Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er kaldt ute nå.

Tom,

Rart med det . . . Små-kaldt her også, samtidig som det kunne vært mye kaldere  ;D

Så fort det bikker minus 25 skal jeg ut å teste den mykeste slaskeraia jeg har, og se om den da ikke vil fremstå stiv som en kjepp etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er kaldt ute nå.

Tom,

Rart med det . . . Små-kaldt her også, samtidig som det kunne vært mye kaldere  ;D

Så fort det bikker minus 25 skal jeg ut å teste den mykeste slaskeraia jeg har, og se om den da ikke vil fremstå stiv som en kjepp etter kort tid.

Gjorde akkurat det her om dagen. Testet et snøre i -23 og når jeg gikk ut hadde jeg ERN 5,5 og AA 65. Når jeg gikk inn igjen hadde jeg ERN 15,5 og AA 25. Stanga var som før.

Jeg tror det blir akkurat så enkelt/komplisert som man gjør det til selv. De som vil gjøre det lett for seg får til det og vise versa. Eller hva det nå heter.

Nå spurte ruffen om fordelene med myke stenger og ikke om topp vs dyp / rolig vs full pull. Eller hva man nå måtte finne på for uttrykk. Mykt = mykere enn snittet av de som er klassifisert som samme klasse. Basta!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor en gitt snøreklasse kan vi sikkert være enige om at f.eks. Sage TCR /Scott S4S er stive /raske, mens ZXL /G2 er myke /dype/rolige stenger. Vi er vel også enige om at første gruppe passer best for de lengste kastene, romslige forhold og mye vind, mens den andre er best på nærdistanse og kanskje mellomdistanse.

Noen er til og med så vanskelige at de ikke tror på dette!    ;D ;D lllol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Er myk = dyp?

De fleste av mine stenger er harde, men ganske dype.......

Dyp forteller noe om bøyekurven/aksjonen til stanga, mens myk forteller noe om hvor lett stanga bøyer seg under belastning. En dyp stang kan gjerne være stiv, hard, eller ha "kort slaglengde" som Gøran Andersons sier.

Når det er vindstille kaster jeg like langt med myk kontra stiv stang, men er det litt vind synes jeg at stive stenger gir større kastelengder. Ellers så er jeg enig i det som Erik Eikre skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor en gitt snøreklasse kan vi sikkert være enige om at f.eks. Sage TCR /Scott S4S er stive /raske, mens ZXL /G2 er myke /dype/rolige stenger. Vi er vel også enige om at første gruppe passer best for de lengste kastene, romslige forhold og mye vind, mens den andre er best på nærdistanse og kanskje mellomdistanse.

Noen er til og med så vanskelige at de ikke tror på dette!    ;D ;D lllol

Han Tom er vanskelig fordi erfaringen hans har overbevist ham om noe annet, menes han kaster tilnærmelsesvis like langt med alt. Så bør en selvsagt ta høyde for om en bedriver innendørs eller utendørs kasting og/eller om en kaster over vann eller over land, når det kommer til utstyrsvalg. Og... hvordan spenningsnivået er (jfr: konkurransekasting).

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det . . . Små-kaldt her også, samtidig som det kunne vært mye kaldere  ;D

Så fort det bikker minus 25 skal jeg ut å teste den mykeste slaskeraia jeg har, og se om den da ikke vil fremstå stiv som en kjepp etter kort tid.

Noe stivere blir den faktisk,litt avhengig av resin,men jeg tviler på at du merker

noe særlig til det. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er myk = dyp?

De fleste av mine stenger er harde, men ganske dype.......

Dyp forteller noe om bøyekurven/aksjonen til stanga, mens myk forteller noe om hvor lett stanga bøyer seg under belastning. En dyp stang kan gjerne være stiv, hard, eller ha "kort slaglengde" som Gøran Andersons sier.

Når det er vindstille kaster jeg like langt med myk kontra stiv stang, men er det litt vind synes jeg at stive stenger gir større kastelengder. Ellers så er jeg enig i det som Erik Eikre skriver.

Så du mener at en myk stang er vesentlig ulik en dyp stang?

Så hvis den myke bøyer seg lett så er den nødvendigvis ikke dyp?

Slaglengde er et jalla-utrykk og handler bare om en subjektiv oppfattelse av stivhet. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du drevet med noen stangtestet Tom? Eller blander jeg?

I tilfelle du har det. Er det noe subjektivitet inne i bilde da?

Hva tenkte du på nå Ruffen?

Tom.

Har du drevet med stangtester eller tar jeg feil? Jeg ble litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Er myk = dyp?

De fleste av mine stenger er harde, men ganske dype.......

Dyp forteller noe om bøyekurven/aksjonen til stanga, mens myk forteller noe om hvor lett stanga bøyer seg under belastning. En dyp stang kan gjerne være stiv, hard, eller ha "kort slaglengde" som Gøran Andersons sier.

Når det er vindstille kaster jeg like langt med myk kontra stiv stang, men er det litt vind synes jeg at stive stenger gir større kastelengder. Ellers så er jeg enig i det som Erik Eikre skriver.

Så du mener at en myk stang er vesentlig ulik en dyp stang?

Så hvis den myke bøyer seg lett så er den nødvendigvis ikke dyp?

Slaglengde er et jalla-utrykk og handler bare om en subjektiv oppfattelse av stivhet. ;D

Tom.

Du blander nok begrepene litt, Tom!

Aksjon handler om hvor stanga bøyer seg.

Stiv/myk handler om hvor langt ned stanga bøyer seg under en gitt belastning.

Aksjon og stivhet/mykhet er to forskjellige ting.

Tim forklarer dette på en enkel måte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er myk = dyp?

De fleste av mine stenger er harde, men ganske dype.......

Dyp forteller noe om bøyekurven/aksjonen til stanga, mens myk forteller noe om hvor lett stanga bøyer seg under belastning. En dyp stang kan gjerne være stiv, hard, eller ha "kort slaglengde" som Gøran Andersons sier.

Når det er vindstille kaster jeg like langt med myk kontra stiv stang, men er det litt vind synes jeg at stive stenger gir større kastelengder. Ellers så er jeg enig i det som Erik Eikre skriver.

Så du mener at en myk stang er vesentlig ulik en dyp stang?

Så hvis den myke bøyer seg lett så er den nødvendigvis ikke dyp?

Slaglengde er et jalla-utrykk og handler bare om en subjektiv oppfattelse av stivhet. ;D

Tom.

Det er det vel ikke... Du sier så mye respektløst dumt av og til, Syversen. Selv om du skjuler det bak liksom-retoriske-spørsmål. Alle vi andre er ikke dumme (i hvert fall ikke kjempedumme).   ;D

Kort slaglengde er ei rask og dyp stang (relativt høy ERN og relativt lav AA) etter begrepsbruken som er brukt her: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=20607.msg344070#msg344070

Innenfor en gitt snøreklasse kan vi sikkert være enige om at f.eks. Sage TCR /Scott S4S er stive /raske, mens ZXL /G2 er myke /dype/rolige stenger. Vi er vel også enige om at første gruppe passer best for de lengste kastene, romslige forhold og mye vind, mens den andre er best på nærdistanse og kanskje mellomdistanse.

Noen er til og med så vanskelige at de ikke tror på dette!    ;D ;D lllol

Han Tom er vanskelig fordi erfaringen hans har overbevist ham om noe annet, menes han kaster tilnærmelsesvis like langt med alt. Så bør en selvsagt ta høyde for om en bedriver innendørs eller utendørs kasting og/eller om en kaster over vann eller over land, når det kommer til utstyrsvalg. Og... hvordan spenningsnivået er (jfr: konkurransekasting).

Jan.

Jan og Tom Larsen har jo et godt poeng her.

Det var jo også en test for noen få år siden - med 5-6 meget dyktige kastere som skulle prøve alle stengene - fra rolig, raskt, toppet og dypt og alt i mellom: Hvilken stang kastet de lengst med?

Resultatet ble at de kastet omtrent like langt med alle - det som skilte mest var selve kasteren. Altså at de som kastet lengst, kastet lengst samme hvilken stang de brukte. Om jeg husker/refererer testen riktig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke en selvmotsigelse.

Slaglengde sier deg ingen verdens ting om stanga.

Det gjør derimot stivhet til stanga.

Tom.

egentlig er det vel meningsløst å diskutere stenger med kastenerder som kaster like langt med alt fra seljekvister til flagstenger...de er liksom blitt "innhabile" i forhold til oss som fremdeles bruker fluestenger som et prakstisk "verktøy" i de rette omgivelsene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig er det vel meningsløst å diskutere stenger med kastenerder som kaster like langt med alt fra seljekvister til flagstenger...de er liksom blitt "innhabile" i forhold til oss som fremdeles bruker fluestenger som et prakstisk "verktøy" i de rette omgivelsene  ;)

Har du et mer meningsfylt eller annet forhold til slaglengde?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke en selvmotsigelse.

Slaglengde sier deg ingen verdens ting om stanga.

Det gjør derimot stivhet til stanga.

Tom.

egentlig er det vel meningsløst å diskutere stenger med kastenerder som kaster like langt med alt fra seljekvister til flagstenger...de er liksom blitt "innhabile" i forhold til oss som fremdeles bruker fluestenger som et prakstisk "verktøy" i de rette omgivelsene  ;)

Neida, Kimbim - de fleste av oss her bruker fluestengene som praktiske verktøy under fluefiske hele sesongen i gjennom, så vi er ganske praktiske. Og prøver vårt beste når det gjelder kasting også  :)

Det er mange dyktige praktiske kastere rundt omkring - og bare sist i denne tråden her har vi JanM og Larsen som kaster fletta av de fleste, inkludert meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...