Gå til innhold

Dobbeltrekk?


JoakimS

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

FFS har blitt veldig forutsigbart. Det er de samme innspillene igjen og igjen i trådene.

Tror forumet hadde tjent på om brukerne hadde tenkt gjennom : "Har jeg påstått dette i mange tråder tidligere, kan jeg la være å bølle på i denne tråden også ?"

Hvis svaret er JA på dette spørsmålet, prøv å gjennomføre det i praksis.

Hilsen en som av og til blir lei av sine egne påstander ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hehe!  ;D Men man bør ikke la dobbeltrekket dominere kastingen:) Merket dette for et par år tilbake etter å ha dobbeltrukket meg ihjel i forkant, og tenkte jøss - klarer knapt å kaste uten dobbeltrekket jo  :o Kjekt å øve litt uten trekket altså..  :D Når man ser folk kaste på fisk som er 4 meter unna, og de dobbeltrekker som om de skulle kaste 30 meter, ja da er det noe alvorlig galt altså  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er noen brannfakkel feller her inne ja :)

Og jeg begynner å bli en smule trøtt på denne kjeklingen som oppstår i enhver tråd som handler om kasting, fiskekast og alt som ligger mellom og rundt dette.

Tom og Erik, dere representerer begge et "ytterpunkt" i fluefiske, om man får lov til å si det :)

Tom fisker for å kaste og Erik kaster for å fiske.

To sider av samme sak, dere vektlegger bare litt ulike ting, og ingen av de er feil for dere.

Så dere er ikke så ulike, slik virker det på oss andre ihvertfall :)

Vel og bra det, jeg syns det er like viktig å lære seg å sette en 3cm bukt som å kunne presentere pent og perfekt på kort hold.

Det er jo alt en del av det å være i konstant utvikling og man kan ikke si at det ene og det andre ikke er nødvendig.

Kanskje ikke for akkurat deg, men andre kan finne det interessant.

Etter mitt syn så er det viktig å kunne kaste så bra som mulig, for å få et større utbytte og glede av sitt fiske.

Men om man fisker, så skal man ikke la seg falle i fellen av å bare kaste heller.

De gutta jeg kjenner som alltid får fisk, er svært gode kastere også.

De har skjønt at alt henger sammen..

Tar den. Skjønner at mitt forsøk på å bevare troen hos de som ikke er så dyktige kastere, og aldri blir det, er noe overilt og kverulerende. Ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare for å si det, så lytter jeg til hva dere begge har å si, for jeg syns dere er langt foran mange i det dere formidler :)

Så det er mye å lære, for de som vil det :)

Flott og veldig hyggelig at du sier det. Men ser at jeg er noe overivrig og skal tone ned litt. Bare så det er sagt: Jeg kjenner Tom og vet at han er en svært hyggelig mann. Vi er bare rake motsetninger i tilnærmingen til kasting og fiske. Og det trenger vi jo ikke plage andre med i enhver sammenheng. Litt, men ikke alltid.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det, så lytter jeg til hva dere begge har å si, for jeg syns dere er langt foran mange i det dere formidler :)

Så det er mye å lære, for de som vil det :)

Flott og veldig hyggelig at du sier det. Men ser at jeg er noe overivrig og skal tone ned litt. Bare så det er sagt: Jeg kjenner Tom og vet at han er en svært hyggelig mann. Vi er bare rake motsetninger i tilnærmingen til kasting og fiske. Og det trenger vi jo ikke plage andre med i enhver sammenheng. Litt, men ikke alltid.  ;D

Det er vel ikke direkte plaging, men vi ønsker å se de konstruktive sidene av dere :)

Det er der deres styrke ligger, om du skjønner hva jeg mener?

Motsetninger er bra, men ikke hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare for å si det, så lytter jeg til hva dere begge har å si, for jeg syns dere er langt foran mange i det dere formidler :)

Så det er mye å lære, for de som vil det :)

Flott og veldig hyggelig at du sier det. Men ser at jeg er noe overivrig og skal tone ned litt. Bare så det er sagt: Jeg kjenner Tom og vet at han er en svært hyggelig mann. Vi er bare rake motsetninger i tilnærmingen til kasting og fiske. Og det trenger vi jo ikke plage andre med i enhver sammenheng. Litt, men ikke alltid.  ;D

Det er vel ikke direkte plaging, men vi ønsker å se de konstruktive sidene av dere :)

Det er der deres styrke ligger, om du skjønner hva jeg mener?

Motsetninger er bra, men ikke hele tiden ;)

Skjønner godt hva du mener. Helt greit å bli pirket litt i siden når man blir overivrig. :)

Men for å svare litt på startinnlegget så mener jeg dobbelttrekket er enda mer viktig ved underhåndskasting (eller hva man nå velger å kalle det). Det gir en helt annen kontroll og effektivitet enn uten trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Erik sier Tony,hyggelig at du sier det. :)

Takk skal du ha. :)

Og så klart jeg kjenner Erik,og vet at han også er en hyggelig mann.

Jeg kan nok til tider være mer enn eplekjekk,men på den annen side

så er det også typisk at de som har minst sans for meg og mine meninger er de jeg aldri har møtt.

Erik driver bare å bjeffer litt han fra tid til annen,men bjeffing har aldri blitt tolket som sinne.

Akkurat som med hunder,de bjeffer ikke nødvendigvis fordi de er sinte.

Jeg bjeffer jeg og så klart.

Jeg har alltid ment at uenighet er en sunn ting.Nok om det,og nok OT.

Litt tilbake til tråden,historien sier at Marvin K.Hedge brukte dobbelttrekket som en

ny,ukjent teknikk for de andre kasterne i en konkuranse i 1934 i St.Louis Missouri.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fremstår sikkert som helt utafor, men scientific angler line dressing var det som skulle til. Enorm forskjell for meg, fra umulig å gjøre til zen.

Du fremstår bare som litt utafor de som er "helt utafor", så du kan nok trygt slå fast at du er rimelig normal. Og det er godt å se noen av de her inne også.  ;)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt hvordan jeg sleit med å få til dette dobbeltrekket, gitt  :o

Hadde en video med Leif Stavmo, hvor han viste dette etter beste evne, men jeg kunne ikke skjønne hvordan det kunne være mulig å kaste enda bedre enn jeg allerede gjorde, så jeg hadde ikke helt trua på dette tullballet.

Allerede etter 2-3 års terping fikk jeg det imidlertid til, uten at det har gjort meg hverken rik eller veldig berømt utenfor toten  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg bruker dobbelt-trekket hele tiden jeg. Mulig det er feil eller noe slik  :)

Men for meg funker det fenomenalt bra, i hvert fall. Og gir skikkelig kontroll. Synes jeg.

Selv ved de aller korteste overhodekastene, så tar jeg meg selv i å dobbelt-trekke bare noen få centimeter, til de "lengste" kastene med full armstrekk  :) Hvis man fisker mye, så synes jeg etterhvert at dobbelt-trekk og kastearm blir to ting som glir over i hverandre i en fin sammenblanding, med ei litt udefinerbar grense, og som jobber på lag. Eneste gangen jeg faktisk ikke liker å bruke dobbelt-trekket er når jeg backhand snake roller. Merkelig, men slik er det nå.

Men at dobbelt-trekket genererer hastighet er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma gjør jeg. Funker HELT topp :)

Godt å høre at vi er flere, Pål  :)

Du fisker trolig enda mer enn meg, og jeg synes at jeg noen sesonger fisker sinnsykt mye. Da, utpå sommeren, og særlig mot høsten, så blir dobbelttrekk/kastearm litt som at alt glir helt inn i hverandre. Det er kult da. Når man liksom føler at stanga er en del av hele høyrearmen  <<l8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Samma gjør jeg. Funker HELT topp :)

Godt å høre at vi er flere, Pål  :)

Du fisker trolig enda mer enn meg, og jeg synes at jeg noen sesonger fisker sinnsykt mye. Da, utpå sommeren, og særlig mot høsten, så blir dobbelttrekk/kastearm litt som at alt glir helt inn i hverandre. Det er kult da. Når man liksom føler at stanga er en del av hele høyrearmen  <<l8)

 

Stanga må fjernes kirurgisk hver høst når isen legger seg :)

Er faktisk helt greit at fluekastet blir utført på full auto uten videre analyse. Er jo bare et verktøy for å få ut flua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper dere alltid i bakslengen også? Sliter litt med linekontroll de gangene jeg forsøker meg på det, selv om jeg føler det genererer mer spenn i stang og høyere hastighet.

Hei Anders.

De fleste av oss tror nok at vi kan holde mer line utenfor enn det vi faktisk kan,så det er nok fler enn

deg som sliter. :)

Mulig du føler mer spenn fordi du har mer ute,men høyere hastighet får du ikke.

Det er lett å tro at en kaster lengre fordi man slipper i siste baksleng,men som oftest lander

det siste fremkastet i en haug.

Og selfølgelig som den påståelige og masete typen som jeg er,tren med et DT snøret,det blir noe

helt annet når du slipper ut da. <<l

Det er nok et fåtall som i det hele tatt slipper ut i bakslengen.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper som regel alltid line i bakslengen <<l

Iallefall om jeg kaster lenger enn 7-8 meter... Ofte jeg slipper i siste baksleng mens jeg ikke slipper noe i siste framsleng... det kan hjelpe mot "alt snøre lander i en haug" også...

Denne her skjønte jeg ikke en dritt av Tor Arne.Er det meg som er treg her eller? ;D

Hva er det som hjelper mot at snøret lander i en haug?At du du slipper eller ikke slipper?

7-8 m? Hvorfor slipper du da?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...