Gå til innhold

Red Tag


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

For når fungerer Red Tag minst bra? Jo, når det er overskyet midt på dagen, for da filtreres alle farger likt, og flua SER faktisk ut som en klovn, med skinnende gnistrende rød tag, og en gnistrende fargerik grønn kropp. Bedraget har da kanskje blitt for stort.

IKKE ta dette som protest på det du sier, André, men det var overskyet og midt på dagen da denne flua vant NM i år. Og den ble fisket både som tørr og som nymfe/våtflue. Pussig, ikke sant?

Nei, jeg synes ikke det er pussig - jeg bare drar erfaringer fra alle gangene jeg fisker med Red Tag, og om det var slik "bright light"- overskyet som får alle farger til å skinne - eller ikke, det har jeg ingen mulighet til å etterprøve :) det er forskjell på type overskyet, ja  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

For når fungerer Red Tag minst bra? Jo, når det er overskyet midt på dagen, for da filtreres alle farger likt, og flua SER faktisk ut som en klovn, med skinnende gnistrende rød tag, og en gnistrende fargerik grønn kropp. Bedraget har da kanskje blitt for stort.

IKKE ta dette som protest på det du sier, André, men det var overskyet og midt på dagen da denne flua vant NM i år. Og den ble fisket både som tørr og som nymfe/våtflue. Pussig, ikke sant?

Nei, jeg synes ikke det er pussig - jeg bare drar erfaringer fra alle gangene jeg fisker med Red Tag, og om det var slik "bright light"- overskyet som får alle farger til å skinne - eller ikke, det har jeg ingen mulighet til å etterprøve :) det er forskjell på type overskyet, ja  <<l

Det var grått og trist og j****g kaldt for årstiden. Men det var jo ikke en helt original Red Tag heller da. I sol bruker jeg faktisk noe helt annet. Men så kommer det jo også an på hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fisker veldig mye med red tag : Syntes dere den er spesiellt effektiv på harren, eller mener dere ørreten er like hissig på den også ?

Siden jeg stort sett hører den omtalt som ei "harr-flue" så har jeg lurt på dette. Hvordan forklarer man isåfall at harren er mer hypp på den røde tag'en enn ørreten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Andre steder i verden er red tag ei ørret/regnbue flue. Samt for ditto andre vitfisk. Man skal ikke langt før red tag er en ren imitasjon og ikke ei attraktorflue. I Australia har spesielt regnbuen lært seg at de kan bite av en type vannplante fordi knoppen på planta innholder masse daphner. Red tag/ cock-y-bondhu imiterer denne knoppen. Rød/orange tag imiterer daphner som fremstår med disse fargene i sollys. Når jeg fisker tsekkisk bruker jeg ofte en meget tung red tag som endeflue. Det er denne som fanger ørret istedet for harr. Så faktisk mener jeg red tag er en imitasjon. Brukes også når det er mye sneglehus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interesant. Jeg oppfordrer moderatorer til å slette alle innlegg som prøver å gjøre narr av andre sine meninger her (snill sarkasme er selvfølgelig lov).

Kan ikke finne et eneste innlegg hvor noen gjør narr av andres meninger her jeg, men det var kanskje ikke det du mente heller ?  :)

Selv fisker jeg vanligvis ikke fluene mine på 5 meters dyp (har vel knapt vært så dypt med sluk), så hva som funker på slike dybder har jeg ingen formening om.

Nå har jeg sett fotball noen timer. Lars... din sarkasme er perfekt. Det jeg mente, var at dyktige fiskere skal få sis in mening uten at en eller annen "tørrflueidiot" (sarkasme ;D) skal gjøre narr av han, og få et haleslep av beundrere i et par tre sider. Skjønner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett fotball noen timer. Lars... din sarkasme er perfekt. Det jeg mente, var at dyktige fiskere skal få sis in mening uten at en eller annen "tørrflueidiot" (sarkasme ;D) skal gjøre narr av han, og få et haleslep av beundrere i et par tre sider. Skjønner??

Nåja, vi får nå se hvordan det utvikler seg . . . Kan ikke love noe  ;)

Tror ikke du finner mange her inne som foretrekker å fiske med tørrflue, så det går nok bra  ;D

Har sett fotball jeg også, og for en deilig fotballørdag det har vært ! Storseier til Liverpool og tap for Man U  <<l

Om rbk gruser sterke hønefoss i morgen nå, så er helga fullkommen.

Det er forøvrig forsket på hvilke draktfarger som er best egnet om man vil gjøre det bra i fotball også, så det er ikke bare innen fiske farge er tema  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så mye å tilføre her, men har gjort et lite eksperiment på dette sjøl.

Dette dreier seg da ikke om noe så edelt som ørret og harr. Det dreier seg ikke om red tag heller.

Eksperimentet gikk ut på en ganske enkel flue som er en bunny flue eller zonker. Fisken var Lyr.

Nå er ikke jeg noen pennefører av rang , men skal prøve så godt jeg kan.

Har lest meg opp sjøl litt om dette med farger under vann fordi det er meget relativt for meg når jeg bedriver mitt kuuleste feriefiske, og mye annet.

Hvis vi enkelt sier 2-3 uker i året hver dag i 4-5 timer om dagen over en periode på 5-7 år.(juli)

Fisken er det så mye av på disse plassene at et eksperiment burde avsløre noen særegenheter.

Fluene er akkurat like store, de har blitt fisket på nesten nøyaktig samme dyp og inntrekk.

Ja samme stang i minst fem år, og lik line bestandig. Teeny t nymph 200 grain

På dagtid på dyp fra 3 til 15 meter, noen ganger dypere. Det spørs egentlig hvor lenge man gidder å vente på søkk noen ganger.

Vannet er meget klart, og når det er dypt får det den noe dype blåe fargen som kjennetegner mange av vår fjorder på vestlandet(sunnmøre).

Vel jeg gikk hardt inn for dette eksperimentet fordi dette fisket er i grunn ganske enkelt. Lyr er sikkert dum, og bifangst, så en perfekt prøvekandidat :rolleyes:.

Jeg har prøvd og prøvd fordi noen fluer i den boksen gir helt andre resultater andre steder og etter andre arter.

Vel tilbake til eksperimentet så er det en flue i denne boksen som fanger mye mere fisk og så til de grader at alle andre fluer i den gitte boksen er overflødige på disse plassene på dagtid og nevnte dyp.

Det er vel kun to stk andre som fisker bra, men da med flyteline og til bestemte tider på døgnet. Da er vi jo inne på noe annet og andre teorier.

Jeg sier ikke at de andre ikke fanger fisk , men en farge her overgår alle. Jeg vet ikke hvorfor og nøyer meg med det.

Det artige her er at selv en fisk vi gjerne  fnyser på nesa av viser en form for plan når den jakter og er tydelig interisert og trigges av visse farger.

Vet noen hvilken farge det er?

Igor får ikke lov å svare da han kanskje har gjort noen av de samme konklusjoner :D.

Jeg har ikke gjort meg opp noen like meninger om verken laks ,ørret osv osv da jeg rett og slett ikke har den roen over meg på dette fisket og at jeg føler det inneholder mange flere variabler..

Er ikke mye vitenskap i det jeg har skrevet over , men det er grundig testet ihvertfall på dette stedet hvor nesten alle andre faktorer som måtte blande seg inn har vært rimelig konstante.

Her er boksen for fjordfiske etter lyr på sunnmøre <<l

Ops : Glemte å si at farger har mye å si for mitt fiske og ikke bare ved nevnte eksempel.

[attachimg=1]

post-982-13949893604872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så mye å tilføre her, men har gjort et lite eksperiment på dette sjøl.

Dette dreier seg da ikke om noe så edelt som ørret og harr. Det dreier seg ikke om red tag heller.

Eksperimentet gikk ut på en ganske enkel flue som er en bunny flue eller zonker. Fisken var Lyr.

Nå er ikke jeg noen pennefører av rang , men skal prøve så godt jeg kan.

Har lest meg opp sjøl litt om dette med farger under vann fordi det er meget relativt for meg når jeg bedriver mitt kuuleste feriefiske, og mye annet.

Hvis vi enkelt sier 2-3 uker i året hver dag i 4-5 timer om dagen over en periode på 5-7 år.(juli)

Fisken er det så mye av på disse plassene at et eksperiment burde avsløre noen særegenheter.

Fluene er akkurat like store, de har blitt fisket på nesten nøyaktig samme dyp og inntrekk.

Ja samme stang i minst fem år, og lik line bestandig. Teeny t nymph 200 grain

På dagtid på dyp fra 3 til 15 meter, noen ganger dypere. Det spørs egentlig hvor lenge man gidder å vente på søkk noen ganger.

Vannet er meget klart, og når det er dypt får det den noe dype blåe fargen som kjennetegner mange av vår fjorder på vestlandet(sunnmøre).

Vel jeg gikk hardt inn for dette eksperimentet fordi dette fisket er i grunn ganske enkelt. Lyr er sikkert dum, og bifangst, så en perfekt prøvekandidat :rolleyes:.

Jeg har prøvd og prøvd fordi noen fluer i den boksen gir helt andre resultater andre steder og etter andre arter.

Vel tilbake til eksperimentet så er det en flue i denne boksen som fanger mye mere fisk og så til de grader at alle andre fluer i den gitte boksen er overflødige på disse plassene på dagtid og nevnte dyp.

Det er vel kun to stk andre som fisker bra, men da med flyteline og til bestemte tider på døgnet. Da er vi jo inne på noe annet og andre teorier.

Jeg sier ikke at de andre ikke fanger fisk , men en farge her overgår alle. Jeg vet ikke hvorfor og nøyer meg med det.

Det artige her er at selv en fisk vi gjerne  fnyser på nesa av viser en form for plan når den jakter og er tydelig interisert og tigges av visse farger.

Vet noen hvilken farge det er?

Igor får ikke lov å svare da han kanskje har gjort noen av de samme konklusjoner :D.

Jeg har ikke gjort meg opp noen like meninger om verken laks ,ørret osv osv da jeg rett og slett ikke har den roen over meg på dette fisket og at jeg føler det inneholder mange flere variabler..

Er ikke mye vitenskap i det jeg har skrevet over , men det er grundig testet ihvertfall på dette stedet hvor nesten alle andre faktorer som måtte blande seg inn har vært rimelig konstante.

Her er boksen for fjordfiske etter lyr på sunnmøre <<l

Ops : Glemte å si at farger har mye å si for mitt fiske og ikke bare ved nevnte eksempel.

Jeg vet det  :-X :-X :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man vurdere boksen Robert!!! Så blir det orange, fordi den er det flest av.... eller rød.. for den er det ferrest av (oppbrukt).. Jeg tipper likevel svart!

De andre har god husk og kjenner meg ;), foresten så tippet du nesten rett. Det var orange. Men svart og beige er enere på flytelina ;)

Rød som du sier er det en av pga, den funker ikke på lyr(for meg, gitt plass)

Men på Sei så er det en annen historie , da funker rødt meget godt, på de samme dyp , men ikke fra samme fiskested.

Seien (de slitt større) beveger seg sjelden like nærme land i juli måned som lyren som gjerne bor på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I orkdalsfjorden er det mye sei om våren. Den er bitevillig. Tidligere pleide jeg å avslue kastekurs inni der. <jeg hadde engang ei flue som var så bra på sei. En nybegynner benyttet den. Han tok sei på sei på sei. De låg mellom 1 og 3 kg. Til slutt skulle vi gi oss. Da fikk jeg se at han sto med kun kroken. En Mustad rustrfri sjøkrok... uten noe på. Seien tok den som besatt....

Beklager .. nå ødelegger jeg min egen tråd med O.T.

Ville alle fluer fungere bedre med en rød atributt? Burde alle klekkere hatt rødt magebelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I orkdalsfjorden er det mye sei om våren. Den er bitevillig. Tidligere pleide jeg å avslue kastekurs inni der. <jeg hadde engang ei flue som var så bra på sei. En nybegynner benyttet den. Han tok sei på sei på sei. De låg mellom 1 og 3 kg. Til slutt skulle vi gi oss. Da fikk jeg se at han sto med kun kroken. En Mustad rustrfri sjøkrok... uten noe på. Seien tok den som besatt....

Beklager .. nå ødelegger jeg min egen tråd med O.T.

Ville alle fluer fungere bedre med en rød atributt? Burde alle klekkere hatt rødt magebelte?

Nå skal ikke jeg ødelegge noen videre krangling ;D ;D Jeg skjønte det sånn at det var litt humor her ;D

Jeg vet ikke , hvis du spør meg. Jeg synes ørretfiske for meg en sesong gir meg så lite holdepunkter at jeg vet ikke. Det er seff en rød tråd  :o :o Året etter så funker noe annet bedre. Gamle fluer blir glemt , nye kreasjoner finner ny plass osv osv.

Jeg kan ofte sitte å tenke på feks Rackelhanen som jeg ikke har brukt på 10 år, som ikke har noe rødt på seg som en tid var min mestfangende flue. Red tag har fanget mye. Har ikke brukt den siden flommen i 95 hvor det var min mestfangende flue i glomma.

For meg så handler det litt om hva jeg er ute etter.

Mitt fiske er noen gange preget av gode resultater, men at jeg kan trekke absolutte konklusjoner om det vites ikke., og sånn håper jeg det fortsetter.

Så lenge mine tanker bak stikka om vinteren gir resultater påfølgende sommer så er jeg stort sett fornøyd uansett art, vekt og eller antall.

Dere må gjerne diskutere dere blåe resten av tråden fordi det er meget matnyttig for en som "kanskje" har mistet litt gnisten ;) ;) ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig driter fullstendig i farver når det gjelder fluer.

Jeg binder med det jeg har og tenker mer på flyt enn farver,

Antagelig kan hende får jeg mindre og færre fisk enn dere andre,

men jeg får fisk og er fornøyd med det.

Jeg har lagd meg en boks med bare svarte/sorte fluer.

The Black Box. <<l

Den er helt konge hele sesongen og jeg trenger ikke noe mer enn det.

Kanskje jeg er litt mindre kravfull enn mange av dere andre?

He,he....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Her er jeg på meget dypt vann, men hvordan er fiskens øye oppbygd i forhold til et menneskelig øye. Mener å erindre, hvis jeg ikke har drømt da, at øyet er oppbygd av blandt annet, med staver, (hva det er?), øyeveske, nervetråder, muskler i det omliggende vev, samt linsen som slipper inn lyset.

Tapper og staver, polarisering osv... Fisken ser bedre enn man skulle tro. Og det varierer også mellom arter. Kort kan man si at jegere ser bedre enn bytter. Generelt sett.

Men du Mergus, det er jo ikke noe problem å lage to fluer som ser helt like ut i sort/hvitt selv om de har totalt forskjellige farger. F.eks. rød og blå. Eller? Hvis så, hvorfor er da rødt mest effektivt i langt de fleste tilfellene? Altså fortsatt på 5 meters dyp.

Eikre-puppen funker, Red-tag funker, Vera funker osv... Dette er fluer som ligner alt og ingenting (nei, ikke pellets) og lar fisken selv bestemme hva den tror det er. Kort sagt skikkelige allround-fluer. Jeg har mine teorier om hvorfor fisken tar dem i de forskjellige situasjonene, men etter en del småirriterende kommentarer her på siden så velger jeg heretter hvem som skal få høre dem. Jeg vil vite om mottager faktisk har ekte interesse for hva jeg har kommet frem til. Jeg har brukt såpass mye tid på dette at jeg ikke har særlig lyst til å dele dem med alle lenger. De fleste har godt av å oppdage ting selv og ikke er det sikkert jeg har rett heller. Men småspydige kommentarer fra fiskere som kanskje aldri har tenkt og prøvd ut noe særlig det jeg formidler er nok den største grunnen til at jeg nå snurper igjen. Ikke det at det er noe stort tap for noen, men det er et tap for meg å dele mine erfaringer med andre som bare ler og tøyser med det. Jeg lurer nå jaggu også på om ikke tapet er ganske stort for denne siden jeg da at f.eks. Stein Solberg, Frank Pedersen, Lars Magne Roksvåg, Erlend Vivelid-Nilssen, Tom Skyrud, Vidar Paulsen, Torill Kolbu, Marit Kronen, Bjørn og Øyvind Fosser, Olav Syversbråten, Jørgen Hagen og mange andre svært dyktige fluefiskere og fluebindere ikke gidder å skrive et kløyva ord her inne. Stort sett samme svar hver gang: Nei, det gidder jeg ikke. Blir bare tull likevel.

Det er gøy å tøyse og tulle litt, men det gjelder å vite når det passer. Altså ikke hele tiden og med alt man får av andre. Selv om man kanskje ikke er helt enig i det som blir formidlet. Sånn, nå fikk jeg sagt det også.

Nå er det vel sånn at noen alltid skal hoste og harke litt ekstra bare for det i irritere... Men dette forumet hadde vært DØNN kjedelig hvis vi alle hadde vært enige! Hva skulle vi diskutert da??

Jeg har ikke sagt at mine teorier er 100% riktige, men jeg er HELT SIKKER på at vi tilegger fargenes egenskaper større betydning enn de er i praksis. Som gammel laksefisker var jeg forundret over hvor mye vekt folk la på fargesetning på sine fluer. T.o.m. ved skikkelig tidligfiske i "ertersuppe" (vann med liten sikt og lysgjennomtregning) og de tyngste synkesnører velger fiskere fluer med sterke farger (les; orange/gult/grønt). Her mener jeg selfølgelig naturlig pigmentering og ikke fluoriserende- eller metalliske farger. Generelt mener da laksefiskere at fargene er det som utløser hugg, men her blir det en logisk brist iom at fysikken bestemmer hvordan farger fremstår under vann. I tilegg vil fargene fremstå med mye baklys og bli lite utsatt for direkte lys.

Men hvorfor vil rødt da i noen tilfeller utløse hugg (hvis vi antar at det er en sannhet)?? Min teori er da at fisken skiller rødt fra de andre fargene ved å gjenkjenne den gråtonenyansen denne fremstår i under vann. Predatorer vil da reagere på akkurat denne gråtonenyansen og øke triggerrespons fra fisken. Dette tror jeg skjer i det tilfelle hvor rødt ikke har mer gjennomtrengingskraft og opphører.

Den mener jeg ryker litt da de fargene du her nevner (til laks) fungerer best i klart kaldt vann, mens feks store sorte tuber (eks. sunray shadow) fisker overlegent i møkkete vann (i allefall der jeg fisker). I Møkkete vann etter ørret ville jeg valgt en bryn zonker med brunt muddlerhode og gullkropp... Hvorfor nå engang det syntes best i ... BRUNT vann ?!!!

Sorry, dette har ingeting med Red Tag å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg personlig driter fullstendig i farver når det gjelder fluer.

Jeg binder med det jeg har og tenker mer på flyt enn farver,

Antagelig kan hende får jeg mindre og færre fisk enn dere andre,

men jeg får fisk og er fornøyd med det.

Jeg har lagd meg en boks med fluer med bare svarte fluer.

The Black Box. <<l

Den er helt konge hele sesongen og jeg trenger ikke noe mer enn det.

Kanskje jeg er litt mindre kravfull enn mange av dere andre?

He,he....

Tom.

Der satte du jo brukbare begrensninger for deg selv... Men hvis ikke målet er å få noe særlig er det sikkert helt greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Veit ikke hvordan du greide å vri dette over til en fiskekonkurranse. Jeg simpelthen påpekte at du satte begrensninger for deg selv... Dessuten vet vel de fleste at presentasjon ofte er viktigere enn flua (men langt ifra alltid), men det var ikke dette denne diskusjonen dreide seg om.....

Men det som faktisk er tilfelle er at du prøver å fremme det sære i valget... Det er også en måte å få oppmerksomhet på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Her er jeg på meget dypt vann, men hvordan er fiskens øye oppbygd i forhold til et menneskelig øye. Mener å erindre, hvis jeg ikke har drømt da, at øyet er oppbygd av blandt annet, med staver, (hva det er?), øyeveske, nervetråder, muskler i det omliggende vev, samt linsen som slipper inn lyset.

Tapper og staver, polarisering osv... Fisken ser bedre enn man skulle tro. Og det varierer også mellom arter. Kort kan man si at jegere ser bedre enn bytter. Generelt sett.

Men du Mergus, det er jo ikke noe problem å lage to fluer som ser helt like ut i sort/hvitt selv om de har totalt forskjellige farger. F.eks. rød og blå. Eller? Hvis så, hvorfor er da rødt mest effektivt i langt de fleste tilfellene? Altså fortsatt på 5 meters dyp.

Eikre-puppen funker, Red-tag funker, Vera funker osv... Dette er fluer som ligner alt og ingenting (nei, ikke pellets) og lar fisken selv bestemme hva den tror det er. Kort sagt skikkelige allround-fluer. Jeg har mine teorier om hvorfor fisken tar dem i de forskjellige situasjonene, men etter en del småirriterende kommentarer her på siden så velger jeg heretter hvem som skal få høre dem. Jeg vil vite om mottager faktisk har ekte interesse for hva jeg har kommet frem til. Jeg har brukt såpass mye tid på dette at jeg ikke har særlig lyst til å dele dem med alle lenger. De fleste har godt av å oppdage ting selv og ikke er det sikkert jeg har rett heller. Men småspydige kommentarer fra fiskere som kanskje aldri har tenkt og prøvd ut noe særlig det jeg formidler er nok den største grunnen til at jeg nå snurper igjen. Ikke det at det er noe stort tap for noen, men det er et tap for meg å dele mine erfaringer med andre som bare ler og tøyser med det. Jeg lurer nå jaggu også på om ikke tapet er ganske stort for denne siden jeg da at f.eks. Stein Solberg, Frank Pedersen, Lars Magne Roksvåg, Erlend Vivelid-Nilssen, Tom Skyrud, Vidar Paulsen, Torill Kolbu, Marit Kronen, Bjørn og Øyvind Fosser, Olav Syversbråten, Jørgen Hagen og mange andre svært dyktige fluefiskere og fluebindere ikke gidder å skrive et kløyva ord her inne. Stort sett samme svar hver gang: Nei, det gidder jeg ikke. Blir bare tull likevel.

Det er gøy å tøyse og tulle litt, men det gjelder å vite når det passer. Altså ikke hele tiden og med alt man får av andre. Selv om man kanskje ikke er helt enig i det som blir formidlet. Sånn, nå fikk jeg sagt det også.

Nå er det vel sånn at noen alltid skal hoste og harke litt ekstra bare for det i irritere... Men dette forumet hadde vært DØNN kjedelig hvis vi alle hadde vært enige! Hva skulle vi diskutert da??

Jeg har ikke sagt at mine teorier er 100% riktige, men jeg er HELT SIKKER på at vi tilegger fargenes egenskaper større betydning enn de er i praksis. Som gammel laksefisker var jeg forundret over hvor mye vekt folk la på fargesetning på sine fluer. T.o.m. ved skikkelig tidligfiske i "ertersuppe" (vann med liten sikt og lysgjennomtregning) og de tyngste synkesnører velger fiskere fluer med sterke farger (les; orange/gult/grønt). Her mener jeg selfølgelig naturlig pigmentering og ikke fluoriserende- eller metalliske farger. Generelt mener da laksefiskere at fargene er det som utløser hugg, men her blir det en logisk brist iom at fysikken bestemmer hvordan farger fremstår under vann. I tilegg vil fargene fremstå med mye baklys og bli lite utsatt for direkte lys.

Men hvorfor vil rødt da i noen tilfeller utløse hugg (hvis vi antar at det er en sannhet)?? Min teori er da at fisken skiller rødt fra de andre fargene ved å gjenkjenne den gråtonenyansen denne fremstår i under vann. Predatorer vil da reagere på akkurat denne gråtonenyansen og øke triggerrespons fra fisken. Dette tror jeg skjer i det tilfelle hvor rødt ikke har mer gjennomtrengingskraft og opphører.

Den mener jeg ryker litt da de fargene du her nevner (til laks) fungerer best i klart kaldt vann, mens feks store sorte tuber (eks. sunray shadow) fisker overlegent i møkkete vann (i allefall der jeg fisker). I Møkkete vann etter ørret ville jeg valgt en bryn zonker med brunt muddlerhode og gullkropp... Hvorfor nå engang det syntes best i ... BRUNT vann ?!!!

Sorry, dette har ingeting med Red Tag å gjøre....

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med ryker eller ikke, men at Sunrayen skal fiske overlegent i møkkete vann får bli din mening. Det har vel også svært lite med Red Tag å gjøre.... Resten av det du nevner her er bare hvilket fluevalg DU synes er best i en gitt fiskesituasjon.

Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Her er jeg på meget dypt vann, men hvordan er fiskens øye oppbygd i forhold til et menneskelig øye. Mener å erindre, hvis jeg ikke har drømt da, at øyet er oppbygd av blandt annet, med staver, (hva det er?), øyeveske, nervetråder, muskler i det omliggende vev, samt linsen som slipper inn lyset.

Tapper og staver, polarisering osv... Fisken ser bedre enn man skulle tro. Og det varierer også mellom arter. Kort kan man si at jegere ser bedre enn bytter. Generelt sett.

Men du Mergus, det er jo ikke noe problem å lage to fluer som ser helt like ut i sort/hvitt selv om de har totalt forskjellige farger. F.eks. rød og blå. Eller? Hvis så, hvorfor er da rødt mest effektivt i langt de fleste tilfellene? Altså fortsatt på 5 meters dyp.

Eikre-puppen funker, Red-tag funker, Vera funker osv... Dette er fluer som ligner alt og ingenting (nei, ikke pellets) og lar fisken selv bestemme hva den tror det er. Kort sagt skikkelige allround-fluer. Jeg har mine teorier om hvorfor fisken tar dem i de forskjellige situasjonene, men etter en del småirriterende kommentarer her på siden så velger jeg heretter hvem som skal få høre dem. Jeg vil vite om mottager faktisk har ekte interesse for hva jeg har kommet frem til. Jeg har brukt såpass mye tid på dette at jeg ikke har særlig lyst til å dele dem med alle lenger. De fleste har godt av å oppdage ting selv og ikke er det sikkert jeg har rett heller. Men småspydige kommentarer fra fiskere som kanskje aldri har tenkt og prøvd ut noe særlig det jeg formidler er nok den største grunnen til at jeg nå snurper igjen. Ikke det at det er noe stort tap for noen, men det er et tap for meg å dele mine erfaringer med andre som bare ler og tøyser med det. Jeg lurer nå jaggu også på om ikke tapet er ganske stort for denne siden jeg da at f.eks. Stein Solberg, Frank Pedersen, Lars Magne Roksvåg, Erlend Vivelid-Nilssen, Tom Skyrud, Vidar Paulsen, Torill Kolbu, Marit Kronen, Bjørn og Øyvind Fosser, Olav Syversbråten, Jørgen Hagen og mange andre svært dyktige fluefiskere og fluebindere ikke gidder å skrive et kløyva ord her inne. Stort sett samme svar hver gang: Nei, det gidder jeg ikke. Blir bare tull likevel.

Det er gøy å tøyse og tulle litt, men det gjelder å vite når det passer. Altså ikke hele tiden og med alt man får av andre. Selv om man kanskje ikke er helt enig i det som blir formidlet. Sånn, nå fikk jeg sagt det også.

Nå er det vel sånn at noen alltid skal hoste og harke litt ekstra bare for det i irritere... Men dette forumet hadde vært DØNN kjedelig hvis vi alle hadde vært enige! Hva skulle vi diskutert da??

Jeg har ikke sagt at mine teorier er 100% riktige, men jeg er HELT SIKKER på at vi tilegger fargenes egenskaper større betydning enn de er i praksis. Som gammel laksefisker var jeg forundret over hvor mye vekt folk la på fargesetning på sine fluer. T.o.m. ved skikkelig tidligfiske i "ertersuppe" (vann med liten sikt og lysgjennomtregning) og de tyngste synkesnører velger fiskere fluer med sterke farger (les; orange/gult/grønt). Her mener jeg selfølgelig naturlig pigmentering og ikke fluoriserende- eller metalliske farger. Generelt mener da laksefiskere at fargene er det som utløser hugg, men her blir det en logisk brist iom at fysikken bestemmer hvordan farger fremstår under vann. I tilegg vil fargene fremstå med mye baklys og bli lite utsatt for direkte lys.

Men hvorfor vil rødt da i noen tilfeller utløse hugg (hvis vi antar at det er en sannhet)?? Min teori er da at fisken skiller rødt fra de andre fargene ved å gjenkjenne den gråtonenyansen denne fremstår i under vann. Predatorer vil da reagere på akkurat denne gråtonenyansen og øke triggerrespons fra fisken. Dette tror jeg skjer i det tilfelle hvor rødt ikke har mer gjennomtrengingskraft og opphører.

Den mener jeg ryker litt da de fargene du her nevner (til laks) fungerer best i klart kaldt vann, mens feks store sorte tuber (eks. sunray shadow) fisker overlegent i møkkete vann (i allefall der jeg fisker). I Møkkete vann etter ørret ville jeg valgt en bryn zonker med brunt muddlerhode og gullkropp... Hvorfor nå engang det syntes best i ... BRUNT vann ?!!!

Sorry, dette har ingeting med Red Tag å gjøre....

Jeg er ikke helt sikker på du mener ryker eller ikke, men at Sunrayen skal fiske overlegent i møkkete vann får bli din mening. Det har vel også svært lite med Red Tag å gjøre.... Resten av det du nevner her er bare hvilket fluevalg DU synes er best i en gitt fiskesituasjon.

Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener dette?

Fordi det fisker best for meg ......... Og ja; det er basert på litt mer enn 2 fisk og 4 timers fiske. Godt mulig jeg tar helt feil, men det syntes ikke fisken :) Testa på laks senest i DAG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...