Gå til innhold

Akron fluorcarbon spissmateriale og Heavy Butt - Grande problemas??????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

For å svare seriøst, så har jeg handlet fra 4 forskjellige forhandlere med samme resultat. Håpløst >:(

men det er veldig rart at spolen du fikk er råtten, men min er ikke det... begge ble levert til meg

Mener å huske at jeg hadde den i ca 10 sek før jeg fant ut den var dårlig, vi sjekka til og med på vekta like etterpå. Røk rett av like rundt 1 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dim? 7x,5x??1kg bruddstyrke kan jo være bra det med knuter og det hele.

For å svare seriøst, så har jeg handlet fra 4 forskjellige forhandlere med samme resultat. Håpløst >:(

men det er veldig rart at spolen du fikk er råtten, men min er ikke det... begge ble levert til meg

Mener å huske at jeg hadde den i ca 10 sek før jeg fant ut den var dårlig, vi sjekka til og med på vekta like etterpå. Røk rett av like rundt 1 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvilken dim? 7x,5x????1kg bruddstyrke kan jo være bra det med knuter og det hele. Fest 1 kilo bly i toppringen og se hva som skjer. 

Var 5x og spolen var så dårlig at jeg ikke fikk stramt til når jeg skulle knyte den på. Røyk den rett av med bare fingrene og det skal litt til om spolen hadde vært bra. Prøv selv, ender opp med at tippeten skjærer inn i huden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dim? 7x,5x????1kg bruddstyrke kan jo være bra det med knuter og det hele. Fest 1 kilo bly i toppringen og se hva som skjer.

Var 5x og spolen var så dårlig at jeg ikke fikk stramt til når jeg skulle knyte den på. Røyk den rett av med bare fingrene og det skal litt til om spolen hadde vært bra. Prøv selv, ender opp med at tippeten skjærer inn i huden

Den dagen tippeten på 5x skjærer inn i huden går jeg til hudlegen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvilken dim? 7x,5x????1kg bruddstyrke kan jo være bra det med knuter og det hele. Fest 1 kilo bly i toppringen og se hva som skjer.

Var 5x og spolen var så dårlig at jeg ikke fikk stramt til når jeg skulle knyte den på. Røyk den rett av med bare fingrene og det skal litt til om spolen hadde vært bra. Prøv selv, ender opp med at tippeten skjærer inn i huden

Den dagen tippeten på 5x skjærer inn i huden går jeg til hudlegen.....

Har spolen fortsatt, den er din om du vil ha den. Send med adressa di på pm, så kan du få teste selv. Tror faktisk jeg har 2 spoler med råtten Akron FC liggende når jeg tenker etter, de andre er sendt inn til forhandler

Har også god FC i 5x som skjærer inn i huden når du prøver å ryke den, kan sende med den også sånn at du kan få teste om du trenger en tur til hudlegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 Akron Heavy Butt ferdigtapert fortomer av en kjent forhandler nå i våres og den første jeg startet med var pill råtten de første 30-40 cm i spissen. Bruker ellers et annet merke 6x Fc og den holder fint på 3dje året. Nesten så huden ryker... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 Akron Heavy Butt ferdigtapert fortomer av en kjent forhandler nå i våres og den første jeg startet med var pill råtten de første 30-40 cm i spissen. Bruker ellers et annet merke 6x Fc og den holder fint på 3dje året. Nesten så huden ryker... ;D

Det er jo helt normalt når de har hengt i butikken en stund. Derfor det alltid er lurt og uansett kutte de første cm. av spissen. Heavy Butt er jo tross alt mono så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjøpte 2 Akron Heavy Butt ferdigtapert fortomer av en kjent forhandler nå i våres og den første jeg startet med var pill råtten de første 30-40 cm i spissen. Bruker ellers et annet merke 6x Fc og den holder fint på 3dje året. Nesten så huden ryker... ;D

Det er jo helt normalt når de har hengt i butikken en stund. Derfor det alltid er lurt og uansett kutte de første cm. av spissen. Heavy Butt er jo tross alt mono så vidt jeg husker.

Det er jeg helt uenig i, Tormod. Sånn er det ikke og sånn skal det ikke være.

Når du kjøper fortommer så skal det være ferskvare, og man skal slett ikke måtte kutte de første cm

av spissen på et nytt materiale.

Det er produsentens ansvar å sørge for at produktene holder mål. Gjør de ikke det så får butikken skifte leverandør. Det er ikke noe å diskutere engang.

En fortom skal funke slik at man kan knyte en flue rett på spissen uten at man frykter brudd pga av at materialet er råttent.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 Akron Heavy Butt ferdigtapert fortomer av en kjent forhandler nå i våres og den første jeg startet med var pill råtten de første 30-40 cm i spissen. Bruker ellers et annet merke 6x Fc og den holder fint på 3dje året. Nesten så huden ryker... ;D

Det er jo helt normalt når de har hengt i butikken en stund. Derfor det alltid er lurt og uansett kutte de første cm. av spissen. Heavy Butt er jo tross alt mono så vidt jeg husker.

Det er jeg helt uenig i, Tormod. Sånn er det ikke og sånn skal det ikke være.

Når du kjøper fortommer så skal det være ferskvare, og man skal slett ikke måtte kutte de første cm

av spissen på et nytt materiale.

Det er produsentens ansvar å sørge for at produktene holder mål. Gjør de ikke det så får butikken skifte leverandør. Det er ikke noe å diskutere engang.

En fortom skal funke slik at man kan knyte en flue rett på spissen uten at man frykter brudd pga av at materialet er råttent.

Terje

Må si meg helt enig med Terje her, og ut ifra prisen på noe av dette svineriet så burde det vært kvalitet av en annen verden, noe det så avgjort ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje;

Det er jeg jo selvsagt helt enig i, og det vel ingen som er uenig i det heller. MEN, det er jo forskjell på en ideell verden og realiteten.

At kvaliteten er dårlig skyldes nok i svært liten grad leverandøren, så det blir feil og legge skylda på dem. Det er butikkene som lar fortommene henge i solveggen i lang tid, kanskje flere år. Da blir de dårlige, og vi som forbrukere to valg; enten slutte og handle hos disse butikkene, eller og ta konsekvensen av realiteten og kutte vekk spissen.

Ideelt sett burde alle fortommer av mono vært lagret i dypfryser, og hentes fram hver gang kunden etterspør dem. Vet at noen butikker i USA gjør dette.

Når det gjelder dårlig FC, er dette en helt annen historie... her kan nok skylden skyves over på produsent/leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje;

Det er jeg jo selvsagt helt enig i, og det vel ingen som er uenig i det heller. MEN, det er jo forskjell på en ideell verden og realiteten.

At kvaliteten er dårlig skyldes nok i svært liten grad leverandøren, så det blir feil og legge skylda på dem. Det er butikkene som lar fortommene henge i solveggen i lang tid, kanskje flere år. Da blir de dårlige, og vi som forbrukere to valg; enten slutte og handle hos disse butikkene, eller og ta konsekvensen av realiteten og kutte vekk spissen.

Ideelt sett burde alle fortommer av mono vært lagret i dypfryser, og hentes fram hver gang kunden etterspør dem. Vet at noen butikker i USA gjør dette.

Når det gjelder dårlig FC, er dette en helt annen historie... her kan nok skylden skyves over på produsent/leverandør.

Det er nok mange butikker som synder stort her ja, men det nok også noen leverandører som kanskje burde kvalitetssikre produksjonen sin noe mer.

Et alternativ du ikke nevner Tormod er rett og slett å kreve at butikkene selger ferskvare. Det er mulig for en forbruker å stille krav til butikkene for de har rett og slett ikke råd til å få et dårlig rykte på sikt. I dagens internett samfunn går jungeltelegrafen fort og det tar ikke lang tid før mange vet om den ræva butikken på hjørne :rolleyes:

Jeg kommer iallefall aldri til å godta å kutte fortommen fordi den ikke holder mål, da krever jeg ny vare eller penga tilbake med loven i hånd :D ....... når jeg betaler dyre dommer for en vare skal den jaggu meg holde mål uten at jeg må gå inn å "redigere" varen jeg har kjøpt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje;

Det er jeg jo selvsagt helt enig i, og det vel ingen som er uenig i det heller. MEN, det er jo forskjell på en ideell verden og realiteten.

At kvaliteten er dårlig skyldes nok i svært liten grad leverandøren, så det blir feil og legge skylda på dem. Det er butikkene som lar fortommene henge i solveggen i lang tid, kanskje flere år. Da blir de dårlige, og vi som forbrukere to valg; enten slutte og handle hos disse butikkene, eller og ta konsekvensen av realiteten og kutte vekk spissen.

Ideelt sett burde alle fortommer av mono vært lagret i dypfryser, og hentes fram hver gang kunden etterspør dem. Vet at noen butikker i USA gjør dette.

Når det gjelder dårlig FC, er dette en helt annen historie... her kan nok skylden skyves over på produsent/leverandør.

Det er nok mange butikker som synder stort her ja, men det nok også noen leverandører som kanskje burde kvalitetssikre produksjonen sin noe mer.

Et alternativ du ikke nevner Tormod er rett og slett å kreve at butikkene selger ferskvare. Det er mulig for en forbruker å stille krav til butikkene for de har rett og slett ikke råd til å få et dårlig rykte på sikt. I dagens internett samfunn går jungeltelegrafen fort og det tar ikke lang tid før mange vet om den ræva butikken på hjørne :rolleyes:

Jeg kommer iallefall aldri til å godta å kutte fortommen fordi den ikke holder mål, da krever jeg ny vare eller penga tilbake med loven i hånd :D ....... når jeg betaler dyre dommer for en vare skal den jaggu meg holde mål uten at jeg må gå inn å "redigere" varen jeg har kjøpt :D

Terje

Fortsatt helt enig Terje.

Det og slutte å kjøpe blir jo i teorien det samme som å kreve at de selger ferskvare. I tråd med markedsteorien. Men det hjelper selvsagt å kommunisere årsaken til at man slutter å handle :D

Også enig i at det å modifisere en vare som i utgangspunktet skal holde er bak mål, men igjen så hjelper det lite å tviholde på prinsippene sine når du MÅ ha fortom, og butikken med gamle fortommer er eneste løsning. Man har prinsippene i behold, men ikke fisken :D

Det og kutte var bare ment som ett velmenende tips fra min side med tanke på realiteten som råder rundt omkring i butikkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 Akron Heavy Butt ferdigtapert fortomer av en kjent forhandler nå i våres og den første jeg startet med var pill råtten de første 30-40 cm i spissen. Bruker ellers et annet merke 6x Fc og den holder fint på 3dje året. Nesten så huden ryker... ;D

Det er jo helt normalt når de har hengt i butikken en stund. Derfor det alltid er lurt og uansett kutte de første cm. av spissen. Heavy Butt er jo tross alt mono så vidt jeg husker.

Det er jeg helt uenig i, Tormod. Sånn er det ikke og sånn skal det ikke være.

Når du kjøper fortommer så skal det være ferskvare, og man skal slett ikke måtte kutte de første cm

av spissen på et nytt materiale.

Det er produsentens ansvar å sørge for at produktene holder mål. Gjør de ikke det så får butikken skifte leverandør. Det er ikke noe å diskutere engang.

En fortom skal funke slik at man kan knyte en flue rett på spissen uten at man frykter brudd pga av at materialet er råttent.

Terje

Godt vi ser det likt her Terje, den sjappa jeg kjøpte disse av i slutten av april, rangerer som en av de på topp tre her inne på forumet og jeg vet at dette ikke kan være råttent fordi jeg prøvde å kjøpe der i høst/vinter. Da var de utsolgt. Så for å konkludere, enten så selger grosisst i Norge ut noe rææl, eller så har produsenten laget noe som ikke holder mål.

I tillegg vet jeg om iallefall en butikk som sa at de ikke ville ta det inn igjen fordi det var for dårlig kvalitet (han er med her inne, så det kan jo hende han lokkes til å si noe snart...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Acron FC i et par år, 3X-7X. Har ikke opplevd at de råtner. Har prøvd Acron Heavybut tapert fortom (mono) på de siste turene, og det jeg er misfornøyd med er at fortommen svært fort blir krøllete ved toppringen, og at den er vanskelig å få rettet ut. Ellers er fortommen grei.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Acron FC i et par år, 3X-7X. Har ikke opplevd at de råtner. Har prøvd Acron Heavybut tapert fortom (mono) på de siste turene, og det jeg er misfornøyd med er at fortommen svært fort blir krøllete ved toppringen, og at den er vanskelig å få rettet ut. Ellers er fortommen grei.

Morten

Du må da ta tak i fortommen og dra litt, evt ha en fortomstrekker..... Den retter seg ikke ut ved at du ser på den og evt snakker til den  ;D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det klart så ligger ikke Akron på Guidelines sine lager i evigheter.

Det er stor omløpshastighet og det fylles på flere ganger i året. Sånn hvis noen skulle tro noe annet.

Visste ikke at det var du/dere som tok det inn, så det var ikke noe forsøk på å være kjiip. Men det jeg forteller er sant, den røyk som papir, men jeg bandt inn spissen 30-40 cm lenger inn og fisker med den idag, så det er ikke noen big deal, men jeg må jo si jeg synes det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare for å ha det klart så ligger ikke Akron på Guidelines sine lager i evigheter.

Det er stor omløpshastighet og det fylles på flere ganger i året. Sånn hvis noen skulle tro noe annet.

Hvorfor er det da masse varer som er pill råttent? Da er det enten produksjonsfeil, eller at det sendes gammelt materiale hit til Norge.

Jeg leverte masse materiale i fjor sommer, og har enda ikke fått igjen noe . . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvaliteten er dårlig skyldes nok i svært liten grad leverandøren, så det blir feil og legge skylda på dem. Det er butikkene som lar fortommene henge i solveggen i lang tid, kanskje flere år. Da blir de dårlige, og vi som forbrukere to valg; enten slutte og handle hos disse butikkene, eller og ta konsekvensen av realiteten og kutte vekk spissen.

Ideelt sett burde alle fortommer av mono vært lagret i dypfryser, og hentes fram hver gang kunden etterspør dem. Vet at noen butikker i USA gjør dette.

Når det gjelder dårlig FC, er dette en helt annen historie... her kan nok skylden skyves over på produsent/leverandør.

Jeg har selv sett med egne øyne, at en forhandler har åpnet en eske rett fra leverandøren. Det som lå oppi esken var av like ræva kvalitet som det som hang i hyllene fra før! Og det samme har visst skjedd nå i år, uten at leverandøren ser ut til å ta noe ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dim? 7x,5x????1kg bruddstyrke kan jo være bra det med knuter og det hele. Fest 1 kilo bly i toppringen og se hva som skjer. 

Var 5x og spolen var så dårlig at jeg ikke fikk stramt til når jeg skulle knyte den på. Røyk den rett av med bare fingrene og det skal litt til om spolen hadde vært bra. Prøv selv, ender opp med at tippeten skjærer inn i huden

Jeg har igjen noen spoler med 5x og 6x. De er bruddstyrken helt fin på, men knutestyrken derimot.... elendig!

Jeg bruker den samme knuta hver gang, fukter og gjør det skikkelig. Men jeg må gjerne knyte en 4-5 ganger før det sitter som det skal. Dette er det ikke bare jeg som sliter med, da det er flere som har prøvd å skjøte spissmaterialet mitt, som også begynner å lure....

Heretter kutter jeg HELT ut Akron, og går over til Camou leader og Egor spiss. Kanskje det er lettere å reklamere, om det skulle bli noe tull også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen akron fluorcarbon i fjor som var pil rottent. Dro sporenstraks tilbake til forhandler og testa de andre som hang på hylla og de var like dårlige, og det var ferske spoler ifølge butikken. De kontaktet guideline som sa at det ikke var noe galt med partiet...

Var innom Nordisk hvor jeg kommenterte at de ikke hadde RIO lenger, fikk da med meg en spole med AKRON misty plus for å teste, og dette er noe av det beste jeg har prøvd og vel så bra som RIO.

Jeg bruker nå AKRON heavy but (ukappet) med AKRON misty pluss og dette er en kanonbra kombo. Når det gjelder AKRON fluorkarbon så har jeg mistet troverdigheten dessverre.

P

Helt lik erfaring som deg men har hatt ett brudd jeg ikke skjønte så mye av med Misty pluss også . Men alt i alt virker det veldig solid.

Oppdaterer meg sjøl litt her, nok ett brudd med Misty pluss som førte til at min største skogsørret noensinne blei mistet  :'( . Gikk over rullen og ett parti på flere meter hadde ræva bruddstyrke før det plutselig blei bra igjen.

Da er det tilbake til RIO  for min del . Synd siden spoler var geniale på Akron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...