Gå til innhold

Hvor komplisert er fluefiske ?


Kjell Karlsen

Anbefalte innlegg

At fluebinding har blitt mer "komplisert" kan kanskje ha noe med at enkelte vil mer med hobbyen sin enn å binde navlelofluer, selv om ørreten ikke ser forskjell.

Hobby er hobby

Fisken er forresten fortsatt stokk dum:

Fish typically have quite small brains relative to body size compared with other vertebrates, typically one-fifteenth the brain mass of a similarly sized bird or mammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for noen år siden da jeg var ute og fisket med Torgeir. Han hadde med seg en billigstang til 500 spenn. Tror det var en Lawson Kodiak fluestang eller noe sånt.

I mens vi andre fiska, stod han og prøvde stanga på land. Mannen kasta med hele snøret, minus 2 meter. Full kontroll!

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg på langt nær ikke kommer så langt med min stang til over 6000.

Og jeg er ikke noen dårlig fluekaster, men han var "en del" bedre.

Ergo så er det ikke stanga som har mest å si! Det er fiskeren.

Må innrømme at jeg har vært med på sirkuset, men i det siste har jeg begynt å lure på om jeg egentlig har behov for en snelle med karbonbrems på SØ-fiske  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En golfspiller drar rundt på 8 - 10 klubber og alle skjønner at det er nødvendig. De kunne jo gjort det enklere, kastet eller sparket ballen bortover.

Hvis vi fiskere har 2 - 3 stenger gisper folk, hva skal du med flere?

Siden 5er stenger går igjen: Min første 5er var en Kunnan med 25 % grafitt, den andre en St. Criox på 7 1/2 fot, den tredje en Talon Presentation, den fjerde en Scott SES (kaster like langt med St Croix stanga men det er en "kjepp") og i sommer en ZXL. Ble overrasket da jeg lett kastet 5 meter lengre med ZXL stanga. Å for meg er den det flotteste som har skjedd i år. Den er så fin så jeg er nesten redd for å bruke den. Jeg kommer helt sikkert ikke til å kaste tunge gjeddefluer med den og skal jeg krype i buskas så finner jeg fram en stang på 7 fot.

Eierglede og velvære må vi ikke glemme. Se på bøkene i bokhylla, lese og drømme. Fra midt november og fram til påske går jeg på ski. Men ofte i løpet av vinteren, da det brenner i peisen, tar jeg fram en del sneller. Setter de på bordet, sveiver smiler og koser meg. Kan livet bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke hver enkelt få ta det til det nivået det ønsker?

Som nybegynner for noen år tilbake, begynte det med google for min del. Fant FFS, ble medlem, jeg regnet jo da med at det var masse jeg ikke ville forstå. Men jeg var så sykt interessert at jeg valgte å fordype meg. Dette er jo et nisjeforum for nerder, da må det jo ligge endel avhandlinger om sære emner.

Alle nybegynnere er jo ikke idioter, de klarer vel fint selv å velge hvilket nivå de vil ta det til. Det er da ingen son har blitt lynsjet for å stille spørsmål i nybegynnertråden.

Er vel ingen som blir skremt å lese om ERN. Jeg skjønner ikke en dritt av det, men har mine favoritt stenger, kaster ganske bra og får fisk.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kansje trådstarter tenker mer i retning hvordan nyskjærrige folk blir møtt. Eller?

Det blir jo påstått mye tøv her inne. Spessielt i utstyr og kaste sammenheng ;D

Jeg kan godt skjønne folk føler de må beherske den mest infølkte og avanserte fysikken som finnes. I tillegg må de være kjemikere med flere priser bare for å plukke ut ei fluestang.  ;)

Men så er det jo det med å ta til seg det som er nyttig eller interesant for deg da.

Det går faktisk an å si "Den synes jeg du skal kjøpe" Fordi du av erfaring vet at den er bra.

I stedet for å påstå noe så tåpelig som at det ikke er mulig og komme med et xl-ark med det ene og det andre.

Tipper det er noe i denne duren enkelte tenker?

God helg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskere har gjerne et iboende behov for å vise andre at man er flink til noe, derfor prøver man å fremstille det man holder på med som skikkelig avansert  ;D

Fisken er, som nevnt tidligere her, dum som et brød, så det sier seg selv at det ikke er helt uoverkommelig å lure en og annen av dem til å ta ei flue.

Den er faktisk så dum, at om man ikke skulle gjøre fisket - og alt rundt - litt mer komplisert enn strengt nødvendig så ville dette vært utrolig kleint å holde på med  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskere har gjerne et iboende behov for å vise andre at man er flink til noe, derfor prøver man å fremstille det man holder på med som skikkelig avansert  ;D

Fisken er, som nevnt tidligere her, dum som et brød, så det sier seg selv at det ikke er helt uoverkommelig å lure en og annen av dem til å ta ei flue.

Den er faktisk så dum, at om man ikke skulle gjøre fisket - og alt rundt - litt mer komplisert enn strengt nødvendig så ville dette vært utrolig kleint å holde på med  ;D

He he fantastisk bra beskrevet Lars! Kan ikke si noe annet en å være helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Med andre ord er fisken så dum at den gjør det vanskelig for oss...  ;)

Vanskelig og komplisert  :D

Hehe, rimelig komplisert å forstå en idiot ja. 15.gif24.gif Man må antagelig være idiot selv for å klare det. Så man kan kanskje ta det som et godt tegn at man ikke forstår fisken fullt ut... 21.gif

Eller ble dette for komplisert? 42.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo et uungåelig faktum at jo dummere man er, jo mer respekt står det av det å få en ørret på flue  :D

Sist jeg fikk sjekket hønsehjernen min (menneskets ccs verdier) så lå iq'en og bikket mellom 8 - 180, og det er på de dagene jeg merker den er under tosifret jeg virkelig syntes det er stas ved elva  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den (fisken) er faktisk så dum, at om man ikke skulle gjøre fisket - og alt rundt - litt mer komplisert enn strengt nødvendig så ville dette vært utrolig kleint å holde på med"

Fantastisk! Dette burde være prologen i fluefiskerens "black book" - som selvfølgelig er forbeholdt fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å skumlese denne tråden.

Jeg er livredd for at noen skal ta fra meg gleden ved å innbille meg at det hele kan være komplisert. At de små detaljene skal bety noe. Glede meg som en unge til å prøve noe nytt. Fundere over stikka og en cognac i romjula om den nye klekkeren kan overliste den "dumme" ørreten på en lettere måte.

Å være så opptatt av noe så lite viktig som fluefiske er vel et privilegium. Vel kan en nybegynner bli skremt. Likevel tror jeg ikke han blir skremt bort fra denne verden. Det tar heller ikke lang tid til han er oppdatert. Uansett hvor nerdete det er.

Jeg ønsker at det fortsatt skal være MINST like komplisert framover. Den dagen jeg står ved elvebredden og spekulerer over om den bakerste stangringen helst burde vært plassert litt lengre bakover. Da storkoser jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske enkelt før jeg logga meg inn her ;)

Tommelen opp. Etter noen år på FFS innså jeg at det ikke er rare greiene jeg kan om fluefiske. I det hele tatt godt gjort at jeg klarer å fange en fisk i ny og ne. I løpet av 20 år har jeg vel fått like mange som Pål Andersen, Vivelid-gutta og Eikre får på en kort formiddagsøkt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at ungdommen har det lett om dagen fordi informasjon er så lett tilgjengelig. Jeg vil si det motsatte. Vi gikk rundt og trudde vi var gode etter 2 år. Nå bruker man 2 minutter for å finne ut at man egentlig ikke kan noen ting. Man finner også ut hvor laaaangt det er igjen til man blir det. Snakk om å få passet påskrevet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det sies at ungdommen har det lett om dagen fordi informasjon er så lett tilgjengelig. Jeg vil si det motsatte. Vi gikk rundt og trudde vi var gode etter 2 år. Nå bruker man 2 minutter for å finne ut at man egentlig ikke kan noen ting. Man finner også ut hvor laaaangt det er igjen til man blir det. Snakk om å få passet påskrevet  :)

Å nei du. Utviklingen går så fort at nå bruker man to minutter på å bli god, to måneder på å bli verdensmester og knappe to år på å bli avlegs.  ;D

Var ganske enkelt før jeg logga meg inn her ;)

Jeg synes det like enkelt fremdeles jeg Robban. ;D

Og til dere andre,hva betyr det å være dum?

Det betyr at man tror alt er like enkelt...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg synes det like enkelt fremdeles jeg Robban.

Og til dere andre,hva betyr det å være dum?

Det betyr at man tror alt er like enkelt...  ;)

Javel,så du mener at fluefiske er svært komlisert da alltså?

Akkurat så komplisert eller enkelt som hver og en gjør det til. Men ettersom vi aldri kommer til å forstå det fullt ut kan det neppe være bare enkelt. Eller er du av en annen oppfatning? Mulig du forstår alt sammen ettersom du mener det fortsatt er like enkelt? Jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...