Gå til innhold

Rådyrhår - nå er tiden inne for anskaffelse


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei. Bare som et tips til hvordan skaffe seg billig og best mulig hår til spinning av hoder, vinger etc.

Om du ikke jakter selv, så allier deg med en rådyrjeger. Spør om å få reservert et skinn som er skutt så sent som mulig mot juletider.

Da har du alt fra kraftige rygghår til hvitt speil - og på den tiden her er rådyrhårene også skikkelig fine og gråmelerte. Bukk skutt tidlig i jakta er ikke bra, for de er lite luftfylte, samt har en rødlig farge over seg.

Bare et tips. Selv tok jeg vare på skinnet fra et rådyr som jeg skjøt helt opp mot jul for noen år siden. Det blir mange biter av et helt skinn, og spesielt rygghårene opp mot nakken er meget anvendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jegere dette skinnet til noe i det hele tatt egentlig? Tror jaggu jeg skal be jegerne i foreningen hvor jeg er fiskeutvalg om å forære fiskerne et skinn :)

Eirik

Hei, Eirik. Nei, stort sett bruker vi ikke skinna til noe som helst, så det er en stor (fluebinderressurs) som kasseres hver høst rundt omkring. Så om du spør, så får du helt sikkert forært både ett og to skinn ja  :)

Skrap det, salt det og la det ligge til tørk på et tørt sted (en låve eller noe). Life time supply  ;D

Og ikke minst; av rette sorten. Rådyr skutt seint er "medisin" for å få til fine Streaking Caddis for eksempel. Dessuten er de luftfylte håra skutt seint glimrende til klekkere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det bearbeiding av skinnet,en jobb mange gruer seg til.

http://www.ghozm.org/heimspikka/wordpress/biblioteket/skogskunnskap/garving-av-skinn

Hei, Staffan  :) Det er jo ikke så stor jobb da, om man legger lista lavt - eller rettere sagt; er klar over hva man skal bruke det til. Ei "Rådyrjakke" må sikkert ha mykt skinn ja  ;D men til fluebinding, så greier det seg fint med å skrape det, og salte hardt, og la det ligge ei god stund  :)

Jeg, fatter'n og en jaktkompis en søndags morgen  :)

slakting.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei det er ikke så store jobben, men av erfaring så er det mange som synes det er ekkelt..... det er jo noen som ikke er vandt til jakt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

et godt tips for dere som jakter etter det gode pelsverket av Rådyr, Hjort eller Elg.... enhver kommune i norge med viltpopulasjon har en viltnemd.... hvem som er i viltnemda kan du få opplysning om i kommunen din...... I  år vil desemberpelsen være være flott de fleste deler av Norge...... men sansynligvis vil januarpelsen være enda bedre, men kun nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er ikke så pene etter at de har blitt skutt..... dessuten er de skrekkelig glad i tulipanene til fruene som bom bor i Oslofjordbotn.

Kort OT-kommentar (sorry): Ja, jeg har vært på rådyrjakt. Men hørte bare bikkja uten at hund og dyr kom i min retning. Heldigvis. Hadde antagelig ikke skutt, men det var fint der ute i skogen og bålpausen var høydepunktet.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådyr, ja. Tenk å ha hjerte til å skyte så flotte dyr bare for at man skal binde fluer, og være litt spesiell i matveien.  :'(

'Flott' er et subjektivt begrep - selv synes jeg den lille trivelige gråtrosten er en mye vakrere fugl, i all sin duse enkelhet, enn for eksemple svaner  <<l  Men enig, rådyr er flotte dyr. Om de ikke hadde blitt jaktet på hadde de blitt for mange og utsultede og ikke så flotte lengre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

Har du tatt bort fett og kjøttrester......... Tørketid på noen uker må du nok gi det, til det er tørt rett og slett, da skal huden våre rimelig stiv...... Opphold i fryse dersom det ikke har hengt ute i råkald vintertemp........ mars kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...