Gå til innhold

Akron fluorcarbon spissmateriale og Heavy Butt - Grande problemas??????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Moderator

Slettet bort litt ting som ikke hører til her.

Ting som går på kjønnsorgan og Sæksuell aktivitet, kan tas på PM.

Tips: Mindre alkohol, evnt forbud mot ffs i alkoholisert tilstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje tmc akron er vel sensitiv på varmgang ved tilstramming av knuter... Det er jo egentlig alt materiale, men opplevde faktisk mindre issues når jeg testet Egor-tippeten. Jeg pleier alltid å fukte knuten før jeg strammer til, men i det siste har jeg sørget for at hele snøret inn mot flua bærer litt fukt før jeg strammer til også, i tilfelle det plutselig skulle bli et lite tørt område. Resultatet er at 100% av knutene sitter som de skal. Og jeg bruker naturlig nok crawfordknuten. Har ikke hatt noen uforklarlige brudd på noe av dette materialet. Men jeg synes kanskje Egor(guideline?) var vel så bra... Merker ikke spesielt til forskjell egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 sider med dette ? Jeg har brukt RIO sin fluorcarbon , og senest nå i helgen knyttet en hel del fluorcarbon , ingen problemer med den , ikke på varmgang heller.

Er det ikke så enkelt å bare kjøpe noe annet neste gang om man ikke er fornøyd-. ? Det gjør jeg......

Anbefaler rio sin , 45 m på spolen er det også.

Scierra spolene er også fungsjonelle , dro litt i mine 6x og knyttet noen knuter , og dro dertil , de røyk ikke de.

Kan dette skyldes varmgang i knuten Terje( trådstarter) , det er veldig fort gjort...... ps jeg har ikke finlest tråden.

Egor har jeg ikke prøvd , men skal teste ut SA sin utover nå på laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Brama brama , det går jo litt når vi drar ut 8)

Da har du alle dimenisjonene på lager , fra 0.43 og ned til 7x , og noen av hver,....... vi får heller fylle på når det går tomt i september , i fare for å ende opp med noe gammelt i hyllene....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv noen spoler med Rio fluoroflex for 2 sesonger sia. Testet disse før sesongen i år, og de stilte ikke til forventningene. Har kjøpt SA sin fluorcarbon nå, og testet det første gang i helga som var, og dette virker veldig bra :)

Har også testet ut Akron sin heavy butt i år, og den funker knall. Skjøtet den med vanlig Stroft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik, det er KUN Rio Fluoroflex PLUS som holder mål. Vanlig Fluoroflex er...mindre god.

Ok Tore, da var det nok Fluoroflex jeg hadde, husker ikke i farten hva som stod på spolene da disse ble kastet. Og Fluoroflex PLUS har jeg ikke testet så den kan jeg ikke uttale meg om hvordan fungerer. Har redigert innlegget mitt ang Fluoroflex lengre opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske huideline Egor kom på en mer hendig spole jeg... Testet flere merker på bruddstyrke i dag.. Litt merkelig sammenligning ettersom jeg testet både mono og fc, men, Egor vant overlegent, selv med knuter... Misty pluss was deine looser....

Jeg også har blitt positivt overrasket over Egor, spesielt hva anngår bruddstyrke. Enig i at spolene ikke er helt super-praktiske. Selv tenkte jeg å fylle opp to akron-spoler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest nicolaj brekke

Brukte endel Akron fra Tiemco for et par siden. Likte ikke dette materialet. Heavy Butten sank med en gang og plasket som en laksefortom. Fluoroflexen røyk i hytt og pine og misty plus var helt feil bruddstyrke på...  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at Akron er et stabilt og bra fortomsmerke Stig? Jeg har endel tall som sier noe annet... Men du har sikkert vært heldig ;)

Her er jeg dundrende enig med Hr. Brekke ;D

Jeg har hatt MYE bra Akron. Både Heavy Butt, og spissmateriale.

...... Men jeg har hatt MYE råttent materiale også. Både Heavy butt 4x,5x og 6x som ryker 25-25cm inn på fortommen, og 4x,5x og 6x spissmateriale av svært variabel kvalitet.

Det å være svær og sitte å skrive og si at man selvfølgelig må kappe de ytterste 30 cm, for så å skjøte ut selv holder ikke...

Når man kjøper en FERDIGTAPERT fortom, til 70-80-90 kroner, er det en selvfølge at man skal skjøte ut en spiss, og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, må man kappe heavy butten. Har jeg aldri gjort. Hatt kjempeflaks i mange år jeg da ;D.

Det er det flere her inne som har både skrevet og sagt flere ganger ;D

;D ;D ;D

Helt ærlig så blir jeg litt forundra. Trur med hånda på hjertet at jeg ikke har opplevd noen problemer med akronen(som ikke er min feil).

Det må i såfall bli i 2x, 3x og 4x hvor jeg har benyttet meg av løkkeknute. En knute som vel i utgangspunktet ikke er helt ideel til så lave dimmensjoner.

Bruker litt Egor på si, og er meget fornøyd med den åsså, blir vel kanskje litt feil å sammenligne, da de har litt annen diameter. Feks 6x akron 0,13, 6x egor 0,148.

Godt vi har forskjellige erfaringer da, hvis ikke så har vi ingen jungel å leke i ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at Akron er et stabilt og bra fortomsmerke Stig? Jeg har endel tall som sier noe annet... Men du har sikkert vært heldig ;)

Ja helt ærlig, og alle som har fulgt disse sidene noen år nå vet at jeg ihvertfall ikke skryter av "politiske grunner" ;)

Da har jeg nok hatt flaks...eller som jeg våger å tro; andre uflaks.

Bruker nemlig endel fortoms materiale...grunnet mitt fiske ifra #3- #7 gjennom hele året, gjerne med flere opphengere som ofte skiftes ut. Det kappes altså en del fortoms/spissmateriale gjennom en sesongs fiske.

Aldri stusset over dårlig kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Akron HB og misty plus i dimensjoner fra 7X- 2X siden det kom på det norske markedet og har til nå ikke funnet noe bedre! At noen opplever Misty Plus som svak er vel muligens et resultat av at denne jukser mindre på dimensjonen enn maaange andre..

Fluorocarbon prøver jeg og styre langt unna av miljømessige hensyn, men i ytterst få tilfeller drar jeg fram noe gammel Guideline Egor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fornøyd med Akron HB, selv om den har en del minne og må strekkes godt. I det siste har jeg imidlertid blitt mer skeptisk til spissmaterialet fra TMC - særlig fra 0,15 og nedover. Har blant annet mistet et par flotte og har en rull 5x Fluorstealth som ryker mistenkelig lett... Tror jeg skifter til Egor, som jeg bare har lest bra om.

Ps! Er det #X individuelt fra produsent til produsent mht milimetermål? Da er det bare tull å snakke X-dimensjoner som jeg har blitt vant til, tilbake til millimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt heavybutt ett par sesonger og vært greit nok fornøyd. Fikk på en Hends Camo fortom her om dagen for første gang, og hvilken forskjell! Fortommen slo over perfekt med akron stealth spiss. Frelst og ingen vei tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt heavybutt ett par sesonger og vært greit nok fornøyd. Fikk på en Hends Camo fortom her om dagen for første gang, og hvilken forskjell! Fortommen slo over perfekt med akron stealth spiss. Frelst og ingen vei tilbake!

Foretrekker hends camo fortom jeg også, litt synd det ik finnes "hends camo spiss" også...som man kunne skjøte på denna  :-\ ikke fullt så "usynelig" den siste biten mot flua akkurat som resten...

EDIT: etter og googlet litt fant jeg ,JMC KAMOUFIL feks <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...