Gå til innhold

hvorfor valget av bindestikke?


Gjest staffan@epost.no

Hva foretrekker du og hvorfor?  

44 stemmer

  1. 1. Hva foretrekker du og hvorfor?

    • Har stikke A
      25
    • Har stikke B
      14
    • Har hatt stikke A, men gått over til stikke B
      7
    • Har stikke B, men gått over til stikke A
      1
    • Har begge typene og bruker dem til ulike oppgaver
      3


Anbefalte innlegg

Er det nødvendig med sånnstikke  man kan snu og vende på? Synes ikke det er god plass til å jobbe bak på flua, innfbesting av haletråder etc.

Spør Gunnar. ;)

(En profil du har glemt.Første stikka mi hadde den profilen,før jeg skaffet meg Over&Under-stikka.) :)

En liten betraktning til.Etter som synet blir dårligere,har jeg tatt i bruk en filateli/broderingslampe med forstørrlsesglass til de minste fluene.Da er ei rotary-stikke veldig grei.Ikke bare,bare å lene seg over å sjekke baksiden med den løsningen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er det nødvendig med sånnstikke  man kan snu og vende på? Synes ikke det er god plass til å jobbe bak på flua, innfbesting av haletråder etc.

Spør Gunnar. ;)

(En profil du har glemt.Første stikka mi hadde den profilen,før jeg skaffet meg Over&Under-stikka.) :)

En liten betraktning til.Etter som synet blir dårligere,har jeg tatt i bruk en filateli/broderingslampe med forstørrlsesglass til de minste fluene.Da er ei rotary-stikke veldig grei.Ikke bare,bare å lene seg over å sjekke baksiden med den løsningen. 8)

.      Jeg sjekker ikke baksida, vet at jeg gjør det riktig....ikke er det så nøye heller fisken skal tilbake likevel

fffish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har type A. Har prøvd type B i flere varianter men blir ikke fortrolig med dem. Jeg vil ha fri plass bak flua når jeg binder. Og nå når jeg har begynt med store fluer til sjø og enda større til gjedde liker jeg at materialene henger fritt bak flua.

Ellers så kan jeg jo rotere flua i min HMH, og pga. vinkelen så får jeg da se flua skrått forfra, og det er mye mer nyttig for meg når jeg friserer vinger og hackel enn å se flua vinkelrett under.

Nå blir jeg helt sikkert idiotforklart, men disse krokete femistikkene er ikke noe for meg.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dypere knekken blir på stikke b, desto mer ubrukelig blir den i mitt hode.

Jeg har hatt ganske mange stikker og type B med dyp knekk har gitt meg senebetennelse, mindre arbeidsrom og ikke minst mye irritasjon. Jeg liker best stikker hvor kjeften er høyeste punkt og den må kunne roteres. Ikke for å binde rotary men for å kunne se, klippe, gi meg mer oversikt når jeg binder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke proff i det hele tatt, men jeg binder min egne fluer, og er avhengig av rotering. Spesielt på fluer som bruker UV lim etc. Buzzere, pene hoder, forsegling av øyner på SØ fluer er TUSEN ganger bedre med stikke som roterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å binde på en Renzetti Traveller, den har tilnærmet form som B. Rotary funksjonen er i mine øyne fabelaktig og gjør mye nytte for seg når jeg binder inn diverse materialer. Men jeg har nå gått til innkjøp av en Regal Revolution stikke (A) som kommer til å overta som hovedstikke fremover. Denne har også en rotary funskjon. Jeg bytter fordi jeg elsker kvalitetet til Regal på samme måte som jeg elsker å binde døgnfluer, klekkere og spinnere.

Kvalitet gir kvalitet, men jeg vet at det blir litt feil når man ser bl.a. Mary Dette binder klassiske Catskill fluer for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Likte tanken bar denne ja........ Skulle tro det var Kjell som hadde laga den. Er det noen som kan vise hvordan man jobber bak på flua...... Ser ingen normalposisjon for venstre hånd....... Hmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dypere knekken blir på stikke b, desto mer ubrukelig blir den i mitt hode.

Jeg har hatt ganske mange stikker og type B med dyp knekk har gitt meg senebetennelse, mindre arbeidsrom og ikke minst mye irritasjon. Jeg liker best stikker hvor kjeften er høyeste punkt og den må kunne roteres. Ikke for å binde rotary men for å kunne se, klippe, gi meg mer oversikt når jeg binder..

Enig - det er en fordel med mest mulig rom bak flua når man binder smått.

Jeg har gjennom årene brukt både typer av A og B, sist en Renzetti 4000 (type B) som jeg hadde i mange år.

Men etter at jeg for 3 år siden eller noe, fikk tak i Law Vice, så synes jeg at jeg har funnet den ideelle stikka.

Meget god plass bak, godt og behagelig anlegg for å hvile venstrehånda an mot stikka bak flua og god sikt til å kjapt inspirere flua fra alle vinkler. At den låser alle kroker knallhardt er en selvfølge. Denne stikka skal jeg aldri kvitte meg med  :)

Håndlaget kunstverk <<l

5918848795_e279f8564c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den nederste. ;D

Syns i det store det er greit,men ikke helt fornøyd. :-\

Har denne under vurdering (kan bli bestilt i løpet av kvelden).

Tar gjerne en vurdering fra dere som binder mye,jeg binder alt fra småmygg via streamere,men også noen sjøfluer,mest rekefluer.

http://www.czechnymph.com/en/e-shop/tying-tools/vth-31-rotary-vise-jt-harmonic-rotary-vise-jt-harmonic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den du linker til ser fin ut. Spiller vel ingen rolle at kjeften er en vosslerkopi da denne sannsynligvis er av like god kvalitet. Jeg har prøvd den mekanismen og den virket bra, jeg husker ikke helt hvordan den var ifht bittesmå kroker og evt. glipp. Men det kan kanskje noen andre si noe om. Det ser ut som du kan tilte opp hodet og da får du meget god arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,kan tiltes,det var litt av grunnen til at den kom til vurdering.

Sånne stikker gir jo veldig god plass rundt flua,noe jeg synes er kjekt.

Har ikke prøvd sjøl,men sett den i bruk bla. i Hends sin supleringsfilm til boka.

Også jeg lurer litt på det med små krokstørrelser,men hoder den ned til 20-21 skal det nok gå bra.Ser jo snart ikke de småfluene på vannet lengre.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg binde en bestilling på foreksempel 30 rohdanidun synes jeg løsningen til Regal er suveren. Kjeften låser og løsner alt av krok via en spak og det er det.

Skal jeg kose meg med bindinga bruker jeg JVice`n min hvor halsen er lagd etter mål fra hånda mi og som jeg kan tilte og ellers justere på alle tenkelige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jeg har den nederste. ;D

Syns i det store det er greit,men ikke helt fornøyd. :-\

Har denne under vurdering (kan bli bestilt i løpet av kvelden).

Tar gjerne en vurdering fra dere som binder mye,jeg binder alt fra småmygg via streamere,men også noen sjøfluer,mest rekefluer.

http://www.czechnymph.com/en/e-shop/tying-tools/vth-31-rotary-vise-jt-harmonic-rotary-vise-jt-harmonic

Jeg har en Jan Tvrdek stikke og synes denne er bra! Du får mye "luft" rundt kroken med denne og god oversikt. Denne blir brukt av meg til "normalstr" på kroker dvs fra 12-18 og mindre. Her er denne meget bra og fester kroken tilstrekkelig. Begrensningen kommer hvis du skal binde større kroker eller kroker med lang krokstamme da momentet du tilfører via bindetråden kan forårsake at kroken glipper.. Selve chucken er tiltbar og rotasjonssystemet er jevnt. NB! Pedestallen er meget TUNG på denne og du kan evt prøve Jan Sakshaug på Stjørdal da de har disse inne. Muligens det er noen kroner å spare på frakt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...