Gå til innhold

Hvorfor tar ikke ørreten!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lese denne tråden men klarer ikke å bli engasjert gitt...

Er det dårlige forhold javel så er det det da. Man må jo kunne tåle at fisken ikke biter hele tiden vel...

Sorry altså, det må være vinteren ;)

Enig, Alexander  <<l Og da gjør vi som oftest som Stian sier; rusler ned til kompisen og slår av en lengre prat. Har det trivelig langs elva. Lager litt mat, eller jekker en bayer. Lar tankene fly. Life's good. Selv om det ikke vaker. Om man tar seg tid  :)

Sånn tenker i hvert fall jeg. Noe av det triveligste jeg vet er å være på fisketur med en god kompis. Det er jo halve turen, om man ikke er av den stressa må-ha, må-ha typen  <<l

Sikker på att du også kunne tenkt deg og vært skikkelig god på og fiske under skikkelig  dårlig forhold noen ganger, når du er ute med kamera og plutselig kommer den jævla nordavinden og ødelegger de gode forholdene. Og du blir nødt til og pakke ned kameraet igjen og vente til vinden roer seg igjen.

det er da det hadde vært ekstra kult og sett Brun vade uti elva og lure noen fisk og vise oss noen triks,selv om det blåser og gjør fiske vanskelig :)

Hvis du skjønner :)

ikke kritikk av dine filmer ,ikke misforstå :)

Dårlige forhold?  :) Jeg synes da store deler av Ørretboms 5 nettopp handler om hvordan jeg fisker under dårlige forhold  :)  Jeg trodde nesten det skulle bli for mye nymfefiske der, og for mye fiske under dårlige forhold, men. Jeg fisker nå som jeg fisker. Selv under dårlige forhold. Men å tenke, og det å fiske under dårlige forhold, utelukker ikke hverandre  ;D

Har ikke sett 5ern enda Andre;) :)

Vinteren er lang , må ha noen nye filmer ,ingenting imot att det er fiske med nymfer heller. gøy det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En annen grunn til dårlig fiske i møkkavær er kanskje at vi fisker dårligere også? Kastene sitter ikke, vi fisker med mindre trua, vi ser dårligere, næva blir alldeles hønnklaka så intrekkene blir spasmiske osv. Hvis fisken under slike forhold bare er bittelitte mindre på hugget blir resultatet deretter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til dårlig fiske i møkkavær er kanskje at vi fisker dårligere også? Kastene sitter ikke, vi fisker med mindre trua, vi ser dårligere, næva blir alldeles hønnklaka så intrekkene blir spasmiske osv. Hvis fisken under slike forhold bare er bittelitte mindre på hugget blir resultatet deretter  :)

Ja ikke sant ,enig der :)

Når fisket mitt blir ødelagt så mye pga møkkavær som det gjør. Så blir man jo nysgjerrig på hva er det som skjer og da blir ihvertfall jeg engasjert i slike tråder. For jeg lurer, og vil så gjerne lære mere og høre andres erfaringer. Tips og triks. Møkkaværsfluer og møkkaværsteknikker.

Jeg er skikkelig dårlig på og fiske under slike forhold. Mister troa på seg selv og det man fisker med.

Som sagt, fisket sammen med konkurransefiskerne under slike møkkaforhold, jeg sleit som faen.Mens mange av dem hovet inn fisk på fisk. Så man her jo att det er fullt mulig bare man vet hva man driver med,har noen triks og har skaffet seg god erfaring. ;)

Og jeg fisker mye på fisk jeg kan se, de er jo aktive uansett møkkaforhold. Da blir man ekstra gira.

Misunner ihvertfall dem som bare kan jekke seg en pils og ta livet med ro ,selv om den store fisken slutta og vake fordi vinden kom og jeg hadde den muligheten. akkurat der og da kunne jeg betalt  mye for og kunne ha noen triks og lurefluer på lur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tror at vi har lett for å overvurdere ørretens næringsbehov - og dermed aktivitet i form av næringssøk. Som andre her har opplevd, så har jeg inntrykk av at ørreten i perioder står i ro, helt apatisk. Jeg tror disse periodene er mange og lange. Som nevnt tidligere her så legger ørreten på seg forholdsvis mye i forhold til næringsinntaket, slik at den ikke behøver å jakte hele tiden for å oppnå bra vekst. Og med sin vekselvarme livsform forbruker den minimalt så lenge den står i ro. Kanskje er det slik at den er på næringsjakt bare når næringstilgangen er stor - som f.eks. under større klekkinger. Den skal ha profitt i regnskapet mellom tilført næring / energiforbruk.

Til syvende og sist tror jeg ørretens aktivitet styres i svært stor grad av klekkinger, eller andre aktiviteter som gjør næringsdyrene lett tilgjengelige for fisken.

Så da kan spørsmålet være hvordan vindretninger, høytrykk /lavtrykk, månefaser osv. påvirker næringsdyrenes aktivitet - som igjen avgjør ørretens aktivitet og bitelyst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tror at vi har lett for å overvurdere ørretens næringsbehov - og dermed aktivitet i form av næringssøk. Som andre her har opplevd, så har jeg inntrykk av at ørreten i perioder står i ro, helt apatisk. Jeg tror disse periodene er mange og lange. Som nevnt tidligere her så legger ørreten på seg forholdsvis mye i forhold til næringsinntaket, slik at den ikke behøver å jakte hele tiden for å oppnå bra vekst. Og med sin vekselvarme livsform forbruker den minimalt så lenge den står i ro. Kanskje er det slik at den er på næringsjakt bare når næringstilgangen er stor - som f.eks. under større klekkinger. Den skal ha profitt i regnskapet mellom tilført næring / energiforbruk.

Til syvende og sist tror jeg ørretens aktivitet styres i svært stor grad av klekkinger, eller andre aktiviteter som gjør næringsdyrene lett tilgjengelige for fisken.

Så da kan spørsmålet være hvordan vindretninger, høytrykk /lavtrykk, månefaser osv. påvirker næringsdyrenes aktivitet - som igjen avgjør ørretens aktivitet og bitelyst..

Har du sett fisken eller går du bare ut ifra att de blir apatiske fordi de slutter og vake?

eller att de burde vake fordi det klekker som bare det.

stemmer ikke helt med det jeg har sett av fisk.

De driver med fryktelig mye rart.

Og en bruker utrolig mye energi på og bla jage vekk andre fisker,hele tia.

Så mat må de ha, de bruker mye energi på dette.

:)

spesielt i år har jeg tatt meg god tid på mi studere dem før jeg går ut og fisker på dem.

Også de som ikke vaker, spesielt de har jeg prøvd og studere mye,det er ikke fordi de er mette :)

Er ikke til og tro noen ganger, men i lengden kan det nok lønne seg og sloss for standplassen, det er vel en grunn for att alle andre vil stå der.

og dette skjer også ofte under tunge klekkinger.

Snapper noen fluer ,jager , kommer tilbake ,snapper ei nymfe ,oppe og sjekker ,stiger ned ,jager igjen. Ser stressende ut .

flytter seg ofte, tar seg en tur og kommer tilbake.

hadde jeg ikke sett den, ville jeg trodd att den bare gikk opp når det lønte seg,var verdt det,og att den bare står og venter på att må komme enda mere.

håper og få filma noen sånne til sommeren igjen.

Legge ut og så kan vi diskutere det den driver med og hvorfor. Jeg blir IKKE klok på mye av det den driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vanntemperaturen omsider kommer opp i trivseltemperatur for fisken på forsommeren så virker de å være såpass energiske at de til og med gjør utslag fra standplassene sine for å ta noe spiselig. I næringsrike elver opplever jeg ofte at fisken blir mer "cocky" utover i sesongen, og virker rett og slett litt matlei. Naturlig nok, siden den har stor tilgang på mat over lengre tid på slike steder.

Variablene kan være overraskende store fra elv til elv, selv om førsteinntrykket er at forholdene er nokså like. Fisker også i noen skrinne elver, hvor fisken nærmest må beite på alt tilgjengelig sesongen igjennom for å overleve. I slike elver går fisken gjerne på næringsvandring, og er vanligvis fullt mulig å komme på talefot med, når man først får presentert flua for dem.

Det er ihvertfall ingen automatikk i at man med suksess kan overføre det man har erfart i ei elv til ei annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren har den egenskapen at den tar opp næringen bedre enn ørreten. Dvs. at den kan bruke mere energi på hver kalori enn det ørreten kan. Noe den også gjør ved å stå på slitsomme steder å spise (litt likt oss mennesker i McDonalds kø) og vaker villig til tross for lite mat på overflaten.

Denne er jo lettere å observere enn ørreten. Har sett hele stimer stå og sture under nordavind og typiske dårlige forhold. Uten å vise det minste interesse for næringsinntak... Begynner rett og slett å lure på om nordavinden skremmer dem med lukter nordfra. Samer i lavvo som ikke har sett en dusj på flere uker. Russiske hor... med altfor lite klær til å drepe lukta som sitter igjen etter forrige besøk av en finnmarking. Reinsdyrkadaver som ligger og råtner etter å i følge eierne har blitt tatt av jerv, ulv, gaupe, løshunder, ilder, snømus, hare og katt.

Nei nå sklei jeg ut igjen  ppcrazyeyes

Poenget var at når selv harren står og sturer uten å ta til seg mat, ja da må man vel bare aksepterevat slik er det iblandt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren har den egenskapen at den tar opp næringen bedre enn ørreten. Dvs. at den kan bruke mere energi på hver kalori enn det ørreten kan. Noe den også gjør ved å stå på slitsomme steder å spise (litt likt oss mennesker i McDonalds kø) og vaker villig til tross for lite mat på overflaten.

Dette stemmer godt med mine erfaringer også Stian, selv om det smerter meg å si det  :-\

Har hatt knallfiske på harr som står å vaker steady i strømpartier, selv om vanntemperaturen er helt ned mot null . . . Står dårlig i stil med det stakkarslige utseendet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren har den egenskapen at den tar opp næringen bedre enn ørreten. Dvs. at den kan bruke mere energi på hver kalori enn det ørreten kan. Noe den også gjør ved å stå på slitsomme steder å spise (litt likt oss mennesker i McDonalds kø) og vaker villig til tross for lite mat på overflaten.

Dette stemmer godt med mine erfaringer også Stian, selv om det smerter meg å si det  :-\

Har hatt knallfiske på harr som står å vaker steady i strømpartier, selv om vanntemperaturen er helt ned mot null . . . Står dårlig i stil med det stakkarslige utseendet  ;D

Det sies at det er det indre som teller. Tullprat sier nå jeg! Jeg går etter det ytre både når det gjelder kvinnfolk og fisk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett fisken eller går du bare ut ifra att de blir apatiske fordi de slutter og vake?

eller att de burde vake fordi det klekker som bare det.

stemmer ikke helt med det jeg har sett av fisk.

De driver med fryktelig mye rart.

Og en bruker utrolig mye energi på og bla jage vekk andre fisker,hele tia.

Så mat må de ha, de bruker mye energi på dette.

:)

spesielt i år har jeg tatt meg god tid på mi studere dem før jeg går ut og fisker på dem.

Også de som ikke vaker, spesielt de har jeg prøvd og studere mye,det er ikke fordi de er mette :)

Er ikke til og tro noen ganger, men i lengden kan det nok lønne seg og sloss for standplassen, det er vel en grunn for att alle andre vil stå der.

og dette skjer også ofte under tunge klekkinger.

Snapper noen fluer ,jager , kommer tilbake ,snapper ei nymfe ,oppe og sjekker ,stiger ned ,jager igjen. Ser stressende ut .

flytter seg ofte, tar seg en tur og kommer tilbake.

hadde jeg ikke sett den, ville jeg trodd att den bare gikk opp når det lønte seg,var verdt det,og att den bare står og venter på att må komme enda mere.

håper og få filma noen sånne til sommeren igjen.

Legge ut og så kan vi diskutere det den driver med og hvorfor. Jeg blir gjjm klok på mye av det den driver med.

- Jeg tror ikke det er slik at fisken enten vaker eller er helt passiv /apatisk - den har jo sine perioder med næringssøk og næringstilgang også under vann.  Det du beskriver av fisk som vimser rundt og stadig er på farten stemmer godt med det jeg har sett av småfisk i oversiktlige småelver.  Jeg sikter til fisk i de størrelsene vi fisker etter, som jeg har sett stå i ro, og fisket på med diverse agn (prøvde jo alle mulige ting i min ungdom), men som til tider har virket helt apatisk.

At de jager /forsvarer standplasser under klekkinger er jo en naturlig side av det hele. Og de gangene det forekommer "driv" av nymfer (som ikke er så lett for oss å se) er det vel naturlig at de er på farten.

At særlig større fisk opptrer på en "energiøkonomisk" måte ser en jo på at stor ørret bryr seg lite om små insekter, de må i tilfelle komme i store mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I denne videoen fisker jeg på en fullstendig apatisk ørret på 2-3 kg:

Blankstille, sol og tørt, varmt vær, 14 grader i vannet. Null klekking og omtrent ikke insekter hverken i lufta eller på vannet.  

Denne plassen holder som regel en eller flere vakende ørret av bra størrelse, men denne gangen var det totalt dødt. Jeg fikk ikke øye på fisken før jeg gikk ut i elva og tittet veldig nøye over de mørke flekkene i sandbunnen. Ved første øyekast var det helt fisketomt der.  

Den var 100% uinteressert i alt fra mikronymfer og oppover, men jeg klarte etter lang tids truing å frembringe en slags territorialadferd ved å svinge en streamer rett foran snuten på den gjentatte ganger. Det virket ikke som den var i nærheten av å ta.

Det fremstod helt klart som en slags dvaletilstand. Jeg har opplevd samme fenomen ganske mange ganger, men dette er eneste gangen jeg har klart å få filmet det brukbart. Ser for meg at det er omtrent slik fisken oppfører seg når det er håpløse/svært vanskelige forhold, som f.eks. under nordvest kuling i fjellet.  

I kveldinga kom det igang litt døgnflueklekkinger, og plutselig var det flere store fisk i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har jeg hatt ffs pause. I høst er jeg aktiv igjen.. Det fine med ffs er at her kan det diskuteres fluefiske. Jeg synes at det diskuteres mest utstyr, fotball og div. I tillegg til at halvparten av forumet handler om salg. (etter min mening kunne kjøp og salg vært en egen fane på forumet.)

Jeg ønsker å diskutere fiske!! I helgen startet jeg en MER eller mindre misslykket tråd om Red Tag. Man kan være så uenig man vil om den flua. Fiskeegenskapene må det kunne gå ant å diskutere nå på vinterstid. Tråden er vel uansett utdebatert. Nå lever den bare i ånden til de som gjør narr av fluen og dens brukere, samt harrfiskere i andre tråder. I og for seg greit. Her er det opp til enhver å mene hva man vil. Personlig synes jeg det er greit å ha et standpunkt ... jeg synes derimot at det er "smått" å håne andre sine standpunkt og meninger.. Men men nok om det.

Jeg prøver på nytt. Jeg vil ha fiskediskusjon: Her jeg bor er det så dramatisk forskjell på ørretfisket når det trekker nordatrekk kontra når det trekker søratrekk. Fisket kan forandres på en time bare sånn brått. Når nordatrekken kommer sliter jeg voldsomt med å ta fisk. Er det flere som har det slik? Hvorfor tror dere det er slik? Er det noen som har tjuvtriks (kommer vel noen kjapt frampå med Red Tag her nå heheh ;D).

Jeg håper dere vil være med å diskutere dette. Gjerne før helga (jeg skal til Tallin da ... kom gjerne med Tallintips på PM)

Legger ved et vilde som viser "uleste innlegg siden forrige besøk"

Bra tråd Bjørnar!

Har opplevd dette selv, fisket mye i vegår i aust agder før, da jeg var slukfisker.

Har fisket der i 10 år + og aldri fått en eneste ørret i nordavind, men ellers er det kjempefiske der:-S frustrerende..

Snakket også med en kar på fjellet som drev med garnfiske, han påstod han har sett fisk stoppe ved garnet og gå over!:-S Tar dette med en klype salt, men ingenting skulle forundre med når det kommer til den nordavinden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vanntemperaturen omsider kommer opp i trivseltemperatur for fisken på forsommeren så virker de å være såpass energiske at de til og med gjør utslag fra standplassene sine for å ta noe spiselig. I næringsrike elver opplever jeg ofte at fisken blir mer "cocky" utover i sesongen, og virker rett og slett litt matlei. Naturlig nok, siden den har stor tilgang på mat over lengre tid på slike steder.

Variablene kan være overraskende store fra elv til elv, selv om førsteinntrykket er at forholdene er nokså like. Fisker også i noen skrinne elver, hvor fisken nærmest må beite på alt tilgjengelig sesongen igjennom for å overleve. I slike elver går fisken gjerne på næringsvandring, og er vanligvis fullt mulig å komme på talefot med, når man først får presentert flua for dem.

Det er ihvertfall ingen automatikk i at man med suksess kan overføre det man har erfart i ei elv til ei annen.

Også utrolig kult og se på fisker som har kommet opp på beitevandring i ei elv her.

Elva er så og si tom for fisk,når det begynner og nærme seg aurivillitida, som da styres av temperaturen i elva igjen.

Da begynner de største gutta og komme.

Dette vet de, att nå begynner ting og skje snart.

Når de har kommet opp på det strekket de sikkert sto på året før også,begynner kampen om den beste standplassen, og sikkert hvem som er sjefen på strekket.

hissige og urolige , jager og er helt uberegnlige og fiske på. Vet aldri når de velger og gå opp og snappe ei døgnflue,gjerne en baetisart som pleier og klekke før aurivillien setter skikkelig igang.

Og man vet aldri helt om den vil stå i ro lenge nok så man får gjort ett indianerkast ut til den før den tar seg en tur og jager vekk noen småunger som kommer for nærme.

så før aurivillien setter igang er håpløse ...men når aurivillien begynner og klekke så er det bestemt på forhånd hvem som er sjefen.

Da kan han stå ifred på den grommeste plassen.

Føler den før og bytte plass med noen av de andre, der det kanskje skjer mere og kommer mat, så bare tar han den plassen, og den fisken flytter seg må pent finne seg ett annet sted, gjerne låne plassen hans men bare midlertidig ....hehe

merkelig greier, og utrolig kult og se på:)

nesten mer gøy og se på dem enn og fiske på dem,skremmer dem som regel alikevel og skaper kaos ,hehe

Men blir de skremt, når de kommer tilbake, samme plassene.

hehe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fin filmsnutt, Håvard  <<l

En annen ting (og denne går ikke til deg Håvard)

er at noen synes å mene at "dum" fisk ikke er forenelig med selektivitet. At den har liten hjerne, og at det ikke medfører noen evne til å være selektiv. Til å velge ei helt bestemt flue - eller et helt bestemt stadie.

Men det er jo helt feil.

Det er nettopp begrenset hjernekapasitet som skaper selektiviteten. Som gjør at man må trigge på noe bestemt, for i det hele tatt "å følge med" på infostrømmen (les: insektstrømmen)...

Jeg har gang på gang blitt forundret gjennom mange år når noen skal prøve å forklare selektivitet spesielt i fiskepressen. De klarer ikke å favne omkring det vesentlige. Selektivitet handler om (begrenset) hjernekapasitet. Det er jo til og med gjort forsøk med mennesker på dette; at vi har en viss buffer med tanke på hvor mye info vi klarer å håndtere på en gang. Se for deg en kjapp "infostrøm" av alt som driver nedover på overflata. Og et etterhvert brukbart erfaringsgrunnlag, som sikkert en 1-2 kilos ørret har. Og hva som må trigges på som "sikre tegn". Det er antagelig ikke noen god strategi å smake på alt. Da hadde man brukt mer energi enn man hadde klart å tatt inn, og fisken hadde antagelig sultet i hjel  :) Derfor ser vi ofte, at det siste som slutter å vake er 100 grams harr. 1) null erfaringsgrunnlag, og 2) lite energiforspillelse i forhold til en stor fisk.

Selektivitet handler om begrenset hjernekapasitet. Så derfor ER ørret og harr mer eller mindre selektive når det er mye bugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info Andre :)

Dette kan jo forklare kanskje de gangene det klekker som bare det ,men mistenkelig lite vak ?

"infostrømmen" er rett og slett for stor ?

Eller når de vaker svært sjelden selv om de egentlig burde ha vaket mer når det kommer så mye .

Det kan ihvertfall forklare litt av noe som skjer, på de fiskene jeg har stått og spotta ihvertfall ,kan være en forklaring det :)

Gleder meg til og se videoen din Håvard, får ikke sett den på telefonen ,se den på maskina senere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info Andre :)

Dette kan jo forklare kanskje de gangene det klekker som bare det ,men mistenkelig lite vak ?

"infostrømmen" er rett og slett for stor ?

Eller når de vaker svært sjelden selv om de egentlig burde ha vaket mer når det kommer så mye .

Det kan ihvertfall forklare litt av noe som skjer, på de fiskene jeg har stått og spotta ihvertfall ,kan være en forklaring det :)

Det er med dette som så mye annet når det kommer til fluefiske ; Det er én av flere muligheter til at ting er som de er  :)

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet ved hunnselva og andre elver og bivånet tunge baetisklekkinger uten å ha sett så mye som et vak, ganske enkelt fordi vannet er for kaldt til at fisken bruker energi på å gå opp å hente flua.

Men selvfølgelig er fisken selektiv fordi den er dum . . . Den tar fluene våre fordi den er dum, også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info Andre :)

Dette kan jo forklare kanskje de gangene det klekker som bare det ,men mistenkelig lite vak ?

"infostrømmen" er rett og slett for stor ?

Eller når de vaker svært sjelden selv om de egentlig burde ha vaket mer når det kommer så mye .

Det kan ihvertfall forklare litt av noe som skjer, på de fiskene jeg har stått og spotta ihvertfall ,kan være en forklaring det :)

Det er med dette som så mye annet når det kommer til fluefiske ; Det er én av flere muligheter til at ting er som de er  :)

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet ved hunnselva og andre elver og bivånet tunge baetisklekkinger uten å ha sett så mye som et vak, ganske enkelt fordi vannet er for kaldt til at fisken bruker energi på å gå opp å hente flua.

Men selvfølgelig er fisken selektiv fordi den er dum . . . Den tar fluene våre fordi den er dum, også  :D

Hehe ja enig der :)

Heldigvis for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å si at en fisk er dum da?

Og at selektivitet handler om hjernekapasitet.

Instinkt er er kanskje noe som nødvendigvis ikke trenger

å ha direkte med hjernen å gjøre.

Tenker fisken??????

Tom.

Det går veldig fint ser du. Bare prøv. Gjenta etter meg "Fisken er dum-fisken er dum-fisken er dum-ruffen er dum"

Går så fint så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...