tørr. www.milslukern.no

Skyggelue må jeg alltid bruke pga. lupen! Lupe er et must for de fleste over 50 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er alfa omega for min del, så jeg har klipt av hetta på min G4 og benytter et tettsittende neoprene hodeplagg i stedet. Da kan man også legge flue farlig tett på ørene uten av den hekter seg i hetta, noe som tross alt ikke skjer rent skjelden når man skal ta et shadow cast på Baetis Rhodani slurpende prikkefanter. Anbefales!

1887-3-aquaman_hood_neoprenhette.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er alfa omega for min del, så jeg har klipt av hetta på min G4 og benytter et tettsittende neoprene hodeplagg i stedet. Da kan man også legge flue farlig tett på ørene uten av den hekter seg i hetta, noe som tross alt ikke skjer rent skjelden når man skal ta et shadow cast på Baetis Rhodani slurpende prikkefanter. Anbefales!

1887-3-aquaman_hood_neoprenhette.jpg

Åhhh, denne hadde jeg sans for  :o

Denne med Simms-logo, og gjerne i kamo, hadde vært maksimalt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er alfa omega for min del, så jeg har klipt av hetta på min G4 og benytter et tettsittende neoprene hodeplagg i stedet. Da kan man også legge flue farlig tett på ørene uten av den hekter seg i hetta, noe som tross alt ikke skjer rent skjelden når man skal ta et shadow cast på Baetis Rhodani slurpende prikkefanter. Anbefales!

1887-3-aquaman_hood_neoprenhette.jpg

Åhhh, denne hadde jeg sans for  :o

Denne med Simms-logo, og gjerne i kamo, hadde vært maksimalt  :D

Ikke ille, nei! Mangler bare en biljardkule i munnen, så er du klar for skikkelig shadow casting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir skrevet mye tull i denne tråden, hvorfor slippes alle disse amatørene til med sine kommentarer?  At man bruker vadejakke er en selvsagt ting dersom man ønsker å bli møtt med en viss respekt langs med elva... Man skal ikke undervurdere effekten av en dyr vadejakke dersom en eller annen amatør har stilt seg opp på godplassen og man innleder "presse seg innpå" taktikken.  Fisker man med flue, skal man bruke vadejakke, jakter man så skal man bruke jaktjakke av respektabelt fabrikat..sånn er det bare.  Forresten...ta av lommene?  I hvilken lomme skal skal man i tilfelle legge disse?  Som sagt...for mange amatører her...slikt ser man gjerne på jakka.  

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...