Gå til innhold
  • 0

Galskapen er komplett - Jeg har begynt å binde "fluer"


Gronnvbx

Spørsmål

Årsaken til at jeg skriver "fluer" i anførselstegn er for ikke å rakke ned på fluer generelt. Dubbing er ujevn og haletrådene trenger en liten stuss. Men milde himmel så gøy  :)

Nå er høst og vinter berget...det vil si de dagene jeg ikke orker å fiske etter sjøørret eller når elver og vann er frosset over.

Tjaja, et sted skal jeg begynne. Mønsteret er hentet fra boken Fluebinderens Bibel, Ørretfluer av Barry Ord Clarke. Jeg har valgt å kalle den en variant av Organza Spent Wing Spinner. Vingemateriale stemmer ikke siden jeg ikke hadde Organzafiber.

post-27783-13949893350174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Du er her godt innenfor de kravene fisken har..... om du lager det penere så er det for din egen skyld eller for at du skal få annerkjennende nikk........ det er nok å få fisken til å gå fem på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingen dårlig flue det der Bjørn ;)

Du har en spennende tid framover nå, masse som må kjøpes for å binde de fluene du vil ha. Har holdt på en liten stund sjøl, og det er faktisk himla moro å få fisk på noe en har knota sammen sjøl. Bruk inspirasjonstrådene her inne for hva det er verdt, har lært masse der. Det er mange som er skikkelig gode her <<l

Lykke til ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare fyll opp garderboen med Simms og Sage nå, så er du i mål.  ;D

Jakka er Simms, vaderne Guideline, snella fra Loop og stenger fra Hardy og Fenwick. Er veldig fornøyd med utstyret. Nå er gjenstår det bare å finne storørretstammer i Agder. Så langt har det vært mye smått. MYE! Men som en kompis av meg sa da vi var på Hafjell og han krøkket seg til skiheisen i det siste og dyreste utstyret som var å oppdrive: "Bjørn, noen må vinne i skiheisen også!"

Prinsippet blir mye det samme for meg også. Mye fint utstyr, men det fanger ikke fisken for meg. Må liksom bidra litt. Men dæven så motiverende det er med fancy ting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingen dårlig flue det der Bjørn ;)

Du har en spennende tid framover nå, masse som må kjøpes for å binde de fluene du vil ha. Har holdt på en liten stund sjøl, og det er faktisk himla moro å få fisk på noe en har knota sammen sjøl. Bruk inspirasjonstrådene her inne for hva det er verdt, har lært masse der. Det er mange som er skikkelig gode her <<l

Lykke til ;D

Takk Alexander. Leste noen innlegg her på forumet om hvem som kunne sette opp fluebindesett. Sendte forespørsel til Nordisk Fiskeutstyr med hvilke krav som måtte oppfylles (Tørrfluer & Nymfer, primært vår- og døgnfluer, samt noen generelle krav som f.eks: Må ikke føles helt Biltema etter et år eller to) samt budsjett. De ringte meg og vi ble enige om et sett som kom lavere enn budsjettet men bedre enn jeg hadde drømt om. De gutta vet hva kundeservice er.

Har fått veldig mye motivasjon fra forumet. Det leses litt på jobb i stille stunder, og finnes det ikke stille stunder sørger jeg for at det skjer. Tidvis kikker jeg innom forumet på kvelder og i helger. Her er mye å hente!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er sikker på at du får et veldig greit sett fra Nordisk ja, de kan sine saker.

Ellers vet jeg at de har bindekvelder på Grønnberg Sport i Kristianby, men det vet du vel kanskje...

alltid gøy og nyttig å være med på sånt.

Lykke til i Fyresdal ( og andre plasser ) med sjølbundne fluer ;)

Kanskje vi treffes der til våren/ sommeren neste år.

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er sikker på at du får et veldig greit sett fra Nordisk ja, de kan sine saker.

Ellers vet jeg at de har bindekvelder på Grønnberg Sport i Kristianby, men det vet du vel kanskje...

alltid gøy og nyttig å være med på sånt.

Lykke til i Fyresdal ( og andre plasser ) med sjølbundne fluer ;)

Kanskje vi treffes der til våren/ sommeren neste år.

mvh Alexander

På lørdagen fra kl10-11 til 15 bindes det fluer i kjelleren på grønnberg sport. Det koster ingenting og du kan  få hjelp av folk som er vandt til å lære bort og dem er meget dyktige :)

Det er bare å komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jada galskapen er komplett. Nå skal også jeg gamle mannen på 66 år begynne med fluebinding. I neste uke går turen til BØ hvor Staffan bor. Der skal jeg få det grunnleggende inn med teskje. Dette blir spennende. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har forsøkt meg på X-Caddie og Marflo. Sistnevnte kan sikkert fungere som humor for ørreten om ikke annet.

Svært avhengighetsdannende dette med fluebinding! Som det ene bildet viser, har spisestuebordet funksjon måtte vike for viktigere interesser enn mat: Fluebinding og lego, far og sønn  :)

post-27783-13949893361807_thumb.jpg

post-27783-13949893362188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jada galskapen er komplett. Nå skal også jeg gamle mannen på 66 år begynne med fluebinding. I neste uke går turen til BØ hvor Staffan bor. Der skal jeg få det grunnleggende inn med teskje. Dette blir spennende. :rolleyes:

Ja, da var jeg bare smågutten jeg da jeg begynte å "kjerve" fluer i forhold. Jeg var bare 59. Møtte opp med en liten vanlig skruestikke til å sette fast på bordet. Var noen som dro på smilebåndet.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se det, du er skikkelig i gang. Jobb med dubbingen. Viktig å ikke ta på for mye, og spinn det godt! Bedre å supplere enn at det klomper seg. Nesten alle starter med "overdubbede" kropper.

Antrekk til fluebinding? Her vil jeg anbefale en t-skjorte fra Simms, og behold gjerne Sage-capsen på hodet.  ;D

Må nesten legge til at kommentarer om klær og merker er en smule ironisk.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se det, du er skikkelig i gang. Jobb med dubbingen. Viktig å ikke ta på for mye, og spinn det godt! Bedre å supplere enn at det klomper seg. Nesten alle starter med "overdubbede" kropper.

Antrekk til fluebinding? Her vil jeg anbefale en t-skjorte fra Simms, og behold gjerne Sage-capsen på hodet.  ;D

Må nesten legge til at kommentarer om klær og merker er en smule ironisk.  ;)

Sliter med dubbingen ja...blant annet. Men siden jeg har holdt på med dette i mindre enn en uke, kan jeg skrive mye på kontoen "Utrolig fersk". Men takk for tipset om å lage tynnere dubbing  <<l

Svarte vel ca med like store smuler av ironi på dette med antrekk. Men det er ikke til å komme forbi at man må betale for kvalitet. Antrekk for fluebinding...Sage? Nope! Caps fra Bergans med luper og slitt AC/DC T-skjorte. Tidvis benyttes bukse også  ;D. Sliter med å se hva jeg gjør, så jeg kan likegodt ha lua på mens jeg knoter i vei  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Slitte Ac/Dc t-skjorter er obligatorisk :)

Ps. Ta det materialet du har tenkt å bruke. Halver mengden. Halver det du har igjen også. Nå er det passe. Nei, flua blir ikke sterkere selv om du bruker mye bindetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom det skulle bli et fluebindertreff tilsvarende det som blei holdt her i Røyken i våres, bør du melde deg på. Utrolig spennende og lærerikt. Her får du møte noen av de beste fluebinderne i landet og se hvordan de jobber, i tilleg til det sosiale.  Noe av det morsomste jeg har vært med på.

Begynte selv å binde først etter at jeg hadde fylt 60. Så det er aldri for seint. Lykke til.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nu vært hos Staffan og fått lært noe om fluebindingens hemmelighet.

Det var/er jo spennende. Har likevel en laaaaang vei å gå, men en må jo lære å krype

før en kan gå. De fleste blir nok en forferdelig sak, men prøve skal jeg. Utseende spiller

ingen rolle, flua skal ikke på utstilling, den skal tirre fisken. Dette blir veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...