Gå til innhold

Salgstrådene - hva er akseptabelt??


fluedengern

Anbefalte innlegg

Det jeg derimot har fått erfare er at når en gjenstand har ligget ute en stund, og jeg ender opp med å "bumpe" den, ja da har det kommer "skambud" i tråd samt noen PM om at står det så dårlig til med økonomien så kan de strekke seg til den og den summen. Og det er ikke bra. Men dette gjelder IKKE de personer jeg har handlet med tidligere.

Er vel normalt at det kommer lavere bud når folk begynner å bumbe trådene sine. I mine øyne som kjøper betyr det at selger har priset for høyt. Og at det er null interesse for produktet.

Er vel regler for bumping egentlig også ?

Egentlig et interresant tema iom at det i mange salgstråder argumenteres for ikke-utfylte garantikort! Hvis garanti følger produkt og ikke kjøper, da bør jo ingen fylle ut dette iom at det ikke har noen praktisk betydning. Det vil jo bare føre til spørsmål senere hvis garantisak skulle oppstå og klager ikke er det samme som står på garantikortet...?

(Uups.... Nå dreier tråden kanskje litt i OT retning...)

Sage blant annet har vel spesifisert garantien til FØRSTE eier, og NÅ skal butikk og kjøper sende inn garantikort. Før blei dette aldri gjort. Dette gjelder jo da garanti utover kjøpsloven(såkalt uforbeholden livstidsgaranti- som nå er tredve år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det jeg derimot har fått erfare er at når en gjenstand har ligget ute en stund, og jeg ender opp med å "bumpe" den, ja da har det kommer "skambud" i tråd samt noen PM om at står det så dårlig til med økonomien så kan de strekke seg til den og den summen. Og det er ikke bra. Men dette gjelder IKKE de personer jeg har handlet med tidligere.

Er vel normalt at det kommer lavere bud når folk begynner å bumbe trådene sine. I mine øyne som kjøper betyr det at selger har priset for høyt. Og at det er null interesse for produktet.

Er vel regler for bumping egentlig også ?

Ikke nødvendigvis at prisen er satt for høyt, heller det at ingen akkurat er på jakt etter det du selger der og da.

Bumping ja, vet ikke om det er regler for det, men det burde det jammen være. Har sett enkelte bumpe sine egne tråder etter bare timer. Bør være slik at man kan bumpe når tråden havner på neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot har fått erfare er at når en gjenstand har ligget ute en stund, og jeg ender opp med å "bumpe" den, ja da har det kommer "skambud" i tråd samt noen PM om at står det så dårlig til med økonomien så kan de strekke seg til den og den summen. Og det er ikke bra. Men dette gjelder IKKE de personer jeg har handlet med tidligere.

Er vel normalt at det kommer lavere bud når folk begynner å bumbe trådene sine. I mine øyne som kjøper betyr det at selger har priset for høyt. Og at det er null interesse for produktet.

Er vel regler for bumping egentlig også ?

Ikke nødvendigvis at prisen er satt for høyt, heller det at ingen akkurat er på jakt etter det du selger der og da.

Bumping ja, vet ikke om det er regler for det, men det burde det jammen være. Har sett enkelte bumpe sine egne tråder etter bare timer. Bør være slik at man kan bumpe når tråden havner på neste side.

Joda, hadde prisen vært riktig hadde man fått solgt  ;)

I min mening burde det ikke være lov til å bumpe i det hele tatt. Men som sagt selger aldri jeg noe , bare kjøper brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det jeg derimot har fått erfare er at når en gjenstand har ligget ute en stund, og jeg ender opp med å "bumpe" den, ja da har det kommer "skambud" i tråd samt noen PM om at står det så dårlig til med økonomien så kan de strekke seg til den og den summen. Og det er ikke bra. Men dette gjelder IKKE de personer jeg har handlet med tidligere.

Er vel normalt at det kommer lavere bud når folk begynner å bumbe trådene sine. I mine øyne som kjøper betyr det at selger har priset for høyt. Og at det er null interesse for produktet.

Er vel regler for bumping egentlig også ?

Ikke nødvendigvis at prisen er satt for høyt, heller det at ingen akkurat er på jakt etter det du selger der og da.

Bumping ja, vet ikke om det er regler for det, men det burde det jammen være. Har sett enkelte bumpe sine egne tråder etter bare timer. Bør være slik at man kan bumpe når tråden havner på neste side.

Joda, hadde prisen vært riktig hadde man fått solgt  ;)

I min mening burde det ikke være lov til å bumpe i det hele tatt. Men som sagt selger aldri jeg noe , bare kjøper brukt.

Jepp, pris og omløpshastighet på en vare har en klar sammenheng.... Thats it!

Når det gjelder bumping så finnes det på en del andre forum regler for dette. Jeg er bl.a medlem av klokkeforum, og der SLETTES annonsen hvis du bumper mer enn 1 ggr / uke! Det finnes da grenser for hvor interessant en salgsannonse egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun på ffs at man ikke skal prøve deg med lave bud? Er det greit å legge inn bud under takst på et hus?

Neida, det er som sagt lov å prøve seg.  :)

Men, når man skriver i en annonse, høystbydende over, og da er det viktig å merke seg over, er det rett og slett skammelig (i mine øyne) å legge inn ett bud under dette i samme tråd. For mitt eget vedkommende benytter jeg høystbydende over når jeg har en kjøper som vil betale meg dette allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så relevant, men kjøper du en bruktbil som det er garanti igjen på, så overtar kjøperen garantien. Altså garantien følger produktet ikke kjøperen slik det i fluefiskebransjen ofte gjøres inntrykk av. At garantien KUN følger kjøperen.

Det er ofte litt misforståelser rundt garanti og reklamasjonsrett. Garanti er noe produsenten/selgeren kan velge å gi som et tillegg til de lovpålagte rettighetene. Produsenten kan velge om garantien skal følge produkt, kjøper, tidevannsfaser, oddetallsuker eller hva enn de måtte ønske. I bilbransjen er kanskje normen at garanti følger produkt, men i veldig mange andre bransjer velger produsentene å la garantien følge første kjøper.

Reklamasjonsretten er lovfestet, og ingen produsenter eller selgere kan innskrenke rettighetene som følger av loven. I Norge er forbrukere så godt beskyttet at internasjonale garantier ofte blir overgått av de lovfestede rettighetene vi har her til lands.

Litt mer on-topic:

Har opplevd at folk skriver "Jeg kjøper varen" i annonsetråden, for så å prute (rundt 50%) på PM. Rimelig frekt/uakseptabelt i mine øyne. "Høystbydende over" synes jeg også bør respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et interresant tema iom at det i mange salgstråder argumenteres for ikke-utfylte garantikort! Hvis garanti følger produkt og ikke kjøper, da bør jo ingen fylle ut dette iom at det ikke har noen praktisk betydning. Det vil jo bare føre til spørsmål senere hvis garantisak skulle oppstå og klager ikke er det samme som står på garantikortet...?

Sage blant annet har vel spesifisert garantien til FØRSTE eier, og NÅ skal butikk og kjøper sende inn garantikort. Før blei dette aldri gjort. Dette gjelder jo da garanti utover kjøpsloven(såkalt uforbeholden livstidsgaranti- som nå er tredve år)

Har skrevet det I en haug trader nå, så jeg fortsetter gjerne. SAGE er nemlig veldig enkle å kreve garanti og få reparert hos, jeg har flere ganger fått fikset både stenger og en snelle som er kjøpt brukt. Varslet til og med at snellen var kjøpt brukt og at jeg ville betale for rep. men neida, de tok det på garantien gratis. Men dette er direkte, går du via butikk i Norge, så blir det en annen sak.

Er det kun på ffs at man ikke skal prøve deg med lave bud? Er det greit å legge inn bud under takst på et hus?

Hvis selger sier at det minste han vil selge for er xxx så er det vel ikke noen vits I å gå lavere? Står det bare en pris, så byr jeg også lavere, men på PM.

Får være grenser på prising også, gir jo ikke vekk utstyret heller da. Ikke for det, har gjort det også jeg.  ;D

Har man satt en minstepris, så bør det kunne respekteres, der er jeg helt enig. En god regel er vel ½ av nypris? Og der ligger jo også fordelen, kjøper du en kvalitetsstang brukt til ½ prisen, så kan du hvis du ikke vraker den helt, selge den igjen til omtrent samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stort sett enig med deg Rolf.. men angående det med "selges for 1/2 pris"  blir litt rart innimellom.. 1/2 pris av hva og fra hvem ???dersom jeg feks hadde kjøpt en stang ny her i  norge til 6000kr... så ok da kan jeg fint sette den til salgs for 3000kr som du sier.. meeeen , så skjer jo det da at en eller flere finner sikkert denne stangen et eller annet sted på tilbud til 4700kr så da er det den prisen som plutselig skal gjelde lissom og da må/bør jeg liksom sette den til 2350kr... og kansje dersom man gooogler seg i stykker så finner en ut at man kan kjøpe den at annet sted for 4000kr så da er man nede i 2000kr.. 1/3 av der man kjøpte den plutselig og da gidder man ikke selge.. så halv pris ?? av hva ???og fra hvem..??  det samme kan kansje sies om selger... at jeg feks skal selge en stang som et sted koster 6000kr og sette den til 1/2 pris altså 3000kr.. men kan jo hende at jeg har kjøpt den myye billigere et annet sted.... fordelen er at man har kvitteringen ihvertfall............ er det feks en her på forumet som evt. kjøper en sage eller noe slikt av meg med livstidsgaranti der alt er sendt inn av papirer i mitt navn så funker det helt greit for meg at dersom noe skjer med stangen så kan personen kontakte meg for å få fikset det siden jeg står som første eier.. null stress for min del det    <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den diskusjonen ligger jo der. Enig i det Bagg. Men man må jo bare prøve å gå utifra det som er listepris synes nå jeg, så får heller de luringene som har funnet den billigere heller holde kjeft eller sende en PM. Info slik noen har sett seg "nødt" til å legge ut, om at det er så og så mye billigere ett eller annet sted hører ikke hjemme i trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den diskusjonen ligger jo der. Enig i det Bagg. Men man må jo bare prøve å gå utifra det som er listepris synes nå jeg, så får heller de luringene som har funnet den billigere heller holde kjeft eller sende en PM. Info slik noen har sett seg "nødt" til å legge ut, om at det er så og så mye billigere ett eller annet sted hører ikke hjemme i trådene.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

Vi har tidligere anmodet på det sterkeste å la snikk/snakk være utenfor salgstrådene.

Med takhøyden vi har her på ffs så burde det være unødvendig å kommentere ting som ligger ute for salg.

Kommentarer som "den stanga er rååååbra", " den lina har jeg i flere størrelser" osv har ikke noe der å gjøre.

Mulig vi som er mod/admin burde være mye strengere..

Bruk allmenn fornuft, har du ikke noe konstruktivt å si, så la være.

Jan Haukaas

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tema dette. Som flere andre må jeg si at jeg synes det er utrolig frekt å sabotere en salgstråd med kommentarer om at man får det så mye billigere en annen plass. Man tar det på PM så får heller prisdiskusjonen foregå der.

OT: Minner meg om en bilselger som ble konfrontert med at prisen på en bruktbil var alt for høy og at han aldri i livet kom til å få det han forlangte for bilen. Bilselgeren avfeide det med følgende kommentar : "Den siste idioten er enda ikke født" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ifra hvis jeg kommer over noen som selger til ekstrem upris.

Det kan vel kjøper strengt tatt finne ut av selv? Stort sett selges flotte sneller og stenger her til gi-bort-pris.........

Er ellers enig i det du skriver. Så lenge man bruker normal folkeskikk kan vel litt pruting på PM tolereres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tema dette. Som flere andre må jeg si at jeg synes det er utrolig frekt å sabotere en salgstråd med kommentarer om at man får det så mye billigere en annen plass. Man tar det på PM så får heller prisdiskusjonen foregå der.

OT: Minner meg om en bilselger som ble konfrontert med at prisen på en bruktbil var alt for høy og at han aldri i livet kom til å få det han forlangte for bilen. Bilselgeren avfeide det med følgende kommentar : "Den siste idioten er enda ikke født" :)

Den mentaliteten finner jeg SVÆRT upassende på et Fluefiskeforum. Hvis dette liksom er normen for en fluefisker, har ikke jeg noe inne her å gjøre iallefall....

Det er klart det er noe feil, da bruktmarkedet opererer med nypriser og vel så det. Det er ikke dermed sagt at alt skal gis bort, men litt sunn fornuft ville kommet godt med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ifra hvis jeg kommer over noen som selger til ekstrem upris.

Det kan vel kjøper strengt tatt finne ut av selv? Stort sett selges flotte sneller og stenger her til gi-bort-pris.........

Er ellers enig i det du skriver. Så lenge man bruker normal folkeskikk kan vel litt pruting på PM tolereres?

.     

De meste som selges her har jo kjempe bra priser. Men jeg mener fortsatt at det skal være lov til å si ifra om upriser. På en ordentlig måte selvfølgelig.

Men jeg syns det temaet her har tatt litt vel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...