Gå til innhold

Hvorfor tar ikke ørreten!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Til Ruffens siste:

Vinden/brisen om sommeren skyldes som kjent hovedsakelig, men med unntak, oppvarmet land, kaldere sjø og en liten lokal trykkforskjell. Reiser du 10-20 nautiske mil ut i Skagerak kan det være blikk stille selv om det blåser friskt langs land. Det har irritert meg på seilturer fra Skagen f.eks.. Vinden om vinteren skyldes ikke lokale værforhold, men frontsystemer og trykk forskjeller som starter langt ute i Atlanteren og fortsetter inn mot land. Derav også  bølgehøyden, og undersjøen/dønningene. Modereres trykkforholdene inn mot land, er det bare dønningene igjen, mens vinden har avtatt. Dette er et kjent fenom for all kystbeboere i vinterhalvåret.

Sorry litt OT, men her fikk jeg brukt for seilerfaringen min.  ;)

Ok. Takk for svar selv om du er litt småfrekk som vanlig ;D Jeg har og seilt mine turer til skagen og du har faktisk rett.

Det har gjerne vært alt for stille utpå. Her ser du forskjellen på en akademiker og en arbeider. Arbeideren fokuserer på morro og kvinnfolk (i den alderen) og gir faen i resten mens akademikeren fordyper seg i hva som kan støte opp under den muligens farlige og strabasiøse turen over skagerak. Tipper dere hadde mob allerede da for å ringe pappa hvis noe ikke stemte. Vi måtte klare oss med kanal 16 selv om det som regel gikk i musikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg var på hytta en sommer og det blåste skikkelig nordavind og det var fullmåne. Kjølig var det det også. Ordentlig godt så sitte inne i den gode varme hytta. :) Fisking frista liksom ikke.

Så fikk minstesønn seg for det at vi skulle gå ned til vannet (vannet ligger på rundt 840 moh.) nedenfor hytta for å fiske litt. Klokka var vel rund elleve på kvelden. Det fristet ikke mye i det været, men jeg greide ikke si nei siden det ikke er så ofte han ville fiske. :D

Jeg hadde ikke mye trua i dette været, men i løpet av 20 minutter eller noe sånt fikk jeg tre fine ørreter på rundt 700 gram på ei stripende vårflue. :D

Har vel ikke prøvd å fiske i tilsvarende vær senere, men nordavind og kjølig vær funket i hvertfall godt da.

Tenker jo litt på dette med fullmåne også da. Hvor mye spiller den inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkforandringer er vel bevist påvirker fisken pga svømmeblæren. Og selsagt da hvis forandringen skjer fort i.o.m at fisken bruker litt tid på stabilisere/endre. Har hatt godt fiske i nordavind. Spesiellt når den fører med seg varm luft. Var det sommeren for 3-4 år siden at været nordpå var stabilt mye bedre enn her sør? Husker i hvertfall at jeg bet meg merke til dette da. Tempraturen er jo en selvsagt faktor mener da jeg. Under isen kan jeg ikke annet fatte en at trykkforandringer må være en faktor? Vind blir jo skapt av trykkforandringer og vinden merkes ikke under isen. Hvis ikke fisk stikker hodet opp av åpne pilkehull og sjekker da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Ganske sikker på at det har med trykkforandringer å gjøre... ofte samtidig med at nordavind fører til lavere temperatur. Har inntryk av at ørreten dog ofte er mer tilgivelig enn røya når nordavinden setter inn, røya blir stort sett helt håpløs å få på kroken når sur nordavind setter inn.

Har likevel hørt noen få historier om det motsatte. En kar fra finnmarka påstår at nordavind gir bra fiske i hannes vatn og at varme vinder fra sørøst er drepen!

En annen kar som fisket etter storrøya rett etter isløsning fikk mer fisk enn han klarte å bære ned fra fjellet i nordavind og snødrev. Og det på ei årstid der godvær nesten utelukkende er kritisk nødvendig for bettet.

Fullmåne tror jeg absolutt at spiller en stor rolle. Jeg har ikke ført noen voldsom statistikk enda, men de fleste gangene jeg har opplevd skikkelig godt bett har i ettertid vist seg å være rett før og opp til full måne. Jeg skal definitivt begynne å studere månefaser og huggtabeller før fisketurer neste år. Huggtabeller et vel utelukkende basert på månefase eller?

Nei, man får ihvertfall ikke fisk om man sitter forran PCen i nordavind... Det er håp i hengende snøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste i Villmarksliv, tror jeg det var (minst 15 år siden), om noen som hadde hatt fantastisk sjøørretfiske i en Vestlandsfjord ved påsketider under fullmåne, nordavind og ekstremt lavvann. Selv fisket jeg nesten aldri under slike forhold. I tråden som Sjølvaste Harrkongen postet om fiske i Nordavind, så ser jeg at tmags prøvde seg under slike forhold på Hvalerøyene. Konklusjonene var klar: Nordavind og lavvann gav gjennomgående dårligere fangst.

Når det gjelder ferskvannsfiske så virker det som om noen konkurransefiskere alltid knekker koden, så kanskje er det noen hemmeligheter der ute! ;) Selv sliter jeg nok som det er under gode forhold.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste i Villmarksliv, tror jeg det var (minst 15 år siden), om noen som hadde hatt fantastisk sjøørretfiske i en Vestlandsfjord ved påsketider under fullmåne, nordavind og ekstremt lavvann. Selv fisket jeg nesten aldri under slike forhold. I tråden som Sjølvaste Harrkongen postet om fiske i Nordavind, så ser jeg at tmags prøvde seg under slike forhold på Hvalerøyene. Konklusjonene var klar: Nordavind og lavvann gav gjennomgående dårligere fangst.

Når det gjelder ferskvannsfiske så virker det som om noen konkurransefiskere alltid knekker koden, så kanskje er det noen hemmeligheter der ute! ;) Selv sliter jeg nok som det er under gode forhold.  ;D

Om jeg kunne velge ville jeg hatt høyvann og fullmåne ved sjøfiske. Så lenge vinden ikke kommer i fra nord, er jeg fornøyd. Jeg har stort sett har fisket på sør- og østlandet og hvor nordavind stort sett innebærer fralandsvind. Om det er fralandsvind eller nordavind som er "problmet" er jeg ikke sikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lavtrykk som kommer østover innover Norge fra Nordsjøen vil ha vinder som roterer MOT urviseren. Det vil si at når lavtrykksenteret nærmer seg, får vi fallende lufttrykk og sørlig vind. Motsatt når lavtrykket har passert, stiger trykket med nordlig vind.

For klekkinger og insektlarver som skal svømme opp til overflaten er det kanskje fordel med trykkfall, for ved trykkfall minsker løseligheten av luft i vannet (ref du åpner korken på ei brusflaske) og luftbobler kan feste seg til larvene og hjelpe dem opp. Motsatt øker trykket går luftboblene tilbake til løst gass (enkeltmolekyler i vannet), og larvene synker nedover i vannet av redusert oppdrift.

Det var da et forsøk ..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg nok å ikke være noen regel uten unntak dette heller...

Jeg har selvfølgelig knekt noen koder her også, men man deler jo ikke alt sånn helt uten videre ;D

;D

hadde faktisk tenkt og ta opp dette i harrkongens hjørne tråden min , men faen heller , kan dere sitte der og gruble og finne det ut "the hard way" :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med fisk vi ser i klare elver og vann, lar ikke dem seg lure med målrettet fiske med undervannsmat, selv om det er ugunstige trykk- og vindforhold? Har forsøkt altfor lite til å ha noen erfaring her.

Har fisket ved en elv hvor forsøk er fullt mulig, men har også sett fisk som har stått forbausende rolig og ikke reagert på noen verdens ting. Selv ikke knoting langs land rett ved fisken for å få løs ei flue som satt seg fast i busken (Worldmaster husker nok den). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg for vrang til å tru at månefase skal ha innvirkning på fiskens matvett. Jeg rett og slett ønsker å nekte for det! ;D

Derimot tror jeg at lyset en fullmåne gir kan ha innvirkning nå og da. (akkurat som at mørket fra en måne som er vekk vil ha det andre ganger).

Når det gjelder høyvann og lavvann, er det rett og slett store forskjeller ettersom hvor du er i landet. I  Trondheimsfjorden fiskes det sjøørrett på lavvann. Mens i Porsgrunn - der kjærringa kjem fra - fiskes det på høyvann. Hos meg er det over to meter forskjell på flo og fjære. Ferskvannsforflytning har mye å si. Dermed vil ikke dette være noen nordavindtese. Her tror jeg bare det er lokale forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med fisk vi ser i klare elver og vann, lar ikke dem seg lure med målrettet fiske med undervannsmat, selv om det er ugunstige trykk- og vindforhold? Har forsøkt altfor lite til å ha noen erfaring her.

Har fisket ved en elv hvor forsøk er fullt mulig, men har også sett fisk som har stått forbausende rolig og ikke reagert på noen verdens ting. Selv ikke knoting langs land rett ved fisken for å få løs ei flue som satt seg fast i busken (Worldmaster husker nok den).  

Har faktisk lang erfaring i og stå og spotte fisk  som ikke vaker i vindvær, og nordavind. :);D<<l

generelt kan man lære mye av og se hva man driver med enkelte ganger og ikke minst fisken man fisker på.

en ting er sikkert att man kan komme utrolig nærme slike fisker ,spesielt i vindvær,men også vanskelig og se hva fisken gjør pga litt bølger og urolig vann.

men en ting er sikkert , de knasker mye nymfer og er oppe og sjekker det som kommer flytende over dem.

som sagt ,fisket lite under slike forhold :rolleyes: ,men det er absolutt muligheter for og knekke "koden" hvis man ser hva man driver med og fisken man fisker på , mange ganger bedre enn og stå i ett "svart høl" og prøve seg fram , og man er da også ikke sikker på att det faktisk står fisk der heller.

du er inne på noe der.

dette skal jeg prøve mere ut neste sesong og da snakker vi om den usedvanlig smarte og vriene øretten dere fisker hardt på og sliter med og lure  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med fisk vi ser i klare elver og vann, lar ikke dem seg lure med målrettet fiske med undervannsmat, selv om det er ugunstige trykk- og vindforhold? Har forsøkt altfor lite til å ha noen erfaring her.

Har fisket ved en elv hvor forsøk er fullt mulig, men har også sett fisk som har stått forbausende rolig og ikke reagert på noen verdens ting. Selv ikke knoting langs land rett ved fisken for å få løs ei flue som satt seg fast i busken (Worldmaster husker nok den). 

Har faktisk lang erfaring i og stå og spotte fisk  som ikke vaker i vindvær, og nordavind. :)

generelt kan man lære mye av og se hva man driver med enkelte ganger.

en ting er sikkert att man kan komme utrolig nærme slike fisker ,spesielt i vindvær,men også vanskelig og se hva fisken gjør pga litt bølger og urolig vann.

men en ting er sikkert , de knasker mye nymfer og er oppe og sjekker det som kommer flytende over dem.

som sagt ,fisket lite under slike forhold ,men det er absolutt rom for

De gangene jeg har spottet fisk i elv under perioder hvor det har vært helt dødt på overflaten så har dette stort sett vært fisk som bare står der helt apatiske. Om jeg så hadde hatt med ei nymfe ville det ikke vært veldig fristende å prøve under slike forhold.

De eneste gangene jeg har knytt på nymfe er når jeg har funnet fisk som jeg ser beiter, eller er aktive under overflaten.

Fisken er vel mett i perioder også, så det er ikke til å undres over at den ikke er på hugget til enhver tid  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med fisk vi ser i klare elver og vann, lar ikke dem seg lure med målrettet fiske med undervannsmat, selv om det er ugunstige trykk- og vindforhold? Har forsøkt altfor lite til å ha noen erfaring her.

Har fisket ved en elv hvor forsøk er fullt mulig, men har også sett fisk som har stått forbausende rolig og ikke reagert på noen verdens ting. Selv ikke knoting langs land rett ved fisken for å få løs ei flue som satt seg fast i busken (Worldmaster husker nok den).  

Har faktisk lang erfaring i og stå og spotte fisk  som ikke vaker i vindvær, og nordavind. :)

generelt kan man lære mye av og se hva man driver med enkelte ganger.

en ting er sikkert att man kan komme utrolig nærme slike fisker ,spesielt i vindvær,men også vanskelig og se hva fisken gjør pga litt bølger og urolig vann.

men en ting er sikkert , de knasker mye nymfer og er oppe og sjekker det som kommer flytende over dem.

som sagt ,fisket lite under slike forhold ,men det er absolutt rom for

De gangene jeg har spottet fisk i elv under perioder hvor det har vært helt dødt på overflaten så har dette stort sett vært fisk som bare står der helt apatiske. Om jeg så hadde hatt med ei nymfe ville det ikke vært veldig fristende å prøve under slike forhold.

De eneste gangene jeg har knytt på nymfe er når jeg har funnet fisk som jeg ser beiter, eller er aktive under overflaten.

Fisken er vel mett i perioder også, så det er ikke til å undres over at den ikke er på hugget til enhver tid  ;D

Har selv også vært borti slike som bare står der helt rolig og ikke ser ut til og spise eller være gira på og snappe noenting som sikkert garantert kommer flytende rett foran snuten på den, eller over.

Det er både og.

det kan gjerne stå en fisk like bak eller foran som aktivt snapper og knasker nymfer og følger med på alt som kommer flytende. Ca samme strl hvis det kan ha noe og si.

Og de som bare står der, de får stå ifred for meg. De få gangene jeg har prøvd meg på dem så har jeg merkelig heller rota så mye att jeg har skremt dem ;D

prøve ut litt mere neste sesong, ikke fordi jeg har en så stor trang til og fiske i slik møkkavær, men bare for og studere hva de fiskene som driver og vaker gjør når nordavinden plutselig kommer brått og brutalt og ødelegger morroa.

se om de går over på nymfene i stedet,studere litt mer hva en fisk som vaket villig gjør når vinden kommer.

Hvis man tenker litt sånn generelt, så gidder jo ikke øretten og kaste bort unødvendig energi på og hele tiden gå stige opp til overflaten for og se nærmere på hva den fikk øye på der nede,for så og finne ut att det ikke var mat feks. overflaten blir jo urolig og det er sikkert ikke alltid like lett og se for den heller kanskje,eller snappe ei nymfe som skater i bølgene, eller en dun som raskt får tørka vingene og blir tatt rimelig kjappt av vinden.

da tror jeg att den heller vil bruke tid og mindre energi på og gå over på nymfene, hvis det er nok nymfedriv slik att den slipper og forflytte seg, eller må langt ut til sidene, men nærmest bare kan stå der med kjeften åpen og nymfene svømmer rett inn  <<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en annen ting, der som kjenner denne øretten godt ;D

Hva driver dem med når man ser dem hoppe ut av vannet,slik att man ser hele fisken?

og det er ikke alltid bare småfisken driver med denne sporten.

Og det også skjer når det blåser rimelig heftig.

også sett det i vindstille vær.

men alltid er er det en og annen fisk som plutselig gjør slike stunt.

Der igjen kommer dette med minst mulig energi inn i bildet, kan vel ikke være særlig energibesparende og drive på sånn  <<l

smaker noen insekter bedre "tørre" en våte?  :rolleyes:

eller er den ute etter de som stiger eller svømmer kjappt opp til overflaten?

er det fordi den står dypt, og er redd for att insektet skal slippe unna, og att den da setter opp farten for att det ikke skal være forgjeves?

hvis noen vet eller kommer på talefot med en slik en og får vite svaret, send på en pm <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang (igjen på høtta mi). Det var skikkelig grått nordavær. Det blåste friskt, med skumtopper på bølgene. Jeg rodde over på andre siden. heiv ut drivankeret og fisket systematisk framom meg.. Telte ned ulike dybder med et hurtig intermediate (fast glas) snøre. Jeg hadde to fluer på fortommen. I løpet av ei gooood stund, hadde jeg ikke kontakt med fisk. Ikke et drag. Framom meg observerte jeg ei vindgate på vannet. Ei såkalt stripe. Jeg nærmet meg gata kast for kast. Kjente at jeg gledet meg til jeg kunne legge riggen over gata. Det første kastet som krysset gata, resulterte i en double. To fisker small på. Ett nytt kast resulterte i en til. Etter å ha passert ble det helt svart igjen.

Denne dagen var det typisk trått nordavær. Men...jeg fant et sted der fisken kunne beite aktivt. I strømgata møtes to virvlende strømmer. Dette blir også ei matstripe. Poenget er ... fisken spiste når det var nordavær.

Senere har jeg prøvd å være obmerksom på dette. man ser strømgatene. De kan lige striper midtfjords. De kan lage buer rundt odder, langs marbakker. Faktisk kan det dannes nye bakevjer utenom bekkeos - disse kan dannes ganske langt ut i vannmassene.

Jeg tror framdeles at man kan oppleve godt fiske (brukbart fiske) under slike forhold. Jeg tror at det enkelte ganger kan hjelpe å tenke nytt. Nye taktikker, teknikker og nye fluer.. Det er derfor jeg ømsker å diskutere dette mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en annen ting, der som kjenner denne øretten godt ;D

Hva driver dem med når man ser dem hoppe ut av vannet,slik att man ser hele fisken?

og det er ikke alltid bare småfisken driver med denne sporten.

Og det også skjer når det blåser rimelig heftig.

også sett det i vindstille vær.

men alltid er er det en og annen fisk som plutselig gjør slike stunt.

Der igjen kommer dette med minst mulig energi inn i bildet, kan vel ikke være særlig energibesparende og drive på sånn  <<l

Jeg tror den er på jakt. Byttedyr speiles i overflaten fra skrott hold. Totalrefleksjon heter det. Akkurat det samme som skjer i optiske fiber (for dere som er så heldig å ha det. Jeg tror at urolig vann kan skape forvirrende bilder av byttedyret og speilbildene av dem. Da tror jeg fisken kan gi alt og angripe både original og speilbilde... Dette er iallefall min teori... Småfiskstimer hopper ut for å forvirre predatorer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en annen ting, der som kjenner denne øretten godt ;D

Hva driver dem med når man ser dem hoppe ut av vannet,slik att man ser hele fisken?

og det er ikke alltid bare småfisken driver med denne sporten.

Og det også skjer når det blåser rimelig heftig.

også sett det i vindstille vær.

men alltid er er det en og annen fisk som plutselig gjør slike stunt.

Der igjen kommer dette med minst mulig energi inn i bildet, kan vel ikke være særlig energibesparende og drive på sånn  <<l

Jeg tror den er på jakt. Byttedyr speiles i overflaten fra skrott hold. Totalrefleksjon heter det. Akkurat det samme som skjer i optiske fiber (for dere som er så heldig å ha det. Jeg tror at urolig vann kan skape forvirrende bilder av byttedyret og speilbildene av dem. Da tror jeg fisken kan gi alt og angripe både original og speilbilde... Dette er iallefall min teori... Småfiskstimer hopper ut for å forvirre predatorer på samme måte.

Ja den er garantert på jakt etter ett eller annet.

høres jo fornuftig ut det du sier.  <<l

tenkte kanskje det hadde med noen av insektene og deres adferd, men vanskelig og vite da jeg ikke helt har tenkt over hva som klekker de og de gangen for og finne ut om dette skjer oftere når ett spesielt insekt klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utsikt fra værandaen på høtta utover "vannet" mitt. Myggen klekker på grunna. Fisken er aktiv. Liten nordatrekk - stilt! snur det igjen - aktivt.

Det er store muddergrunner utenfor hytta. Når det skjer innsektaktivitet trekker fisken innpå der. Når det ikke skjer, må jeg ut i de frie vannmassene. Betraktelig vanskeligere. Når det trekker fra nord - MYE VANSKELIGERE!

Merkelig! Fisken må jo spise da også?

det første, når det blåser fra nord ? kommer vinden mot eller "fra" hytta di da ? hva skjer isåfall på andre sida , grunna der ?

begynt og tenkte litt på dette, har som sagt vært plaget av mye vind i år i elva "mi".

bare jeg finner en plass som ligger i le for vinden ,hvis det feks klekkingene var godt igang før nordavinden kom , så klekker det og vaker der.

fortsatt vind fra nord, men er noen plasser som ligger litt i le for vinden.

selv om temperaturen synker  ,eller ihvertfall vindtemperaturen så stopper ikke alt ,over alt opp i elva.

men var kanskje ikke helt det du var ute etter, men vi kan vel si det sånn att generelt når det er nordavind , bare man finner ett sted som ligger litt i le så klekker det jo alltids noe og fisken vaker.

Fisker så lite i stillevann egentlig,lite erfaringer fra stillevann og nordavind sånn generelt. Ikke noe jeg kommer på i farten ihvertfall.

Demir sier noe fornuftig , hehe..tenk der det nesten alltid blåser , sånn feks på høyfjellet,det blåser nesten alltid, hvertfall på dagtid , og jo mer vindutsatt ,så er jo nordavind veldig vanlig.

det lever jo fisk i disse vannene og elvene også.

men igjen, der finner man selvfølgelig ikke like mange insekter.

hvis vi tenker over 1000 meter.

hadde det vært sånn att nordavinden får fisken til og slutte og spise og nsektene slutte og klekke,og hvis det er veldig vindutsatt ,så ville man ikke hatt rare bestanden ,både fisk og insekter.

og når man tenker den latterlige korte sesongen oppe i høyden, der isen går seint ,gjerne juni, det skjer kanskje lite før sankthans, og så kanskje fare for snø og faenskap tidlig på høsten igjen.

temperaturer har alt og si, den styrer både fisk og insekter og sikkert alt annet av livet i elva.

tja, prøver bare og tenke litt høyt.

hva tror du Bjørnar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturer ja.

Kan vi ikke snakke litt om temperaturer, både på land, vindtemperaturer, i vannet så kan jo temperaturen variere etter dybden i vannet.

hvis man tenker når aurivillien klekker.

trenger vi ik og oppnå en temp i vannet på rundt 10 grader ?

hvis man går utifra ca 10grader da.

Når det er blå himmel og sol , så er det etter min erfaring , større fare for att det blåser.

Vindstille først på dagen, gjerne fra morgen av.

når det begynner og klekke,gjerne rundt 2tia,med en topp rundt 3tia.

så plutselig blåser det opp, gjerne nordavind.

skjer ganske ofte i min fiskehverdag. ;)

temperaturen i lufta synker.

men det vil ta en god stund med slik kaldt møkkavær for og kjøle ned elva og vanntemperaturen begynne og synke.

Igjen påvirke fisken og insektene, de vet vi jo styres av temperaturen.

blåser det feks ei hel uke, så vil det i løpet av den uka kanskje påvirke temperaturen i elva.Da kan det sikkert spille en mer vesentlig rolle.

men 5 min etter att det blåste opp, kan umulig påvirke fisken,insektene og vanntemperaturen nevneverdig?

fisken slutter kanskje og vake, men den kan umulig slutte og spise ett eller annet.

Insektene ,alle nymfene vil jo ikke gjemme seg under steinene og dermed ikke være tilgjengelig for en fisk som for 5 min sluttet og vake fordi det blåste opp.

hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra takk.. Det er nettopp å tenke som er poenget.. Mange har tenkt før også.. Det er disse erfaringene som burde bli spedd på her.

Jeg antar at det er ganske fornuftig å tenke andre deler av vannene. Se på Bornholm (jeg har ikke vært der). En kompis er der hvert år. Han sier at været der ikke har særlig betydning. Man finner alltid en plass på øya som passer.

Nå er det slik at tjønna mi er et dårlig eksempel i så henseende. Den har en geografi som ikke avgir samme fisket på begge ender. Dermed vil man ikke kunne oppsøke samme type fiske på "andre siden". Jeg fisker mye i stille vann. Elv er morsomst. Men jeg synes stillevannsfiske gir de største utfordringene. Det er der jeg føler jeg får utviklet meg mest (eller minst hehe).

Det er jo alltid slik at man leter opp andre deler av vann. Utnytter forholdene til sin fordel. Slik er det i elv også. Man finner den svingen som er minst påvirket av forholdene. Jeg tror nok at dette er et av de punktene man kan utvikle "dårligforholdfiske". Dette er iallefall mye bedre enn å fortsette med plan A. Den planen som fungerte så utrolig bra året før! Dette er faktisk noe av det jeg elsker med å være på billoffen på fisketur. Oppsøøke noe annet.

I forhold til mat og overlevelse på fisken. For det første er fisken vekselvarm. Det vil si at han - hvis vannet ikke er alt for varmt - kan overleve lenge .... svææært lenge uten mat. Den forbrenner ikke for å oppretthlde temperaturen. Det er derfor fiskeoppdrett er så effektivt også. Hiver du uti 2 kg mat, får du nesten to kilo fiskekjøtt.

Nå er jeg av den oppfatning at ørreten stort sett er på matjakt. Men som du su og Demir antyder. Det kan godt tenkes at øøreten blir apatisk..roer seg ned ogforbrenner så lite som mulig i påvente av bedre matforhold.. I såfall kan det være en forklaring på tungt nordavindfiske... (men så kjedelig teori da  :P jeg søker å finne andre... kansje vi kan vekke fisken til liv  ;D det er derfor jeg liker episodene som motsier tesen) Husk at det også finnes steder der dette kan være gode forhold!

NB: Jeg leste engang en forskningsrapport (har den liggende . .skal se om jeg finner den over helga) fra universitetet i Tromsø. Der hadde de konkludert med at vekst på villfisk var avhengig av at fisken hadde mere enn (tror det var) 70 prosent mage fylling. Hvis den fikk det i løpet av sesongen så ville den vokse. Teorien da kan tilsi .. hvis fisken blir stappmett i myggsesongen ei uke.... og i vulgatauka.... samt kansje når røya gyter.... da vokser den.. Kansje kan den benytte resten av sommeren under dårlige forhold til å spare krefter???  Fiffig tanke iallefall ... men akk så deprimerende. Jeg mener ørreten er en oportunist og vil ha mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill der bjørnar :)hehe

ja det er en forutsetning ,hvis man skal gå skikkelig til bunns med denne kalde nordavinden,hvis vi konsentrerer oss om den kalde.

kan vi heller diskutere den varme litt i senere innlegg.

ja forutsetningen, ett vann eller ei elv der man kan finne plasser som ligger i le, har ei viss grunne der insektene lever,med gode bunnforhold,der fisk er på matjakt.

og det kan vi fastslå att der dette er mulig , finner man alltids klekkende insekter og da vakende fisk. ihvertfall en liten stund etter det blåste opp og det klekkeet og vaket før vinden kom.

I nordavind, plasser der det ligger litt i le, den påvirker ikke nevneverdig .

ja du nevner vekst,en fisk som helst vil bruke minst mulig energi og med det vil søke etter mat som ikke koster mer enn det smaker.

ja den kan leve lenge uten mat, men hvis vi tenker storørret da, en fiskespiser.i løpet av en vinter, kanskje i påvente av en flom som gir den en mulighet til og komme seg hjem ,over en demning. Den må overvintre i en egnet kulp med dårlig mattilgang.

Den vil i gjennomsnitt i løpet av en vintrer , forbrenne 30 prosent av kroppsvekten sin. Selv om den er energibesarende.Og det vil være grunn til og tro att dette er bare fordi de står rolig på en plass uten og være på matjakt.Det er,mye.

Når man tenker på ørret generelt, kjønnsmoden.

Hunnene vil være avhengi av og spise mest mulig og holde vekten oppe i løpet av sesongen , når man tenker på rognproduksjon i forhold til hannene som ikke trenger fullt så mye for og produsere melk.

spørsmålet blir, kan det være forskjell på hunner og hanner ? kan det være mulig att hunnene kan være ivrigere i møkkavær ?

eller att det kan være lettere og lure hunnene?

hehe mulig jeg er på bærtur...fortsatt tenker jeg bare høyt.

fordi det er så mye og tenke på og kan være så mange grunner til dette.

noen ganger skulle jeg ønske att En ørretforsker hadde vært aktiv her inne :)hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...