Gå til innhold

Red Tag


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Det er helg.. det er vinter.. vi må finne noe å krangle om.. Noe uten baksleng og stoppunkt!

Red Tag er ei gammel berømt harrflue. Konkuransefiskerne er visstnok flittige brukere av denne. Den skal være effektiv. Spørsmålet er ...... HVORFOR?

Hva er vitsen med rød rumpe? Harren står på bunnen. Rød farge brytes dårligst og svekkes først i vann i følge biologer. Hvorfor ikke Purple tag? Lilla går dypere? Hvorfor biter torsken på rødt? Er rumpa til Red Tag bare jålete tåpeligheter, eller er den en magisk thrigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Mergus Merganeser

Hehe  ;D

Jeg stemmer for at dette ligger i hver enkelt fiskers placeboeffekt... Vi tror og derfor funker det!!

Da har jeg gitt det endelige svaret så nå kan vi krangle om stoppunkt og baksleng igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å tenke selv i stedet for å spørre de som vet?

Problemet Ruffen.. er at jeg ikke vet! Jeg har lest fargeteorier i hytt og gevær. Jeg ønsker å hare andre sine synspunkter. Jeg er kjempenøye med farger på mine fluer.... Jeg er likevel usikker på betydningen. Tanker og erfaringer med thriggere og farger er det sikkert ulike meninger om. Jeg vil høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at dette blir litt samme greia som når man får høre at Møresilda i kobber og rødt er den sluken som funker best på laksen i gaula.

En eller annen tulling fikk en gang noen harr på flua, lagde et stort nummer ut av det, noe som har ført til at lettlurte fluefiskere i hopetall har benyttet møkkaflua, og selvfølgelig har noen av dem fått harr.

Harren er dummere enn et brød, og der det ikke er nevneverdig fiskepress på den vil den ta omtrent hva det måtte være av fluer, om den greier å gape over  :)

Dette var ihvertfall min tvilsomme teori om harr og red tag . . . Har latt meg lure til å bruke flua på harrfiske jeg også, men sitter ikke på noen erfaring som tilsier at den fisker noe bedre enn andre fluer jeg har prøvd  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får min del gir ikke fra meg slik nøkkelinformasjon sånn helt uten videre. I alle fall ikke gratis til andre menn.

Hadde du vært 25 år og hatt kløft så kansje....

Nei hva kan det være at rødt trigger så godt tro? Kan det ha noe med assosiasjoner til fjørmygg? Det må jo være noe fisken er borti ofte som har en rød triggerfaktor. Tror jeg. Hva er det som innehar rødt fisken spiser da? Hvis vi begynner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ... Hadde purple tag vært mere effektiv? Dette er garantert prøvd.

Red Tag er nok ei bra flue uansett inteligensen til Harr. Nå er jeg ikke særlig overbevist over inteligensen til ørreten heller da Lars. Kansje forskjellen simpelthen er at Ørreten er mere pysete enn Harr. At Harr rett og slett er en tøffere fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ... Hadde purple tag vært mere effektiv? Dette er garantert prøvd.

Red Tag er nok ei bra flue uansett inteligensen til Harr. Nå er jeg ikke særlig overbevist over inteligensen til ørreten heller da Lars. Kansje forskjellen simpelthen er at Ørreten er mere pysete enn Harr. At Harr rett og slett er en tøffere fisk!

Du mener enda dummere en ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller rødfargen trigger aggresjonen til fisken enn at den forbinder det med noe matnyttig . . . Kanskje syntes harren at red tag flua er like stygg som jeg gjør, og angriper den i vilt sinne ?  <<l

Husker jeg fisket harr i lågen en gang, og hadde nettopp lagt ut hele fluelina samt 27 meter backing i et greit oppstrømskast.

Backingen var rød, og et drøyt dusin harr beit seg fast i den som filler på ei klessnor . . . Fikk selvfølgelig et svare strev med å hove mens jeg tok inn line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ... Hadde purple tag vært mere effektiv? Dette er garantert prøvd.

Red Tag er nok ei bra flue uansett inteligensen til Harr. Nå er jeg ikke særlig overbevist over inteligensen til ørreten heller da Lars. Kansje forskjellen simpelthen er at Ørreten er mere pysete enn Harr. At Harr rett og slett er en tøffere fisk!

Nei, nei og atter nei  ;D

Ikke at ørreten er noe geni den heller, men like dum som harren er den ikke, og hos ørreten er det ihvertfall bare hunfiskene som er direkte femi . . . Harren er generelt femi, uansett kjønn, og burde skamme seg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det overrasker meg mest at fluefiskere virkelig tror at de fisker så dypt at ikke fisken ser rødfargen. Ingen som har sett undervannsbilder hvor det finnes rødfarger på fisk som lever mye dypere enn noen av oss har klart å senke ei flue med flueutstyr. Naturen bruker neppe energi på noe unødvendig. Derfor kommer jeg aldri til å helt stole på den teorien om farger som blir borte under vann. For oss kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Stupid is as stupid does.' Forest Gump... Men  hvorfor den røde taggen... jeg mener det. HVORFOR! Teorisier at rødt ikke skal virke like godt.

Jeg fisker mye fra båt på høtta med parashut (merkelig nok ikke redningsvest). Som endeflue har jeg ofte benyttet zulu silver. Jeg mener den flua tiltrekker seg oppmerksomhet, som får fisken til å havne i posisjon til den midtre nympha.. Sølv er jo meget visuelt for fisken. Til sommeren skal jeg prøve zulu med purple tag. Uansett vil det ikke bli et vitenskapelig forsøk.

Er rødt en typisk thrigger fordi det fra gammelt av er grei sunn fornuft at rødt vises godt - for mennesket? Eller er rødt en thrigger fordi fisken reagerer godt på den...... Dette er faktisk ikke en tulletråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager da jeg fisket laks og sjøørret med mark så brukte vi en rød ulltråd på kroken som en ekstra trigger. Jeg har etter det vært overbevist om at fisk ser rød farge bedre enn andre farger, men leser altså her at det er en farge som sees svært dårlig under vann? Kanskje øynene til fisken ser rød farge under vann bedre enn menneskets øyne?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeller er røde - blod er rødt - leksfarger er ofte skarpt røde - et nyklekt insekt som blåser opp vingene pumper i rødskjær osv. Klart fisken liker "rødt"

Jeg trur ikke det er bare pga tagen redtag fisker så godt som den ofte gjør, men også fordi det er påfugl i kroppen(som i seg sjøl er en supertrigger)og ikke minst palmerhackelet i front(enda en supertrigger). En rå trio i ei og samme pakke. Mange ganger umulig for fisken å motstå, omtrent som et kinderegg for en liten unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hvis vi ser på de forskjellige fargenes bølgelengde i lyset har rødt minst gjennomtrengingkraft, mens fiolett/indigo mest gjennomtrengingskraft. Årsaken til dette er at sistnevnte har kortest bølgelengde og dermed trenger lengre ned i vannlaget. For at en farge skal synes må den da gjengi den bølgelengde i lyset for å fremstå f.eks rød. Hvis jeg ikke husker feil reduseres rødt ganske tidlig, allerede 40 cm og forsvinner helt MYE tidligere en f.eks. Indigo. Dette gjelder gjengivelse av vanlige fargepigmenter. Hvis vi tar fluoriserende farger trenger de kun lys, og er ikke avhengig av en viss bølgelengde for å gjengis.

Men vent litt.... Hvis fisken skal se rødt... Hvis vi fisker en flue rett under vannlaget blir den ikke direkte eksponert for lys, vil den da gjengi fargene fra lyset fra bunnen og opp?? Da skulle vel fargene uansett bli redusert hvis vi fisket over større dyp enn ca 20 cm (40cm/2)... Nei f... Nå ble jeg forvirret selv  :o

Harren liker vel Fluoriserende Indigo tag da...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Slovenia på EM for noen år tilbake.

Der prøvde jeg mye rart fra boksen, men tro det eller ei. Red Tag funka som fy på både regnbue, harr og vanlig brunørret.

Siden den gang har jeg hatt denne flua i flere varianter i boksen min.

Kommentaren med at det er "den som blir brukt og da tar den selvfølgelig fisk" stemmer ikke for min del.

Det er den jeg setter på etter at alt annet har sviktet. Og da blir det veldig ofte fisk.

Vet ikke helt hvorfor, men fisk tar den! Til og med laks  8)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt/Orange er også en triggerfarge for røya både ved både isfiske og fluefiske. Husker en gang på Finmarksvidda i sterk vind at både røye og ørret lugga i den rød-orange løkkekoblingshylsa mellom fluelina og fortommen. Dette skjedde gjentatte ganger og til slutt skifta jeg over til blå hylse i ren nysjerrighet. Da ble det stille. Ja,rødfarge har en merkelig tiltrekningskraft på mange fiskearter. Årsaken derimot er det ikke helt enkel å forklare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg noe som mange av dere ikke veit ..... hehehe...

Jeg vet hvem Mergus Merganeser er! Jeg vet også at vedkommende har grunnet EKSTREMT mye på farger i fluer ....tilnærmet forsket på det! Da med en annen innsynsvinkel!

Drømmen er at konkuransefiskere som f. ex Erik, hadde diskutert voldsomt ¨på telefon - betydningen av farger. Deretter skulle de kommet med ett kompromiss av erfaringer og teorier her. Da kunne vi andre rynke på nesen og radbrekke synspunktene... Dette er nok også viktige innfallsvinkler til fiske! ( det er bare det at jeg er udyktig på det - kansje også litt uinteresert - men ikke så uinterisert at jeg vil lære og dermed skaffe meg mere kunnskap som komplimenterer mine "enkle" fiskeknep)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor betydning den røde halen har for at fisken tar denne flua er nok ikke enkelt å stadfeste . . . Kan være andre ting ved den flua som trigger fisken, også ?

Virker som de fleste her syntes den flua er helt overlegen andre fluer til harr, noe jeg altså ikke har erfart  :)

Ei flue med red tag (eller orange tag) som jeg faktisk har god erfaring med er Grøthe mudleren  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...