Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ahh... så det ER altså lettere å kaste riktig og langt med en 3'er enn med en 6'er med samme 5'er-snøre? Er du helt....?

Dette tror du ikke på selv engang Erik.

Eller forstod du meg slik????

Tenkte meg det... Så hva gjør du i en "fisketråd" da?

Vel,siden tråden utvikler seg til mer om om kasting enn om fisking,

og nå i all hovedsak dreier seg mer om kasting,hva gjør du her nå??????? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ok. Det jeg for min del kan trekke ut av dette er at det ikke er en veldig fordel med myke stenger.

Krokfestet holder ikke bedre. Fisken har ikke bedre med ei myk stang. Det er ikke lettere å hove med ei myk stang.

Mindre fare for fortomsbrud i tilslaget er en fordel med ei myk stang. Det er vanskeligere å kroke fisken med ei myk stang.

Kort sagt så er det sum av sumarum bedre å bruke ei stang som ikke er veldig myk.

Men så kommer kommentarer i fra Kjell Karlsen forex, om at han trives bedre med ei myk stang og er vant til det.

Han får det best til med det. Slike synspunkter er det ikke vanskelg å kjøpe :)

Selv om det er subjektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg for min del kan trekke ut av dette er at det ikke er en veldig fordel med myke stenger.

Krokfestet holder ikke bedre. Fisken har ikke bedre med ei myk stang. Det er ikke lettere å hove med ei myk stang.

Mindre fare for fortomsbrud i tilslaget er en fordel med ei myk stang. Det er vanskeligere å kroke fisken med ei myk stang.

Kort sagt så er det sum av sumarum bedre å bruke ei stang som ikke er veldig myk.

Men så kommer kommentarer i fra Kjell Karlsen forex, om at han trives bedre med ei myk stang og er vant til det.

Han får det best til med det. Slike synspunkter er det ikke vanskelg å kjøpe :)

Selv om det er subjektivt :)

hvem har sagt det ikke skal/kan være subjektivt?  ;)....det er jo det som er sjarmen med denn hobbyen.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg for min del kan trekke ut av dette er at det ikke er en veldig fordel med myke stenger.

Krokfestet holder ikke bedre. Fisken har ikke bedre med ei myk stang. Det er ikke lettere å hove med ei myk stang.

Mindre fare for fortomsbrud i tilslaget er en fordel med ei myk stang. Det er vanskeligere å kroke fisken med ei myk stang.

Kort sagt så er det sum av sumarum bedre å bruke ei stang som ikke er veldig myk.

Men så kommer kommentarer i fra Kjell Karlsen forex, om at han trives bedre med ei myk stang og er vant til det.

Han får det best til med det. Slike synspunkter er det ikke vanskelg å kjøpe :)

Selv om det er subjektivt :)

hvem har sagt det ikke skal/kan være subjektivt?  ;)....det er jo det som er sjarmen med denn hobbyen.. ;D

Tom Syversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ahh... så det ER altså lettere å kaste riktig og langt med en 3'er enn med en 6'er med samme 5'er-snøre? Er du helt....?

Dette tror du ikke på selv engang Erik.

Eller forstod du meg slik????

Ja. Fant ingen annen måte å forstå deg på. Enda jeg prøvde mange mulige løsninger.

Tenkte meg det... Så hva gjør du i en "fisketråd" da?

Vel,siden tråden utvikler seg til mer om om kasting enn om fisking,

og nå i all hovedsak dreier seg mer om kasting,hva gjør du her nå??????? ;D

Det var faktisk du som dro det over i kasting såvidt jeg husker... Jeg er her fordi tråden var interessant og jeg prøvde å få den tilbake til vettug form. Men så er det dessverre så himla gøy å hive noen pinner på bålet ditt også. Er lørdagskveld og popkornet er poppa. Syversen er i farta og korken spretta. Kan man ha det bedre?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg for min del kan trekke ut av dette er at det ikke er en veldig fordel med myke stenger.

Krokfestet holder ikke bedre. Fisken har ikke bedre med ei myk stang. Det er ikke lettere å hove med ei myk stang.

Mindre fare for fortomsbrud i tilslaget er en fordel med ei myk stang. Det er vanskeligere å kroke fisken med ei myk stang.

Kort sagt så er det sum av sumarum bedre å bruke ei stang som ikke er veldig myk.

Men så kommer kommentarer i fra Kjell Karlsen forex, om at han trives bedre med ei myk stang og er vant til det.

Han får det best til med det. Slike synspunkter er det ikke vanskelg å kjøpe :)

Selv om det er subjektivt :)

hvem har sagt det ikke skal/kan være subjektivt?  ;)....det er jo det som er sjarmen med denn hobbyen.. ;D

Tom Syversen

haha.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en stang er myk betyr bare at den bøyer seg lettere og derfor passer til lettere snører enn ei stiv stang.

Så enkelt er det vel, faktisk?

..nå er det faktisk sånn at du har både "stive" og "myke" stenger også for de lette snøreklassene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Så man kan ikke overline eller underline en blaut fiskepudding Tom?

Jo,du kan underline men ikke overline.

Hvis du vil være påståelig kan du også overline,men da får du en stang med

etterslag som ikke ligner grisen. ;D

Tom.

Tullprat og pølsevev Tom :)

Har/har hatt stenger som er bløtere enn Freestone stanga di og har overlina de uten problem. Du vet sikkert hvem Larry Kenney er? Har en bløt glassfiber fra ham som skal være klasse 3, men jeg mener det er klasse 4. Nydelig med helgrønn Highwater som er ei veldig tung 4'er line. Så jo, du kan så absolutt overline fiskepuddinger :)

Det som er greia er at du prater pølsevev.

Alt er mulig,men poenget er at det må gjøres med fornuft.

Du har ikke den minste anelse om hvordan Freesstone stanga er skjønner jeg?

Prøv den først,og prøv å overline den så skjønner du kanskje litt mer etterhvert.

Fiskepudding er en benevnelse på stenger med lav frekvens eller høy masse i toppdelen

og det er ikke tilfellet med Freestonen.

Den er en myk stang fordi den er feilklassifisert og det er vesensforskjell?

Comprende???

Tom

Hehe, hva vet du om hva jeg har prøvd egentlig? :)

Nevnte den bare som et eksempel..

Selvsagt kan du overline ei myk stang. Å si noe annet, blir bare pølsevev. Kom til tr.heim, så skal vi prøve :)

Btw Erik, mulig jeg er en fiskepudding, men jeg har tilgode å ødelegge andre folks utstyr ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... så det ER altså lettere å kaste riktig og langt med en 3'er enn med en 6'er med samme 5'er-snøre? Er du helt....?

Dette tror du ikke på selv engang Erik.

Eller forstod du meg slik????

Ja. Fant ingen annen måte å forstå deg på. Enda jeg prøvde mange mulige løsninger.

Tenkte meg det... Så hva gjør du i en "fisketråd" da?

Vel,siden tråden utvikler seg til mer om om kasting enn om fisking,

og nå i all hovedsak dreier seg mer om kasting,hva gjør du her nå??????? ;D

Det var faktisk du som dro det over i kasting såvidt jeg husker... Jeg er her fordi tråden var interessant og jeg prøvde å få den tilbake til vettug form. Men så er det dessverre så himla gøy å hive noen pinner på bålet ditt også. Er lørdagskveld og popkornet er poppa. Syversen er i farta og korken spretta. Kan man ha det bedre?

;D

hehe!! Nei, Erik. Kan ikke ha det bedre da! :D Blir litt surrete i hue av denne diskusjonen jeg... så holder meg glatt utenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på alle andre diskusjonsforum - at "dumme" spørsmålstillinger - biter "vi" på.

Om det gjelder hund, fiske, jakt, biler etc.

En "egentlig dum tråd" - får 10 eller 20 sider  :rolleyes:

Om A liker det ene - og spør B om hva han/hun synes - så utvikler det seg til "nada" :)

Når det er sagt:

får man idèer/tips som man kanskje kan dra nytte av  :).

Hvis du ønsker en myk cane i #3 - med to spisser, et kjempesolid bomullstrekk, samt aluminiumstube - som får deg til å "føle fisken de luxe" - så send en PM  ;).

Stangen er knapt nok brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på alle andre diskusjonsforum - at "dumme" spørsmålstillinger - biter "vi" på.

Om det gjelder hund, fiske, jakt, biler etc.

En "egentlig dum tråd" - får 10 eller 20 sider  :rolleyes:

Om A liker det ene - og spør B om hva han/hun synes - så utvikler det seg til "nada" :)

Når det er sagt:

får man idèer/tips som man kanskje kan dra nytte av  :).

Hvis du ønsker en myk cane i #3 - med to spisser, et kjempesolid bomullstrekk, samt aluminiumstube - som får deg til å "føle fisken de luxe" - så send en PM  ;).

Stangen er knapt nok brukt.

Klart tråden er dum, spessielt når man bare er innom og setter skapet på plass. Du har ikke engang skjønt hva den handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall at "kjøringen" blir mer følsom - med en myk stang, selv om jeg kaster bedre med èn som er litt mer "fast i fisken"  :)

Hva i alle dager er det du sier sam?????

At "myk" er det samme som "følsom"...her er det ingen sammenheng dersom stangen(uansett myk/stiv) ikke er jevn i aksjonen og overfører energi på en progressiv måte.

Har et par skikkelig myke opplevelser..der stangen bøyer seg rikelig et stykke nedenfor toppen og helt i bånn....men mye følelser forsvinner på veien...Ja, jeg "ser" den bøye seg..men det er ikke å "føle".

Så har jeg motstykket..en toppaksjonsstang som er direkte nydelig følsom fordi den overfører energi på en jevn måte fra "toppen og nedover etterhvert som belastningen øker"..dette er følsomme greier det sam.

Men la det være sagt, jeg har også vært borti totalt ufølsomme toppaksjonsstenger som ikke overfører jevnt...overganger blir for brå.

Så min oppfatning blir nettopp at det er ingen fasitt mellom stivhet/følsomhet...hverken den ene eller andre veien

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk eller stiv,og følsomhet. :)

Kult. ;D

Hvis følsomhet er det vi føler i enden av stanga når fisken

er bortpå så vil jeg for min del mene at stanglengden,stivheten

(hvordan den fordeler seg),vekta (massefordeling),håndtaket

(kanskje ikke håndtak i det hele tatt? ;D),er veldig viktig.

Så ei lett crispy stang

er nok en fordel. ;D

(I tillegg til snøret,og vinkel mellom snøre og stang da. ;D)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispy. :)

Mange som har brukt det uttrykket Erik.

For meg,og antageligvis for andre også (tror jeg i allfall)

så betyr det sprø,tynn,lett,skjør,delikat....

Lite som må settes i bevegelse. ;D

Verdiene som gjør stanga crispy er vekt i forhold til stivhet slik jeg ser det.

Da handler det om veggtykkelse,modulus,resin og alt det der vet du... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...