Gå til innhold

Akron fluorcarbon spissmateriale og Heavy Butt - Grande problemas??????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Lurer på om ikke mange overvurderer hvor mye 6X og 7X nylon/fluorcarbon faktisk skal tåle. Er knapt en type fortomsmateriale jeg ikke har hørt skal være pill råtten  ;D

Sitter man å strekker så tynn sene mellom hendene så vil den ryke uten at man trenger anstrenge seg.

Fest flua i et tre eller noe, og belast fortommen med stanga istedet, så får man et mer riktig inntrykk av hva materialet tåler i praksis.

Om vi ikke hadde hatt fjæringa i stanga til å dempe rykkene i fortommen ved kjøring av fisk så måtte vi antakelig ty til 0.25 spiss for å berge fisk på kiloen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke mange overvurderer hvor mye 6X og 7X nylon/fluorcarbon faktisk skal tåle. Er knapt en type fortomsmateriale jeg ikke har hørt skal være pill råtten  ;D

Sitter man å strekker så tynn sene mellom hendene så vil den ryke uten at man trenger anstrenge seg.

Fest flua i et tre eller noe, og belast fortommen med stanga istedet, så får man et mer riktig inntrykk av hva materialet tåler i praksis.

Om vi ikke hadde hatt fjæringa i stanga til å dempe rykkene i fortommen ved kjøring av fisk så måtte vi antakelig ty til 0.25 spiss for å berge fisk på kiloen  ;)

Litt OT, men likevel -Lars- : Når det står at knutestyrken på feks Crawford er på nær 100%, betyr ikke det da at knuten aldri kan ryke - uansett hvor stort tre du henger på kroken?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke mange overvurderer hvor mye 6X og 7X nylon/fluorcarbon faktisk skal tåle. Er knapt en type fortomsmateriale jeg ikke har hørt skal være pill råtten  ;D

Sitter man å strekker så tynn sene mellom hendene så vil den ryke uten at man trenger anstrenge seg.

Fest flua i et tre eller noe, og belast fortommen med stanga istedet, så får man et mer riktig inntrykk av hva materialet tåler i praksis.

Om vi ikke hadde hatt fjæringa i stanga til å dempe rykkene i fortommen ved kjøring av fisk så måtte vi antakelig ty til 0.25 spiss for å berge fisk på kiloen  ;)

Litt OT, men likevel -Lars- : Når det står at knutestyrken på feks Crawford er på nær 100%, betyr ikke det da at knuten aldri kan ryke - uansett hvor stort tre du henger på kroken?  ;D

Det er selvfølgelig korrekt, Jørn  <<l  Men ofte havner det glasskår og barberblader etc. i selve knuta når man strammer til, og da kan de alikevel ryke  :P

Selv sliter jeg vanligvis med å kunne konstatere at sena røk akkurat i knuten ved brudd . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Nordisk hvor jeg kommenterte at de ikke hadde RIO lenger, fikk da med meg en spole med AKRON misty plus for å teste, og dette er noe av det beste jeg har prøvd og vel så bra som RIO.

Jeg bruker nå AKRON heavy but (ukappet) med AKRON misty pluss og dette er en kanonbra kombo.

P

Har samme erfaring. Har tidligere brukt selvknyttete fortommer av Maxima med RIO Powerflex som spiss. Fluorcarbon styrer jeg unna av miljøhensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps! Er det #X individuelt fra produsent til produsent mht milimetermål? Da er det bare tull å snakke X-dimensjoner som jeg har blitt vant til, tilbake til millimeter.

X er det samme. Noen oversetter til mm med 2 andre med 3 desimaler. Hjelper lite at det står 0,14? 5X på spolen når tuppen er 0,16 eller 0,18? 4X når tuppen er 0,20

Målte 2 stk. 3X fortommer. Guideline oppererer med 3 desimaler. De gutta må ha utrolig fint produksjonsutstyr. Uansett ferdig fortom Power Strike målte 0,23 mm. Akron Heavy Butt målte 0,21

Konklusjonen må være: Om du bruker #X eller mm blir det samme. Det er stor unøyaktighet uansett. Finn fram micrometer hvis du ønsker å vite nøyaktig mål på fortommen.

Ser i katalogen til Guideline at Power Strike 6X skal måle 0,128. Kanskje 1 promille måler det? Noe jeg betviler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må være: Om du bruker #X eller mm blir det samme. Det er stor unøyaktighet uansett.

Akkurat som vektklasse-merket på stenger, altså ?  ;D Og sikkert også snører . . .

Nei, tror jeg sier som Staffan ; Disse fiskeutstyrsprodusentene stoler jeg ikke på for fem flate øre !  ;D ;D ;D

Skal jaggu sjekke snellene mine også, om de tar det de lover av backing og snøre  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med Akron HB, selv om den har en del minne og må strekkes godt. I det siste har jeg imidlertid blitt mer skeptisk til spissmaterialet fra TMC - særlig fra 0,15 og nedover. Har blant annet mistet et par flotte og har en rull 5x Fluorstealth som ryker mistenkelig lett... Tror jeg skifter til Egor, som jeg bare har lest bra om.

Jeg røyk fisk med Egor også jeg, flott var'n også (godt over kiloen). Røyk like før håving, pga at dusten med stanga i hånda feilvurderte situasjonen og trodde den var klar. Nei, er man ræva til å fiske så hjelper ikke utstyr og detaljer en dritt.   :-[   It's the driver... Men pytt, pytt. Jeg ble spandert god cognac, og da var kvelden berget uansett.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Akron heavy butt er en av de dårligste fortommene jeg har prøvd. Dette fodi den har alt, alt for tykk buttdel, og mer minne enn PC-en min.Som jeg sier annet sted:

"Yes I know. I’m a geek when it comes to leaders. Basically the commercial tapered leaders sucks. Big time. They are too short, far too thick in butt, and by far too stiff.  As everyone has learned in kindergarten it’s the mass in the line that transfers energy. The stiffer the line, the more it will resist turnover. So to build a good leader you need as soft and subtle mono as possible. "

Håper alikvel at andre er fornøyde, tross allt har vi forskjellige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Akron heavy butt er en av de dårligste fortommene jeg har prøvd. Dette fodi den har alt, alt for tykk buttdel, og mer minne enn PC-en min.

Som nevnt, jeg er fornøyd med Akron, men kan skrive under på at det ikke er minnefritt. Har stusset litt på at dette har blitt trukket frem, jeg synes det må strekkes ganske hardt og hyppig. Overslaget synes jeg imidlertid har fungert veldig bra. Skal teste litt annet også, bl.a. en sånn camo-sak. Ble også tipset om at Rene Harrop har noe bra greier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hei,

Akron heavy butt er en av de dårligste fortommene jeg har prøvd. Dette fodi den har alt, alt for tykk buttdel, og mer minne enn PC-en min.Som jeg sier annet sted:

"Yes I know. I’m a geek when it comes to leaders. Basically the commercial tapered leaders sucks. Big time. They are too short, far too thick in butt, and by far too stiff.  As everyone has learned in kindergarten it’s the mass in the line that transfers energy. The stiffer the line, the more it will resist turnover. So to build a good leader you need as soft and subtle mono as possible. "

Håper alikvel at andre er fornøyde, tross allt har vi forskjellige preferanser.

Støttes! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Akron heavy butt er en av de dårligste fortommene jeg har prøvd. Dette fodi den har alt, alt for tykk buttdel, og mer minne enn PC-en min.

Som nevnt, jeg er fornøyd med Akron, men kan skrive under på at det ikke er minnefritt. Har stusset litt på at dette har blitt trukket frem, jeg synes det må strekkes ganske hardt og hyppig. Overslaget synes jeg imidlertid har fungert veldig bra. Skal teste litt annet også, bl.a. en sånn camo-sak. Ble også tipset om at Rene Harrop har noe bra greier.  

Hvis det er Harrop sine signature fortommer du mener, så kan den sammenlignes litt med ferdigtapert Rio trout 12-15'  :) _Jeg_ syns den blei for tjukk og stiv i butten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest storfemti

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Har du prøvd heavy butt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Har du prøvd heavy butt?

Nei, uttaler meg uten å ha prøvd den.. :rolleyes:

Selvsagt har jeg prøvd HB, men den ble fort glemt pga problemene som allerede er nevnt i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Har du prøvd heavy butt?

Nei, uttaler meg uten å ha prøvd den.. :rolleyes:

Selvsagt har jeg prøvd HB, men den ble fort glemt pga problemene som allerede er nevnt i denne tråden

Kan ikke skjønne hva slags HB du har prøvd? Selv opplever jeg at den streker veldig bra, og har lite minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Har du prøvd heavy butt?

Nei, uttaler meg uten å ha prøvd den.. :rolleyes:

Selvsagt har jeg prøvd HB, men den ble fort glemt pga problemene som allerede er nevnt i denne tråden

Kan ikke skjønne hva slags HB du har prøvd? Selv opplever jeg at den streker veldig bra, og har lite minne.

Ikke jeg heller. Men Raymond. Det er jaggu ikke ofte du er fornøyd med noe. Enten er det dyrt eller råttent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd fortommer uten minne, samt aldri hatt problem med fortommer som ikke retter seg etter et par drag gjennom mine kraftige hender. Således egentlig aldri hatt noe nevneverdig problem med noe som helst, eneste gangene jeg blir forundret over brudd er når de er skadet eller aller helst, har vært gjennom knyting i halvpanikk. Virker som jeg faktisk har det ganske greit i forhold til mange andre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ble selv tipset om Akron for 2 år siden, jeg digger det!

lite minne + den slår lett over

minnefritt får en vel vente lenge på uansett hva en bruker ;)

Akron Heavy Butt har lite minne?? :o :o :o

Er jo som den er laga med en krølltang, må nesten ha et strykjern for å få den jævla fortommen strekt ut ;D

Minnefritt finnes, har bl.a noen egenkomponerte som krever null utstrekking. Et par luftkast og fortommen ligger snorrett. Du kan også prøve nye GL Power Strike + 12 fot 4x, minimalt med minne i den også ;)

Har du prøvd heavy butt?

Nei, uttaler meg uten å ha prøvd den.. :rolleyes:

Selvsagt har jeg prøvd HB, men den ble fort glemt pga problemene som allerede er nevnt i denne tråden

Kan ikke skjønne hva slags HB du har prøvd? Selv opplever jeg at den streker veldig bra, og har lite minne.

Ikke jeg heller. Men Raymond. Det er jaggu ikke ofte du er fornøyd med noe. Enten er det dyrt eller råttent.

Er fornøyd med det jeg bruker nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd fortommer uten minne, samt aldri hatt problem med fortommer som ikke retter seg etter et par drag gjennom mine kraftige hender. Således egentlig aldri hatt noe nevneverdig problem med noe som helst, eneste gangene jeg blir forundret over brudd er når de er skadet eller aller helst, har vært gjennom knyting i halvpanikk. Virker som jeg faktisk har det ganske greit i forhold til mange andre ;D

HELT ENIG!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker  med Heavy B, microring og Rio flurocarbon spiss og det slår over som bare det. Har ikke noe stort problem med minne på HB delen, det er bare å dra litt så sitter den som et skudd. Men, jeg skal teste camogreia jeg og, er mer nysgjerrig enn ute etter noe enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...