Gå til innhold
  • 0

En fluefisker er født.


Gronnvbx

Spørsmål

Motivasjon er en merkelig greie. Hvorfor er tørrfluefiske så motiverende? Det er nok ikke det for alle. Flere faller av etter hvert som fisken og kasteteknikkene uteblir. Etter 7,5 timer i Sogndalselva sist tirsdag med påfølgende 5 timer på onsdag uten så mye som et skikkelig vak, begynte selvransakelsen.

”Feil fluevalg. Feil tidspunkt. Jeg må ha bevegd meg for mye og for nært. Feil vind. Feil lys. En bonde har sluppet ut noe i elva og tatt livet av alt innhold. Gyro. Ørekyte. For kort fortom. Striping. Jeg hater fluefiske. Jeg hater fluefiske. Jeg hater….”

Og det er nå alt blir merkelig og som Rainbow’s albumtittel ”Twisted Out Of Shape”. Etter bomturene kommer jeg hjem og lager ett eller annet som kan kalles føde. Det inntas foran tv’en mens førstegradsforhøret fortsetter. Svarene og unnskyldningene er de samme. ”Jammen , jeg er amatør. Jeg får ikke til å kaste. Jeg forsøke vårfluer, døgnfluer, flyvemaur, steinfluer, laksefluer, pupper, nymfer, spinnere. Det eneste jeg ikke har forsøkt er garn eller eksplosiver.”

Parallelt med manglende selvinnsikt, ruller Tørrfluelandet 2 på dvd’en. Deretter Fismen’s Rett Linje. Et vak. Et stramt snøre. En baetisvariant. En fisk med prikker. Det er alt som skal til. Jeg vi ut igjen. Jeg vil fiske. Motivasjon er virkelig en rar greie.

Jobben skulle på Teambuilding på Evje sist fredag, og jeg bestilte en knøttliten hytte på Trollaktiv. Jeg hadde høytidelig lovet meg selv at når festen var over klokken 2300 fredag, skulle jeg rett til sengs. Edru. Jeg skulle opp tidlig og fiske med nymfe i støyende elv.

Så skjedde ikke. Jeg hadde fortalt vitser, sunget litt Vømmøl og et par russiske folkesanger og snøftet noe uforståelig før hovedsikringen ramlet ut sånn i tolvtiden på kvelden.