Gå til innhold

Dobbeltrekk?


JoakimS

Anbefalte innlegg

Lars.Tullebukk sjøl.

Det var jo ikke det det handlet om da vet du.

Du kan kaste med eller uten trekket for min del men det hele handle om rytmen og det med

få den hele følelsen for kastet.

Og at du kan komme så nært du vil på fisk som er opptatt av å beite tror jeg ikke en dritt på.

Hvis fisken ser deg eller lina så har du tapt.

Ja,ja,kanskje ikke med en kyte eller100 grams pinne da? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja du påstår att skal man få de store så MÅ du kaste laaangt med d.trekk  , og ikke vade for nærme for da skremmer man dem.

det er bare tull :)

Nei,det er ikke det jeg påstår,og det er der du tar fullstendig feil.

Poenget er at du ikke skal skremme dem uansett.Det skjønner vel alle? ;D

Det trenger ikke alltid være langt,men heller gjennomtenkt.

Med andre ord,jeg kan godt stå 5m innenfor bredden og kun kaste 2m utenfor og fremdeles ikke skremme

fisken.Ser du forskjellen? :)

men nå liker jo du og kaste langt da tom...helst lengst mulig.

Det har jo svært lite med saken å gjøre da?Eller? ;D

jeg fikser bare ikke og kaste 25 meter og presentere flua på en grei måte, da vadere jeg heller bare litt lenger ut sånn att jeg har kontroll.

Det er i og for seg helt OK

er nok større sjanse for enkelte og skremme stor fisk på lange kast enn korte , inkludert meg :)

Det kan jeg være enig i hvis du tenker på fisken som befinner seg innenfor,men det er litt teit å ikke fiske av det

området først da vet du.

Eller hva synes du?

Tom.

klarer jeg ikke kaste langt nok, vader jeg bare nærmere

Det er blir bare mer dumt,da får du aldri de store fordi du kommer for nærme

og skremmer dem før du aner.

Nei man gjør ikke det, ferdig med det.

og att lange kast, med eller uten dobbeltrekk når det gjelder det og skremme andre fisker som står innenfor denne store øretten , løser man heller ikke ved og kaste snøret i hodet på  disse og ut til den store.

vaker ikke disse skremmer du dem uansett, da anbefaler jeg våtdrakt,snorkel og tunge sko  for og være på den sikre siden.  <<l

Det kan jeg være enig i hvis du tenker på fisken som befinner seg innenfor,men det er litt teit å ikke fiske av det

området først da vet du.

Eller hva synes du?

nei for skulle det stå en fisk innefor , og jeg tar den, vil jeg skremme den store, GARANTERT.

men nå snakket vi om det og fiske på EN stk stor fisk , trenger ikke måtte kaste langt, man kan fint vade seg nærmere og kaste ett kort kast på denne uten att den blir skremt.

du begynner jo og legge til andre faktorer du nå...ikke det vi snakket om.

kan jo begynne med og legge til andre faktorer jeg også sånn att det ikke er mulig og forsvare ett laaangt kast.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem lettest mulig stang. Bare da vil man mestre fluefisket fullt ut.

Ja,ikke sant. :P

Det som er tragisk med dette du sier her Fredrik er at dette er noe jeg aldri har sagt

eller ment,men du prøver kanskje bare å være morsom? ;D

Det jeg derimot har sagt er at etter min mening er det lettere å føle selve snøret med en lettere stang.

Og opplevelsen av kastet blir noe anderledes.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tråden allerede er på vei ut til hælv... benytter sjansen til å skryte av meg selv; kaster både med & uten dobbelttrekk, samt klarer å skremme både stor og liten, på nært og langt hold.. og alt dette uten større anstrengelse.

Hæ,hæ,hæ....

Måtte le litt nå.

Og forresten helt enig med deg. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tråden allerede er på vei ut til hælv... benytter sjansen til å skryte av meg selv; kaster både med & uten dobbelttrekk, samt klarer å skremme både stor og liten, på nært og langt hold.. og alt dette uten større anstrengelse.

;D  ;D  ;D Der var jeg for 10 år siden . . . Nå er jeg på et nivå hvor fisken ikke engang har respekt nok til å la seg skremme.

Kjenner den meg igjen virker det som den slår seg til ro med at "der kommer han klovnen igjen. Han utgjør ingen trussel uansett"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tråden allerede er på vei ut til hælv... benytter sjansen til å skryte av meg selv; kaster både med & uten dobbelttrekk, samt klarer å skremme både stor og liten, på nært og langt hold.. og alt dette uten større anstrengelse.

;D  ;D  ;D Der var jeg for 10 år siden . . . Nå er jeg på et nivå hvor fisken ikke engang har respekt nok til å la seg skremme.

Kjenner den meg igjen virker det som den slår seg til ro med at "der kommer han klovnen igjen. Han utgjør ingen trussel uansett"  :)

Sjarmerende feiltrinn, nervøse rykninger og banning over rullings som alltid detter uti elva gjør deg lett gjennkjennelig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

..og siden du er i lærefasen - øv inn at dobbelttrekket starter først når stanga passerer kl. 12, både i fram- og bakkastet. (Med stanga mener jeg den tenkte forlengelseslinja av håndtaket).

Og i det endelige framkastet skal avlutningen av dobbelttrekket /slippet skje når stangtoppen har rettet seg ut.

Min erfaring er garantert griserumper dersom dobbelttrekket startes samtidig som starten av kastebevegelsen. Enda verre blir det dersom trekket er både for tidlig og for raskt...

Det viktige må være at kastebevegelsen og dobbelttrekket tilsammen gir en jevnest mulig aksellererende oppspenning av stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skjønner at jeg må lære meg dette dobbeltrekket:)

Bor i Buskerud, så det blir nok litt vanskelig, takk for muligheten uansett:)

Det er lett aa laere. 80% av mine kursdeltakere takler det greit i loepet av foerste oekt. Det er en rytme ting som du kan/boer trene paa uten stang ogsaa. Selv laerte jeg det mens jeg saa paa TV. Naar bevegelsen satt saa gikk jeg ut paa jordet med stanga, og da satte det med en gang. Naar du mestrer det kan du finjustere, saa bare ignorer de detaljene som blir nevnt senere i traaden her. Det ER uhyre lett aa laere.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg får innlede i parentes med at etter min mening da..)

Alt blir mye lettere med dobbelttrekk. Det handler ikke om å kaste lang. Det blir spesielt mye lettere på korthold også. Ofte er det den lille fartsøkningen som sørger for å strekke fortommen, eller strekke en lengre fortom på kort hold. Mye lettere å styre presentasjonen..

Nå kommer det sikkert noen og skriver at man ikke vil at snøret skal gå raskere. I såfall er det bare å utvide snørebukta så farten blir tilpasset. Da blir det enda lettere å presentere på kort hold med dobbeltrekk.

Skulle man begynne å trene opp ett underhåndskast, ville ihvertfall ikke jeg tenkt tanken på det uten dobbeltrekk iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det å ikke bruke dobbelttrekket er som å løpe 100 meteren med gipsa bein..... et triks som er viktig, særlig i begynnerfasen er å smøre lina, holde den glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene jeg er fullstendig enig med Paul Arden i,er at det viktigste er ikke når

du starter trekket,men når du avslutter det.

Og det er det stor forskjell på hva angår griserumper.

Og jeg har tilgode å se at noen i det hele tatt slipper før RSP.

Tom.

Ja, hva du har sett, eller tror du har sett eller ikke sett - og hvem du er enig eller uenig med - det blåser nå jeg i. Har bare holdt på med dette i 3 år, men jeg har rukket å gå på mange små smeller, som jeg har måttet finne ut av. Så det jeg skrev foran her er ren egenerfaring. Og logikken i dette trenger vi vel ikke å gå inn på her..

En del slike gjengangerproblemer kunne vært unngått hvis en som nybegynner hadde hatt fokus på slike detaljer fra dag èn - eller i det minste hadde hatt den kunnskapen i bakhodet et sted.

Jeg er ganske sikker på at noen der ute har lagt vekk fluestanga for alltid fordi de ikke "får det til" - og ikke finner ut hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig prøver å si her nå?

Du får ikke griserumper fordi du starter trekket for tidlig,kun hvis du avslutter

det for tidlig.

Det er vesentlig viktig å se forskjellen på de to tingene spør du meg.

Hvis noen legger vekk fluestanga for alltid så har du så har det heller lite med akkurat det å gjøre.

Og en haug med folk tror de slipper ved,eller før RSP,og det er også feil.

Det er ikke bare jeg som ser det,det ser alle som tar seg tid til å studere fluekasting.

Men som med alt annet,det er lov å være uenig i ting.

Tydligvis er ikke du og jeg enig.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig prøver å si her nå?

Du får ikke griserumper fordi du starter trekket for tidlig,kun hvis du avslutter

det for tidlig.

Det er vesentlig viktig å se forskjellen på de to tingene spør du meg.

Skal gjøre et forsøk på å forklare hva jeg prøver å si:

- Jeg forutsetter selvsagt at vi bruker dobbelttrekket sammen med en normal, aksellererende bevegelse i stanga. For tidlig dobbelttrekk - som f.eks. om vi starter stangbevegelsen og dobbelttrekket samtidig - gir samme resultat som om vi starter stangbevegelsen med et rykk. Griserumper? Prøv sjøl.

-Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg skriver:

"Og i det endelige framkastet skal avlutningen av dobbelttrekket /slippet skje når stangtoppen har rettet seg ut."

Selfølgelig er det forskjell på de to tingene.

Mulig at "en haug med folk" tror de slipper slik eller sånn. Jeg vet ikke noe om hvordan andre analyserer sin egen kasting. Men for egen del jeg har vært gjennom blindgater med både for tidlig dobbelttrekk og for tidlig slipp /avslutning av dobbelttrekk. Hadde du vært der så skulle du fått sett på griserumper - i begge tilfellene. Som sagt - det er bare å prøve sjøl.

- Flere ganger har jeg truffet folk med slukstang ved elva eller vannet, ja ellers også når det har vært fiskeprat - som forteller at "Jeg har alltid hatt lyst til å lære å fiske med flue, men kastinga var så trøblete - det ble bare knuter og floker så jeg ga opp hele greia". Jeg har aldri spurt om det var dobbelttrekket som var problemet - men for min del var disse "blindgatene" frustrerende nok..

- Ja, det er ikke dumt å ta seg tid til å studere litt. Og jeg har sett på en haug med videosnutter med kjente og berømte fluekastere. Når det gjelder dette med Når/Hvor i kastebevegelsen de starter dobbelttrekket - Se sjøl..

For meg funker det best når jeg hermer etter disse kasterne på dette punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...