Gå til innhold

Jeg HATER Stroft!


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

,Slutt å krangle gutter.

Jeg er VELDIG nøye med knuter, limer og står i. Bruker ikke for tynn fortom, oppe i 0.20 i august med Caddies for eksempel.

Men når en halvannenkilos finner seg ei grein eller en stein på bunnen så hjelper det ikke aldri så mye at man ikke kan ryke fisk.

Dette er ikke for å provosere deg Enevolds1. Det er bare mine opplevelser.

Konklusjon, "man ryker fisk"

I myggfiske: Bruker du 0,20 på en liten busser Fredrik?

Nei da er det nok 0,15 som gjelder, for bevegelse i buzzeren (dagtid).  Men stripende Streaking caddies i Barduelva  i august (kveldstid), da er man ute å sykle med bare 0,15.....  Her kan det "ryke" på FISK ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

,Slutt å krangle gutter.

Jeg er VELDIG nøye med knuter, limer og står i. Bruker ikke for tynn fortom, oppe i 0.20 i august med Caddies for eksempel.

Men når en halvannenkilos finner seg ei grein eller en stein på bunnen så hjelper det ikke aldri så mye at man ikke kan ryke fisk.

Dette er ikke for å provosere deg Enevolds1. Det er bare mine opplevelser.

Konklusjon, "man ryker fisk"

I myggfiske: Bruker du 0,20 på en liten busser Fredrik?

Nei da er det nok 0,15 som gjelder, for bevegelse i buzzeren.  Men stripende Streaking caddies i Barduelva  i august, da er man ute å sykle med 0,15.....  Her kan det "ryke" på FISK ja....

Hvis en fisk på da forex, på 1,5 kg tar flua di? Og hvis den tar flua di i hardt når du sitter og twister forsiktig med stram line og 0,15? Fisken tar flua på vei i fra deg litt aggresivt.

Har fisken tenner?

Nei, her er det bare å bøye seg i støvet for de som har sett tørrfluelandet flere ganger en meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter å krangle med noen!!- Så det er sagt!

Men jeg stikker ut å fisker ørret jeg, uten å ryke noe som helst så får dere uvitende bare sitte her med skjegget fullt av postkasser.... MUA HAHAAHA ( LESES SELVFØLGELIG UTEN AT NOEN TAR SEG NÆR AV DET )

Gjør det du og prøv og smil litt mer neste gang du blir sagt imot. På sikt kan det hende det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

,Slutt å krangle gutter.

Jeg er VELDIG nøye med knuter, limer og står i. Bruker ikke for tynn fortom, oppe i 0.20 i august med Caddies for eksempel.

Men når en halvannenkilos finner seg ei grein eller en stein på bunnen så hjelper det ikke aldri så mye at man ikke kan ryke fisk.

Dette er ikke for å provosere deg Enevolds1. Det er bare mine opplevelser.

Konklusjon, "man ryker fisk"

I myggfiske: Bruker du 0,20 på en liten busser Fredrik?

Nei da er det nok 0,15 som gjelder, for bevegelse i buzzeren.  Men stripende Streaking caddies i Barduelva  i august, da er man ute å sykle med 0,15.....  Her kan det "ryke" på FISK ja....

Hvis en fisk på da forex, på 1,5 kg tar flua di? Og hvis den tar flua di i hardt når du sitter og twister forsiktig med stram line og 0,15? Fisken tar flua på vei i fra deg litt aggresivt.

Har fisken tenner?

Nei, her er det bare å bøye seg i støvet for de som har sett tørrfluelandet flere ganger en meg!

Hvem er det som tror på at når Fismen i filmen ryker fisk, og LEnth kommer å sier "man ryker ikke fisk"  Hvem er det som fullt og fast tror på at Fismen har råtten Stroft.

Kom igjen folkens, dette er jo storylinen i filmen !

Fismen ryker fisken som bare faen og Lent kommer med morsomheter.  

Konklusjon man ryker fisk, eller så fisker man ikke der det er ordentlig fisk.

Nei dette er ikke noe å krangle om, det blir for subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisspreik . Ryker man ikke fisk i blant, kjører man ikke fisken hardt nok....

Pisspreik, ryker man fisk i blant, har man slurvet med knuter eller er underrigget i situasjonen.

For å utdype: Det må da være bedre å rigge slik at man kan kjøre fisken humant enn å risikere å ryke fisken. eks. fiske  med 0.12 på stor og var ørret. I en slik situasjon vil jeg tørre å påstå at det er bedre å rigge opp og slippe å risikere å ryke fisken, da man i utgangspunktet ikke ville ha landet fisken med 0,12.

Hvis man aldri ryker fisk så får man stort sett småfisk. Alle som fisker på stor fisk titt og ofte vil ryke fisk i ny og ne. At man rigger etter forholdene tar jeg som en selvfølge.  ;)

Uansett, etter å ha observert disse diskusjonene både ved elva og på nett i noen år er MIN konklusjon at det i hovedsak dreier seg om hvilken knute man velger og hvordan man knyter den. Det finnes selvfølgelig tilfeller der man får råttent materiale, men jeg tror det er unntak. Etter alle diskusjonene her inne ang dårlig materiale skulle man derimot tro at dette var en regel. det tviler jeg på.

Dobbel slukknute er meget ømtålig for feil ved strammingen. Du må trekke i "hovedlina" først for å stramme de to rundene i øyet, og deretter trekke i "tafsen". For å bruke detaljert fagspråk.  ;D

Har også funnet at Lypsyl, e.l. egner seg mye bedre som "smøring" enn spytt. Noe som ble meg fortalt av en som har fisket mange år i saltvann. Har jeg ikke lypsyl på leppene så trekker jeg sena over tunga. Virker som det er mer slibrig guffe der enn i rent spytt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel slukknute er meget ømtålig for feil ved strammingen. Du må trekke i "hovedlina" først for å stramme de to rundene i øyet, og deretter trekke i "tafsen". For å bruke detaljert fagspråk. 

Har også funnet at Lypsyl, e.l. egner seg mye bedre som "smøring" enn spytt. Noe som ble meg fortalt av en som har fisket mange år i saltvann. Har jeg ikke lypsyl på leppene så trekker jeg sena over tunga. Virker som det er mer slibrig guffe der enn i rent spytt. 

Jeg skriver under på denne!

Og en annen ting som jeg må innrømme er at jeg fra tid til annen i latskapens navn har knytt på for store fluer på for liten fortom. Hva er passende nylon for krok 10 f.eks? Hvordan holder knutene i en gitt tykkelse i forhold til godset på krokøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blei det temperatur ;) Skal sjekke ut dobbel turle-knuten.. Eg trur heller ikkje det går an å gardere seg mot å ryke fisk.. Så klart vil ein og annan ryke innimellom, men dersom rett knute kan redusere risikoen, så er jo det kjekt...Men i forhold til nylon/fluorcarbon så brukar de samme type knute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve hadde med seg noen nye ruller med Akron som var pill råtne! Jeg fikk sett det med egne øyne og den saken er grei.

Bortsett fra det og andre uheldige ting, som trær, stein, lyng, mose og siv tror jeg hver enkelts preferanse for fortomsmateriale er en smaksak. Og ikke minst hva man er vant til å håndtere.

Det er ganske stor forskjell på egenskaper på div spissmateriale.

Maxima er som tau og som enhver idiot kan knyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klart man ikke skal ryke fisk !  Riktig nok så skjer det iblant, og det er umulig å unngå i flere tillfeller.

å si at man skal ryke fisk høres jo ikke bra ut. Man skal kjøre fisken hardt og humant, og ryker fortommen har man gjort noe feil! Det skal ikke skje!

Fortommen må tilpasses størrelsen på fiske man fisker etter ( i enkelte tilfeller ikke ).

Og å bruke 0,15 til store SC blir jo feil på alle måter. For det første er du avhengi av tykkere fortom for å ikke twiste den  ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg røyk en harr i går...

Må jeg utdype hva som skjedde for ikke å bli sett på som fersk, uerfaren og/eller svært klønete?

Ved nærmere ettertanke så er jo ikke det så dumt. Heller fersk og uerfaren enn feilfri, hehe. Så fyr på den som har sitt på det tørre.  ;)

Ryker man ikke fisk en gang iblant så er man enten for puslete i kjøringa, for lite ute og fisker, begge deler eller bruker enda grovere fortom enn det i alle fall jeg gjør. Eller kanskje rett og slett har usannsynlig mye flaks.

Tenk å bite på den spøken fra Fizz og Lenth da gitt...  ;D

Hva med denne?: "Man ryker ikke fluer med mothake!" 27.gif

(Jeg bruker forøvrig ikke Stroft nå og har ikke brukt det siden før årtusenskiftet. Så om Stroft er bra eller ikke i dag kan jeg ikke uttale meg om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er både fersk og EKSTREMT klønete, og har ikke ryke en eneste ørret/røye i år  :) ( eller jo 2 men det teller ikke ;) )

Har ved flere anledninger blitt overasket over hvor mye fortommen tåler, og faktisk rettet ut kroken istede. 

Også var det en gang jeg fikk på en monster ørret i en minibekk, og valgte å kjøre den helt ut istede for å presse på og høyst sansynlig ryke den. Og det er vel det værste! Ja, jeg måtte kakke den, og det ble en god middag  :)

viss jeg ikke husker helt feil er vel den cenen i tørrfluelandet der fizz ryker fisken først og så kjører den langt nedstrøms etterpå bare kødd ! Han ryker den til og med ikke, bare later som, og det blir morsomt  ;D

Men jeg mener likevell at det er noe serr i det. Jeg står igjen med en liten klump i halsen etter hver gang jeg ryker fisk. For inne i hode mitt er det noe som ikke skal skje, og i 95% av tilfellene er det jeg som har slurvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blei det temperatur ;) Skal sjekke ut dobbel turle-knuten.. Eg trur heller ikkje det går an å gardere seg mot å ryke fisk.. Så klart vil ein og annan ryke innimellom, men dersom rett knute kan redusere risikoen, så er jo det kjekt...Men i forhold til nylon/fluorcarbon så brukar de samme type knute?

Det var visst faktisk den knuten eg har pleidd å bruke, i dagslys vel og merke..Men tilbake til det eg lurte på, funkar dei samme knutane like bra på fluorkarbon og nylon? Har ein mistanke om at fluorkarbon oftar blir slitt i knuten..Kan såklart kun vere tilfeldigheiter som gjer at eg har opplevd det.. Kanskje ein av de som har opplevd å ryke fisk har eit svar? ;) Erik f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Her ble det tilogmed en aldri så liten krangel innimellom og gitt! ;D

Og småhentydninger om dårlig kasteteknikk, slurvete knuter, etc(Mot meg?), har blitt fremmet. Moro!

Selv om jeg vinglet innom det i mitt forrige tilsvar, så har jeg vært flink gutt, og ikke falt for fristelen med å illsint komme med ting som:

"Hva f$#&**? Her har jeg fiska med flue i ... antall år!, og hvem er du til å..."

"Kan ikke JEG holde buktene godt unna trær og sånt, din ...."

"Håhå! Og hvor mange aurer på over .. har DU tatt på tørt?"

"Har jeg forresten fortalt deg om den på 1,8 på 0.12 Maxima?"(OK den glapp ut...)

Men uansett. Nå har jeg jo brukt Maxima som spiss til tørrflua et par tiår, da. Med den samme knuta. Om denne knuta skulle være for "brutal" for div. andre spissmatrialer, at disse er så "delikate" at man må gå en helt ny vei innen knuter, så er det vel sånn da.

Og hvis den ene tåler litt slurv ved elvebredden, og den andre ikke, så synes jeg valget er klart.

1-0 til Maxima der.

Meeen, om det er slik at Maxima egentlig er noe tjukkere enn oppgitt, som en var inne på, så kan man jo diskutere videre.

Ekstrapoeng til Stroft og annet der altså. 1-1.

Men når jeg ryker to på kjappen, veel...

Gammal mann fortsetter med det han trur han kan.

Og fyller opp vesten med ... gjett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryker dessverre fisk av og til.

Noen ganger pga slurv med knuter (ikke så ofte lenger, det er for irriterende), noen ganger pga svekkelse i fortommen som følge av grisete kasting/vanskelig baksleng, og noen ganger pga at voksen fisk snur i full fart akkurat i det jeg setter tilslaget, og snøret får fart mot meg samtidig. Fisken trenger faktisk ikke være så stor for å ryke f.eks 0,15 da, spesielt hvis man f.eks. fisker sakte med buzzers, og fisken tar 10-15 meter ut. Blir ganske mye energi som trekker i forskjellige retninger.

Stor fisk som hopper fra deg rett etter krokinga gir samme effekt.

Og hvis fisken er riktig stor, og tar en stripende SC med stor aggressivitet nesten rett nedstrøms, på brekket, kan det fort bli vel stramt snøre, selv om fortommen er grov. 

Krokretting opplever jeg også fra tid til annen.

Men dette varierer også mye etter hvor jeg fisker. En halvannenkilos i et typisk markavann gir ofte langt mindre motstand enn en sekshektos på Laksefjordvidda. En skikkelig sprek tokilos på fjellet kan være helt utrolig sterk og vill, og da er det fort gjort å ryke fisken hvis man ikke er på ballen. Løssnøre som sitter fast i lyngen eller vikler seg rundt snellefot/sveiv = fortomsbrudd før du skjønner hva som skjedde. Rett etter tilslaget går det ofte utrolig fort, og gir man ikke etter fort nok, ryker fisken fortommen. Det har ihvertfall jeg opplevd flere ganger. Hvis dere ser på det som skjer rett etter at jeg setter tilslaget i den nye videoen på J&FF-bloggen (rundt 2,50), ser dere litt av hva hva jeg mener. Der forsvinner det noen meter løssnøre rimelig kjapt og med stor kraft. Og denne fisken var tross alt relativt "snill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer på hvilken knute dere skal bruke,så sier jeg dette EN siste gang:

ÅTTETALLSKNUTEN!!!!!!!!!!!!!

Denne knuten som Morten Minde har lært meg er helt suveren og sitter like godt med hvilken som helst sene....

Jeg har til og med vist dere hvordan den knytes.

Prøv den knuten nå da for faen >:(!!! ;)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fisk uten mothake og aksepter at du mister og ryker en og annen fisk. "That's fishing" som noen pleier å si... eller LDR (Long Distance Release) for de som liker å bruke et mer vitenskapelig uttrykk for å beskrive noe som for enkelte kan synes som verdens undergang. Pussig egentlig da den mest sannsynlig skulle slippes fri likevel...

Nok om det.

Stroft er sikkert brukandes. Tren på knuter og test forskjellige stramminger av knutene. Min erfaring er at det ikke er likegyldig hvilken hånd som drar når jeg begynner å dra til f.eks. en kirurgknute. Surringene legger seg nemlig forskjellig og knuten blir fort en ren fiasko.

Test også med "vindknuter" (du vet de som oppstår hyppigst om natta når det blåser som minst). Det er slike knuter som ryker raskest. Forskjellen er faktisk noe jeg vil kalle enorm på de ulike fortommene. Og ja, Maxima er bedre enn sitt rykte. Mye bedre faktisk. Men jeg fortsetter likevel å bruke det jeg bruker i dag. Det er nemlig jeg som er problemet, ikke fortommen. Som sagt, prøv en vindknute eller ti. Holder det rimelig godt før det ryker da er fortommen god nok. Da gjenstår det bare å akseptere at man mister/ryker fisk og heller ikke er perfekt selv.

Som sagt røyk jeg en harr i går. Dårlig fortom, knute eller uflaks? Nope, ukonsentrert kløne. Andre ganger gress, stein, tenner og sikkert hundre andre årsaker i tillegg til dårlig knytte knuter.

Men jeg har også truffet på eksepsjonelt dårlig fortom hos omtrent alle merker. Mandagsprodukt kalles det visstnok og er stort sett mer unntak enn regelen hos de forskjellige. Dessuten har vel ikke alle merkene en egen liten fabrikk som lager "husets fortom" skulle jeg tro...

Dette er altså bare min mening og ikke ment som noe "Hør nå her..." Absolutt ikke. Dessuten gjør jeg for mange feil til å kaste det minste sandkorn på noen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan knutes åttetallsknuten da? ;D

Den er hemmelig , men blir kanskje vist på ett 1000kr treff på Hadeland neste sesong.....

750kr for de som har vært med tidligere  ;D

Nei, det er klart, hvis Minde sier det slik så er det nok det eneste riktige  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan knutes åttetallsknuten da? ;D

Den er hemmelig , men blir kanskje vist på ett 1000kr treff på Hadeland neste sesong.....

750kr for de som har vært med tidligere  ;D

Nei, det er klart, hvis Minde sier det slik så er det nok det eneste riktige  :rolleyes:

nå må du våkne da Lars ;)!Det er jeg som sier den er dritbra..,ikke Morten :rolleyes:.
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...