Gå til innhold

Dobbeltrekk?


JoakimS

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Jeg er 10.000% sikker på at du ville kastet lengre med ett Dbl.trekk...! Du oppnår mer spenn i stanga og høyere linehastighet. Om du mener det er nødvendig eller ikke beror på om du vil oppnå det jeg nevner. I min fiskehverdag er Dbl.trekk et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fluekastet blir mye enklere, snørehastingheten blir mye raskere med bruk av mindre kraft med kastearmen.... jo øær deg dobbelttrekket! Bor du i Vesterålen, Ofoten, Lofoten kan du lære deg det iløpet av kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kursholder og forhandler jeg pratet med, mente at det ikke alltid er nødvendig med dobbeltrekk. Jeg bruker aldri store dobbeltrekk på #4-stanga jeg kjøpte av han, rett og slett fordi jeg får bedre presisjon og presentasjon uten. På #6-stanga jeg bruker i sjøen, derimot, trekker jeg så det suser etter.

Å lære det kan føles håpløst i starten. Noe som hjalp meg var tørrtrening, å gjøre armbevegelsene uten stanga. Plutselig en dag satt det <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kursholder og forhandler jeg pratet med, mente at det ikke alltid er nødvendig med dobbeltrekk. Jeg bruker aldri store dobbeltrekk på #4-stanga jeg kjøpte av han, rett og slett fordi jeg får bedre presisjon og presentasjon uten. På #6-stanga jeg bruker i sjøen, derimot, trekker jeg så det suser etter.

Å lære det kan føles håpløst i starten. Noe som hjalp meg var tørrtrening, å gjøre armbevegelsene uten stanga. Plutselig en dag satt det <<l

Takk for innspill:)

Jeg har begynt og prøve, men det hender der blir katastrofe ut av det, men skal prøve og få håndbevegelsen til og sitte, og på filmen som det ble linket til, så sitter det nok til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noe trekk i det hele tatt?

Helt i starten fisket jeg med bare ett trekk. Nemlig det samme som jeg bruker for å løfte snøret opp av vannet. Bare dét tilsa at jeg burde få til det trekket i fremslengen også, og når det sitter går kastingen mye lettere. At det skal påvirke presisjonen stiller jeg spørsmål ved. (Selv legger jeg i hvertfall krokspissen i hullet på et kronestykke på 25 meters avstand i tett tåke.  ;D  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noe trekk i det hele tatt?

Helt i starten fisket jeg med bare ett trekk. Nemlig det samme som jeg bruker for å løfte snøret opp av vannet. Bare dét tilsa at jeg burde få til det trekket i fremslengen også, og når det sitter går kastingen mye lettere. At det skal påvirke presisjonen stiller jeg spørsmål ved. (Selv legger jeg i hvertfall krokspissen i hullet på et kronestykke på 25 meters avstand i tett tåke.  ;D  )

Jeg bruker trekk ja, i det jeg kaster snører bakover,hvis det gir noen mening:p så jeg får ingen skyte effekt til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelttrekk er for pingler.

He,he...Ja.ikke sant. ;D

I så tilfelle vil jeg med stolthet si at jeg er en pingle. <<l

klarer jeg ikke kaste langt nok, vader jeg bare nærmere :)

Det er blir bare mer dumt,da får du aldri de store fordi du kommer for nærme

og skremmer dem før du aner.

Tom.

og si att att man aldri får de store uten og kaste langt, det er det som er dumt og påstå :)

trenger ikke bedrive casting og kaste 30 meter for og lure en stor ørret. :)

ikke her jeg fisker ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelttrekk er for pingler.

klarer jeg ikke kaste langt nok, vader jeg bare nærmere :)

Høres ut som en plan, problemet vil jo da bli at hele meg er under vann til slutt:)

Der det er mulig og vade da selvfølgelig :)

heller vade enn og måtte presentere flua på 25 meters hold.

men tror det var staffan jeg hørte det av, knyt ei løkke på snøret og tren :)

sånn jeg lærte det ute på plenen :)

staffan kan sikkert forklare dette nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at du ikke kan få de store uten å trekke,men derimot det å komme for nærme.

Ganske stor forskjell på det å trekke eller ikke?Eller hva? ;D

Og jeg har heller ikke sagt at man trenger å bedrive casting for å få stor ørret?

Eller har du lest noe helt annet enn meg?????

Tom.

Ja du påstår att skal man få de store så MÅ du kaste laaangt med d.trekk  , og ikke vade for nærme for da skremmer man dem.

det er bare tull :)

men nå liker jo du og kaste langt da tom...helst lengst mulig.

jeg fikser bare ikke og kaste 25 meter og presentere flua på en grei måte, da vadere jeg heller bare litt lenger ut sånn att jeg har kontroll.

er nok større sjanse for enkelte og skremme stor fisk på lange kast enn korte , inkludert meg :)

att det er stor forskjell på det å trekke eller ikke er klart men det driter ørreten i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blir bare mer dumt,da får du aldri de store fordi du kommer for nærme

og skremmer dem før du aner.

Tom.

Tullebukk ! Du beviser igjen at du bedriver fint lite fiske. De fleste kaster greit 10-15 meter uten dobbeltrekk, og det er sjelden noe problem å komme så nær fisken, store som små. Fisk som er opptatt med å beite på insekter kan man komme omtrent så nær man vil, om man er forsiktig.

Når det er sagt ; selvfølgelig er det fordelaktig å mestre dobbeltrekket  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du påstår att skal man få de store så MÅ du kaste laaangt med d.trekk  , og ikke vade for nærme for da skremmer man dem.

det er bare tull :)

Nei,det er ikke det jeg påstår,og det er der du tar fullstendig feil.

Poenget er at du ikke skal skremme dem uansett.Det skjønner vel alle? ;D

Det trenger ikke alltid være langt,men heller gjennomtenkt.

Med andre ord,jeg kan godt stå 5m innenfor bredden og kun kaste 2m utenfor og fremdeles ikke skremme

fisken.Ser du forskjellen? :)

men nå liker jo du og kaste langt da tom...helst lengst mulig.

Det har jo svært lite med saken å gjøre da?Eller? ;D

jeg fikser bare ikke og kaste 25 meter og presentere flua på en grei måte, da vadere jeg heller bare litt lenger ut sånn att jeg har kontroll.

Det er i og for seg helt OK

er nok større sjanse for enkelte og skremme stor fisk på lange kast enn korte , inkludert meg :)

Det kan jeg være enig i hvis du tenker på fisken som befinner seg innenfor,men det er litt teit å ikke fiske av det

området først da vet du.

Eller hva synes du?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...