Gå til innhold

Hvorfor tar ikke ørreten!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

I sommer har jeg hatt ffs pause. I høst er jeg aktiv igjen.. Det fine med ffs er at her kan det diskuteres fluefiske. Jeg synes at det diskuteres mest utstyr, fotball og div. I tillegg til at halvparten av forumet handler om salg. (etter min mening kunne kjøp og salg vært en egen fane på forumet.)

Jeg ønsker å diskutere fiske!! I helgen startet jeg en MER eller mindre misslykket tråd om Red Tag. Man kan være så uenig man vil om den flua. Fiskeegenskapene må det kunne gå ant å diskutere nå på vinterstid. Tråden er vel uansett utdebatert. Nå lever den bare i ånden til de som gjør narr av fluen og dens brukere, samt harrfiskere i andre tråder. I og for seg greit. Her er det opp til enhver å mene hva man vil. Personlig synes jeg det er greit å ha et standpunkt ... jeg synes derimot at det er "smått" å håne andre sine standpunkt og meninger.. Men men nok om det.

Jeg prøver på nytt. Jeg vil ha fiskediskusjon: Her jeg bor er det så dramatisk forskjell på ørretfisket når det trekker nordatrekk kontra når det trekker søratrekk. Fisket kan forandres på en time bare sånn brått. Når nordatrekken kommer sliter jeg voldsomt med å ta fisk. Er det flere som har det slik? Hvorfor tror dere det er slik? Er det noen som har tjuvtriks (kommer vel noen kjapt frampå med Red Tag her nå heheh ;D).

Jeg håper dere vil være med å diskutere dette. Gjerne før helga (jeg skal til Tallin da ... kom gjerne med Tallintips på PM)

Legger ved et vilde som viser "uleste innlegg siden forrige besøk"

post-1873-13949893658416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har utsikt fra værandaen på høtta utover "vannet" mitt. Myggen klekker på grunna. Fisken er aktiv. Liten nordatrekk - stilt! snur det igjen - aktivt.

Det er store muddergrunner utenfor hytta. Når det skjer innsektaktivitet trekker fisken innpå der. Når det ikke skjer, må jeg ut i de frie vannmassene. Betraktelig vanskeligere. Når det trekker fra nord - MYE VANSKELIGERE!

Merkelig! Fisken må jo spise da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordvest har aldri vært noe suksess fiskemessig, nei . . . Lurer på om dette ikke er et av naturens fenomener som det ikke finnes noe godt svar på ?

De fleste har vel opplevd å stå ved elva/vannet og opplevd at vakaktiviteten brått slutter, på et blunk ?

Og da ikke bare akkurat rundt der du står, men over hele fjøla ! Merkelig fenomen . . .

Kan også legge til at jeg i sommer opplevde noe av det drøyeste av vakaktivitet/fiske noensinne, i et vær jeg normalt ikke ville gått utendørs i.

Et brått væromslag førte med seg ei regnskur så voldsom at vannspruten sto opp igjen fra elva, og temperaturen fort gikk nedover. Dette var på ettermiddagen litt ut i juli, og med ett begynner det å vake fisk overalt . . . Det var så hemningsløst at det var vanskelig å plukke seg ut én bestemt fisk å fiske på, men noen rakk vi da å kroke, før det ga seg like brått som det begynte  :)

At fisken klarte å skille noe fra hverandre under disse forholdene begriper ikke jeg, men jeg prøvde flere duns uten å få respons før jeg omsider satte på en spent spinner. Den ville de ha  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Enda en gåte fra Bjørnar  <<l

Denne tråden skal iallefall følges!! Har opplevd akkurat det samme, men slått meg til ro om at det bare er sånn.. Dette er typisk i et område hvor jeg fisker Sjøørret!

Har du gjort noen observasjoner som du kan tilføye her da Bjørnar?? Temp.fall, mindre insekt..mv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... teorier finnes det flust av ... men som startteksten sier - jeg mangler vel de gode svar :P

Når myggpuppene er høyt oppe i vannmassene. Ser man fisken. Når nordavinden kommer , antar jeg at de spreller seg nedover i vannmassene ... kansje helt til bunns. Kansje er det iboende overlevelsesmekanisme. Kansje nordavind tilsier urolig vann - vi kan ikke klekke nå. Da dør vi.

I de frie vannmassene kan det hende at det samme skjer... Men da må det da gå og finne fisken. Jeg har prøvd det meste både høyt og lavt i vannmassene. Men det forblir tregt!

Et eller annet skjer. Det hadde vært artig og høre "solskinnshistoriene". Når det motsatte skjer, eller hva folk har gjort, og lyktes uansett. Har mange rare eksempler jeg også¨... men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøen kan jeg skjønne det. Ytre Oslofjord og nordøst er en elendig kombinasjon. Da står vinden inn i et lavtrykk og vannet faller ut. Gir dårlig fiske. Men at nordlige vinder skal ha påvirkning i fersvann, selv små pytter, har jeg aldri skjønt. Har inntrykk av at dette gjelder fiske generelt og ikke bare fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd Bjørnar, følger med, har desverre ingen gode svar.

Når nordavinden kommer og fisken slutter og vake, da drar jeg hjem.

Jeg fisker generelt bare under bra forhold, og det gjelder vel de fleste av oss.

Det begrenser våre erfaringer under slike dårlige forhold, det er jo klart att man skulle fiska mere under dårlige forhold og gjort seg opp noen viktige erfaringer.

Var en gang med i en konkurranse her i ringebu, jeg burde egentlig ha en god fordel ved og være kjent i elva og på akkuratt dette strekke har jeg fiska MYE.

problemet var att jeg kun har fiska der under gode forhold og vindstille vær.

Den dagen blåste det selvfølgelig skinn og kaniner .

Og hvem andre var med i denne konkurransen, jo erik, muligens pål , tom skyrud og mange andre.

Tom skyrud fisket etter meg, ingen tvil om att disse har noen gode triks og vet hva de driver med også i slikt vær.

jeg tok 3, tom skyrud tømte grunna der for harr, han tok MANGE, de andre tok sikkert noen også men var nok ikke lett og fiske etter Tom Skyrud heller.

Hvilken flue og hvilken teknikk tenkte jeg ikke over.

Uansett, jeg kom til kort, sjanseløs i slikt vindvær,og særlig nordavind,da jeg aldri fisker i slikt vær og da aldri klekt denne koden.

Prøvd og lese i noen insektesbøker for og finne noen svar der men kan ikke huske att jeg ble noe klokere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kommer med andre eksempler utover. Kansje har jeg fluer og teknikker jeg gleder meg til å prøve når det blir nordvest til sommeren etterhvert.....Nordvestboksen? Nordveststanga med Nordvestsnøret!

Noen ganger tror jeg vi bare må innse at naturen vinner. Da får vi fyre opp primusen, lage litt mat og ta en knert. Har fisket så mye i nordvest at jeg ikke tror på noen quick fix. Men for all del, om noen har en oppskrift på noe som kan funke, så kom med det. Skrev en sak om slike forhold en gang, I en fjellelv i juni, da prøvde jeg absolutt alt i fire dager og fikk en ørret... Året før fikk jeg seks på en drøy time på akkurat samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel noe buzzerfiskere kanskje vet mer om. Myggpupper har det vel med det å fyke opp og ned i vannmassene. Når maten ikke er på overflaten lenger så syns ikke vakene lenger heller. Om fisken tar en puppe som synker ned noen cm. under overflaten så ser vi ikke det. Det rareste med det hele,synes jeg, må jo være at myggpupper, nymfer og annet småbøss i det hele tatt har peiling på vindretninger og raske temperaturforandringer i lufta når de lever under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vel være så frimodig og freidig at jeg tør å kalle meg en buzzerfiske. Det jeg nevnte lengre oppe som teori. Har jeg vel erfart meg fram til er en vanntett erkjennelse.

Likevel ... fisken (selv ørreten) er en teit skapning. Han må da etter mine teorier gå på næringssøk selv om naturen ikke spiller på lag. Det er (stort sett) tyngre å lure den når forholdene slår om.. Selv med brumlebassefluene.

Til dere som mener at slik er det bare. Jeg er ikke enige med dere. Å finne mere ut av slikt er noe jeg liker ... (unntaket er tidlig , da jeg ønsker å fiske mygg).

A4 fiske er bedrevet så mye, at jeg liker å finne ut av det mere upraktiske A3 fisket. Når jeg er på høtta, er jeg på høtta.. Da er forholdene som de er. Det er en ting å ro ut med stokkmauren i enden når sola skinner. Det hjelper bare ikke når det kruser fra nord.

En annen ting ... er det bare meg eller ... når det trekker fra sør, blir det bare deilig forflytning på vannet. Når det trekker fra nord blir det det jeg og kompisen kaller "fortvinn". Vannet kjapper seg på bølgetoppene og det blir urolig vann..

Bare for å bringe inn et teit moment. Kan jordrotasjonen virke inn. Vann snurrer bare en retning? ...... (da burde vel nordavind være perfekt på New Zeeland ..... nei den der går ikke)  :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt utenfor det som er tenkt med denne diskusjonen, men la gå. Også på vinterstid med tykk is har en dette fenomet. Husker godt i fra den tid jeg også drev med pilking på isen, snudde vinden til nordlig retning så var det håpløst å få fisk. Så at fisken går i "dvale" når vinden er fra nord er jeg 99,99 % sikker på. Om det er trykkfall den merker det på tør jeg ikke ha noen formening om.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne tråden her :

står jo litt der også.

www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2486.15

er sikkert bare og søke og lese litt mere også, kanskje vi blir litt klokere og diskutere litt mere ut fra det som har vært diskutert også.

kanskje ,bare en tanke,da det har vært diskutert litt i eldre tråder. :)

Er ikke sikkert vi kan regne med att alle som har diskutert dette før faktisk gidder nå ,ikke alltid det ;) Så da får vi lese litt hva de har skrevet før ;)hehe

føler det nesten har blitt litt sånn her, att man synes man ikke kan spørre de man VET må kunne  mye om dette, att man nå må begynne og søke og lese i gamle tråder for se om de har skrevet noe i tilsvarende tråder før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kommer med andre eksempler utover. Kansje har jeg fluer og teknikker jeg gleder meg til å prøve når det blir nordvest til sommeren etterhvert.....Nordvestboksen? Nordveststanga med Nordvestsnøret!

Noen ganger tror jeg vi bare må innse at naturen vinner. Da får vi fyre opp primusen, lage litt mat og ta en knert. Har fisket så mye i nordvest at jeg ikke tror på noen quick fix. Men for all del, om noen har en oppskrift på noe som kan funke, så kom med det.

Red Tag, med eh . . . Grønn Tag  ;D Sorry, måtte bare  :D

Nei, selv har jeg akseptert at enkelte værtyper ikke er fiskevær, selv om det ikke er helt håpløst å få fisk under slike omstendigheter heller.

Jeg tror naturen har innrettet seg slik for at fisken skal få fred for oss en stakket stund  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne tråden her :

står jo litt der også.

www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2486.15

er sikkert bare og søke og lese litt mere også, kanskje vi blir litt klokere og diskutere litt mere ut fra det som har vært diskutert også.

kanskje ,bare en tanke,da det har vært diskutert litt i eldre tråder. :)

Er ikke sikkert vi kan regne med att alle som har diskutert dette før faktisk gidder nå ,ikke alltid det ;) Så da får vi lese litt hva de har skrevet før ;)hehe

føler det nesten har blitt litt sånn her, att man synes man ikke kan spørre de man faktisk tror vet mye om dette, att man nå må begynne og søke og lese i gamle tråder for se om de har skrevet noe i tilsvarende tråder :)

Regnet med dette var diskutert før ja... det er jo et kjent fenomen. Beklager at det kom opp igjen.. Det er bare så utrolig mye mere spennende å diskutere noe fiskerelatert synes jeg, enn om det ene håndtaket er bedre enn det andre.. Det meste er nok en eller annen gang diskutert her.

Det var noen som nevnte trykkforandringer.. Det er vel nærmest bevist av forskere at store trykkforandringer får fisken til å bli innaktiv. Dette skal ifølge enkelte gjelde begge veier. Noen hevder det har med svømmeblæra å gjøre. At fisken rett og slett må aklimatisere seg.

Det er også merkelig at fisken merker nordavinden både på dypet og under isen. Dette tilsier trykk en viktig rolle.

Likevel har jeg opplevd at været ikke har bestemt seg helt. det skifter fra nord til sør ... bare bittelitt gjennom dagen. Selv da forandrer beitevanene seg. Da tviler jeg på at barometeret gjør store forandringer på det ene halvtimen til den andre.

Jeg har også fått høre av "gamlekara" at det var fiskevær når det var som værst med været. Nå antar jeg at de ikke skremte fisken når det først var dritvær.. Men de tok fisk.

Jeg har faktisk nedskrevet (en stil fra barndommens ungdomsskole) den mest fiskerike fisketuren min (til da.) Den foregikk i stri nordavind med haspel. Åsenskeia i 10 gram ble brukt. Vi fisket i pålandsvinden. Fisken sto i bråttsjøen og tok sluken hele tida (tror nok pålandsvinden pisket opp mye mat der da) . Men fisken tok den gangen.. Det finnes motteorier for reglene også. jeg er opptatt av å høre flere av dem ... kansje er det mulig like vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne tråden her :

står jo litt der også.

www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2486.15

er sikkert bare og søke og lese litt mere også, kanskje vi blir litt klokere og diskutere litt mere ut fra det som har vært diskutert også.

kanskje ,bare en tanke,da det har vært diskutert litt i eldre tråder. :)

Er ikke sikkert vi kan regne med att alle som har diskutert dette før faktisk gidder nå ,ikke alltid det ;) Så da får vi lese litt hva de har skrevet før ;)hehe

føler det nesten har blitt litt sånn her, att man synes man ikke kan spørre de man faktisk tror vet mye om dette, att man nå må begynne og søke og lese i gamle tråder for se om de har skrevet noe i tilsvarende tråder :)

Regnet med dette var diskutert før ja... det er jo et kjent fenomen. Beklager at det kom opp igjen.. Det er bare så utrolig mye mere spennende å diskutere noe fiskerelatert synes jeg, enn om det ene håndtaket er bedre enn det andre.. Det meste er nok en eller annen gang diskutert her.

Såså, ikke noe og beklage for det, som sagt en fin tråd ,og som jeg har tenkt mye på selv også. :)

Helt enig med deg, slike tråder liker vi :)

Jeg bare søkte litt for og se hva enkelte her inne som jeg har  mistanke om MÅ  vite noe mer om dette og har gjort seg opp noen gode erfaringer, sist gang diskuterte akkuratt det samme, om det var noe nyttig og lærerikt . :)

Vi vet jo ikke om de gidder denne gangen, men jeg håper att alle som har tips og triks og gode erfaringer i nordavind slenger seg på.

Dette er jo noe vi alle sliter med fra tid til annen.

Det ser ikke ut til att det blir mindre nordavind og vind generelt i årene som kommer, synes det bare iår blåste merkverdig mye. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket i et mellomstort vann opp i nordmarka for 3 år tilbake. Vinden blåste fra nord, men jeg hadde trua og kastet ut  fluen..Jeg nappa litt i flua, og plutselig bet det på en halvkilos gitt...  <<l Markfiskeren som hadde oppholdt seg ved samme vannet i 3 dager, fikk ikke en eneste fisk på mark... Skjønner jeg noe av det? Nei..! wtf confused0006.gif

confused0024.gif

Edit: må legge til at det ikke var et snev av insektsaktivitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vel være så frimodig og freidig at jeg tør å kalle meg en buzzerfiske. Det jeg nevnte lengre oppe som teori. Har jeg vel erfart meg fram til er en vanntett erkjennelse.

Likevel ... fisken (selv ørreten) er en teit skapning. Han må da etter mine teorier gå på næringssøk selv om naturen ikke spiller på lag. Det er (stort sett) tyngre å lure den når forholdene slår om.. Selv med brumlebassefluene.

Til dere som mener at slik er det bare. Jeg er ikke enige med dere. Å finne mere ut av slikt er noe jeg liker ... (unntaket er tidlig , da jeg ønsker å fiske mygg).

A4 fiske er bedrevet så mye, at jeg liker å finne ut av det mere upraktiske A3 fisket. Når jeg er på høtta, er jeg på høtta.. Da er forholdene som de er. Det er en ting å ro ut med stokkmauren i enden når sola skinner. Det hjelper bare ikke når det kruser fra nord.

En annen ting ... er det bare meg eller ... når det trekker fra sør, blir det bare deilig forflytning på vannet. Når det trekker fra nord blir det det jeg og kompisen kaller "fortvinn". Vannet kjapper seg på bølgetoppene og det blir urolig vann..

Bare for å bringe inn et teit moment. Kan jordrotasjonen virke inn. Vann snurrer bare en retning? ...... (da burde vel nordavind være perfekt på New Zeeland ..... nei den der går ikke)  :P :P

Her er du inne på noe interesant jeg aldri har fått noe svar på. På sjøen eller havet som mange andre sier. Om sommeren blåser det ofte frisk bris etter sola. Ingen bryr seg om det. Bare litt morro med litt småbølger.

Blåser det frisk bris om vinteren er det nesten ikke til å være ute uten en Targa på 35 fot.

Dette skulle jeg likt å vist noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ruffens siste:

Vinden/brisen om sommeren skyldes som kjent hovedsakelig, men med unntak, oppvarmet land, kaldere sjø og en liten lokal trykkforskjell. Reiser du 10-20 nautiske mil ut i Skagerak kan det være blikk stille selv om det blåser friskt langs land. Det har irritert meg på seilturer fra Skagen f.eks.. Vinden om vinteren skyldes ikke lokale værforhold, men frontsystemer og trykk forskjeller som starter langt ute i Atlanteren og fortsetter inn mot land. Derav også bølgehøyden, og undersjøen/dønningene. Modereres trykkforholdene inn mot land, er det bare dønningene igjen, mens vinden har avtatt. Dette er et kjent fenom for all kystbeboere i vinterhalvåret.

Sorry litt OT, men her fikk jeg brukt for seilerfaringen min. ;)

Mer om dette må tas i en ny tråd, ellers sklir dette ut. Back to topic: ørret som ikke tar?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...