Gå til innhold

Akron fluorcarbon spissmateriale og Heavy Butt - Grande problemas??????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Har testa en hjemelagt oppskrift de siste dagene, og lurer faktisk på om jeg skal gå for denne resten av sesongen. Har kjøpt mye deilig materiell som er meget bra.

Har ingen erfaring med Akron FC, så der har jeg ingen formening, men bruker den camoen. Den er god, og jeg tror jeg har 350en. 20 i spissen, og jeg skøyter i 0.18 og 0.148 Stroft. Funker gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ang. FC eller ikke så har jeg spurt Tiemco om dette før og de sier at det er ren FC.

Da er det merkelig at noen opplever at materialet er pill råttent, for jeg trodde FC hadde den egenskapen at det ikke råtner og dermed brytes ned veldig sakte. Merkelige greier :rolleyes:

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. FC eller ikke så har jeg spurt Tiemco om dette før og de sier at det er ren FC.

Da er det merkelig at noen opplever at materialet er pill råttent, for jeg trodde FC hadde den egenskapen at det ikke råtner og dermed brytes ned veldig sakte. Merkelige greier :rolleyes:

Terje

Har opplevd dette fra en annen fc-fabrikant også. Det kan være produksjonsfeil, og at det spoles for hardt på rullene. Dette er imidlertid løse spekulasjoner, og jeg skulle gjerne visst hvorfor syntetisk materilae kan bli skadet det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen akron fluorcarbon i fjor som var pil rottent. Dro sporenstraks tilbake til forhandler og testa de andre som hang på hylla og de var like dårlige, og det var ferske spoler ifølge butikken. De kontaktet guideline som sa at det ikke var noe galt med partiet...

Var innom Nordisk hvor jeg kommenterte at de ikke hadde RIO lenger, fikk da med meg en spole med AKRON misty plus for å teste, og dette er noe av det beste jeg har prøvd og vel så bra som RIO.

Jeg bruker nå AKRON heavy but (ukappet) med AKRON misty pluss og dette er en kanonbra kombo. Når det gjelder AKRON fluorkarbon så har jeg mistet troverdigheten dessverre.

P

Helt lik erfaring som deg men har hatt ett brudd jeg ikke skjønte så mye av med Misty pluss også . Men alt i alt virker det veldig solid.

Litt o.t. men hvordan knyter dere heavybutt mot fluelina? Synes butten blir så stiv at nåleknuter og mye annet bare blir noe bal og vanskelig å knyte pent  :-\

Bruk nål og lag hull i spissen av fluelina og lim inn fortommen. Tar litt mere tid men gir geniale egenskaper.

[attach=1]

post-458-13949887835428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensler liten løkke på fortommen. Klemmer monoen flat, limer med superlim, bensler og limer. Deretter løkke i løkke. Benselpartiet (rart ord) må ikke være for langt, da kan man få en stiv knekk ved innsveiving eller så synker overgangen mellom snøre og fortom. Sistnevnte kan lett kompenseres med litt flytefett. Ellers fungerer det utmerket. Aldri røket dette, tross at jeg har dratt for harde livet (sitter jo fast i både bunn og tretopper rett som det er  ;D ) Gjør ferdig noen HB'er som jeg har klare i tilfelle det er behov for å skifte fortom. Skjer ikke så ofte ved vanlig tørrfluefiske, men jeg holder jo på med mye annet knot også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bensler liten løkke på fortommen. Klemmer monoen flat, limer med superlim, bensler og limer. Deretter løkke i løkke. Benselpartiet (rart ord) må ikke være for langt, da kan man få en stiv knekk ved innsveiving eller så synker overgangen mellom snøre og fortom. Sistnevnte kan lett kompenseres med litt flytefett. Ellers fungerer det utmerket. Aldri røket dette, tross at jeg har dratt for harde livet (sitter jo fast i både bunn og tretopper rett som det er  ;D ) Gjør ferdig noen HB'er som jeg har klare i tilfelle det er behov for å skifte fortom. Skjer ikke så ofte ved vanlig tørrfluefiske, men jeg holder jo på med mye annet knot også.

Kjører samme metode som Jørn, og det funker så det griner :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Jeg har brukt Akron som spissmateriale siden 2006 sesongen og aldri hatt noen problemer. Heavybutt'n har jeg vel brukt de siste 3 sesonger. Har prøvd Misty'n litt og er like fornøyd med den.  Andre fortommer er ikke aktuelt å tenke på for meg i skrivende stund, og sikkert ikke i uoverskuelig fremtid.

Hilsen endelig fornøyd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd material brudd når jeg er uforsiktig og strammer for fort f. eks. ved blod knuten. Har trodd at materialet har vært råttent, men det har vist seg at det er menneskelig svikt.

Dette er gammel kunnskap med gjelder ikke minst for FC. Fukt knuten og dra til seeeeeeeeeeeint! Hvis ikke så blir materialet varmt og  nærmest ødelagt.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd material brudd når jeg er uforsiktig og strammer for fort f. eks. ved blod knuten. Har trodd at materialet har vært råttent, men det har vist seg at det er menneskelig svikt.

Dette er gammel kunnskap med gjelder ikke minst for FC. Fukt knuten og dra til seeeeeeeeeeeint! Hvis ikke så blir materialet varmt og  nærmest ødelagt.

:)

bjorni

Dette tror jeg absolutt er viktig. Bruker kirurgknuten til skjøting av FC, og da med kun 2 omdreininger. Leste en artikkel av Charles Jardine om FC og knuter en gang, og han påpekte viktigheten av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er ikke knutene som er problemet når tippeten ryker før man når 1kg målt med en digital vekt. Enkelte spoler ryker jo som overkokt spagetti når du drar i den med fingrene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke knutene som er problemet når tippeten ryker før man når 1kg målt med en digital vekt. Enkelte spoler ryker jo som overkokt spagetti når du drar i den med fingrene :rolleyes:

trodde at vi hadde avklart at fingrene dine skiller ut et eller annet som får de til å råtne? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Raymond, du overdriver så fælt..  :)

Pfft, har jeg aldri gjort det vel ;D ;D

Er ikke knutene som er problemet når tippeten ryker før man når 1kg målt med en digital vekt. Enkelte spoler ryker jo som overkokt spagetti når du drar i den med fingrene :rolleyes:

trodde at vi hadde avklart at fingrene dine skiller ut et eller annet som får de til å råtne? ;D ;D

Tror heller det er komboen råtten Igor-i-vadere-lukt blandet med mine erfarne, smukke hender ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Mine smukke hender hadde aldri overlevd å være nedi Igors vadere, så det problemet er ikke-eksisterende. Da hadde de råtnet på rot ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...