Gå til innhold

Red Tag


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg gir meg ikke. prøver å få igang fortsatt fiskediskusjon ... ikke imitasjonsdiskusjon. Har ikke bundet ei flue på mange måneder jeg no. Ryddet rommet og surret ihop ei her no. Tok et mobilbilde. Drit i bildet. se på flua.

For noen år siden satt jeg dritings på ei hytte sammen med endel erfarne karer. En av de var Tor G, saubonden fra Hemsedal. Han bandt da sin favorittflue når myggen klekket - meget tilsalsket av forfriskninger. (kjenner jeg Thor rett, skal det være rimelig effektivt - han er vel den eneste som etter eget utsagn ser bedre uten polariserte briller enn andre gjør med).

Klekkeren var svært tynt dubbet, og ribbet med smalt sølvtinsel. Kort kroppshackel som var trimmet over og under som en superpuppan. Denne imiterte smått og bein og luftbobler og alt. Ørreten var slett ikke sær med ei slik. På bildet surret jeg ihop noe tilsvarende ... men med ei rød rumpe .... Vil en slik "multiimitasjon" kunne være mere iøienfallende og fristende enn uten? Hva tror dere? Hvis nei? eller isåfall når?

(ja jeg er klar over dårlig bilde .... ja jeg er klar over at bindeformen er møøøøkkkkk.. ja jeg er klar over at jeg burde ha funnet en annen krokstørrelse - men det er ikke det dette handler om)

post-1873-1394989365626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke. prøver å få igang fortsatt fiskediskusjon ... ikke imitasjonsdiskusjon. Har ikke bundet ei flue på mange måneder jeg no. Ryddet rommet og surret ihop ei her no. Tok et mobilbilde. Drit i bildet. se på flua.

For noen år siden satt jeg dritings på ei hytte sammen med endel erfarne karer. En av de var Tor G, saubonden fra Hemsedal. Han bandt da sin favorittflue når myggen klekket - meget tilsalsket av forfriskninger. (kjenner jeg Thor rett, skal det være rimelig effektivt - han er vel den eneste som etter eget utsagn ser bedre uten polariserte briller enn andre gjør med).

Klekkeren var svært tynt dubbet, og ribbet med smalt sølvtinsel. Kort kroppshackel som var trimmet over og under som en superpuppan. Denne imiterte smått og bein og luftbobler og alt. Ørreten var slett ikke sær med ei slik. På bildet surret jeg ihop noe tilsvarende ... men med ei rød rumpe .... Vil en slik "multiimitasjon" kunne være mere iøienfallende og fristende enn uten? Hva tror dere? Hvis nei? eller isåfall når?

(ja jeg er klar over dårlig bilde .... ja jeg er klar over at bindeformen er møøøøkkkkk.. ja jeg er klar over at jeg burde ha funnet en annen krokstørrelse - men det er ikke det dette handler om)

Ja jeg tror det kan ha noe for seg.

Skal binde opp noen slike.

ellers bandt jeg opp en baetis dun med rød tag som jeg fiska mye med i høst.

funka utrolig bra den.

ellers så fisket så testet jeg en cdc redtag under en syk aurivilliklekking på noen fisker som nektet og ta de tørre aurivillimitasjonene mine.

og de sære ørettene likte den svært godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i Tallin ei drøy halvuke. Fikke kjøpt meg et flott hareskinn. Det skal jeg leke meg med tipper jeg. Har forstått på loggen at det har vært lite bevegelse på red tag tråden og nordavindtråden. Lire action. Det er bra. Desverre ser jeg at dere er tilbake til alt annet enn fiske kjøret hehehe ;D ;D ;D ;D ;D ;D :P

Jeg trykte på uleste innlegg og fikk følgende meldinger opp!

post-1873-13949893717531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel derfor prøve å kjøre igang litt diskusjon igjen. Kansje jeg lykkes ;)

Dette skulle jeg selvfølgelig skrevet både i red tag tråden og i nordavindtråden... Men jeg skriver det her no.. jeg ser at få fisker under dårlige forhold .... dvs norvest og labert..

Nå er det riktignok november, og folk drømmer seg bort i de flotteste forhold. Jeg NEKTER for at folk kun fisker undeer gode forhold... Sånn er det bare ikke (dette er nordavindtråden).

Nå skal egentlig ikke jeg nevne navn. Men i stor respekt for en person gjør jeg det likevel (håper du ser dette da, hvis ikke blir det for billig ... får sende PM etterhvert hvis ikke). Men Andre. du er en dyktig fisker som lærer bort teorier. Du fisker på Island der det ikke finnes aurivillie. Du fisker i storm på Jurrasic lake. Det er ikke slik at du slentrer bort til kompisen og drikker øl når det butter???? Nei. Jeg er sikker på at du og mange andre besitter ferdigheter og teorier  når forholdene er vriene. Sesongen er for kort til å surres bort bare de dagene det er to eller tre fibetts og oliven eller mørk oliven biot.

Velvel.. tilbake til Red Tag.. Nå er det slik at jeg ikke er en typisk nordavindfisker ... (selv om enkelte tror det). Ikke har jeg vært en typisk red tag fisker heller .. (selv om mange tror det etter trådene her).. Det jeg derimot har bestemt meg for etter å ha møtt trasset fra andre. jeg skal binde meg opp en liten boks med annerledesfluer. jeg skal gi de en sjanse i 2013, når ting virker vanskelig. Er egentlig litt lei av at alt skal være A4. jeg vil forsøke og så får jeg at det derifra hehehe. Mine første kreasjoner vises på et dårlig mobilbilde under her.. Krok 14. Begge er med særdelses mykt hackel. De kan bryte filmen, men kan nok også hege slaskete der med impregnering. Kom gjerne med positive og spesielt negative kommentarer. De som ønsker å ikke gjøre det offendtlig er hjertelig velkommen på PM..

(Ellers .. tusen takk til sjølveste Harrkongen som har holdt liv i nordavindtråden mens jeg var borte. Jeg kommer gjerne til Lågen og fisker sammen med deg engang i 2013.)

post-1873-13949893717854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det riktignok november, og folk drømmer seg bort i de flotteste forhold. Jeg NEKTER for at folk kun fisker undeer gode forhold... Sånn er det bare ikke (dette er nordavindtråden).

Nå skal egentlig ikke jeg nevne navn. Men i stor respekt for en person gjør jeg det likevel (håper du ser dette da, hvis ikke blir det for billig ... får sende PM etterhvert hvis ikke). Men Andre. du er en dyktig fisker som lærer bort teorier. Du fisker på Island der det ikke finnes aurivillie. Du fisker i storm på Jurrasic lake. Det er ikke slik at du slentrer bort til kompisen og drikker øl når det butter???? Nei. Jeg er sikker på at du og mange andre besitter ferdigheter og teorier  når forholdene er vriene. Sesongen er for kort til å surres bort bare de dagene det er to eller tre fibetts og oliven eller mørk oliven biot.

Hei, Bjørnar og takk for det.

Jeg har stor respekt for deg også, blant annet fordi du også tør å tenke litt utafor det vanlige av og til  :)

Joa, jeg fisker under dårlige forhold jeg også, men da liker jeg kanskje aller helst å nymfe, om jeg skal fiske. For det KAN gi skikkelig uttelling i form av fin fisk og gode opplevelser  :) Men det er sjelden jeg gidder å stå å fiske tørt på et par 100 grammere som vaker sporadisk i et ellers bra fiskevann, under ei sporadisk klekking. Det gir meg liksom ingen ting lengre. Da koser jeg meg heller langs bredden og nyter livet med fiskekompiser eller alene. Eller vandrer litt oppover langs elva, for rett som det er kan en snuble over "lokale gode forhold" rundt neste elvesving .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller rødfargen trigger aggresjonen til fisken enn at den forbinder det med noe matnyttig . . . Kanskje syntes harren at red tag flua er like stygg som jeg gjør, og angriper den i vilt sinne ?  <<l

Husker jeg fisket harr i lågen en gang, og hadde nettopp lagt ut hele fluelina samt 27 meter backing i et greit oppstrømskast.

Backingen var rød, og et drøyt dusin harr beit seg fast i den som filler på ei klessnor . . . Fikk selvfølgelig et svare strev med å hove mens jeg tok inn line.

Nå fikk eg eit stort problem med å forklare dama hvorfor eg ligger å ler så tårene triller her :-)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...