Gå til innhold

Hønsehauk i hagen. En jækli kul fuggel :-)


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Flott ungfugl dette. Drev tidligere med ringmerking og har merket noen kroknebber. Som du antydet er klørne 10 ganger farligere enn nebbet. Me like. <<l

Hvordan er bestanden av hønsehauk her nå vet du det? De er av og til helt inne i husene her. Den tok kaninene til ungene foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovfugler generelt er fantastiske skapninger, og ikke begriper jeg at noen kan mislike disse.

Det er vel det at de eter opp alt viltet. De tømmer et område på no-time har jeg blir fortalt opp til flere ganger.

He-he . . . Ja, man hører mye rart.

Er først og fremst vi mennesker som er i stand til, og uvettige nok til å gjøre slikt.

En fauna uten rovdyr/rovfugler er en fauna i ubalanse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ungfugl dette. Drev tidligere med ringmerking og har merket noen kroknebber. Som du antydet er klørne 10 ganger farligere enn nebbet. Me like. <<l

Hvordan er bestanden av hønsehauk her nå vet du det? De er av og til helt inne i husene her. Den tok kaninene til ungene foresten.

Har hekket et par i mange år i lia bak hytta. Det er ikke ofte du er heldig å se hønsehauken. Helst på høsttrekk. Da kan også hønsehauken sveve. Ellers har hønsehauken lengre hale enn musvåken, nettopp fordi den trenger mer styring for å navigere raskt mellom granlegger og tett buskas. Nei, hønsehauken er TØFF! Hønsehauken er meget sky i reirområdet og tømmer ikke nærområdet for vilt. Har veldig sans for disse, men kulere rovfugl enn Vandrefalk skal du lete lenge etter! Fantastisk jeger med kirurgpresisjon.

Så en gang en vandrefalk som gikk i stup, 200 meter over en snipeflokk som satt på bakken. Snipene ble obs på falken som var i stup og lettet, men for sent. Ei snipe trillet rundt i lufta. Da vi undersøkte byttet hadde den blitt truffet av "bak-kloa" til falken i bakhodet. Steindau! 200 fuskings meter i stup med NÅLEPRESISJON! Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fine bilder Henning!  :D

Minner meg om den gamle vitsetegningen til Gary Larson, "Rovfugler bare vet de er de kuleste!".  ;D

Den råeste opplevelsen jeg har hatt med hønsehauk var i Oslo, rett bak Ullevål stadion for noen år siden. Jeg skulle ut på lørdagshandling med familien og kjører sakte gjennom nabolaget. Som vanlig ser jeg en flokk med duer som flyr rundt, da plutselig en av duene formelig løser seg opp i en sky av fjær - omtrent som ved et rent kjernskudd med hagle! Passe forfjamset kliner jeg bremsen i bånn, hopper ut av bilen og løper mot hagen der dua falt ned. Inne i hagen sitter en hønsehauk oppå duen, allerede i ferd med å ribbe den. Den bryr seg tilsynelatende ikke mye om meg, og flyr først av gårde med duen når en gammel dame med trillevogn blir litt for nærgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa også følgende til hauken mens han så den inn i øynene:

"Si takk for maten.......... Kommer du tilbake, KAN det hende at det ikke går så bra som i dag" :D

Her ventet jeg bare på at hauken skulle snu seg og bite han i trynet.

8135979120_0c15beba5f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg brukt nikon D700. Og sb900 blitz.

Minus 1.0 på blitzkompensasjon og minus 0.7 på eksponeringskompensasjon.

Apeture, f2.8 og opp til 7.1. iso 1000 .

Blitz rett opp og to knepp frem, med orginal difuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...