Gå til innhold

Kampen for villaksen


Anbefalte innlegg

Jeg tror Don Staniford kan ha veldig stor betydning for villaksen i årene som kommer.

Han er en mester i å informere om oppdrettsnæringens negative effekter, og uttalelsene hans har et enormt nedlagsfelt.

Frikjennelsen kom ikke på trykk bare i norske og canadiske aviser. Mange andre land som skriver om Cermaq, Marine Harvest og den norske stat.

Dårlig reklame for oppdrettsnæringen med andre ord, og det setter vi pris på!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det jeg syns er anmerkningsverdt er at dette er en nyhet på NRK Sapmi og ikke en "riksnyhet". Går jeg inn og søker etter Don Staniford på NRK sine sider så får jeg opp en artikkel og det er en gammel artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg nevnte det i starten av da vi begynte å følge Dons arbeid og skrev da at det skulle bli interessant å se hva norske medier gjør med dette. I mine øyne så er Norge i akkurat den størrelsen så det nesten er umulig at redaksjonssjefer, bedriftsledere, politikere ikke har hverandre i lommene. Ikke for å være kynisk men jeg føler at det ligger en ulv begravd her et sted. Jævlig rart når en slik sak, som norske stat står bak, ikke får NOEN oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det i starten av da vi begynte å følge Dons arbeid og skrev da at det skulle bli interessant å se hva norske medier gjør med dette. I mine øyne så er Norge i akkurat den størrelsen så det nesten er umulig at redaksjonssjefer, bedriftsledere, politikere ikke har hverandre i lommene. Ikke for å være kynisk men jeg føler at det ligger en ulv begravd her et sted. Jævlig rart når en slik sak, som norske stat står bak, ikke får NOEN oppmerksomhet.

Enig :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det i starten av da vi begynte å følge Dons arbeid og skrev da at det skulle bli interessant å se hva norske medier gjør med dette. I mine øyne så er Norge i akkurat den størrelsen så det nesten er umulig at redaksjonssjefer, bedriftsledere, politikere ikke har hverandre i lommene. Ikke for å være kynisk men jeg føler at det ligger en ulv begravd her et sted. Jævlig rart når en slik sak, som norske stat står bak, ikke får NOEN oppmerksomhet.

Synes faktisk ikke det er så rart, når en ser hva som skjer på andre arenaer... Vi har desverre blitt et folk som er mer opptatt av "skal vi danse"...

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Uansett hva som skjer rundt om så syns jeg fortsatt at det er rart å ha en journalistkår som ikke gjør jobben sin. At de har blitt klikkhorer har ikke så mye med saken å gjøre. Det er bare skremmende. Derfor tror jeg også at "demokratiske medier" blir viktigere i framtiden. Ala Facebook, Twitter og Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt snodig, er at tråden «er dette et rent ørretforum»», i løpet av sine 4 første dager har generert 758 visninger og 43 svar.

Tråden «Kampen for villaksen» generte de 4 første dagene 22 svar. 13 av svarene var skrevet av meg.

Altså var 9 av svarene skrevet av andre.

Hva er det som gjør at «er dette er rent ørretforum?» tydeligvis engasjerer mer enn «Kampen for villaksen» ?

Det er ikke viktig for meg å promotere «Kampen  for villaksen». Jeg har også skrevet innlegg på «Laks i trøbbel», «Villaksens venner» (som dessverre ikke er relevant for oss som vil ta vare på laksen) og andre fora på facebook. Det som er viktig, er at så mange som mulig mobiliserer for laksen.

Jeg vil takke for alle de positive svarene jeg har fått, og backup fra ildsjeler. Også for de 780 som har signert brevet til fiskeriministeren.

Men hvor er engasjementet på FFS? Hvorfor engasjerer ikke et så viktig tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger spør jeg meg, hvem er villaksen største fiende. Er det oppdrettsnæringen, eller er det oss? Sistnevnte pga manglende engasjement?

Jeg bare nevner at over 50% av den norske laksebestanden har blitt borte siden 1984.

124 av lakse- og sjøørretelvene er fredet pga for liten laksebestand.

Hva er det som må til for at forumet våkner? Ikke kult med laks? Er det bare flaks?

Nå må vi kjempe for det vi har kjært. Ikke bare laksen, men også ørret, sjøørret, sjørøye og annen fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det samme med de fleste her inne, i likhet med meg, at de ikke driver laksefiske, og derfor ikke vet hva som virkelig trengs for å sette fart i diskusjoner på grunn av at de vet for lite. I hvert fall er det tilfellet for meg, men prøver å bidra med det lille jeg kan.

Uansett, fortsatt lykke til og TVI, TVI.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende det Magne.

Sarepta kjører jo et prosjekt med Friluftsfjorden. Sliter vel med manglende respons der og.

Er en del på forumet som fisker i Oslofjorden vet jeg.

Nok om det. Vil man ikke bidra, så er det ikke mer å si om den saken. Blir bare tungt å mase uansett.

Bjorni har jo fått masse positive tilbakemeldinger på sitt prosjekt, så det er sikkert som du skrev Magne.

Flesteparten her er ørretfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man er Ørret eller Lakse fisker eller noe annet, børde man bryr seg.

Jeg selv fisker aldri laks og sjeldent i saltvann, men synes at oppdrettsnæringen er reneste miljø kriminalitet.

Men som andre skriver, det er lettere å skrive om trivielle saker, det forplikter ikke!

Ignorance is bliss

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det har knappest kun med om du er fisker eller ikke å gjøre. Det handler om mat og at spise et produkt å gjør like mye. Nå sier ikke jeg "IKKE SPIS OPPDRETT", men diskusjonen handler definitivt om at man bør tenke seg om en og to ganger før man setter tennene i maten. Et tydelig eksempel på det er akkurat en link som begynt å surre i dag som handler om norsk oppdrettslaks, som strekker seg laaaaangt utenfor de norske fjordene. Norsk oppdrettslaks som en bidragende faktor til et utbrudd av salmonelle i røykt laks news. Opptekten er gjort i Nederland men råvareproduktet er norskeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg kan skrive her jeg. Har fulgt med på de siste par ukers diskusjoner på "villaksens venner" på facebook og der kriges det hele tiden med nyhetsartikler fra begge parter. Og det er i og for seg bra, man får litt oversikt og kunnskap ut av det. Og så er det MYE morro med debattantenes innlegg og rundvalser, de danser rundt med meget smidige og glatte steg om hverandre..!

Kanskje problemet til det manglende engasjementet her er at det koster tid og energi å finne fram til forskning og nyhetsartikler i denne saken på egenhånd? Hadde det vært en idè og samlet et representativt utvalg nyhetsartikler og forskning i en post her, eller kanskje en egen Kampen for villaksen nyhetstråd med kontinuerlig oppdatering av nyheter, rømning osv. Og å inkludere motstanders nyhetsartikler og perspektiver tror jeg er viktig for å opplyse så mye som mulig av dagens situasjon. Dette kan gi alle her inne muligheten til å gjøre seg kjent med motstanders beste argumenter og deres støttende forskning ("forskning"). Vi må få sol på trollet og se om det tåler lyset, sagt litt usaklig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger spør jeg meg, hvem er villaksen største fiende. Er det oppdrettsnæringen, eller er det oss? Sistnevnte pga manglende engasjement?

Jeg bare nevner at over 50% av den norske laksebestanden har blitt borte siden 1984.

124 av lakse- og sjøørretelvene er fredet pga for liten laksebestand.

Hva er det som må til for at forumet våkner? Ikke kult med laks? Er det bare flaks?

Nå må vi kjempe for det vi har kjært. Ikke bare laksen, men også ørret, sjøørret, sjørøye og annen fisk!

Jeg har en fortid som laksefisker. Allround sådan - som harlingfisker med skjesluk, wobbler eller flue bak båten - alt etter vannføring og fase i sesongen. Og i ungdommen, som roer / klepper for utlendigner som kjøpte seg opplevelser i min barndoms grønne dal. I den tida da Namsen fortsatt var en av de høyestytende lakseelvene i landet. I senere år har det blitt til at fluefiske etter ørret er hovedinterressen. Og særlig med tørt.

Det som først og fremst engasjerer i denne saken er - for meg - to sider.

Den ene siden er et engasjement for å bevare noe som virkelig er spesifikt for landet eller landsdeler - slik som de unike, elverelaterte villaksstammene som vi fortsatt er så heldige å ha.

Den andre siden er mer politisk rettet. En harme over hvordan næringer - som skaffer eksportinntekter, arbeidsplasser og skatteinntekter - får lov til å ta seg til rette på en så brutal, frekk og hensynsløs måte, samtidig som myndighetene ser mellom fingrene med det meste som skjer utenfor lovens rammer.  Og en statlig styring der bukken har kort vei til havresekken.

Jeg trodde vi hadde et ansvar for laksestammene i de Nasjonale Lakseelvene.

Men det er viktigere for Den Norske Stat å bevare en såkalt "norsk ulvestamme", som genentisk er finsk /russisk ulv, som lever i hundretusenvis i de russiske skogene...

I sum blir dette utålelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en jeg mener er en "good guy" i bransjen. Lukket anlegg!

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/gode-resultater-etter-lakseoppdrett-i-lukket-anlegg-3271291.html

På temaet "good guys": Jeg vet ikke hvordan Marine Harvest kan oppfattes i oppdrettsnæringen på et generelt grunnlag, men ledelsen der har nå nylig gått sammen med NJFF og forfattet et brev sammen til stortingets kontroll-og konstitusjons komite, hvor hovedbudskapet er at de etterlyser sterkere kontroll fra myndighetene over oppdrettsnæringen. I brevet går det fram at utvikling i store næringer går mye raskere når myndigheter i et land er pådriver for teknologisk utvikling, i dette brevet med bla miljøhensyn i tankene.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/65291029.PDF

Forøvrig nyhetsartikkelen på NJFF: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=184754030&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke på dette temaet. Dette plukket jeg opp fra "Villaksens venner" på facebook. Har en artikkel fra Bergens Tidende av tirsdag 02 oktober som omtaler oppdrettsnæringens produksjonsvekst på 30 prosent de siste 3 årene. Det morsomme er at oppdrettsnæringen har vært fryst av norske myndigheter de siste tre årene mot videre vekst og ekspandering pga luseveksten. Problemet har ligget i myndigheters valg av verktøy for å fryse oppdrettsnæringen. De valgte modellen MTB (maksimal tillatt biomasse), som gir oppdretterne rom for å fintune og maksimere produksjonen utover de tall som var i 2009. Hver måned må oppdretter rapportere inn til fiskeridirektoratet hvor mye biomasse de har stående i mærene sine.

Norges oppdrettsnæring har altså i en nullvekst periode fintunet produksjonen over 3 år med en økning tilsvarende hele den Chilenske oppdrettsnærings 2011 produksjon. Og Chile har verdens nest største oppdrettsnæring. Dette skjer når bakgrunnen for nullvekstperioden var miljøhensyn. Så lite var det verdt!

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/65289029.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...