Gå til innhold

Fluestang testen 2012


Jiggy

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Ikke sant. Dette bekrefter det jeg sier at det ikke er de tyngste annonsørene som  "vinner" tester. OM tester gir hver enkelt leser noe "riktig" tips er noe helt annet. Sånn er det med alle tester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Jeg kan ikke å markere sitat på mobilen. Men dette er et svar til Pål. Jeg er enig med at jeg skulle dokumentert det jeg skrev (eller tidd stille). Jeg greier det ikke. Som jeg så.... Så mente jeg å huske.... For flere år siden var det en stangtest  i aof (tror jeg) eller villmarksliv. Der de forsøkte å kamuflere. Hvis jeg husker riktig tror jeg faktisk det sto i testen et poeng med at de kjente igjen utstyr. Jeg har ikke bladet lenger og husker ikke riktig.. Kansje noen andre uten Alzheimer her? Når det er sagt Pål. Så lenge jeg ikke er sikker på dette burde jeg ikke nevnt noe om det (det var ellers ment som et svar til innlegget foran).  Når det gjelder opel og BMW kamuflert.... To tyskere... Burde vel brukt koreansk merke i eksemplet :-) :-)

Skulle ikke være denne du mener ?

http://flyfishnorway.com/pdf_files/stangtest_j%26F_06.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg skulle gjerne sett hvem av dere som ville være i stand til å fastslå eller bedømme egenskapene i et knippe stenger med bind for øya..  For egen del hadde jeg nok ikke lagt så mye vekt på de testresultatene..

                                                                 gggood-luck

Jeg for min del ville ha lagt mye,mye mer vekt på slike testresultater såfremt det ble utført av kastere

som jeg vet kan kaste.

Grunnen til det er at da forsvinner kompenseringen av kastebevegelsen fordi du ser snøret,

og ikke at du ene og alene føler det.

Tom.

- Tenkte meg nok det, Tom. Kanskje er du en, av antakelig få, som har prøvd..

Tanken er god den, men jeg tenker nå mitt om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg trenger en brødrister titter jeg på "test av brødristere" og velger en som scorer greit. Lurer på om det da sitter en gjeng med mennesker på ett brødristerforum og rister på hodet fordi jeg valgte etter en test!?

Jiggy, du ville ikke ha noen diskusjon, men det fikk du likevel.. God jul og godt nyttår! ;D ;D

Meget godt poeng :)

Selvsagt er ikke en stangtest så subjektiv at den er uvurderlig...helt generelt sett.

Men; avvikere som meg og andre finnes, vi fisker og kaster best med andre ting enn det som er på listen, fordi de ikke er tilgjengelige/lagt frem/etterspurt at stangtesterne.

yellowstoneangler linken fra Lars er i så måte grei for de som søker info vedr f.eks amerikanske produsenter som ikke er med.

Forøvrig synest jeg T. B. Larsen har scoret rimelig bra gjennopm årene, og er opptatt av troverdighet for å fremdeles kunne ha en jobb som tester/synser.

Se på Fario- Sage One- EikreFly etc...viser jo seg at "folket" i stor grad er mye enig i de karakterer også han har gitt disse stengene. Ikke helt på jordet denne "brødrister testen" likevel.

Men; man kan selvsagt kjøpe annet enn toppscoreren om man ikke finner det personlig egnet. Helt klart.

Så rådgivene er det, men ikke villedende

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke å markere sitat på mobilen. Men dette er et svar til Pål. Jeg er enig med at jeg skulle dokumentert det jeg skrev (eller tidd stille). Jeg greier det ikke. Som jeg så.... Så mente jeg å huske.... For flere år siden var det en stangtest  i aof (tror jeg) eller villmarksliv. Der de forsøkte å kamuflere. Hvis jeg husker riktig tror jeg faktisk det sto i testen et poeng med at de kjente igjen utstyr. Jeg har ikke bladet lenger og husker ikke riktig.. Kansje noen andre uten Alzheimer her? Når det er sagt Pål. Så lenge jeg ikke er sikker på dette burde jeg ikke nevnt noe om det (det var ellers ment som et svar til innlegget foran).  Når det gjelder opel og BMW kamuflert.... To tyskere... Burde vel brukt koreansk merke i eksemplet :-) :-)

Skulle ikke være denne du mener ?

http://flyfishnorway.com/pdf_files/stangtest_j%26F_06.pdf

Uten å være ekspert så er jeg enig med test personene at Competitionstix stanga er veldig bra. Å alt de skriver er noe jeg også opplever uten å ha allverdens erfaring.

Trangt snellefeste. Underklassifisert men veldig fin å kaste med en snøreklasse over. Rett og slett en God fiskestang.

Eneste stanga jeg har klart å kaste ut alt snøre til jeg så backing. Med ok presentasjon.

Hvorfor gav jeg bort denne?

Kan det ha vært pga den lave prisen?

Kjøpte den med 70% avslag.

Er det en del av hjernen som kopler ut når ting blir for billig?

Er jo galskap. Tipper det er en del som har kjøpt dyre stenger å syns stanga er grusom men beholder den pga prisen:)

Er jo litt sånn selv.

Men nå har jeg kjøpt meg billigstang igjen. Så får jeg håpe jeg har lært.

Man får lære å krype før man kan gå <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke å markere sitat på mobilen. Men dette er et svar til Pål. Jeg er enig med at jeg skulle dokumentert det jeg skrev (eller tidd stille). Jeg greier det ikke. Som jeg så.... Så mente jeg å huske.... For flere år siden var det en stangtest  i aof (tror jeg) eller villmarksliv. Der de forsøkte å kamuflere. Hvis jeg husker riktig tror jeg faktisk det sto i testen et poeng med at de kjente igjen utstyr. Jeg har ikke bladet lenger og husker ikke riktig.. Kansje noen andre uten Alzheimer her? Når det er sagt Pål. Så lenge jeg ikke er sikker på dette burde jeg ikke nevnt noe om det (det var ellers ment som et svar til innlegget foran).  Når det gjelder opel og BMW kamuflert.... To tyskere... Burde vel brukt koreansk merke i eksemplet :-) :-)

Skulle ikke være denne du mener ?

http://flyfishnorway.com/pdf_files/stangtest_j%26F_06.pdf

Takk Pål... Men det var faktisk ikke denne. Hadde derimot glede av å lese testen. Virket særdeles gjennomført.. Jeg skal ikke videre i denne tråden diskutere stangtester. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi skal så tvil om dem heller. La de leve! Da er jeg klar over at jeg var en av de første som var ute og skrev i harde ordelag at disse ikke var verdt flisa. Har allerede beklaget ordbruken tidligere.. Som nevnt poenget mitt var. bruk testene som underholdning. Test sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test sjæl er den beste konklusjonen :)

For så vidt riktig, men litt snevert. Når man prøver en bukse, så er fysisk tilpasning et viktig element. Nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Hvor buksa skal brukes, hvilke klesplagg den for øvrig skal matche, hva som er legitimt i det sosiale miljøet man vanker og hvor vel man føler seg itrukket plagget er andre viktige elementer. Velutviklede sosiale antenner, god smak og fingerspitzgefül er andre kriterier utover den rent fysiske/praktiske. Selvom latexbuksa passer bra, så bør den ikke brukes overalt. Det samme vil jeg påstå gjelder med fluefiskestenger. I miljøet jeg vanker så har man eksempelvis visse utfordringer når man kommer blid og fornøyd med en splitter ny stang av merke X. I andre miljøer kan valget være spot on.

;)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test sjæl er den beste konklusjonen :)

For så vidt riktig, men litt snevert. Når man prøver en bukse, så er fysisk tilpasning et viktig element. Nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Hvor buksa skal brukes, hvilke klesplagg den for øvrig skal matche, hva som er legitimt i det sosiale miljøet man vanker og hvor vel man føler seg itrukket plagget er andre viktige elementer. Velutviklede sosiale antenner, god smak og fingerspitzgefül er andre kriterier utover den rent fysiske/praktiske. Selvom latexbuksa passer bra, så bør den ikke brukes overalt. Det samme vil jeg påstå gjelder med fluefiskestenger. I miljøet jeg vanker så har man eksempelvis visse utfordringer når man kommer blid og fornøyd med en splitter ny stang av merke X. I andre miljøer kan valget være spot on.

;)  

 

'The proof of the pudding is in the eating'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I miljøet jeg vanker så har man eksempelvis visse utfordringer når man kommer blid og fornøyd med en splitter ny stang av merke X. I andre miljøer kan valget være spot on."

Det er det verste jeg har lest til nå. haha. Må være tull.

Må ha baller nok til å ikke gi etter for gruppe press;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...hvilke klesplagg den for øvrig skal matche, hva som er legitimt i det sosiale miljøet man vanker og hvor vel man føler seg itrukket plagget er andre viktige elementer. Velutviklede sosiale antenner, god smak og ...

 

-Hehe.. særlig... fffish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Test sjæl er den beste konklusjonen :)

For så vidt riktig, men litt snevert. Når man prøver en bukse, så er fysisk tilpasning et viktig element. Nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Hvor buksa skal brukes, hvilke klesplagg den for øvrig skal matche, hva som er legitimt i det sosiale miljøet man vanker og hvor vel man føler seg itrukket plagget er andre viktige elementer. Velutviklede sosiale antenner, god smak og fingerspitzgefül er andre kriterier utover den rent fysiske/praktiske. Selvom latexbuksa passer bra, så bør den ikke brukes overalt. Det samme vil jeg påstå gjelder med fluefiskestenger. I miljøet jeg vanker så har man eksempelvis visse utfordringer når man kommer blid og fornøyd med en splitter ny stang av merke X. I andre miljøer kan valget være spot on.

;)  

 

Lage sånt nummer av ei olabukse ? Bruk vadere som oss andre.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har lest til nå. haha. Må være tull.

Må ha baller nok til å ikke gi etter for gruppe press;)

Jepp, man må gjerne tøffe seg, men får man være på flere turer? Nope! Ser ikke i rimeligheten av at en kar skal gå langs elver og vann og drite ut en hel gjeng fordi han ikke har vett nok i skallen til å skaffe seg propert utstyr! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har lest til nå. haha. Må være tull.

Må ha baller nok til å ikke gi etter for gruppe press;)

Jepp, man må gjerne tøffe seg, men får man være på flere turer? Nope! Ser ikke i rimeligheten av at en kar skal gå langs elver og vann og drite ut en hel gjeng fordi han ikke har vett nok i skallen til å skaffe seg propert utstyr! 

 

Jeg skjønner den. Det er jo sånn det er blitt i de fleste miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har lest til nå. haha. Må være tull.

Må ha baller nok til å ikke gi etter for gruppe press;)

Jepp, man må gjerne tøffe seg, men får man være på flere turer? Nope! Ser ikke i rimeligheten av at en kar skal gå langs elver og vann og drite ut en hel gjeng fordi han ikke har vett nok i skallen til å skaffe seg propert utstyr! 

Så enig, så enig  :D Kom i snakk med en innpåsliten fyr i hunnselva for noen år siden, og jeg kunne ikke unngå å legge merke til at han hadde Tica fluestang  :o;D Fikk brått behov for å komme meg unna i en viss fart, i frykt for at andre kunne tro det var kompisen min. Man ønsker ikke å bli sett med folk med billig fluestang og støvlevadere der jeg kommer fra.

Synd at enkelte skal tråkke på den flotte sporten vår ved å komme drassende elvelangs med kjipe fluestenger  :-\

Hvorfor kan de ikke finne seg ei harrelv  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nettopp, Lars. Og selv om vedkommende er god til å fiske, så hjelper ikke det! Mesteparten av tiden sitter vi tross alt og fikler med utstyret i påvente av at vinden skal løye og at det forhåpentligvis skal klekke og vake! Og ettersom ventingen utgjør det aller meste av fisket, så er det her man først og fremst etablerer et godt image!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Jørn, noen sitter sikkert og ler akkurat nå og tenker; for noen skøyere...artig ironisk.

Og så er dere så til de grader spot on :) :)

Jeg har selv kun fiskekompiser som fisker med Winston, med unntak av en jæ... hyggelig østlandskar som nyttegjør annen overbevisning- men så lenge den er grønn og har kult snellefeste er det greit ;D (sage Tcx #6 9')

Noe annet ville jo være prinsippløst og skandale kan dere skjønne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner den. Det er jo sånn det er blitt i de fleste miljøer.

Nå skal jeg ikke uttale meg om fritidsantrekket ditt Ruffen, for det er nemlig Off Topic, men la meg si det sånn: Jeg er glad jeg var full!  ;D

Det var du jo i grunnen hele tiden  ;D

Du aner ikke hvordan en skal smelte en jentes hjerte. Hadde det ikke vært for dere hadde vi fått bilen full av kvinner når vi stoppet på den pubben. Ulastelig antruket for anledningen vinsmaking som jeg var sjarmerte jeg dem rett i senk med et varmt smil og halvåpen skjortekrage. Men når dere kom rekende ut av bussen i grønn camu-stil med skulderklaffer som selveste Castro hadde blitt grønn av missunelse over så ble det stopp på det. Dette har de fått nok av der nede.

Vil si jeg skilte meg ut posetivt både når et gjalt tøy og annet gennerelt utstyr som stenger og sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ettersom ventingen utgjør det aller meste av fisket, så er det her man først og fremst etablerer et godt image!

Dette er viktig ! Jeg frykter at det finnes flere fluefiskere som anser seg som erfarne, men som enda ikke har skjønt dette.

I løpet av en sesong i norge sitter vi på ræva og venter på at vinden skal løye eller at vakingen skal tilta langt mer enn vi fisker, og da blir det før eller siden til at man flytter fokus over på utstyr, det være seg stang, snelle, snøre eller bekledning. Da føler man seg nok skikkelig smart om man sitter der med Tica eller Sølvkroken fluestang, Norfisk snelle og Vangen vadebukse, mens de andre gutta imponerer med Scott, Sage, Winston og Simms i hue og ræva  ??? Nei, man gjør nok ikke det !

Var det opp til meg så ville det vært krav om å eie minst to stenger av anerkjent merke for å i det hele tatt få kjøpt fiskekort  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...