Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Jeg mener bestemt at ei stang slik Raymon liker, ikke har noen fordeler i praktisk fiske. Ei klasse 4 glassstang med et sekser snøre krever konsentrasjon føler jeg. Fokuset og konsentrasjonen SKAL være hvor flua og lina lander!!!

Jeg kjøper faktisk ikke argumenter som at det er mindre sjangse for fortommsbrudd. Det går mye mer på hvor erfaren du er. Ok, når fisken er i luften har det sikkert en misjon. Heller ikke kjøper jeg at krokfestet holder bedre.

Foe ikke snakke om kroking.

Shoot mee if am wrong :)

Hvordan kan du vite det når du ikke har prøvd det? ???

Sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg mener bestemt at ei stang slik Raymon liker, ikke har noen fordeler i praktisk fiske. Ei klasse 4 glassstang med et sekser snøre krever konsentrasjon føler jeg. Fokuset og konsentrasjonen SKAL være hvor flua og lina lander!!!

Jeg kjøper faktisk ikke argumenter som at det er mindre sjangse for fortommsbrudd. Det går mye mer på hvor erfaren du er. Ok, når fisken er i luften har det sikkert en misjon. Heller ikke kjøper jeg at krokfestet holder bedre.

Foe ikke snakke om kroking.

Shoot mee if am wrong :)

Hvordan kan du vite det når du ikke har prøvd det? ???

En myk stang vil selvsagt være snillere med fortommen kontra et spett, det er bare logisk. Samme hvor mye du bruker håndleddet, så vil den myke stanga gjøre jobben enklere.

Du kjøper deg en Mercedes som har myk fjæring og kjører på en humpete vei, vil ikke det være mer komfortabelt enn en blodsenka BMW med steinhard fjæring? Blir det samme med stenger, en myk stang vil dempe bedre og trette ut fisken fortere enn en stiv pinne. Er enkelte som hevder at fisken vil bli villere om stanga blir for stiv uten at jeg kan bekrefte den påstanden

Krokfestet vil også sitte bedre med ei myk stang på det enkle grunnlaget at stanga demper fiskens bevegelser bedre og er dermed snillere med krokfestet. Det også burde være logisk?

Og til din informasjon, så fisker jeg ikke med ei 4'er glassfiber og 6'er line. Er da ikke så ekstrem ;D

Edit: er enig med Erik, jeg velger også stang ut ifra hvor jeg fisker

Når jeg leser resten av innlegget ditt så ser jeg at jeg i grunnen er uenig  med resten og.

Hva med håving Raymond? Hva med når du må holde fisken i et bestemt område? Hvorfor holder krokfestet bedre med et gjevnt press?

Hvorfor hjelper det ikke å dempe med håndleddet? Er alle disse erfaringene tuftet på erfaring eller forhåndsbestemte meninger?

Er det greit å løfte et godt stykke snøre opp av vannet for å legge det hurtig i en annen retning med ei myk stang? For ikke snakke om ei klasse 4 med et sekser snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Yepp, that´s it :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Yepp, that´s it :D :D

Terje

Nope! Det er ikke noe that`s it.  ;) Det er delte meninger :) Men det er da en mellomting mellom steinharde spett og slapptisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Yepp, that´s it :D :D

Terje

Nope! Det er ikke noe that`s it.  ;) Det er delte meninger :) Men det er da en mellomting mellom steinharde spett og slapptisser.

No, that´s it :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Yepp, that´s it :D :D

Terje

Nope! Det er ikke noe that`s it.  ;) Det er delte meninger :) Men det er da en mellomting mellom steinharde spett og slapptisser.

No, that´s it :D

Terje

Hehehe ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også tilfeller der man ikke bruker fleksen i stanga for å dempe fiskens rykk og napp . . . man kjører nærmest fisken på snøret og snella, og i disse tilfellene kan man ikke skylde stanga for evt fortomsbrudd eller mistet fisk.

Regner med at du her sikter til nissene som kjører stor fisk på klasse 1 og 2 stenger. Da stengene står i fullt spenn og det bare er korken igjen som flekser? Hvis ikke fikk i hvertfall jeg endelig frem mitt poeng i tråden "klasse #1 og #2 stenger"  ;D

Haha, nei nå får du gi deg, Stian  :) Jeg har da kjørt min andel av halvstor/halvsmå fisk på klasse 2 stang jeg også, og det handler egentlig, i bunn og grunn, om å tørre å legge nok press på stanga  :) Da går det som en drøm  :) Men 0,15 kan man presse ganske så beinhardt, med 0,12 spiss ganske så hardt.

Og selv med ei riktig klassifisert klasse 2- stang, så skal det ganske mye til for å "bånne" slik at man kjører på korken da :) I hvert fall en hel del om vi beveger oss i grenselandet #2-stang/0,12mm fortom.

Under klasse 2 har jeg aldri - og kommer aldri til å fiske med, men #2 synes jeg er en fornuftig nedre grense.

Klasse 2- stang som er riktig klassifisert takler lett en 5 meters fortom, og da snakker vi stealth. I hvert fall så godt vi kan.

Det ingen ser ut til å nevne med klasse 2- stenger er hvor sinnsykt god kontroll man har på mending og kontroll på en #20-22 fjærmygg. Det er helt sykt anerledes enn med grøvre utstyr som jeg vanligvis bruker av andre praktiske grunner, som kast, mending, lengde osv.

Nå er jeg en fyr som typisk fisker med klasse 4-5 stenger 95% av tiden, men jeg ser helt klart fordelen av og til med ei klasse 2-stang. Men jeg sier som Ruffen; Shoot me if I am wrong  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

For å svare på spørsmålene dine Frode..

Hva med håving Raymond? Hva med når du må holde fisken i et bestemt område? Hvorfor holder krokfestet bedre med et gjevnt press?

Håving går lekende lett, null problemer der jeg. Fisken klarer jeg å holde på et bestemt område også

Hvorfor hjelper det ikke å dempe med håndleddet? Er alle disse erfaringene tuftet på erfaring eller forhåndsbestemte meninger?

Du kan dempe håndleddet så mye du vil, men ei myk stang vil fjære bedre enn et stivt spett og løst håndledd uansett

Er det greit å løfte et godt stykke snøre opp av vannet for å legge det hurtig i en annen retning med ei myk stang? For ikke snakke om ei klasse 4 med et sekser snøre.

Jeg bruker sjelden å løfte opp mye line for så å kaste den rett ut igjen, kan skremme fisken da. Tar heller inn lina og gjør et nytt kast, føler det er bedre

Og jeg aner ikke hvordan det blir med ei 4'er stang påmontert ei 6'er line, det har jeg aldri prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du svarer slik linje for linje så virker du sur Raymond. Håper du ikke er det? Du må holde deg unna diskusjoner hvis du ikke tåler svar!

La oss ta en av tingene da. Hvorfor holder krokfestet bedre med ei myk stang? Jeg skjønner det oppriktig talt ikke ut i fra erfaring. Hold deg til stenger, ikke biler og traktorer ;D

Får man mindre press på en 0,12 sene om man har mykere stang? Tar det ikke lengre tid å kjøre fisken da?

Det er jo det motsatte som pleier å bli påstått.

Og til alle: Jeg eier ikke fasiten men synes det er gøy diskutere det så her er det bare å fyre løs :)

Tipper vi lærer noe alle til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en fyr som typisk fisker med klasse 4-5 stenger 95% av tiden, men jeg ser helt klart fordelen av og til med ei klasse 2-stang. Men jeg sier som Ruffen; Shoot me if I am wrong  :)

Jeg er ikke en fyr i posisjon til å "shoot you" når det gjelder fluefiske Àndre. Men jeg er kanskje en type som fremprovoserer andres meninger. Da får jeg andre infallsvinkler enn de egne overbevisninger jeg har i min lille verden og hode. Så takk for god argumentasjon og informasjon angående 2'er stenger  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en fyr som typisk fisker med klasse 4-5 stenger 95% av tiden, men jeg ser helt klart fordelen av og til med ei klasse 2-stang. Men jeg sier som Ruffen; Shoot me if I am wrong  :)

Jeg er ikke en fyr i posisjon til å "shoot you" når det gjelder fluefiske Àndre. Men jeg er kanskje en type som fremprovoserer andres meninger. Da får jeg andre infallsvinkler enn de egne overbevisninger jeg har i min lille verden og hode. Så takk for god argumentasjon og informasjon angående 2'er stenger  ;)

Lurer du på slikt ville vel det beste rådet være å prøve? Jeg kan ta med en toer stang på fluebinder helgen så kan du stå ute i kulden med de andre idiotene som vil det og teste å kaste med den i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både kastet og fisket med toer. Men aldri fått stor fisk. Men har fått mye stor fisk på underdimensjonerte stenger som meiter. Har en viss følelse derfra når det gjelder kjøring/effektivitet. På stenger som i overført betydning kan minne om 2'er, 4'er, 6'er osv i fluefiske. Det er derfor jeg er ute etter teoretiske svar, andre infallsvinkler og meninger, enn det jeg allerede har som egne overbevisninger. Moro med teori også. I hvertfall om vinteren  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg liker dypere- men samtidig med ganske raskt tilbakeslag er:

1: Jeg lander mer fisk.

2: Ryker veldig skjelden fortom.

3: Bommer svært skjelden på tilslaget.

4: Tør presse på hardere.

Jeg har hatt svært raske stenger og jeg hadde problemer med å kroke og når jeg kjørte de med bunnen så hendte det at jeg røyk fisk som absolutt ikke skulle ryke. Det virket som om bunndelen var så stiv at når fisken stanget hardt så møtte den bare veggen i stedet for litt "fleksing". Også elsker jeg følelsen av at stanga jobber jevnt hele veien, dvs. kjenner at den spenner seg opp og "kommer" fra bunn og ut. Thats it.

Yepp, that´s it :D :D

Terje

Takk Rune; dyp men ikke nødvendigvis myk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en fyr som typisk fisker med klasse 4-5 stenger 95% av tiden, men jeg ser helt klart fordelen av og til med ei klasse 2-stang. Men jeg sier som Ruffen; Shoot me if I am wrong  :)

Jeg er ikke en fyr i posisjon til å "shoot you" når det gjelder fluefiske Àndre. Men jeg er kanskje en type som fremprovoserer andres meninger. Da får jeg andre infallsvinkler enn de egne overbevisninger jeg har i min lille verden og hode. Så takk for god argumentasjon og informasjon angående 2'er stenger  ;)

Stian - du er i mine øyne en av de aller triveligste fluefiskekarene jeg kjenner, så jeg bare tuller med deg her nå altså  :) Selv om jeg mener det jeg sier med klasse 2- stenger.

Ses ved elva til sommeren, Stian  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kanskje ingen fasit på noe av dette, men det er jo interessant å høre folks erfaringer.

Man vil nok fra tid til annen oppleve at fisk ryker både i tilslag, kjøring og i forkant av håving, uansett myk eller stiv stang.

Fort gjort å tro at vi kan kontrollere alt selv, men det er jo ikke alltid vi er sjefen når vi kjører fisk. Vi kan ikke kontrollere hva fisken gjør fra kroking til håving, men man prøver jo å få så mye hjelp som mulig av stanga. Hva folk legger i dette varierer sikkert litt, i likhet med grad av suksess hva fisk i håven angår.

Ble litt satt ut av den russiske ørreten i sommer . . . De fleste jeg kroket tok til å skate på sporden bortover overflaten umiddelbart etter at kroken var satt, og da gikk det uhyggelig fort. Dette krevde litt både av utstyr og fisker, og en kombinasjon av hardt strammet brems og veldig stiv stang ville ikke vært særlig heldig her, om man ikke har mye løssnøre ute når utraset kommer.

Her i norge er jeg vant med at ørret av litt størrelse er nokså snill rett etter kroking, før den begynner å kødde noe særlig, slik at man rekker å forberede seg litt før det tar av.

Det jeg prøver å si er at det ikke bestandig er lett å avgjøre om årsaken til evt suksess/fiasko skyldes fiskeren eller utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel i forhold til det du sier Lars.

Fisket på en groose fisk som sto helt inne ved land i sommer. Den tok til slutt men jeg hadde allerede før den tok dritt meg skikkelig ut. Brukte rett og slett for tynn fortomm.

Fisken tok og gikk ut i strømmen langs bunnen utover elva til det sa pjong. Jeg hadde nesten ikke press på men tenk det presset på fortommen med hele lina i strømmen. Da følte jeg meg fullstendig sjangseløs.

Prøver selvfølgelig å skylde på utstyret........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

La oss ta en av tingene da. Hvorfor holder krokfestet bedre med ei myk stang? Jeg skjønner det oppriktig talt ikke ut i fra erfaring. Hold deg til stenger, ikke biler og traktorer ;D

Får man mindre press på en 0,12 sene om man har mykere stang? Tar det ikke lengre tid å kjøre fisken da?

Det er jo det motsatte som pleier å bli påstått.

Og til alle: Jeg eier ikke fasiten men synes det er gøy diskutere det så her er det bare å fyre løs :)

Tipper vi lærer noe alle til slutt!

Krokfestet vil holde bedre med ei myk stang av den enkle grunn at den fjærer bedre og dermed påfører festet mindre stress. Skjønner du prinsippet med fjærer på bil, så er det det samme prinsippet med stenger. Jo stivere det er, des mindre fjærer stanga/bilen :)

Angående 0.12, så se ovenfor. Men for å svare enkelt, ja. Ikke vil det ta lengre tid heller av den enkle grunn du kan kjøre fisken hardere uten å være redd for fortomsbrudd grunnet for stiv stang. Den myke stanga vil ganske enkelt dempe rykkene fra fisken bedre, mao være snillere med fortommen din

Jeg sier heller ikke dette er fasit, men min erfaring etter mange års ørretfiske. Jeg kommer ikke til å bytte bort mine (altfor mange..) myke stenger etter denne tråden ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ei for slakk fjær er ikke stort til hjelp. Så det er best om fjæra passer til belastningen. Eller?

Er en spade en spade? Selvsagt Erik :)

Vi er sikkert enige, men har ulike behov.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ei for slakk fjær er ikke stort til hjelp. Så det er best om fjæra passer til belastningen. Eller?

Er en spade en spade? Selvsagt Erik :)

Vi er sikkert enige, men har ulike behov.  ;)

I prinsippet er vi nok enige, men vi er nok ikke enige om hvor slakk fjæra kan være ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei for slakk fjær er ikke stort til hjelp. Så det er best om fjæra passer til belastningen. Eller?

Er en spade en spade? Selvsagt Erik :)

Tenk bare over - hvorfor visse saker er utrustet med fjær..?

Jo, for å oppnå fjæring, fordi det er nødvendig i mange sammenhenger.

Og: Ei fjær som som er så stiv at den ikke fjærer - no good

Ei fjær som er så myk at den bunner - no good

Dagens filosofiske betrakning fra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...