Gå til innhold

Hva er din favorittmygg!?


Mack10

Anbefalte innlegg

Legg gjerne ut to av dine mest brukte myggmønster.

Om det er nusser, klekkere eller tørre mygg spiller liten rolle.

Lager denne posten for å utvide min egen horisont og for å få litt inspirasjon.  dark-smiley

Mine to mest brukte:

Griffiths Gnat og Once and Away.

post-3334-13949895183952_thumb.jpg

post-3334-13949895184196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en del myggvarianter. Og jeg må si som tørr mygg er den jeg desidert har fått mest på palmermyggen. De siste årene har det vært forsøk med diverse fancy voksenmygger, men i år er det back to palmermygg  <<l

Når det gjelder mygg under vann er vel uv lim buzzere mitt førstevalg.

Myggklekkere har jeg nesten aldri hatt bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd  :)

Mine to absolutte favorittmygg, foruten buzzere, er

- Orange Belt (en Griffiths på speed) og

- F-Fly

Disse er gode, og under praktisk fiske så overlapper liksom den ene den andre helt supert.

Her har jeg bare saksa ei side i bladet Jakt & Fiske som jeg skrev om den ene av dem for ikke så lenge siden.

EDIT:Jo, dårlig gjort å ikke forklare hvorfor. Men ikke meningen, så her kommer et forsøk på forklaring.

Den ene står høyt på hacklespissa, og drar med seg det elementet av oransje, som både er så effektivt i buzzere, og av og til i voksne fjærmyggimitasjoner også. Orange Belt.

Den andre ligger lavt og klekkeraktig tungt i vannhinna, og er alt der en vinner i seg selv - lettagelig og synlig. F-Fly.

Husker noen av dere studien som ble gjort i bladet Fly Tyer for mange herrens år siden, av vertikal-klekkere og horisontal-klekkere? Her ligger nok noe av forklaringen som vi selv opplever i norsk praktisk fjærmyggfiske.

8142418844_09ec7c7018_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffiths. Og med vanlig dubbing istedenfor påfugl. Er det da vanlig palmer?

Og i år setter jeg stor tillit til shipmans buzzer, f-fly og jk-myggklekker. Bundet mange slike, og de skal få kjørt seg både i Norge og på Island. Pluss en del andre prøvemønstre jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har blitt en favoritt. Flyter bra, er greit synlig og tar 2 minutter å binde. Har ikke merket noe forskjell med og uten flash, så jeg binder den oftest uten. Skal prøve å variere litt på farger i år.

Griffith's Gnat brukes også mye. Virker som det er en gjenganger blant mange her. Varianten til André Brun var fin  <<l

post-5304-13949895241972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har de siste årene bruke små utgaver av CDC myggen på de minste myggene. Disse kan gi et inntrykk av at de er større, om en ikke klarer å lage "hacklet" lite nok. I en myggrunde å vinter, fikk jeg en bonusflue av -Lars- som var en liten atgave av F-fly. Jeg har prøvd å kopiere denne så best som mulig i små små størrelser, og er helt overbevist om at dette kommer til å bli min mest brukte mygg denne sesongen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med så mye annet så har jeg ingen favoritt. Heller ikke innen mygg  :)  Prøver så godt jeg kan å treffe med imitasjonen i forholdet til hva som skjer på og i vannet. Og noen ganger treffer jeg, andre ikke. Jeg benytter meg heller av et par dirty tricks som har vist seg å være effektive og det er å overdrive størrelsen enten den ene eller andre veien. Deretter er det bling, for ofte har jeg sett at det har virket mot sin hensikt og heller skremt fisken enn å lokke til hugg.

Men det er jo alltids ei flue jeg trykker tettere til brystet enn andre, kanskje mest fordi den hadde tatt min største i Norge i mange år og det er Hatching midge

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=57:hatching-midge&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Jeg binder min vesjon med lengre "hale" enn originalen

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=27297.msg467443#msg467443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her har tatt over all myggfiske for min del. Klipper av halen helt inn til kroken. Helt killer.

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/388/Category2ID/440/List/1/Level/2/ProductID/7846/Default.aspx

Fisker du den rett i vannlinja, eller henger den på hacklet med bakkroppen under?

Bakkropppen ligger nok i og under vannfilmen. Impregnerer bare hackelet med gel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker myyye med mygg i løpet av en sesong og da alle stadier og med og uten oppheng/rigg. Har rene myggbokser som er fulle av ulike mygg imitasjoner, men hvis det er én spesiell flue jeg må dra fram så blir det faktisk Griffiths Gnat/Palmer i ulike varianter. Den flua har jeg hatt med meg siden jeg begynte med fluefiske og det er en flue med mange fisk på samvittigheten.

Brukte mest originale mønstre i starten med påfugl herl, men etter hvert har det blitt flere varianter og spesielt noen med grizzled hackle har gitt bra fiske. Også ulike størrelser er viktig her og mange ganger er det nettopp den som er større eller mindre enn den ekte varen som lurer fisken.

Når jeg fisker med oppheng/rigg så er ofte en tørr GG valget hvis jeg bruker flue som floater og det hender den flua blir tatt isteden for puppa under filmen. Altså doblet sjansen til å lure fisken.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttsmå CDC-mygg har blitt en favoritt. Litt morsomt med små fluer som det likevel er mulig å se 20 meter ut på vannet. Hvorvidt den fisker bedre enn andre, se det har jeg ikke noe statistisk bevis for. Dessuten er presentasjonen en enorm støykilde for eventuelle statistiske bevis for en flues overlegenhet. Derfor ler jeg like rått og uhemmet hver gang noen presenterer et favorittmønster. Påstander om at en flue er bedre enn noe annet er jo det rene skjære sprøyt, så lenge vi snakker om marginale justeringer av bindeteknikk og farger! Og dette forventer jeg at alle nogenlunde skolerte sier seg enig i!  ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt-mygg er utrolig simpel og har ikke sviktet enda.

Tørrfluekrok i 18-20

Kropp av bindetråd

Tett ribb av lilla/grønn/blå flash (dette kommer fra en mylar tube som er trekket ut tråder av)

Svart, grå eller grizzly hackle i front, men få tørn (maks to-tre)

Mønsteret ble jeg tipset om av Roar på Noroco i Drammen. Bandt opp noen selv, kjøper jo ikke fluer  :rolleyes:

Fungerte fra første stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...