Gå til innhold

Hvorfor binder dere fluer?


Kim W

Anbefalte innlegg

Hvorfor binder dere fluer? Binder dere bare fiskefluer eller leker dere med sprøe ideer og sånt? Jeg for min del binder like mye for min egen del, altå ren stimuli ved å binde fluer, og for å ha det moro på stikka uten å måtte tenke så mye på om flua er gir rett avtrykk, riktig farge etc etc.

Akkurat nå er jeg i ett litt eksperimentalt modus og surrer sammen alt mulig rart som svirrer oppi hodet mitt. Jeg hadde en drøm om å ha en flueboks til våren der velprøvde giftige mønstre skulle stå på rad og rekke etter farge og størrelser, ja, rett og slett en sånn boks man ser på bilder i ny og ne. Når jeg da setter meg ned for å serieprodusere noe som jeg har lyst på sklir det alt for ofte ut allerede etter første flua. Binder først en flue som tenkt og så må jeg bare prøve en til med en liten tvist på vingen, eller beina eller whatever og vips så ligger det fire-fem fluer på bordet som like gjerne kunne kommet fra hver sin verdensdel. Og resultatet av dette? Jo, da sitter jeg igjen til våren med flere bokser med alt mulig rart i og sjeldent mer en tre stk av ett mønster. ;D

Fluebinding er ett fantastisk supplement til fiskinga og utrolig lærerikt ift entomologien. <<l

Her er ett eksempel der det skulle binde fem stykk av en steinflue jg har laget tidligere, men disse skulle blir til vårfluer med litt andre farger. Spora av etter sjuogenhalv surring.... ;D

Hvordan er det med dere andre? disiplinerte? hvorfor binder dere fluer? :) :)

8411256407_e255faeb38_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg binder bare fiskefluer, må nok melde at egen kreativitet er det så som så med. Det blir å snappe opp et mønster her og et mønster der, og kopiere det. Det er jo mye inspirasjon å finne her, ellers er det fra blader, bøker, nettet og filmer det meste taes. Prøver å holde meg til mønstre jeg vet jeg vil bruke, og som jeg vet vil funke.

Har jo kjøpt mange fluer oppigjennom som aldri har vært i vann, så i år blir første sesongen med bare egenproduserte fluer, spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder bare fiskefluer, må nok melde at egen kreativitet er det så som så med. Det blir å snappe opp et mønster her og et mønster der, og kopiere det. Det er jo mye inspirasjon å finne her, ellers er det fra blader, bøker, nettet og filmer det meste taes. Prøver å holde meg til mønstre jeg vet jeg vil bruke, og som jeg vet vil funke.

Har jo kjøpt mange fluer oppigjennom som aldri har vært i vann,så i år blir første sesongen med bare egenproduserte fluer, spennende.

Kult, Alexander  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder bare fiskefluer, må nok melde at egen kreativitet er det så som så med. Det blir å snappe opp et mønster her og et mønster der, og kopiere det. Det er jo mye inspirasjon å finne her, ellers er det fra blader, bøker, nettet og filmer det meste taes. Prøver å holde meg til mønstre jeg vet jeg vil bruke, og som jeg vet vil funke.

Har jo kjøpt mange fluer oppigjennom som aldri har vært i vann, så i år blir første sesongen med bare egenproduserte fluer, spennende.

<<l <<l

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder fluer for jeg finner roen og glede ved stikka! Sikkert ikke bra for nakke, skuldrer, og rygg. For stressnivå er dette den beste avspenningen jeg kan få. Sosialt sammen med likesinnede er det å. Det beste er når det dukker opp pakker med nye materialer i posten. Da er veien kort ned til peisen og promperommet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Atle. Elsker å få pakker med masse stæsj i, og selv om jeg vet hva som er inni er det alltid spennende og se om nye ting står til forventningene. Handler vel sånn fifty fifty på nett og butikk, setter stor pris på all ny kunnskap jeg får med meg hjem fra fiskesjappa også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene Waffer'n! Nå om dagen går det litt bedre (tror jeg selv), men jeg har laget ganske mange utradisjonelle fluemønster som har gått i resteskuffen eller rett i søppla. Nettopp fordi jeg har vært kreativ, men jeg har hatt det veldig gøy og lært mye ved å sippe absint og bundet monsterfluer. Ironisk nok (!) så kroka jeg bortimot 20 pinner på en orange foam-sak med bling på Hardangervidda i fjor. Denne flua var så stygg at jeg var flau over at den hadde havnet i flueboksen... Men jaggu dro den fisk. Fortsatt flau!

Serieproduksjon er ikke noe moro... hvis man ikke er kreativ, finner man heller aldri på noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme inn som en gærning da.

Jeg binder fluer fordi jeg synes mine egne er mer gjennomtenkt og bedre utført med tanke på de forskjellige insekter, hvordan flua ligger på vannet og ser ut for fisken enn det jeg får kjøpt i butikken.

Binder et sted mellom 600-1000 fluer hver vinter for salg og her er det snakk om samlebånds produksjon.  :( når jeg går litt lei setter jeg mer på forumet, titter på mye av det som ligger her, rapper ideer som jeg skrur på til det liksom er min flue. Det morsomste jeg vet med fluebinding er på prøve å finne den rette kombinasjon av fiskbar flue og lekkerhet som jeg synes er viktig. Pleier også å bytte 70% av mine egne fluer før hver sesong. Litt analt og kjedelig kanskje? men for hver flue man binder blir man en dyktigere fluebinder og til syvende og sist en bedre fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme inn som en gærning da.

Jeg binder fluer fordi jeg synes mine egne er mer gjennomtenkt og bedre utført med tanke på de forskjellige insekter, hvordan flua ligger på vannet og ser ut for fisken enn det jeg får kjøpt i butikken.

Binder et sted mellom 600-1000 fluer hver vinter for salg og her er det snakk om samlebånds produksjon.  :( når jeg går litt lei setter jeg mer på forumet, titter på mye av det som ligger her, rapper ideer som jeg skrur på til det liksom er min flue. Det morsomste jeg vet med fluebinding er på prøve å finne den rette kombinasjon av fiskbar flue og lekkerhet som jeg synes er viktig. Pleier også å bytte 70% av mine egne fluer før hver sesong. Litt analt og kjedelig kanskje? men for hver flue man binder blir man en dyktigere fluebinder og til syvende og sist en bedre fisker.

Helt enig i det du sier Jon-Erlend. Spesielt utsagnet ditt om "den rette kombinasjon av fiskbar flue og lekkerhet" gir et godt bilde for mitt motiv også for å binde selv. I tillegg til at jeg er pensjonist og kan bruke en del av fritida mi på noe som jeg synes er meningsfylt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg egentlig er en litt introvert type (introvert må ikke forveksles med innadvendt eller asosial, men jeg liker å tenke.). Så ved fluebinding tenker jeg mye, og digger å sitte ved bindestikka for meg selv, når jeg først får ånden over meg. Liker det kreative og estetiske ved fluebinding. Men kan ikke fordra serie-binding, annet enn at det er moro å se ei rekke med like fluer etterpå (estetikken som kommer inn igjen her, vel  ;D ).

Jeg har bundet fluer på en del messer, både i England, Sverige og Danmark, men det synes jeg egentlig ikke er så moro. Liker best å sitte å tenke/binde fluer for meg selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk fluene mine selv frem til for 3-4 år siden. Det var på denne tiden jeg ble kjent med Reidar, som viste seg som en svært dyktig fluebinder. Han lærte meg det han kunne og etter at jeg fikk første ørret på egen flue (samme sesongen) så har jeg gitt vekk alle mine kjøpe fluer og bruker nå kun egenprodusert.

Fluebinding er det som gjør meg til en komplett fluefisker, slik jeg ser det. Kunne og ville ikke vært det foruten.

Mye takk til forumets medlemmer for god inspirasjon via diverse tråder også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moro rett og slett. Binder mye i løpet av en vinter, langt mer enn til mitt eget behov, men har en fast gjeng som kjøper av meg. Også gir jeg bort mange, både til venner og folk jeg treffer langs elver. I sommer ga jeg faktisk bort en hel haug til en svenske!!! Og etter hver sesong så gir jeg bort alle jeg har, slik at jeg har en fem seks bokser å fylle hver vinter. Har rett og slett stor glede av det, og har hatt det i snart 40 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moro rett og slett. Binder mye i løpet av en vinter, langt mer enn til mitt eget behov, men har en fast gjeng som kjøper av meg. Også gir jeg bort mange, både til venner og folk jeg treffer langs elver. I sommer ga jeg faktisk bort en hel haug til en svenske!!! Og etter hver sesong så gir jeg bort alle jeg har, slik at jeg har en fem seks bokser å fylle hver vinter. Har rett og slett stor glede av det, og har hatt det i snart 40 år :)

Og,husker jeg ikke feil,er du mesterlig god Fluenes Herremann. ;)

Nei Kim. Her er det ingen disiplin,lite likt i boksene(noe er det jo da).

Har jeg bundet et par tre like,kommer jeg alltids på en variant eller to som kanskje kan funke ? ;D

Kreativiteten får innimellom fritt spillerom,og det hender at det dukker opp noe som funker,og funker bra tilogmed.

Noen ganger utfra ikkeno',andre ganger et mønster fra andre som setter i gang noe. <<l

Har vel holdt meg til binding siden jeg begynte å fiske med flue(45 år eller noe)og har vel knapt kjøpt ei flue de siste 40.

Og det er gøy,har akkurat kjøpt meg ei brand new stikke fra Tsjekkia(gode gutter det)så jeg har ikke tenkt å gi meg heller.

Fluene blir nesten aldri pene,men heldigvis så syns fisken innimellom at jeg er ganske god. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...