Gå til innhold

Hva har man bruk for i stangklasser?


Anbefalte innlegg

Pr. idag har jeg 2x#3, 2x#4,1x#5,2x#6 som er egnet til ørretfiske.

Alle med forskjellige aksjoner og lengder.

I og med at jeg ikke er noen ihuga ørretfisker (har kunnskaper nok/ute i all slags vær/kjøre milvis etc.) - synes jeg 7 stenger til ørreten - blir litt i overkant (har tid til å bruke).

Dessuten kaster jo flere av disse stengene en klasse over og under med god presentasjon.

Derfor er tanken å finne roen med noen få utvalgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Ikke svar...... ikke svar........... ikke svar.................... ikke svar.........................................

Puh! Jeg klarte å la være.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

men det sitter jo et femmersnøre på fireren..

Da fisker du "klasse fem" og ikke klasse fire.

Husk det er snøret som er dimensjonerende, ikke stanga. Den er et redskap for å få ut snøret (og flua)

Såååå Når du kjører fisk så er det lina som gjelder :)

Selv fisker jeg med 4rer enten i 9' eller 8'8" ca 80% av de gangene jeg er på tur. Til og med i store elver hvor 9' #5 er livsviktig <<l

Vet'kje om eg tog han  :)

Men fisker du med et femmersnøre på en firerstang så fisker du jo klasse fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig enig med Erik her jeg. Og nettopp fordi det er enkelt - med flere ulike stenger.

Jeg personlig synes at en god sammenligning er stenger og sko:

Det enkleste synes jeg er å ha ett par å jogge med, et par å gå i lett terreng på fisketur med med moderat oppakning, og ett par fjellsko med stiv såle hvis jeg skal bære tungt på reinsjakt. For eksempel. Ulike stenger til ulike behov. Og det blir jo ikke komplisert av det - tvert imot. Mye mer lettvint, slik at jeg kan nyte fluefiske (eventuelt turen) best mulig.

Det hadde tvert imot blitt komplisert å bære tung sekk med joggesko. Eller slitsomt å jogge med tunge fjellsko.

Jeg liker det enkelt.

Jeg har mine år med #2-4-6, og har falt tilbake til #3-5-7, og tilbake igjen ettersom årene har gått. Pluss ei lang nymfestang i #3 i tillegg. Nå er jeg på #3 (lett fiske i små elver og vann), #5 (som den store allrounderen jeg bruker oftest) og #7 til streamerfiske. Og ei lang nymfestang, ganske toppa, men myk i #3.

Jeg har alle klassene i mellom også, men som hovedstenger dekker disse intervallene - om man velger 3-5-7 eller 2-4-6 det meste. Synes jeg.

Jeg har også fortsatt joggesko, trackingsko, hardsåla fjellsko og "finsko" (som kanskje ikke er så pene).

For meg er det absolutt mest lettvint å bruke hardsåla fjellsko når jeg skal bære tungt. Har sett de som bærer 40 kilos reinsdyrpakka sekker med joggesko også i fjellet, men de vrikker som oftest anklene eller værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Så fikk jeg høre om Sagestenger i klasse 0. For ikke å snakke om klasse 00 og 000. Det gikk en stund sport i å fiske lettest mulig hele tiden. Totalt meningsløst! Det ble en del uvettige stangkjøp en stund der ja!

Disse klassene ble lansert for fiske på bittesmå ørret og bluegills i USA.  De ble senere misforstått i Norge og benyttet til vanlig fiske...  Tror jaggu noen synes de var skikkelige eksperter med disse klassene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om ikke personlighet har en god del å si her. ;D

Og ikke bare det,men variasjon er noe av det nydligste jeg

vet,i allefall for min del.

Jeg er av den oppfatning at fluefiske,og les fluefiske,har svært

mye med bare det å kaste å gjøre også.

Det med fluelina,bukta,og hvordan vi hver og en av oss

har et forhold til dette,og hva vi vil oppleve,og også fra gang til gang.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

hoderistende....kvitte seg med det mest anvendelige til fordel for surrehueklasse på stang........ klasse 3 er det samme som å ampurtere kastearmen. Men folk gjør som de vil...... lykke til med valget og med årets fiskesesong.

3 surrehueklasse? For du f... gi deg.... Men enig i at man ikke selger 4 stanga til tørrflue og femmer til alt det andre. Bruker mest klasse 3 og 4 på tørt selv jeg. Hva er problemet med å ha alle vektklassene? Gøy å ha litt å velge i vel? Får du ikke bruk for alle betyr det bare at det fiskes alt for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ørretfiske har jeg kun benyttet #3 og #5. men helgens tur har bekreftet det jeg har tenkt på en stund. Mangler en klasse i mellom. Syntes #5 blir for brutalt til det meste av mitt ørretfiske. Og treern sliter litt så fort vinden tar seg opp. Så nå har jeg kjøpt meg en firer, ser helt klart at denne kommer til å bli mest brukt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg.

Litt dumt å la denne grubletråden og spørsmål om en klarer seg med #3 og #6 ligge død!

Trodde 3-5-7 var mellomklassene og ikke 4-6-8? Har bestandig hørt at til ørretfiske kjøper du mellomklassen 5 hvis du ikke har råd til 2 stenger, #4 og 6!

Hadde jeg vært uten stenger i dag og skulle ut å handle så ville jeg ant. kjøpt Fluvius 8`6" #3 og T&T WL 9` #6.

Hva hadde dere kjøpt hvis dere ble uten stenger, får ikke oppgjør fra forsikringselskapet/har ikke husket på innboforsikring, og hadde 10` til stenger/snelle/liner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stang og stang. Til noe av det tørrfluefiske jeg driver med så er i hvert fall et langklumpet treersnøre å foretrekke. På blikkstille markavann med over middels sky ørret er tyngre snører enn nødvendig bare en ulempe. Et delikat treersnøre og lange fortommer gjør susen, og jeg synes en klasse 3 stang er mer egnet til å kaste et treersnøre med enn en femmer. Når fisken sjeldent kommer opp i noe mer enn maks 7-800 gram, så holder treeren. På lengre turer i marka har jeg i tillegg med en femmer, da er jeg godt dekket i tilfeller hvor vinden setter inn og jeg tvinges over på store bustefluer, nymfer eller... ehhh...ja... streamere (ja, det hender, men ikke ofte... ;) )    8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg.

Litt dumt å la denne grubletråden og spørsmål om en klarer seg med #3 og #6 ligge død!

Trodde 3-5-7 var mellomklassene og ikke 4-6-8? Har bestandig hørt at til ørretfiske kjøper du mellomklassen 5 hvis du ikke har råd til 2 stenger, #4 og 6!

Hadde jeg vært uten stenger i dag og skulle ut å handle så ville jeg ant. kjøpt Fluvius 8`6" #3 og T&T WL 9` #6.

Hva hadde dere kjøpt hvis dere ble uten stenger, får ikke oppgjør fra forsikringselskapet/har ikke husket på innboforsikring, og hadde 10` til stenger/snelle/liner?

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde dere kjøpt hvis dere ble uten stenger, får ikke oppgjør fra forsikringselskapet/har ikke husket på innboforsikring, og hadde 10` til stenger/snelle/liner?

Ettersom jeg fisker mest brunørret i elver og vann, og da helst på tørt, men også sjøørret når forholdene i marka er dårlig, vil jeg gjerne ha et godt arsenal med stenger.

Dette er antageligvis det jeg ville valgt om jeg skule valgt om igjen:

#3 til vanlig tørrfluefiske i elv og vann

#5 til tørrfluefiske i elv og vann når forholdene krever det (vind, lengde, tunge feite blyproppa montanaer :D )

#7 til sjøørretfiske med int eller synk

Jeg ville nok også gått for en # 4 som er anvendelig til alt i marka. F.eks en z-axis. Ikke strengt nødvendig, men deilig med variasjon.

Når jeg tenker etter er vel det de fire relativt påkostede stengene jeg nå har, og som jeg bruker ofte.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre beste kommer her:

(og av AFTM klassifiseringers forskjellige stenger og ulike aksjoner er det for meg knekkende vanskelig å si kategorisk "#3" til elv.....det er mange stenger det, i den kategorien..)

Winston BIIx eller BIIIx #3 8'6

Evt EikreFly Fluvius #3 8'6

Evt Sage z axis #3 9'

Evt Winston GVX #4 9' med treer line

Evt Winston Staff of moses #4 8'6 med Guideline Presentation #3 i trange forhold....

Huff..gir meg, denne listen kan bli drøy ;D

For #3 liner/bruksområder

Winston BIIIx/BIIx #3 8'6

Winston GVX #4 9'

For #4 og #5 liner bruksområder

Winston BIIIx #4 9' evt 8'6

Winston GVX #5 9'

For #5 og #6 liner/bruksområder,

En Winston BIIx #6 9' eller GVX #6 9' eller BIIIX #6 9' til femmer liner

(disse har mye samme egenskaper som de fleste "femmerstenger" på dagens marked..og så litt til :)

Og så innertiern fremfor alle innertier til "tyngre" innenlandsfiske og mix sjø, liten lakse/sjørøye/ørretelvfiske

Winston BIIIx #7 9'...brukes alt ifra #5- #7 liner.

Flott på vidda, i båten og i sjøen...

Og dette er selvsagt bare veiledende, samt det mest fornuftige ;)

Sorry for å "tråkke på tær", men av kunnskap blir man også sikker....rakker mao ikke ned på noen, bare fremhever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, du er en panegyriker av stort kaliber, men etter at jeg "lot meg lure" til å kjøpe Winston BIIx  #3 8'6'', så har jeg endret synet på dine klart uttrykte preferanser. Sitter GVX'n også, så leser jeg dine subjektive tester og anbefalinger med enda større interesse!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jørn...jeg er helt enig, og ikke ideelt at jeg hele tide sniker meg frem i køen over "skrytepaver"...men det er jo slike opplevelser som med deg, (og en del andre ettehvert) som gjør at jeg egentlig tør- fordi det er vertd det.

Kan jeg bistå bare ett mennekse i å nyte hvert sekund på sitt fiske, uansett fangster, så er det verdt det.

Simple as that :)

Stig

Som også vet det finne 100 andre gode alternativer...men vet for lite om til å uttale meg...mer positivt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du snakker om snører, Stig. Da det er det det egentlig er snakk om. Hvilken klasse det er på stanga er totalt uinteressant så lenge den kaster det snøret vi til enhver tid bruker på en måte hver enkelt av oss liker.

Min favoritt 5'er f.eks. er for tiden en Scott G2 906/4. Nummer to er en S4 904/4.

Og selv når det er snakk om snøreklasser så er det i dagens mylder av forskjellige snører viktigere hva slags profil snøret har enn hvilken klasse det er. Et klasse TT klasse 5 presenterer mye penere enn et SA Magnum klasse 4. Og for å legge sammen litt så er en T&T Paradigm 905 med et TT 5'er snøre en mye mer delikat kombo enn en Sage TCX 490 med et Rio Grand 4'er snøre.

Så slik jeg ser det er det litt tullball å diskutere hva som er "best" av klasser alene. Slik snører og stenger utvikles og skreddersys for forskjellige scenarier i dag så er det andre faktorer som er viktigere enn hvilken "klasse" det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er greit at en #3 er en #3, og en #6 er en #6 osv  ;)

Sånn foreløpig har jeg kommet fram til at jeg skal bruke #3 og #6.

Har jeg problemer med vind - vil ikke en #4 "monne" så mye.

Og hvis det først er bruk for en vindpenetrator - så "drar jeg til" med #6.

#4 og #5 får bli skapfyll.

Enn så lenge  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som å diskutere hvilke bilmerke som er hva når det står Toyota på bilen

hvilke snøre du velger å ha på er jo subjektivt, noen liker å ha på #3 på en stang som er #3

det som stang produsenten også fant ut  er vel ikke på tryner han heller ;D

jeg stoler kun på meg selv. men at noen liker en combo Kan gi en pekepinn hvis du liker samme combo som den personen bruker etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...