Gå til innhold

Akron fluorcarbon spissmateriale og Heavy Butt - Grande problemas??????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Jeg må ha hatt hinsides med flaks når det kommer til akron-fc rullene mine. Skikkelig flaks i fire-fem år faktisk..  :) Nå som jeg trenger en "ny" rull med 5x, skal det bli spennende å se om den holder samma standard som den gamle rullen jeg brukte de siste metera av i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Akron FC som spissmateriale i drøyt to sesonger uten nevneverdige problemer. Jeg fisker riktignok mest i sjøen, og med dimensjonene jeg bruker der (stort sett 0X og 2X) er ikke mindre avvik like kritisk som i tynnere dimensjoner.

Helt fornøyd er jeg derimot ikke, så jeg er på utkikk etter ett nytt alternativ til neste gang det må handles spissmateriale, selv om det vil være veldig bittert å gi slipp på de geniale AKRON-spolene :-\ Hovedgrunnen til dette er at AKRON, i likhet med de fleste (alle?) materialene som markedsføres som tippet/spissmateriale, er spolt på spolene på en avleggs måte som skaper mange flate partier og ujevnheter i sena. Sammenlignet med moderne "spinn-/meitesener", som benytter parallell/jevn påspoling, er påspolingen av AKRON spissmateriale under enhver kritikk!

I tillegg krever AKRON FC svært høy presisjon i knutene for å oppnå akseptabel bruddstyrke, men her tror jeg ikke andre FC alternativer er stort bedre. Så ikke utenkelig at jeg ender opp med å droppe FC helt og holdent - i hvert fall hvis Bioline eller noen andre skulle komme opp med et miljøvennlig alternativ som matcher dagens co-polymer/FC monofilament. Per i dag (eller i hvert fall i fjor) er det dessverre et godt stykke igjen til det...

Det ryktes også at fluorcarbon spissmateriale ikke var ekte fluorcarbon men mono som var trukket i fluorcarbon. Det er i såfall ren juks og fanteri fra tmc hvis det stemmer.

Mine spoler med AKRON FC brenner i hvert fall slik 100% PVDF skal brenne, men hvis noen med tilgang til et laboratorium kan bekrefte/avkrefte dette, hadde det vært veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En kompis kjøpte en flunka ny spole med akron fluorcarbon 5x før helga og i går fikk vi erfare at

den var pill råtten. Den røyk med en gang bare man nappet litt i den. Jeg mener fortsatt å ha hørt at fluorcarbon ikke skal råtne, så her må man ha store feil i produksjonen av dette materialet.

Dette er jo mildt sagt skandaløst dårlig og TMC bør snarest få beskjed om at de har strore problemer

med AKRON fluorcarbon.

For min del så velger jeg nå å stå over Akron og har gått over til SEAGUAR fluorcarbon som ser

SÆRDELES bra ut for å si det mildt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå har jeg til og med opplevd dårlig spole med Rio Fluoroflex Plus, røyk rett av uten problem. Det ekke sant, denne spolen var kjøpt for 3 uker siden >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er Raymond som er problemet jeg... Hvor du har fingrene dine skjønner ikke...

For jeg har brukt acron i flere år uten problemer, 6x spole som var fin helt til Raymond kom å måtte låne.., tror du ikke den råtna!!! Faen ta pølsefingra dine Raymond!!!

Fra spøk til allvår, jeg har brukt både FC og misty.. Liker best misty, den har jeg kjørt 4-5 ørreter over kg på den siste uka..6x...

Men har merket meg at man bør vere nøje med knyting.

Nå har jeg bestilt SA sine til neste runde, mest for å vite hva jeg går glipp av.. De har vel også den samme geniale spolen som Acron.

Når det gjelder butikk/levrandør/produsent, synes jeg flere store levrandører har vist at de bevist bedriver ansvarsfraskrivelse... Sjelden å møte motbør hos butikk, det stoppet seg hos levrandør.. Som tydlig ikke lever under et godt prinsipp når det gjelder salg; kunden har rett..  Det blir for dumt når vi lever i et opplyst sammfun, og forbrukere er på nett.. Det er dere som blir skadelidende av det..

Går ikke å krangle på hvem som har ansvaret med kunden!

Kunden leverer produkt til butikk, som igjen tar det med levrandør, som igjen evt tar det med produsent...  Kunden skal vel ikke måtte gjøre dette selv? I så tilfelle kan vi heller importere det selv, hvis vi uansett skal ha al jobb og ansvar med det...

Makan!!! Må da gå å ta litt selvkritikk!!

Tror faktisk dere hadde vunnet flere kunder på det..

Jeg er vertfall inneforstått med at "mandagsprodukt" finnes og feil skjer, men når levrandører hevder at kunden lyver/det er ikke feil med produktet. Da føler vertfall jeg at jeg ikke blir tatt seriøst!

Det er vi som betaler lønna deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg til og med opplevd dårlig spole med Rio Fluoroflex Plus, røyk rett av uten problem. Det ekke sant, denne spolen var kjøpt for 3 uker siden >:(

Jeg har også opplevd to dårlige FF Plus spoler denne sesongen. Rett fra lageret til Rio. Så det må være noe med produksjonen. Samme med Seaguar Grand Max, hvor jeg også har hatt 2 dårlige spoler. Resten bra. Forøvrig samme produsent.

Kan forresten anbefale Airflo Sightfree også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjøpte en flunka ny spole med akron fluorcarbon 5x før helga og i går fikk vi erfare at

den var pill råtten. Den røyk med en gang bare man nappet litt i den. Jeg mener fortsatt å ha hørt at fluorcarbon ikke skal råtne, så her må man ha store feil i produksjonen av dette materialet.

Dette er jo mildt sagt skandaløst dårlig og TMC bør snarest få beskjed om at de har strore problemer

med AKRON fluorcarbon.

For min del så velger jeg nå å stå over Akron og har gått over til SEAGUAR fluorcarbon som ser

SÆRDELES bra ut for å si det mildt :D

Terje

Hei, bare så det er sagt så har vi meldt i fra om dette og bedt de om å se på årsaker. Ja vi har også samlet inn spoler som kunder påstår er dårlige. Og disse blir sendt til Japan for test/vurdering. Bare så dere vet det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En kompis kjøpte en flunka ny spole med akron fluorcarbon 5x før helga og i går fikk vi erfare at

den var pill råtten. Den røyk med en gang bare man nappet litt i den. Jeg mener fortsatt å ha hørt at fluorcarbon ikke skal råtne, så her må man ha store feil i produksjonen av dette materialet.

Dette er jo mildt sagt skandaløst dårlig og TMC bør snarest få beskjed om at de har strore problemer

med AKRON fluorcarbon.

For min del så velger jeg nå å stå over Akron og har gått over til SEAGUAR fluorcarbon som ser

SÆRDELES bra ut for å si det mildt :D

Terje

Hei, bare så det er sagt så har vi meldt i fra om dette og bedt de om å se på årsaker. Ja vi har også samlet inn spoler som kunder påstår er dårlige. Og disse blir sendt til Japan for test/vurdering. Bare så dere vet det...

Kjempemessig, Rune.

Da får vi håpe tmc tar dette på alvor å gjør noe med saken :)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten spekulasjon som kan forklare variabiliteten i styrke/kvalitet:

Jeg tipper at ikke alle som selger fortomsmateriale under eget varemerke produserer selv. De baserer seg sikkert på leveranser fra forskjellige underleverandører, og forhåpentlig har de en spesifikasjon å forholde seg til.

Det kan være at det materialet som selges under merket Akron kommer fra 2 eller flere produsenter, og at det materialet som en produsent lager kan selges under en håndfull forskjellige merkenavn.

Det er en helt vanlig måte å gjøre dette på for mange produkttyper, så det ville egentlig forbause meg om det ikke var slik for fiskesnører også.

Derfor tipper jeg at det er litt vanskelig å vite akkurat hva det er man faktisk kjøper, med mindre man ved at vedkommende leverandør faktisk har egne produksjonslinjer for dette.

Mener jeg har lest at Guidelines fluesnører er kontraktprodusert av Airflo. Så leser man at neon berømmer Guideline sine skyteklumper, men idioterklærer Airflo sine som av undermåls kvalitet.... da er det rart å tenke på at de er laget med samme materialer, med samme teknologi og i samme lokaler..... :)

Bare spekulasjoner over så ikke slakt meg for hardt, men det kan være verdt det å spørre seg selv hva man faktisk får når man kjøper et spesifikt merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ca en håndfull produsenter av ekte FC, og alle merkene får sine varer fra disse. De bruker imidlertid ikke flere leverandører på samme vare, så det forklarer ikke variasjonen av kvalitet.

Og Guideline lager vel flere snører hos SA enn hos Airflo nå tror jeg. Men godt poeng uansett.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Akron spiss i 3 år nå, eneste problemet er vel dårlig knute, dvs strammer den fort uten å ha fuktet, da ryker den pga friksjon/varmgang i knuten når en strammer for fort..

Ellers fuker dette supert :)

Mine erfaringer

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmz har selv vært borti råtten FC fra akron ! Jeg kan røpe en aldri så liten hemmelighet , det er selve spolen som er av FC og ikke senemateriale ! ! Sånn der har dere årsaken!! ;-) eller er det jo smågenialt og bruke microringer til og skjøte med :)

Prøvde å bruke crawford knuten mot midroringen på seaguar fluorcarbon, men det fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt. Slukknuten ble mye sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hmmz har selv vært borti råtten FC fra akron ! Jeg kan røpe en aldri så liten hemmelighet , det er selve spolen som er av FC og ikke senemateriale ! ! Sånn der har dere årsaken!! ;-) eller er det jo smågenialt og bruke microringer til og skjøte med :)

Prøvde å bruke crawford knuten mot midroringen på seaguar fluorcarbon, men det fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt. Slukknuten ble mye sterkere.

Da er jeg redd feilen ligger hos deg. Kan ikke se for meg at EN sentype skal knuten være dårlig, men sterkest på alle andre.

Tror jeg ville ha testa en gang til for å være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmz har selv vært borti råtten FC fra akron ! Jeg kan røpe en aldri så liten hemmelighet , det er selve spolen som er av FC og ikke senemateriale ! ! Sånn der har dere årsaken!! ;-) eller er det jo smågenialt og bruke microringer til og skjøte med :)

Prøvde å bruke crawford knuten mot midroringen på seaguar fluorcarbon, men det fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt. Slukknuten ble mye sterkere.

Da er jeg redd feilen ligger hos deg. Kan ikke se for meg at EN sentype skal knuten være dårlig, men sterkest på alle andre.

Tror jeg ville ha testa en gang til for å være sikker :)

Tja...jo, Henning  :) Det er sånn at enkelte knuter er bedre på andre sener enn andre. F.eks. er forskjellen myke/stive sener ett parameter som påvirker. 100% fluorcarbon vs <100% fluorcarbon er kanskje et annet. Men da snakker jeg helt generelt og ikke om noe merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hmmm, ser bare ikke for meg en fortom der crawford blir dirrekte dårlig. har aldri opplevd det samme. Men så har jeg heller ikke testet 100 forskjellige da. Antagelig bare 10 typer.

Crawford er merkant sterkere en slukknuten på alle tester jeg har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere virkelig forskjellig knute på fluor og mono?

Det gjør i alle fall ikke jeg. Må si en ting og det er at jeg synes dere er flinke til å fange opp små nyanser.

Jeg har ikke sjangs.

Hei, Frode. Det Oddbjørn mente var at han brukte også Crawford i nylon-enden og at der var den sterk - altså eliminerte vekk sansynligheten for at han knytet de feil. Og det var jo klokt skrevet. For lik knute mot det FC-merket - knytet på samme måte - ikke funket særlig bra. Så det er ikke snakk om forskjellige knuter her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...