Gå til innhold

Lemenår 2011


vindi

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Onkeln min jobbet før i Länsstyrelsen i nordre Sverige. De prøvefisket med garn i  masse vann i Västerbottensfjällen. Han fortalte att i det ene vannet hade all fisken fra ett garn lemmel i magen :o :o.

Tenk det, lemmeltåget går over vannet og fisken vaker ;D ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkeln min jobbet før i Länsstyrelsen i nordre Sverige. De prøvefisket med garn i  masse vann i Västerbottensfjällen. Han fortalte att i det ene vannet hade all fisken fra ett garn lemmel i magen :o :o.

Tenk det, lemmeltåget går over vannet og fisken vaker ;D ;D.

Ja, det er helt i tråd med virkeligheten det du skriver  :)

Og ikke for å begi meg ut på å være hobbypsykolog, men jeg tror at kanskje en grunn til at noen fnyser av lemen/mus- imitasjoner er at de selv synes de har fisket "lenge-og-lenger-enn-langt" og synes selv de vet det meste. Men de har aldri fisket med mus-imitajoner. Så kommer den noen som snakker om mus-imitasjoner, som de selv aldri har bundet/ fisket med. Da er det litt hardt å prøve noe nytt, og bli "førstereisgutt" igjen, ser det ut som. Det er hardt for noen erfarne fluefiskere, å spørre for å lære serru ;) Akkurat som om det liksom skulle være noe nederlag.

Selv spør jeg med lav terskel, om det er noe jeg lurer på. Og det er ofte. Ellers lærer jeg jo ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kullene er vel nå forhåpentligvis såpass oppe og gå at de ikke lenger er et lett bytte for rovdyra

Rypa legger eggene i månedsskiftet mai/juni, og har rugetid på ca tre uker. Så tar det litt over ei uke før kyllingene er flyvedyktige. Mao er det "farligste tida" akkurat nå. Håper på godvær i tiden fremover  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Onkeln min jobbet før i Länsstyrelsen i nordre Sverige. De prøvefisket med garn i  masse vann i Västerbottensfjällen. Han fortalte att i det ene vannet hade all fisken fra ett garn lemmel i magen :o :o.

Tenk det, lemmeltåget går over vannet og fisken vaker ;D ;D.

Ja, det er helt i tråd med virkeligheten det du skriver  :)

Og ikke for å begi meg ut på å være hobbypsykolog, men jeg tror at kanskje en grunn til at noen fnyser av lemen/mus- imitasjoner er at de selv synes de har fisket "lenge-og-lenger-enn-langt" og synes selv de vet det meste. Men de har aldri fisket med mus-imitajoner. Så kommer den noen som snakker om mus-imitasjoner, som de selv aldri har bundet/ fisket med. Da er det litt hardt å prøve noe nytt, og bli "førstereisgutt" igjen, ser det ut som. Det er hardt for noen erfarne fluefiskere, å spørre for å lære serru ;) Akkurat som om det liksom skulle være noe nederlag.

Selv spør jeg med lav terskel, om det er noe jeg lurer på. Og det er ofte. Ellers lærer jeg jo ikke noe nytt.

Hvilken virkelighet er det du snakker om André? Min, din eller vår?

Det har seg nemlig slik at det ikke er likt alle steder og her (og der) jeg fisker (har fisket) har jeg/vi aldri opplevd at ørreten har tatt lemen. Jeg understreker aldri opplevd. Det betyr selvsagt ikke at det ikke skjer, men det hvis det gjør det så er det sjeldent. Det samme gjelder mus. Jeg/vi har hørt om det, men ikke sett det. Derfor reagerer bla. jeg med skepsis når noen forteller "ferskinger" at mus/lemen er "fluefiskets rock & roll". Det må da skje så sjelden eller såpass lokalt at det vel også bør opplyses ca. når og hvor i samme slengen, eller hva?

Betyr skepsisen at jeg/vi har "fisket lenge-og-lenger-enn-langt og synes selv jeg/vi vet det meste"? Og tror du jeg/vi synes det er hardt å prøve noe nytt? (Før du svarer på den så vil jeg hviske deg i øret at jeg fisker konkurranser i ny og ne..) Jeg tror faktisk det meste av skepsis for hva det nå måtte handle om er basert på egne erfaringer i sitt eget miljø og ikke fordi man er bakstreversk. Stor forskjell mener nå jeg. Jeg synes faktisk det er verre når man får sånn uggen følelse av at den som forteller mellom linjene egentlig sier: "Hva? Har du ikke sett og opplevd det? Oi, du har en lang vei å gå enda gutten min!"... Som om vi ikke alle har det...

Du er forresten ikke den eneste som spør med lav terskel for å lære noe nytt. Trodde de fleste gjorde det jeg.

Jeg tviler ikke på at ørret også tar mus og lemen, tvert imot. Men jeg tviler på at alle må ha imitasjoner av disse i boksen. Når det er sagt så skader det vel heller ikke å ha det. Sånn rent bortsett fra at de tar litt plass om man skal ha mange. Jeg tror jeg klarer meg med én mus og én lemen de første årene. I alle fall der jeg fisker og har tenkt å fiske om det ikke skjer noe helt spesielt.

Forresten har jeg enda ikke sett en lemen i "dalen" i år. Pussige greier da alle forteller om hauger av lemen alle steder. Men altså ikke her nede i bygda. Akkurat det syns jeg er svært merkelig da jeg vet det var nok av dem i fjellheimen rundt. Dæggern! Kanskje alle ble tatt av ørretdraugen!?!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

offtopic.gif

Men takk skal dere ha! Det var altså ikke jeg som vant, men LAGET. Individuelt så ble det, som nær sagt vanlig, Erlend Vivelid-Nilssen som sto øverst når hvitskummet etter'n hadde lagt seg.

Det var ikke mus eller lemen som ble brukt, men små nymfer og gule steinflueimitasjoner.

Men det var vel lemen det handlet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at storvokste ørreter med kort vekstsesong (Kola, Finnmark, enkelte fjellområder i resten av landet og over kjølen) er svært opportunistiske i matveien hvis fiskepresset er lavt eller nesten ikke-eksisterende. Du kan nesten ikke bruke for store fluer utenom klekkingene. Lengder på over 10 cm med hale/bein er helt greit for de store gutta (og mindre greit for ørretfiskeren med firerstang). Jeg vil tro fiskens interesse for store ting med bein og hale bare øker hvis det er lemenår, og jeg ville ikke reist til Kola eller enkelte områder i Finnmark uten mus eller lignende (jeg foretrekker schwære foamdyr framfor hjortehårskapninger,av rent kastetekniske hensyn).

En bekjent av meg fortalte nettopp om en trekilos som hade tre lemen i magen for noen år siden.

Det er veldig fascinerende å se hvordan disse fluene blir tatt. De blir i hovedsak bare sugd ned. Null stress, bare sluuuuurrrrrrp! Erfaringsmessig tar fisken også veldig bra på denne typen fluer når de fiskes stripefritt.

Og grattis til LAGET Erik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod forklaring fra VV.

Helt rett - opportunistisk ørret er tingen. Nytter nok mindre med en ørret som har keyet på rhodani alt noen dager, for å si det sånn. Om noen vil se. Her er et filmklipp hvor ørreten tar musimitasjonen min. Helvill stor ørret. På andre siden av jorden riktig nok, men opportunistiske ørreter som aldri har sett ei kunstig flue i sitt liv. Klipp, omtrent ved 20:30 min.

Klipp: http://vimeo.com/channels/159147#19801219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med mus (sic) sammenfaller stort sett med det VV og Andre nevner her, men i likhet med Erik kommer jeg ikke til å gå til anskaffelse av en egen museboks med det første - et par-tre gnagere i dypet av wildcard-boksen er plenty for meg;)

I en storørretelv på Nordkalotten fikk jeg en ørret på 1,3 som hadde tre mus i magen i august i fjor. Fisken tok steinhardt på en lett stripende Muddler Minnow - streamerkrok 6 - seint på kvelden.

En av kompisene fikk en tilsvarende ørret, også den med mus i magen, og den fisken tok på en Streaking Caddis 10.

Vi obduserte ikke flere fisk, men jeg ser ikke bort fra at flere av de vi fikk hadde mus i magen. De var nemlig usedvanlig korpulente. Men vi så ikke en eneste mus, hverken på vannet eller i lyngen. Ikke én. Og det var null insektsliv/vaking (derav de svære barberkostene). Hadde vi vist om at det var mus på gang hadde vi selvsagt prøvd med imitasjoner - det skjer jo ikke så ofte - ihvertfall ikke der jeg fisker mest. Men dette er nok et typisk musevassdrag: en stor fjellelv med svær ørret som gjerne tar relativt stor byttefisk også - og den ligger temmelig øde til, så fiskepresset er ubetydelig. 

Store hjortehårsfluer gjorde tydeligvis jobben denne kvelden, og jeg mistenker at de ofte gjør det - klarer liksom ikke å se for meg at ørreten teller antall bein på musa før den angriper;). Men det ville helt sikkert ha funka vel så bra med mer dedikerte museimitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...