Gå til innhold

Dobbeltrekk?


JoakimS

Anbefalte innlegg

Antageligvis er vi nok enige Gary.

Det som retter ut stanga er forandring av akselerasjon.

Det er det jeg kaller å stoppe stanga.

Men den tråden kokte bort i nærmest ingenting siden ingen

ville si noe,eller mene noe mer om akkurat det med å stoppe stanga. ;D

Det samme gjelder for selve trekket også etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Antageligvis er vi nok enige Gary.

Det som retter ut stanga er forandring av akselerasjon.

Det er det jeg kaller å stoppe stanga.

Men den tråden kokte bort i nærmest ingenting siden ingen

ville si noe,eller mene noe mer om akkurat det med å stoppe stanga. ;D

Det samme gjelder for selve trekket også etter min mening.

Tom.

..det er vi sikkert. Og det er nok viktig å la stanga rette seg ut etter stopp, før en slipper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tom; det er selvsagt som du sier, og udiskutabelt, at griserompene raskt oppstår ved å avslutte trekket for tidlig.

Gary; du nevner etter min oppfatning en vel så riktig kilde til samme problem, nemlig det som oppstår når vi tidlig i akselerasjonsfasen legger for stort, eller skal vi si plutselig, press på toppen, det være seg forover eller bakover.

En annen ting, som delvis kan henge på foregående, kan være at når vi starter trekket veldig tidlig, så kan vi gjennom det få tilbøyelighet til også å avslutte det tidlig, og da er en jo tilbake i deep shit som Tom beskriver.

Stangaksjonen, og den totale bevegelsen vi tar ut på den eksplisitte, spiller også inn i forhold til hvor godt en kommer unna med å starte trekket tidlig. Uansett skulle vi vel alle være enige om at å avslutte trekket for tidlig setter oss i en lei situasjon uansett aksjon.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - Sånn er det. Vi må tenke på hva vi tilfører stanga av kraft og bevegegelse.

Et for tidlig avsluttet dobbelttrekk vil "oppleves av stanga" som et avbrudd i den aksellerasjonen vi egentlig skulle tilføre i kastet - og som skulle vært jevn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei. Gammal tråd, men jeg låner den litt.

Nå har jeg stått ute på tunet å kasta rundt omkring i flere dager. Det er noen år siden sist, og jeg innser også at jeg aldri har kunnet kaste skikkelig. Til tross for flere år som fluefisker. Dobbelttrekk brukte jeg ikke. Bare enkelt i bakslengen, uten at noen lærte meg det, rent intuitivt.

Har OK fremsleng og baksleng nå, opp til 15-20 meter. En og annen griserumpe når jeg blir ivrig.

Men dobbelttrekket sliter jeg med. Følgende problem: Jeg skjønner ned-opp bevegelsen. Prøver med litt forskjellig linelengde, og det skal ganske mye line ute for at den skal "skyte ut" i bakslengen. Mao. når jeg løfter ve. hånd etter å ha trukket i bakslengen blir det masse slakk line mellom hånd og første stangring. Jeg har en bra stang 9ft, med femmersnøre. Sistnevnte ikke helt nytt, tror SA, sannsynligvis WF men muligens longbelly. Kan problemet ganske enkelt skyldes snøret? Feil type eller at det ikke er glatt nok. Hva er evt bra produkt for å smøre lina?

PS. med knuten til Lindstrøm kjenner jeg egentlig ikke noe skikkelig drag i snøret før fremslengen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du MÅ ha glatt line som ikke "subber" i stangringene.  DEt finnes flere produkter Line dressing. Men min favoritt er Scientific Anglers Line Dressing. Lett og bruke, funker meget godt.

Når det gjelder dobbelttrekk uten instruktør tilgjengelig er det å søke på "Double haul" på Youtube.

Pluss staffan sine filmklipp.

DEt er også et godt tips å ikke kaste mange luftkast i begynnelsen. Kast ett eller to kast, og legg ned. Gjenta mange ganger og prøv deg fram. Ikke sett inn dobbelttrekket for tidlig i kastet. Da overspenner du stanga og får griseromper.

Husk også og akselerere dobbelttrekket til du slipper det opp igjen. (Med trekkehånda altså)

Mel Krieger:

http://www.youtube.com/watch?v=zcE-9WPuZ04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd. Det høres smart ut. Det må være snøret som klistrer til ringene så jeg skal umiddelbart forsøke med glidemiddel. Feelingen med snøret har jeg stort sett enda, men gjør endel småfeil. Fordelen er at jeg merker det umiddelbart.

Jeg må si utviklingen på utstyr og stasj har vært formidabel siden jeg bygde min første stang for 30+ år siden. Ikke minst på stang- og snørefronten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

I forhold til tjukke glassfiberstenger i klasse 7 som ble solg som lett ørretutstyr på sportsforretningene så er det store fremskritt ja. Siste 20 år har ikke vært noe revolusjonerende, men mere variasjoner over det samme.

Men aldri om jeg vil tilbake til min Daiwa glassfiber #7-8, kjøpt på Domus i 1980 med et alt for lett Hørgård snøre til...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fumogatus.

Noe du burde prøve er en stang med enbente forhøyede ringer.

Da vil du virkelig merke forskjell.Det er verre at snøret klistrer seg mot klingen enn mot ringene.

Det er egentlig der "problemet" ligger hvis vi kan kalle det et problem da. :)

Mye,mye større kontaktflate.En annen ting som noen gjør er at de snur,eller vrir om du vil,

de øvre delene på flerdelte stenger slik at ringene peker til siden.Altså i forhold til kasteretningen din.

Da unngår du at snøret klistrer til klingen.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D akkurat hva jeg snakker om. Vangen klasse 7-8. Men vi fikk fisk på det. Det dukker også opp noen gamle, fine saker her. En Hardy favorite #5 fra 83/84. Myk og fin. Og en ubrukt A. Hørgård Golden Fly (eller Trout?) splitcane. Sistnevnte gjør seg i hvert fall godt som veggpryd. I tillegg har jeg nå kjøpt en moderne amerikaner klasse +/- 4.

Uansett, jeg skal først prøve og behandle snøret. Deretter planer om et lite kurs på Holmendammen i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ikke kjøp ny stang hadde enbente ringer vært tingen hadde ikke 95 % hatt snakeringer.

Et velholdt snøre klistrer ikke til klingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nettopp Tom. Det skjønner jeg. Stanga mi (alle sammen) har snakeringer tror jeg de kalles. Klassiske flueringer. Skal forsøke å vri snella 90 grader ut som blir i tråd med det du skriver, eller hur?

DEt er et godt råd mot trått snøre ja. Vri stanga 90 grader. Mot venstre er mest effektivt.

Men, et trått snøre er et skittent snøre(Alger pollen og liknende). Rengjør og smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra fumigatus.Hvis jeg kan så skal jeg prøve å dukke opp når du er på kurset på Holmendammen.

Da tar jeg stang med forhøyede enbente så du kan prøve. :)

Noen ganger er det litt ekkelt å vri snella til siden,men det får du prøve selv.

Du kan starte med å vri bare toppdelen og se om du synes det hjelper.

Når snøret ikke er optimalt smurt,og i tilegg vått,og på en regntung dag så klister snøret

til klingen med snakes.Det vil du fort merke om du prøver en stang med forhøyede ringer.

Om du foretrekker det eller ikke får så klart bli din helt personlige oppfatning.

Uansett,skader ikke å prøve,så får du se. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ganger pleier jeg rett og slett og kaste hele stanga jeg.Da slipper jeg og tenkte på det ene og det andre! <<l

Jeg og, for det hender ofte at jeg drar så hardt til i det siste trekket at stanga rett og slett følger med når kastet går. Så ja, dobbeltrekk er effektivt. Litt morsomt at det blir krangel vær gang det kommer opp en kastetråd, ikke skjønner jeg at dere gidder. Syversen gir seg jo aldri ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp ny stang hadde enbente ringer vært tingen hadde ikke 95 % hatt snakeringer.

Et velholdt snøre klistrer ikke til klingen.

Loomis har jo hatt det. Ikke akkurat ræva å kaste med mange mange av de.

Men enbeinte ringer er ikke noe svar på noe. Da vet man faen ikke hva man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei! Er Dobbeltrekk et must? Har kastet en del ,men har aldri trengt/lært dobbeltrekket.

Jeg føler ikke at jeg kaster spesielt kort, og snøret kollapser heller ikke i kastene mine.

Og hva har dette med enbente ringer å gjøre tro? Man kan kaste ut hele snøret uten å bruke mer enn en hånd om man gjør ting riktig, men dobbelttrekket gir mer kontroll og fart. Alt blir lettere og mer effektivt med god timing på kombinasjon med kastebevegelsen og dobbelttrekket. Enbente ringer eller ei. Et glatt snøre gjør det også lettere. Det mener nå jeg da.

OT: Jeg vil ikke ha enbente ringer. Det gir andre problemer under fisket som jeg fint klarer meg uten. Og jeg har heller aldri merket at enbente ringer gir meg så sinnsykt mye mer fart på snøret. Dessuten når jeg alltid fisk. Kanskje ikke den som står lengst bort, men det er alltid fisk nærme nok. Det gjelder bare å få hodet til å forstå det.

OT2: Jeg sliter fælt med å forstå at alt skal dreie seg om kastet når man snakker om stenger og snører. Er det ikke fiskeutstyr vi snakker om da? Hvis ikke så er det jo samma pokker for min del. Men hvis det er det så snakker vi om krokings-, kjørings, mendings, og landingsegenskaper ved stang i tillegg til kastinga. Hva med underhåndskasting?

Jeg begynner jammen å lure på om jeg ikke er i feil forum jeg gitt. Kan godt diskutere kasting, men da med tanke på fiske. Det ser dessverre ut til at det er rimelig avlegs å tenke slik. 3cm bukt liksom (annen tråd). Hva i huleste skal man med det? Lære seg å løse floker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er Dobbeltrekk et must? Har kastet en del ,men har aldri trengt/lært dobbeltrekket.

Jeg føler ikke at jeg kaster spesielt kort, og snøret kollapser heller ikke i kastene mine.

Nei, du kan fiske uten dobbelttrekk. Fisker du stort sett paa korte til middels lengder gaar det greit uten. Faktisk et faatall her nede som har laert det.

MED, dobbeltttrekk kaster du lengre lettere. Ingenting gir mer snoerehastighet enn dobbelttrekk. Aa IKKE bruke dobbelttrekk er som aa kun bruke 1. og 2. gir paa bilen.

I tillegg er det utrolig lett aa laere.

Har kun lest denne siden av traaden og det frister ikke aa lese mer... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal bli krangling av dette er jo ikke nødvendig. Hver mann eller kvinne får gjøre som han/hun vil.

Jeg er av den enkle filosofi at fluekastet, og da et godt sådan, er selve ryggraden i fluefisket. Spiller ingen rolle hvordan man gjør det, sålenge resultatet er en pent presentert flue med ønsket linedrag der hvor fisken står. Selve serveringen av flua er viktigere enn type stang, snøre, fortom eller hva slags flue man har i enden. Det er selve kastet som skiller en god fisker fra en mindre god, ikke feks hva slags flue man har i enden.

En "brannfakkel" kanskje, men det er bare min helt personlige mening. Det er nesten mere gøy å sette et perfekt kast en og kroke en liten ørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En "brannfakkel" kanskje, men det er bare min helt personlige mening. Det er nesten mere gøy å sette et perfekt kast en og kroke en liten ørret.  

Fumigatus,

I de siste par årene er en tråd med tittelen "Dobbelttrekk ?" en brannfakkel i seg selv !   :rolleyes:   Det er bare sånn det er her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juvis,tror du på dette selv?

Hva er poenget med den kommentaren der?

Tom.

Rett og slett som en motvekt mot alt det tullet du skriver i trådene om kasting. Som f.eks. diskusjonen der du påstår at ingen har talent og at alt kan trenes opp. Rubbish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen brannfakkel feller her inne ja :)

Og jeg begynner å bli en smule trøtt på denne kjeklingen som oppstår i enhver tråd som handler om kasting, fiskekast og alt som ligger mellom og rundt dette.

Tom og Erik, dere representerer begge et "ytterpunkt" i fluefiske, om man får lov til å si det :)

Tom fisker for å kaste og Erik kaster for å fiske.

To sider av samme sak, dere vektlegger bare litt ulike ting, og ingen av de er feil for dere.

Så dere er ikke så ulike, slik virker det på oss andre ihvertfall :)

Vel og bra det, jeg syns det er like viktig å lære seg å sette en 3cm bukt som å kunne presentere pent og perfekt på kort hold.

Det er jo alt en del av det å være i konstant utvikling og man kan ikke si at det ene og det andre ikke er nødvendig.

Kanskje ikke for akkurat deg, men andre kan finne det interessant.

Etter mitt syn så er det viktig å kunne kaste så bra som mulig, for å få et større utbytte og glede av sitt fiske.

Men om man fisker, så skal man ikke la seg falle i fellen av å bare kaste heller.

De gutta jeg kjenner som alltid får fisk, er svært gode kastere også.

De har skjønt at alt henger sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...