Gå til innhold

Lemenår 2011


vindi

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

ørreten spiser lemen dersom den er av hviss størrelse.....men det er ikke en av de fluer du har behov for i større mengde. glad for rypebestanden jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror det er svært skjelden at fisen går over til lemmenkost, og da er det fiskene som har fått over til fiskekost som vaker.....har tilbragt mye tid på fiske, men har ikke opplevd det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisken kan bli selektiv på lemen og mus har jeg aldri hørt om ;D Men at relativt liten ørret gafler nedpå en mus eller lemen-stek av og til er vel bevist en del ganger.

At lystfiskeren fisker fisk som ikke har magemål kommer ikke akuratt som et sjokk. Dere skulle sett hva han lesser i seg på en fisketur.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bikkja er iallefall i gang ;D hehe...

der vises beslektningen til de ville artene som rev og ulv........og når de har mye gnagere så får f.eks rypa litt mere fri. dette året burde rypa fredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja er iallefall i gang ;D hehe...

der vises beslektningen til de ville artene som rev og ulv........og når de har mye gnagere så får f.eks rypa litt mere fri. dette året burde rypa fredes!

Det har du faktisk helt rett i Staffan, for så langt nede som rypebestanden er de fleste stedene nå, hadde dette vært en gylden anledning til å få den raskt opp igjen. Dersom man også er heldig med været i klekkeperioden, kan man kanskje få like stor bestandsøkning i løpet av dette året som tre til fire normalår. Selv har jeg solgt hagla og lagt rypejakte på hylla, det blei for stusslig rett og slett å jakte på noe som begynner å bli utryddingstrua.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisken kan bli selektiv på lemen og mus har jeg aldri hørt om ;D Men at relativt liten ørret gafler nedpå en mus eller lemen-stek av og til er vel bevist en del ganger.

Haha! Hadde vært morro å fått med seg!

Når er den beste klekketiden for lemen ca? Har hørt at det er best rundt 2-3tiden på ettermiddagen ofte bra med møkkavær! Fiskes de deadrift eller stripende?  ;D

Rypejakt burde stenges i hele landet denne sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypebestanden på østlandet og vestover er det ingen krise med. Har vært på prøver i vinter både på filefjell og grotli.

Det er mye stamfugl i fjellet som kan gi et kronår med gode klekkebetingelser og lemenår. Det samme meldes fra østerdalen.

Ser man på premieringene i vinter er det bra med fugl.

Finnmark derimot er nede i en bunndal som trenger mer enn et godt år for å komme tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark derimot er nede i en bunndal som trenger mer enn et godt år for å komme tilbake til normale

Enig i den, og krysser fingre og tær for gode forhold under klekkinga! Hvis smågnagerbestanden er den samme i nord som her på østlandet, så har man i år en gyllen mulighet - hvis man freder rypa. Men ingenting hadde overrasket meg mer enn om akkurat det skjer, dessverre... Dette kan bli et kronår, og jeg gleder meg til jakta, men håper folk klarer å vise moderasjon likevel, med tanke på kommende år.

Fisket litt på Storsjøen i Rendalen i påsken, omtrent da isen gikk, og så flere lemen på vannet. Det har jeg aldri sett der før  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...