Gå til innhold

Fluesoner.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Bare et lite spørsmål...

Hvis det står så dårlig til med en strekning av elven at det ikke bør tas ut noe fisk, er det da riktig å innføre C&R? Jeg ville da tro at det beste for elven var å frede strekningen for alt fiske. Fiske C&R på områder som ikke tåler beskatning er veldig umoralsk etter min mening. Fiske C&R på steder med bag limit som tåler noe uttak er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder elvestrekningen jeg snakker om, så er fluesonen på omkring 2 km. Fisken som står i elven vandrer opp fra en sjø, og sånn sett skulle man tro at tilgangen var stor.

Min erfaring, etter mange års fiske i elven, tilsier imidlertid at større fisk stiller seg på de samme plassene år etter år. Er derfor ganske sikker på at jeg faktisk fisker på de samme fiskene flere år på rad.

Dette er grunnen til min instilling ift uttak.

Selvsagt kan man si at en stor sjø produserer mye fisk, men mitt inntrykk er alstå at et fåtall fisk vandrer etter næring hvert år.

Har ingen vitenskapelig dokumentasjon for min påstand. Den er bare basert på egne observasjoner over en periode på omkring 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål...

Hvis det står så dårlig til med en strekning av elven at det ikke bør tas ut noe fisk, er det da riktig å innføre C&R? Jeg ville da tro at det beste for elven var å frede strekningen for alt fiske. Fiske C&R på områder som ikke tåler beskatning er veldig umoralsk etter min mening. Fiske C&R på steder med bag limit som tåler noe uttak er helt ok.

Artig synspunkt. C&R er "helt ok" hvis man dreper noen fisker og "veldig umoralsk" hvis man ikke dreper noen fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan lokalbefolkningen ved elver, som av en eller annen grunn har blitt avslørt og forvandlet til en "pengemaskin" reagerer? Spør av ren nysgjerrighet.

Ser for meg at en lokal ringrev som fisker / fisket i f.eks. "Skrukka" føler seg ganske fremmedgjort blant alle semi-proffe, Simms-draperte fluefiskere som åler seg langs elvebredden og venter på klekking.

For min del opplever jeg de fluesonene jeg har besøkt som litt anstrengt - altså at det er en litt guffen eim av profesjonalitet og alvor langs elva. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, og selv om de jeg har møtt på tur er trivelige folk, har de et slags eksamens-aktig drag i ansiktet.

På en annen side syns jeg det er helt topp med kortbegrensning, som betyr at man har mye elv for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte skrukka før iår jeg...stoppet og bare så på elva der den rant ut i hovedelva.

ahh faen danica, bra med fly og vak...satt tilfeldigvis og snakket med en annen fluefisker i telefonen, fikk han til og sjekke om det var ledig fiskekort, nope selvfølgelig ikke. ;D

danicaen var også forventet og klekke tidligere enn den gjorde iår... man må rett og slett være synsk om dagen i slike elver skal man treffe på, og utrolig kjipt att man ikke kan få fiske når man selv vil eller når forholdene er bra. :-\

menmen, skrukka er vel så rævkjørt alikevel så like så greit att bare 6 stk får fiske der per døgn  ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du Oeyvind er inne på noe vesentlig.

Har hatt en helt fantastisk tur sammen med gode kompiser i ei fluesone i sommer. Vi var helt alene i denne fluesonen når vi var der. Men det hadde nok med at vi var der på en tid som de fleste fortsatt var i jobb.

Men ellers synes jeg som deg at selv om de fleste fiskerne er greie nok,  blir det for meg ofte litt kunstig, og det er noe med kosen som liksom ikke er helt på plass. Kan ikke sette fingeren helt på hva det er, og som fluefisker skulle en vel bare være fornøyd. Men synes liksom det virker som om alle er "likt programmert" og er veldig prestasjonsbeviste langs elva når de er i en fluesone.

Dette er ikke noen kritikk, men min opplevelse. At jeg kanskje er litt feil sammenskrudd aksepterer jeg, og jeg finner mye glede med fiske på "mine" steder allikevel.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i eksamens følelsen blant folk i flue soner! Føler at det blir litt litt sånn konkurranse.

Vis du hører om en oppi elva som har tatt to ørreter over kiloen.

Da lurer du jo på hvorfor du ikke har fått en fisk til og ta! plutselig meldes det inn en fisk på 2kg og du får dårlig selvtillit for at du fortsatt ikke har fått en til og ta flua de!

også til slutt får du en til og ta, men den mister du rett før håving.

Og det rett før du skal runde av og dra hjem.

Man klarer ikke slappe av og tenke at det er jo deilig og være på tur da.

Det klarer man i lure elven sin som ingen andre vet om! der er det ingen som får mange store ørreter rundt deg og fucker alt av fred og ro som du helst vil ha da du er på tur! ingen som vader rundt og fucker opp fisket ditt! det er muligheter for og ta seg en mat bit uten at det har vært 4 andre og fisket på fisken din! ingen idioter som går rundt og spør om hvor mange fisk over kiloen du har fått! Nei flue soner er for feite folk som ikke orker og gå mere en 5 meter ned til elva!

;D ;D ;D ;D ;D

akkurat som meg selv!  <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisk til kortbegrensninger med andre ord? :-)

Skjønner at det er bittert å snuble over en danica-klekking og ikke kunne fiske. Men det er i alle fall likt for alle, at man risikerer å bomme på klekkinger, være uheldig med været eller gå glipp av godt fiske når elva er "full", med denne ordningen.

Det er mye mulig jeg endrer synspunkt på sikt (den dagen jeg havner i en lignende situasjon), men hittil har det å få fiske i "Skrukka" vært uproblematisk for meg og jeg er glad for å ha mye elv for meg selv når jeg er på "langtur".

Når det er sagt ser jeg at denne typen forvaltning kan være frustrerende for de av dere som ofte er i dalføret og kan avlegge elva impulsbesøk. Derav spørsmålet om hvordan lokalbefolkningen reagerer på denne ordningen (og andre restriksjoner forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor langt unna skrukka jeg :)

det er fordeler og ulemper med mange av disse reglene.

Det må det bli.

sånn er det bare. :)

får trøste seg med det att det er fisken som kommer best ut av dette,som feks i skrukka:)

men jeg håper bare de selv som står for dette ikke misbruker disse kortbegreningene , lett og booke selv til kundene de skal guide i beste tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det å innføre fluesoner kan føre til økt press, heller en lavere, som Vidar er inne på. Antar at mange tror at det er så inderlig mye bedre der, enn de fleste andre steder i elva, så der må man bare fiske.

Hva angår Skrukka og andre elver med samme regime, så må jeg bare si at jeg har tildels vondt av den ivrige fluefiskern som faktisk bor i nærheten av den elva, og ikke slipper til når det måtte passe. Det er jo noe av gleden, det å kunne stikke en tur ut med fluestanga når en har tid og lyst. Hvor ille det måtte være å ikke kunne gjøre akkurat det. Vil tro at det er flere muligheter der oppe også, men det må være litt kjipt lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Karlsen:

"Likt programmert" var en god beskrivelse. Vi fleipet litt med dette sist vi besøkte elva, at det var som om vi møtte den samme fyren gang på gang. Om så er tilfelle var han rask til beins :-)

Sjølvaste Harrkongen:

Jeg har ikke opplevd noen ulemper med begrenset kortsalg, som sikkert er grunnen til at jeg ikke har reflektert så mye over det - og du har helt sikkert rett i at det er en ordning som kan misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg vet er att dette blir det mere av.

først går elvene med størst potensiale og i våre øyne ei bra elv, så spørst det da, hvordan det blir i disse andre elvene med bare småfisk og lite potensiale og som ihvertfall trenger kultivering og forvaltning..

Det er vel der vi må ta til takke med og fiske i den beste tida til slutt vi som ikke har vært heldige og booka oss fiskekort  :P;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som har stusset på hvor mange av fluefiskerne man møter elvelangs som minner om gutta i Tørrfluelandet?  Tror disse filmene har hatt større innflytelse på oss fluefiskere enn noe annet, tenker både på bekledning og oppførsel.  De lokale gamlekara må vel tenke sitt når goretex-gjengen gjør sitt inntog....ser jo at dette har blitt nevnt tidligere her også.  Ikke til forkleinelse av noen, jeg tilhører vel kanskje gjengen sjøl også.   :P

Fluesoner fungerer jo som fluepapir på oss fluefiskere, den største ørreten er selvsagt der.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan lokalbefolkningen ved elver, som av en eller annen grunn har blitt avslørt og forvandlet til en "pengemaskin" reagerer? Spør av ren nysgjerrighet.

Ser for meg at en lokal ringrev som fisker / fisket i f.eks. "Skrukka" føler seg ganske fremmedgjort blant alle semi-proffe, Simms-draperte fluefiskere som åler seg langs elvebredden og venter på klekking.

På en annen side syns jeg det er helt topp med kortbegrensning, som betyr at man har mye elv for seg selv.

Tror nok den "lokale ringreven" foretrekker å dele elva med Simms-draperte semiproffer fremfor å oppleve at han plutselig ikke får fiske i elva si lenger, som fort blir resultatet ved kortbegrensing  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er post-Tørrfluelandet-fisker, og kjenner følgelig ikke til hvordan tingenes tilstand var før filmene. Men er det tilfelle at fluefiske-miljøet er så kraftig influert av Lenth og Fismen som det til tider blir gjort uttrykk for på FFS?

Tenker ikke på ditt innlegg spesielt, Hoje.

Har i så fall filmene hatt en positiv effekt? Har de økt (rekruteringen) markedet for fluesoner f.eks.? Jeg har hatt stor glede av filmene, og har vel mye av min "fluefiske-oppdragelse" derfra, men får til tider følelsen av at folk har et litt ambivalent forhold til trilogien. Et klassisk elsk-hat-forhold :-)

Beklager om dette sorterer som off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg begynner å bli litt lei av å bli sett på som en Lenth kopi, jeg har hatt simms i mange mange år, og har det fordi det passer meg. Det gjør meg ikke til en hoven blei, som sjauer, styrer og går langs elvebredden. Tvert i mot tror jeg at jeg er både høflig og trivelig å møte langs vannet.

La folk bli bedømt for hvem de er, og ikke hvordan de til enhver tid måtte se ut ! Sorry for OT !

Fluesoner er som Hoje sier, rene magneten for oss fluefiskere, og jeg er neimen ikke sikker på at det er kun til det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er post-Tørrfluelandet-fisker, og kjenner følgelig ikke til hvordan tingenes tilstand var før filmene. Men er det tilfelle at fluefiske-miljøet er så kraftig influert av Lenth og Fismen som det til tider blir gjort uttrykk for på FFS?

Tenker ikke på ditt innlegg spesielt, Hoje.

Har i så fall filmene hatt en positiv effekt? Har de økt (rekruteringen) markedet for fluesoner f.eks.? Jeg har hatt stor glede av filmene, og har vel mye av min "fluefiske-oppdragelse" derfra, men får til tider følelsen av at folk har et litt ambivalent forhold til trilogien. Et klassisk elsk-hat-forhold :-)

Fiskeprogrammene med Bård og Lars som gikk på nrk over lengre tid sørget nok for endel rekrutering til fluefiske, langt mer enn Tørrfluelandet-filmene gjorde, innbiller jeg meg  :)

At mange av oss ser nokså like ut langs elva skyldes nok delvis at all fiskebekledning ser mer eller mindre lik ut, uansett merke.

Husker jeg stadig så endel åpenbare Lenth-tilbedere langs elvene for noen år siden, men har inntrykk av at det er avtagende  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vel kanskje greit med fluesoner.  Som en av Gore-tex gutta trives jeg jo selvsagt best sammen med likesinnede og går gjerne i kø med mine brødre i fluesona.  Køen ser jeg på som et mindre problem, bare jeg slipper å snuble over en markfisker i grønn bukse fra Felleskjøpet...eller gudforby...olabukse.  :o  Nei la disse amatørene få beholde 95% av elva for seg sjøl, så kan vi gutta kose oss på godstrekka vår.

;D ;D

..og til Jan....nå ble jeg skuffet.  Trodde du holdt deg for god for Gore-tex og annet jåleri. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål...

Hvis det står så dårlig til med en strekning av elven at det ikke bør tas ut noe fisk, er det da riktig å innføre C&R? Jeg ville da tro at det beste for elven var å frede strekningen for alt fiske. Fiske C&R på områder som ikke tåler beskatning er veldig umoralsk etter min mening. Fiske C&R på steder med bag limit som tåler noe uttak er helt ok.

Artig synspunkt. C&R er "helt ok" hvis man dreper noen fisker og "veldig umoralsk" hvis man ikke dreper noen fisker?

Var ikke det jeg mente. Fiske i elver som ikke tåler noe uttak bør ikke forekomme, og si at man utfører C&R synes ikke jeg er grunn god nok for å kunne fiske på steder som burde vært fredet.

Elles kan man bruke C&R alt man orker selv uten å kakke fisk for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kjenner meg igjen i eksamens følelsen blant folk i flue soner! Føler at det blir litt litt sånn konkurranse.

Vet du hva, jeg mistrives mer og mer når folk forteller om fiskedagen sin og så spør meg om min fiskedag. Oftere og oftere blir det flaut å fortelle sannheten. Flaut! Det er et ord som ALDRI burde passet sammen med fiske. Men det gjør det der jeg vanligvis fisker. Det har blitt slik.

- "Fått noe i dag du, eller?"

- "Ja, 6-8 stykker. Ikke helt sikker."

- "Store?"

- "500g til 900g."

- "Jaja, får håpe du er heldigere i morra da."

HÆ?!? Glad jeg ikke er 15.

Å begrense antall fiskere er ikke dumt i seg selv, men når det går så langt at ikke engang tre (3) kamerater fra samme bygd som elva ikke får plass når det enda ikke er solgt et "innbygdskort" blir jeg oppgitt. Kun 2(!) lokalkort hver dag i Holselva. WTF?!? Skal det bli 4 i Hemsil da, eller? Nei, er nok for mye pæng i den elva enda til at det blir noen begrensning.

Men hvorfor stenge for andre typer fiske enn flue? De får jo ikke ta med seg noe mer fisk enn reglene tilsier. Så, gi meg én (1) GOD grunn til at flue er det eneste rette.

Nei, jeg står for mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...