Gå til innhold

Hvorfor tar ikke ørreten!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Hvordan går det an å si at en fisk er dum da?

Og at selektivitet handler om hjernekapasitet.

Instinkt er er kanskje noe som nødvendigvis ikke trenger

å ha direkte med hjernen å gjøre.

Tenker fisken??????

Tom.

Om man kaller det "dum" eller "liten hjernekapasitet" er egentlig uvesentlig . . . Fisk har liten hjernekapasitet  ;)

Den handler selvfølgelig ut ifra instinkt, som dyr flest gjør. Livet handler stort sett om å spise og formere seg.

Men vi fiskere liker ofte å tilegne fisken egenskaper den ikke er i nærheten av å ha, ganske enkelt for å gi inntrykk av at det er en stor bragd å klare å lure den  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvordan går det an å si at en fisk er dum da?

Og at selektivitet handler om hjernekapasitet.

Instinkt er er kanskje noe som nødvendigvis ikke trenger

å ha direkte med hjernen å gjøre.

Tenker fisken??????

Tom.

Om man kaller det "dum" eller "liten hjernekapasitet" er egentlig uvesentlig . . . Fisk har liten hjernekapasitet  ;)

Den handler selvfølgelig ut ifra instinkt, som dyr flest gjør. Livet handler stort sett om å spise og formere seg.

Men vi fiskere liker ofte å tilegne fisken egenskaper den ikke er i nærheten av å ha, ganske enkelt for å gi inntrykk av at det er en stor bragd å klare å lure den  ;D

Dere ørretfiskere ja :)

vi harrfiskere er mer realistiske der vil jeg påstå ;)hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Hvis fisken hadde hatt evne til å tenke så ville det nok vært en voldsom utfordring å være fluefisker  ;D

Vi vet jo at den ser rimelig godt, og hvis den atpåtil skulle være i stand til å tenke i særlig grad så mistenker jeg nok at den ville avslørt den gigantiske kroken som henger under "fluene" våre  :-X

Dette har jeg bestandig funnet utrolig komisk : Her legger vi sjela vår i mikroskopiske detaljer på fluene våre -som vi regner med er helt avgjørende for om fisken vil vise interesse for dem- samtidig bryr den seg tilsynelatende ikke om denne enorme krokbøyen som henger under flua  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva styrer instinktetet? Er det hjernen eller hva er det? Mikrober og enecellede dyr og bakterier kan neppe ha særlig hjernekapasitet. Tipper de har noe alla meg men instinkter må de ha.

Ta nord-sør termitten i sør-amerika. Den klarer ved å tette hullene i tua med kroppsmasse og bygge tuen i retning nord-sør å holde nærmest konstant temperatur inne i tuen. Tuene er veldig smale og lange så solen varmer tuen ved soloppgang og nedgang. Nå solen står å steiker ved senit så har tuen minimalt med areal som absorberer varme.

Hvis dere ikke har hørt om dette fenomenet så les om det. Sykt fasinerende. Vi snakker om uhyre lite komplekse skapninger i seg selv. Men de bygger byggverk moderne arkitekter i dag etterligner (det er ikke tull) og omdanner ubrukelig materie for andre dyr til mat.

Det er så mye vi ikke vet om naturen. Uansett hvor mange store fisker vi har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lengre enn døgnflua. Den fly oppover elven før den legger egg. Hadde den ikke gjort det ville alle til slutt havnet i havet. Kun instinkt/videreføring av gener fra de som har overlevd. Tror ikke den tenker "tja, jeg får vel fly litt oppover elven så ikke eggene våre om 10.000 år tilslutt havner i havet"  ;D

Dette er noe man i hvertfall bør ha i bakhodet om man ønsker å knekke noen koder. Om koden er nordavind, stadie på insektet eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lengre enn døgnflua. Den fly oppover elven før den legger egg. Hadde den ikke gjort det ville alle til slutt havnet i havet. Kun instinkt/videreføring av gener fra de som har overlevd. Tror ikke den tenker "tja, jeg får vel fly litt oppover elven så ikke eggene våre om 10.000 år tilslutt havner i havet"  ;D

Dette er noe man i hvertfall bør ha i bakhodet om man ønsker å knekke noen koder. Om koden er nordavind, stadie på insektet eller hva det skulle være.

Det kan jo hende at det er så enkelt at insektene ikke gidder å klekke siden det blåser i fra nord og da minsker sjangsen for å overleve og ørreten har fulgt etter mønsteret. Jeg kan hevde dette og ingen kan nekte men jeg vet jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lengre enn døgnflua. Den fly oppover elven før den legger egg. Hadde den ikke gjort det ville alle til slutt havnet i havet. Kun instinkt/videreføring av gener fra de som har overlevd. Tror ikke den tenker "tja, jeg får vel fly litt oppover elven så ikke eggene våre om 10.000 år tilslutt havner i havet"  ;D

Dette er noe man i hvertfall bør ha i bakhodet om man ønsker å knekke noen koder. Om koden er nordavind, stadie på insektet eller hva det skulle være.

I hunnselva opplevde jeg en gang at to ørreter holdt på å le seg ihjel da jeg kroket et tre i bakslengen, så hvor dum ørreten er varierer sterkt fra elv til elv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lengre enn døgnflua. Den fly oppover elven før den legger egg. Hadde den ikke gjort det ville alle til slutt havnet i havet. Kun instinkt/videreføring av gener fra de som har overlevd. Tror ikke den tenker "tja, jeg får vel fly litt oppover elven så ikke eggene våre om 10.000 år tilslutt havner i havet"  ;D

Dette er noe man i hvertfall bør ha i bakhodet om man ønsker å knekke noen koder. Om koden er nordavind, stadie på insektet eller hva det skulle være.

Det kan jo hende at det er så enkelt at insektene ikke gidder å klekke siden det blåser i fra nord og da minsker sjangsen for å overleve og ørreten har fulgt etter mønsteret. Jeg kan hevde dette og ingen kan nekte men jeg vet jo ikke.

Dette er min teori også. Det samme skjer ved motsatt tilfelle. Om det er veldig tørt, varmt og skyfritt. Selv om elva har optimal temperatur. Hvordan i all verden vet døgflua det? Tempraturen og faren for å tørke ut utenfor vannet før den rekker å formere seg?

@Lars - du må slutte å forsyne deg av bagasjerommet på stasjonsvogna før du går ned til Hunnselva for å fiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Hvis fisken hadde hatt evne til å tenke så ville det nok vært en voldsom utfordring å være fluefisker  ;D

Vi vet jo at den ser rimelig godt, og hvis den atpåtil skulle være i stand til å tenke i særlig grad så mistenker jeg nok at den ville avslørt den gigantiske kroken som henger under "fluene" våre  :-X

Dette har jeg bestandig funnet utrolig komisk : Her legger vi sjela vår i mikroskopiske detaljer på fluene våre -som vi regner med er helt avgjørende for om fisken vil vise interesse for dem- samtidig bryr den seg tilsynelatende ikke om denne enorme krokbøyen som henger under flua  :D

;D Det er vel hevet over enhver tvil at den tenker. Den er nok heller, tror jeg, ikke noen vesensforskjell, men en gradsforskjell i tenkingen - og gjerne en stor gradsforskjell også, for all del  :)

Og det jeg sier med at ørreten er selektiv - herunder ser etter positive karaktertrekk ved noe "spiselig" er jo egentlig - synes og tror jeg - en god og plausibel forklaring på at den i det hele tatt tar noe med en "stor-krokbøy-i-ræva". Jo? Den ser ikke etter det. Og begrenset hjernekapasitet, som selektivt velger å lete etter positive tegn på noe spiselig, tar fluene våre  8)

Derfor er primærtriggeren viktig  :)

Trenger ikke gå lengre enn døgnflua. Den fly oppover elven før den legger egg. Hadde den ikke gjort det ville alle til slutt havnet i havet. Kun instinkt/videreføring av gener fra de som har overlevd. Tror ikke den tenker "tja, jeg får vel fly litt oppover elven så ikke eggene våre om 10.000 år tilslutt havner i havet"  ;D

Dette er noe man i hvertfall bør ha i bakhodet om man ønsker å knekke noen koder. Om koden er nordavind, stadie på insektet eller hva det skulle være.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... .. Det er nettopp begrenset hjernekapasitet som skaper selektiviteten. Som gjør at man må trigge på noe bestemt, for i det hele tatt "å følge med" på infostrømmen (les: insektstrømmen)...

Jeg har gang på gang blitt forundret gjennom mange år når noen skal prøve å forklare selektivitet spesielt i fiskepressen. De klarer ikke å favne omkring det vesentlige. Selektivitet handler om (begrenset) hjernekapasitet. Det er jo til og med gjort forsøk med mennesker på dette; at vi har en viss buffer med tanke på hvor mye info vi klarer å håndtere på en gang. Se for deg en kjapp "infostrøm" av alt som driver nedover på overflata. Og et etterhvert brukbart erfaringsgrunnlag, som sikkert en 1-2 kilos ørret har. Og hva som må trigges på som "sikre tegn". Det er antagelig ikke noen god strategi å smake på alt. Da hadde man brukt mer energi enn man hadde klart å tatt inn, og fisken hadde antagelig sultet i hjel  :) Derfor ser vi ofte, at det siste som slutter å vake er 100 grams harr. 1) null erfaringsgrunnlag, og 2) lite energiforspillelse i forhold til en stor fisk.

Selektivitet handler om begrenset hjernekapasitet. Så derfor ER ørret og harr mer eller mindre selektive når det er mye bugs.

- Enig i dette resonnementet, Andrè. Virker også som fisken må trigges med gjentatte impulser (f.eks. et flertall flyt av duns) før den kommer i beitemodus - får slått på autopiloten. Og derfra "ser" den bare denne ene typen byttedyr. Kanskje den også trigges av at andre fisker går i gang med å beite. Det vi ser er vel et nedarvet handlingsmønster som er utviklet gjennom millioner av år, ut fra "survival of the fittest" - tilpasset fiskens grad av hjernekapasitet, livsbehov og miljøet den lever i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... .. Det er nettopp begrenset hjernekapasitet som skaper selektiviteten. Som gjør at man må trigge på noe bestemt, for i det hele tatt "å følge med" på infostrømmen (les: insektstrømmen)...

Jeg har gang på gang blitt forundret gjennom mange år når noen skal prøve å forklare selektivitet spesielt i fiskepressen. De klarer ikke å favne omkring det vesentlige. Selektivitet handler om (begrenset) hjernekapasitet. Det er jo til og med gjort forsøk med mennesker på dette; at vi har en viss buffer med tanke på hvor mye info vi klarer å håndtere på en gang. Se for deg en kjapp "infostrøm" av alt som driver nedover på overflata. Og et etterhvert brukbart erfaringsgrunnlag, som sikkert en 1-2 kilos ørret har. Og hva som må trigges på som "sikre tegn". Det er antagelig ikke noen god strategi å smake på alt. Da hadde man brukt mer energi enn man hadde klart å tatt inn, og fisken hadde antagelig sultet i hjel  :) Derfor ser vi ofte, at det siste som slutter å vake er 100 grams harr. 1) null erfaringsgrunnlag, og 2) lite energiforspillelse i forhold til en stor fisk.

Selektivitet handler om begrenset hjernekapasitet. Så derfor ER ørret og harr mer eller mindre selektive når det er mye bugs.

- Enig i dette resonnementet, Andrè. Virker også som fisken må trigges med gjentatte impulser (f.eks. et flertall flyt av duns) før den kommer i beitemodus - får slått på autopiloten. Og derfra "ser" den bare denne ene typen byttedyr. Kanskje den også trigges av at andre fisker går i gang med å beite. Det vi ser er vel et nedarvet handlingsmønster som er utviklet gjennom millioner av år, ut fra "survival of the fittest" - tilpasset fiskens grad av hjernekapasitet, livsbehov og miljøet den lever i..

<<l Totalt enig, Gary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordavind er for meg en mulighet til å prøve nordsiden av vindutsatte vann hvor det nesten aldri er stille vann under normale forhold(les sydvest). På nordsiden blir det en fin lekant og her er kan det skje ganske mye både forsommer og på høsten. Her finner jeg alltid fisk som spiser hårmygg og noen ganger har jeg opplevd store teppeklekkinger i spesielt siste halvdel av september. Som Gary/Andre sier må det nok impulser til for å trigge fisken og under nordavind er dette intet unntak. Vindretningen styrer alt mitt fiske i mellomstore/større vann og nordavind er definitivt ikke innevær for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En også viktig grunn til at ørreten ikke tar kan være dette:

Tom.

Den der, veldig god erfaring :)

mang en gang har jeg skremt brokk på fisken på denne måten, Eller veldig ofte gjort den mistenksom den skvetter til,den skjønner kanskje ikke helt hva som nettopp skjedde, men nok til att den blir skeptisk :)

Men , gjorde ett plopp med ei nymfe 2meter foran en fisk jeg sto og spotta , det likte den, bittelita nymfe, ikke lett og se men den likte ploppet og skøt fart og snappa den kjappt :)

gøy og se reaksjonen og effekten :)

gjemte helt og nevne att dette var en fin ørret og som ikke var gira på og spise ,bare sto der og som ikke brydde seg om vanlig nymfer som ikke ploppa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men , gjorde ett plopp med ei nymfe 2meter foran en fisk jeg sto og spotta , det likte den, bittelita nymfe, ikke lett og se men den likte ploppet og skøt fart og snappa den kjappt :)

gøy og se reaksjonen og effekten :)

gjemte helt og nevne att dette var en fin ørret og som ikke var gira på og spise ,bare sto der og som ikke brydde seg om vanlig nymfer som ikke ploppa :)

<<l

En annen kul greie er å fiske Daddy Long Leg på blikk stille vann.

En allright bundet Daddy,og en fortom hvor en tilpasset spiss får tid til å synke.

Venter du lenge nok,slik at spissen ligger under og så roer det hele ned litt for så å skape en ørliten

bevegelse på Daddy`en,så ville det forundre meg om du ikke får ørreten til å stige og ta. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men , gjorde ett plopp med ei nymfe 2meter foran en fisk jeg sto og spotta , det likte den, bittelita nymfe, ikke lett og se men den likte ploppet og skøt fart og snappa den kjappt :)

gøy og se reaksjonen og effekten :)

gjemte helt og nevne att dette var en fin ørret og som ikke var gira på og spise ,bare sto der og som ikke brydde seg om vanlig nymfer som ikke ploppa :)

<<l

En annen kul greie er å fiske Daddy Long Leg på blikk stille vann.

En allright bundet Daddy,og en fortom hvor en tilpasset spiss får tid til å synke.

Venter du lenge nok,slik at spissen ligger under og så roer det hele ned litt for så å skape en ørliten

bevegelse på Daddy`en,så ville det forundre meg om du ikke får ørreten til å stige og ta. :)

Tom.

Det tviler jeg ikke på :)

Kult med sånne tips, skal ha det i bakhodet ,fisker alt for lite i fjellvann.

Dette har jeg faktisk tatt om med fjellstyret her som forvalter og kultiverer 30 vann her, trenger og bruke belly på noen av dem hvis jeg skal ha en grei sjanse.

Bare jeg maser nok der så skal jeg få igjennom det , fortalte att de fleste som bruker belly ,altså fluefiskere, ikke er noen trussel mot en fiskebestand i utgangspunktet, og det bugner over av fisk på mango av dem. :)

Og vi er jo ikke akkurat mange ,er jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    Sv: Red Tag

« Svar #184 på: I dag kl. 09:40:42 » Sitat 

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat fra: BjørnarSkj. på 27. November 2012, 23:20:20

Nå er det riktignok november, og folk drømmer seg bort i de flotteste forhold. Jeg NEKTER for at folk kun fisker undeer gode forhold... Sånn er det bare ikke (dette er nordavindtråden).

Nå skal egentlig ikke jeg nevne navn. Men i stor respekt for en person gjør jeg det likevel (håper du ser dette da, hvis ikke blir det for billig ... får sende PM etterhvert hvis ikke). Men Andre. du er en dyktig fisker som lærer bort teorier. Du fisker på Island der det ikke finnes aurivillie. Du fisker i storm på Jurrasic lake. Det er ikke slik at du slentrer bort til kompisen og drikker øl når det butter? Nei. Jeg er sikker på at du og mange andre besitter ferdigheter og teorier  når forholdene er vriene. Sesongen er for kort til å surres bort bare de dagene det er to eller tre fibetts og oliven eller mørk oliven biot.

Hei, Bjørnar og takk for det.

Jeg har stor respekt for deg også, blant annet fordi du også tør å tenke litt utafor det vanlige av og til 

Joa, jeg fisker under dårlige forhold jeg også, men da liker jeg kanskje aller helst å nymfe, om jeg skal fiske. For det KAN gi skikkelig uttelling i form av fin fisk og gode opplevelser  Men det er sjelden jeg gidder å stå å fiske tørt på et par 100 grammere som vaker sporadisk i et ellers bra fiskevann, under ei sporadisk klekking. Det gir meg liksom ingen ting lengre. Da koser jeg meg heller langs bredden og nyter livet med fiskekompiser eller alene. Eller vandrer litt oppover langs elva, for rett som det er kan en snuble over "lokale gode forhold" rundt neste elvesving . 

Takk Andre. Et fornuftig svar som jeg kjøper. Det er vel omtrent slik jeg fisker også.. Menmen spørsmålet i denne tråden handlet om hva man gjør når man må.. Da var jeg flåsete og mente at jeg ikke trodde på at alle sammen går og tar seg en pils hver gang det butter og nordvesten trekker kaldt med lavt skydekke. Hva om man er på hovedturen for året. Ei uke bort fra kjærring på fisketur. Været stemmer ikke. Det handler ikke om å fiske under sporadisk klekking i et småfiskevann. Det handler om feriemålet.. Det man har drømt om hele vinteren!  Dere sitter vel ikke ei uke og drikker øl da? Blir ikke særlig sosialt på det femte døgnet vil jeg tro. Det er disse dagene jeg spekulerer på. Hva gjør dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige, heldigvis :) Jeg har ikke vært på noen turer hvor jeg MÅ få fisk, og jeg måler heller ikke gleden over turer etter hvor mye fisk jeg har fått. Når det er sagt så kan jeg fiske med annet enn døgnflueimitasjoner, om jeg skulle føle for det, selv om det skjer sjeldent. Jeg fisker også i elver iblant som er så nydelige at det kunne ikke falle meg inn å knyte på en streamer og kaste uti, selv om det er null vak og vriene forhold. Det blir rett og slett helt feil. Men i mindre innbydende elver og vann kan jeg fiske med stygg redskap jeg også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt Lars. Jeg tror vi kunne delt cognac ei uke på tur. Vår filosofi er så og si klin lik. Jeg er bare kansje mere åpen for? Dessuten eter nok problematikken jeg er åpen for myntet mest mot Stillevannsmaur. Jeg må også få bemerke at jeg på disse trådene ønsker å provosere litt, samt få igang tanker og diskusjoner. Diskutere kan man også uansett filosofi. Spesielt det å være åpen for andre sin kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...