Gå til innhold

Bindestikke


Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Revolution er såkalt spinnerundt(rotary), men synes den er litt klumpete..

Medallion med stainless kjeft mener jeg har den kjeften som er mest anvendelig til mitt bruk (tørrfluer).

Sitter beinhardt på større og mindre kroker, er en fryd å binde på, og kommer aldri til å slite den ut. Kanskje byttes en gang om jeg får tak i en L.A.W ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å redegjøre litt; L.A.W og Waldron er ikke det samme..

L.A.W som Brunern har, er umulig å få tak i :'(  Gikk en på ebay i høst(dog enda sjeldnere, med damask kjeft)som ble solgt for svimlende $3700+ <<l

Waldron-stikkene er et samarbeid med samme kar òg Snowbee. Gode de òg, men da ikke av samme "kult-status". Forøvrig ikke kjempebillige de heller.

Sånn, da har jeg latet som jeg kan noe.

Waldron stikka:

http://davidlegg7.hubpages.com/hub/Product-Review-Snowbee-Waldron-Fly-Tying-Vise

Hei, Torleiv  :)

Jeg mistenker at Mr. Rødbergshagen mente LAW, som i Lawrence A Waldron, når han snakker om Waldron-stikka, men det skal jeg ikke si sikkert.

Når det er sagt, Jon-Erlend, så er Regal-stikkene meget bra, og her har du også god plass bak til å binde inn haler og stash på selv de minste fluer, så det blir en vinn-vinn hva du velger antagelig. Superbra begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp.

Lurer på om jeg ikke går for en regal stikke. Kan noen forklare meg forskjellen på Revolution og Medallion? Tross alt litt prisforskjell.

Skal du ha regal så gå for medallion meed stainless kjeft, den er super for de som er ørretfluebindere. Tynn og fin kjeft som passer de minste kreasjoner..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var seff stikka du har andré som svein mente. Han visste du hadde den. Mens jeg nå venter og sparer penger til en gjøk selger Law stikka. Har jeg bestillt medallion m stainless kjeft som jeg får klare m med så lenge>:( takk for innspill fra alle og lenge leve utstyrsfreaker;)

Ps. Sitter og binderfluer m kavalkade av filmene dine i bakgrunnen André, når kommer ØB6?????

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp.

Lurer på om jeg ikke går for en regal stikke. Kan noen forklare meg forskjellen på Revolution og Medallion? Tross alt litt prisforskjell.

Skal du ha regal så gå for medallion meed stainless kjeft, den er super for de som er ørretfluebindere. Tynn og fin kjeft som passer de minste kreasjoner..

Jeg kjøpte meg en Revolution da jeg liker den roterende funksjonen på denne. Men den har kun mulighet for Big Game og Traditionel Jaw. Er det sånn å forstå at denne ikke er god nok for ørretfluer i størrelsen 10-22 Rune? Eller var det mer det at den Stainless'n tok enda mindre fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var seff stikka du har andré som svein mente. Han visste du hadde den. Mens jeg nå venter og sparer penger til en gjøk selger Law stikka. Har jeg bestillt medallion m stainless kjeft som jeg får klare m med så lenge>:( takk for innspill fra alle og lenge leve utstyrsfreaker;)

Ps. Sitter og binderfluer m kavalkade av filmene dine i bakgrunnen André, når kommer ØB6?????

Medallion er bra, Jon-Erlend. Meget bra også, så det er ikke noe 2.valg.

Filmen ja. Håpet er at ØB5 - DEL 2 skal bli ferdig til februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL: Stainless kjeften passer på Revolution stikka  :)

Jepp, det gjør den. Du får riktignok ikke helt den samme rotaryfunksjonen men ellers går hodene om hverandre alle sammen.

Da skal jeg bestille meg en slik kjeft i tillegg. Takk skal dere ha.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting (slik jeg ser det) er at de nye moderne stikkene ikke gir deg rom nok når du binder inn haletråder. Den knekken de har i armen kommer i veien.

Hmm, ja dette må være slik du ser det. Kunne ikke vært mer uenig.

La meg presisere, dette gjelder når jeg binder klekkere med bøyde kroker. Ikke ved vanlig rette døgnfluekroker. Slik jeg ser det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Erlend.

Hvis du er ute etter noe spesielt som ser kuult ut og er bra så må jo denne være noe.

Gikk lenge å tenkte på denne da min gamle Petitjean stikke tok kvelden.

Var veldig fornøyd med den gamle, men uvettig bruk av krokstr og et "par dusin" :rolleyes: bindte fluer, så tok den kvelden.

Eneste negative jeg la litt merke til var at han(petijean'n) ikke var like stødig med å skaffe deler hvis noe røyk.

Hadde et par gummipakninger på den som røyk, og da kjeften som til slutt tok kvelden.

Men synes denne stikka ser meget kuul ut.

http://www.caddisflyshop.com/master-swiss-vise-by-marc-petitjean.html

Nå så binder jeg stort sett fluer på Tmc stikker.

Solid Vise (reisestikke)

Solid Vise hd

Tmc Vise II Blue

Stikka som i så fall burde vært aktuell for deg er jo Vise II Blue.

Er meget fornøyd med denne. Det geniale rotasjons systemet gir deg full kontroll når man snur og vender på fluene under bindinga. Er vanskelig å forklare dette, men man har kontroll på en måte jeg ikke har opplevd på andre stikker. Man blir liksom et med stikka når man har jobbet litt med den. Altså ikke bare statisk bevegelse og rotasjon på den.

(Kan ikke forklare det bedre) ;D

Oser av kvalitet på stålet i alle tre. Man får en følelse at den aldri vil gå i stykker.

I all skryt så må jo negative ting nevnes  åsså.

Er et spor i kjeften jeg forresten aldri setter flua i som kan knekke enkelte kroktyper.

Og hvis det kan regnes som minus (ikke for meg), Vise II blue, er at kroken festes ved skruing, ikke ved låsing med en hendel. Den fester meget godt alle kroker jeg har satt i spissen på den.

Fin arbeidshøyde og god vekt i pidestal.

Følger med kjeft til større kroker åsså , men denne besudler jeg ikke med streamerdritt ;D ;D

Hvis du kjenner noen som har en så spør om å få teste den litt.

Når alt kommer til alt så er det jo bare en stikke, men jeg er veldig fornøyd.

Mye pga av måten "jeg" er sammensveiset med rotasjonssystemet på den.

Mvh

Robban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei robban

Takk for utfyllende svar. Jeg så på den pj stikka og kom fram til at den ble litt mye swiss army for meg. Har nå bestillt en medallion av guru stokkebekk mens jeg venter på at en Law skal dukke opp. Kan hende jeg bytter eller kjøper en til om ikke lenge. Jeg må bare ha mer::)

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at jeg foretrekker å binde fluene selv å ikke bruke pilke stikke. Lurer forresten på hvordan den funker på en #24 myggklekker::)

Til noe helt annet. Jeg sendte mail til han som lager stikka som minnet mistenkelig på Law stikka. Leser tydelig vis ikke mail hver dag:-\ jeg kommer tilbake m leveringstid og pris hvis jeg får svar

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...