Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Enda et spørsmål sånn i farten, hvorfor bruke så unødvendig mye penger på utstyr når man har mest å tjene på å trene teknikk? Og å gjøre seg kjent med det utstyret man har?

Villé ikke det vært mest fornuftig?

Har mye å lære skjønner jeg, så derfor er det lurt å spørre de mest kyndige om hjelp.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål sånn i farten, hvorfor bruke så unødvendig mye penger på utstyr når man har mest å tjene på å trene teknikk? Og å gjøre seg kjent med det utstyret man har?

Villé ikke det vært mest fornuftig?

Overhodet ikke !

Som jeg bruker å si til kursdeltakerne mine: Hvis du må trene for å få til kastinga, ja da har du enten feil (billig) stang eller feil innstilling.

Det heter ikke premium-stenger uten grunn, og skal man absolutt være en slik kjiping som skal oppleve fluefiske uten å betale fett for det, da er mitt råd å heller finne igjen slukstanga.

Det samme gjelder forsåvidt om man ikke får fisk . . . Da fisker man sannsynligvis i ei billig drittelv/drittvann, og man har seg selv å takke.

Fluefiske er ikke, og har aldri vært, for alle, og om det viktigste er å spare noen lusne kroner så er det mye annet man kan finne på.

Jeg vil ihvertfall ikke omgås slike stakkarslige taterfanter der jeg fisker, og det gir jeg grei beskjed om de gangene det skjer.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at det er mulig å justere styrken på støvsugeren? Altså hvor hardt den skal suge? Dette irriterer meg noe jævlig! Hadde det ikke vært enklere med "all or nothing", eller bare "on/off"?

Godt spørsmål, Bjørnar !

Støvsuging er avansert nok som det er, om man ikke skal måtte forholde seg til flere brytere på maskina enn strengt nødvendig, også.

Riktig innstilling for de fleste gulv er imidlertid å stille sugekraften slik at når du holder den rett over tørrflueboksen din (krever boks med åpne rom), så skal fluene på krok 14 såvidt lette, uten å bli med inn i røret. Fluer på krok 12 skal bare såvidt blafre med vingene.

Fluer på krok 16 og mindre går rett i støvsugerposen, men litt må man ofre for å få dette perfekt.

Selv er jeg mer usikker på denne bryteren som sitter på selve støvsugerhodet, den man liksom skal tråkke på . . .

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Bjørnar !

Støvsuging er avansert nok som det er, om man ikke skal måtte forholde seg til flere brytere på maskina enn strengt nødvendig, også.

Riktig innstilling for de fleste gulv er imidlertid å stille sugekraften slik at når du holder den rett over tørrflueboksen din (krever boks med åpne rom), så skal fluene på krok 14 såvidt lette, uten å bli med inn i røret. Fluer på krok 12 skal bare såvidt blafre med vingene.

Fluer på krok 16 og mindre går rett i støvsugerposen, men litt må man ofre for å få dette perfekt.

Selv er jeg mer usikker på denne bryteren som sitter på selve støvsugerhodet, den man liksom skal tråkke på . . .

Så lenge sjøørretfluene er sikret, så spiller det ingen rolle med resten!

:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg mer usikker på denne bryteren som sitter på selve støvsugerhodet, den man liksom skal tråkke på . . .

Den er til å hvile stambeinet på!

Men siden det er så mange unødvendige og fordyrende dikkedarier på disse maskinene, hadde det vært en ide å bygd dem selv? Med kvalitetsprodukter fra bunnen av, og kanskje tenkt litt minimalistisk? En av/på-knapp i hvitt gull og en slange av wagwing for eksempel? Er sikker på at jeg kunne ha satt sammen en maskin som hadde løftet sugekunsten opp på nye høyder!! Og det uten at de overbetalte kapitalistene på Elkjøp hadde sittet igjen med en eneste krone!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar jeg feil hele tiden???

Dette går sannelig på selvtilliten løs...

Trøst deg med at det er en generell misoppfatning blant fluefiskere flest at man må trene på noe som helst innen fluekasting.

Har man ikke dette medfødt, ja så sliter man, noe man ser så alt for ofte, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sjøørretfluene er sikret, så spiller det ingen rolle med resten!

:-p

Fisker man ikke tørt så fisker man ikke med flue !

Dette er det også skremmende mange som ikke har skjønt, og det er ikke fritt for at man skammer seg på hele fluefiskemiljøets vegne, når man ser hva folk får seg til å feste i enden av fortommen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at det er en generell misoppfatning blant fluefiskere flest at man må trene på noe som helst innen fluekasting.

Har man ikke dette medfødt, ja så sliter man, noe man ser så alt for ofte, desverre.

Det var som pokker...

Jeg er jo helt fucked, ikke rart jeg har endt opp som stangbyggernerd, og sjøørretnerd...

Ikke enkelt det her.

Er det egentlig noe håp? Jeg sveiver Tross alt med høyre hånd.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som pokker...

Jeg er jo helt fucked, ikke rart jeg har endt opp som stangbyggernerd, og sjøørretnerd...

Ikke enkelt det her.

Er det egentlig noe håp? Jeg sveiver Tross alt med høyre hånd.

 

Nej, der er intet håb for dig. Du er fluefiskeriets svar en dansk skiløjper i en downhill skiløjpe.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som følge av overtid på jobb, dårlig planlegging og mye vind, har jeg hatt lite fisketid og altfor mye tid til å fundere på noen spørsmål, jeg trenger extremt høy faglig kompetente personer til å gjøre litt klarere for meg.

Spørsmålene er som følger, og ikke nødvendighvis i prioritert rekkefølge...

 

* Er det fortsatt slik å forstå, at flatbrem kaps og unødvendig mye vannjokking er grunnlag for selvutnevnt "rivercred"?

* Vil årets Aurivilli klekkinger begynne å  26- Juni, klokken 12.34...?

* Hvor stor håv kommer jeg til å trenge for å landet den personlige rekorden jeg skal sette i år?

* Hvilken avlivnings teknikk benyttes best for avliving av grov Ørret, bortsett fra å løfte den over vann å ta bilde?

* Og sist men ikke minst, hvor lang er en bukt på ei flueline under kasting?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men er ikke det å ferdes langs elva i tussemørke med hagle også et signal om et visst pysetrekk?

Og holder det med hagl nr. 7 eller bør man gå til grøvre skyts på såpass grov fisk. Husk, at dette er å regne som våtmark og blystr. bør beregnes utfra alternativt materiale kontra bly... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men er ikke det å ferdes langs elva i tussemørke med hagle også et signal om et visst pysetrekk?

Og holder det med hagl nr. 7 eller bør man gå til grøvre skyts på såpass grov fisk. Husk, at dette er å regne som våtmark og blystr. bør beregnes utfra alternativt materiale kontra bly... ;-)

Touche!!

Hvis man føler man må ha hagle for å beskytte seg mot de grove ørretene man fanger, så er man mer heldig enn pysete,

Men ser poenget ditt.

For egen del foretrekker jeg å ferdes og fiske i dagslys...

Mvh pysete Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ikke at man skal trenge hagle for avliving eller forsvar mot illsint grov Ørret. Den var det du som brakte på banen.. ;-) Men jeg ser absolutt koblingen med bruk av hagle i mangel på håv.. :-)

Det hevdes at Ørret faktisk i ganske stor grad lider sine siste øyeblikk av å bli fotografert.

Erego, er jeg bare nysjerrig,på om man kan ta livet av den allerede under vann,med et raffinert og vanntett kamera. Eller er dette først et problem over vann. 

Og til slutt, hvilket kamera egner seg best til å ta livet av fisken med?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som følge av overtid på jobb, dårlig planlegging og mye vind, har jeg hatt lite fisketid og altfor mye tid til å fundere på noen spørsmål, jeg trenger extremt høy faglig kompetente personer til å gjøre litt klarere for meg.

Spørsmålene er som følger, og ikke nødvendighvis i prioritert rekkefølge...

* Er det fortsatt slik å forstå, at flatbrem kaps og unødvendig mye vannjokking er grunnlag for selvutnevnt "rivercred"?

* Vil årets Aurivilli klekkinger begynne å 26- Juni, klokken 12.34...?

* Hvor stor håv kommer jeg til å trenge for å landet den personlige rekorden jeg skal sette i år?

* Hvilken avlivnings teknikk benyttes best for avliving av grov Ørret, bortsett fra å løfte den over vann å ta bilde?

* Og sist men ikke minst, hvor lang er en bukt på ei flueline under kasting?

Dette er spørsmål jeg vet mange ønsker svar på, så jeg får bare trå til:

1. Dette medfører nok riktighet, men gjelder nok først og fremst harrfiskere.

2. Det er med beklagelse jeg må melde at aurivillien på østlandet i år vil komme igang allerede 16 juni, mens samtlige elver her går flomstore og brune.

Man får bare krysse fingrene for greie spinnerfall litt ut i juli, evt satse på aurivilliklekkinger nordpå.

3. Skaff deg en slik håv som konkurransefiskerne bruker, så er det nok ingen fare med romsligheta. Mulig du bør bytte ut selve håvnettet med et som er litt dypere. Selve åpningen på disse håvene er gigantisk, mtp at om en småfisk skulle finne på å ta flua di så bare rykker du til, slik at fiskepinnen kommer luftveien. Ikke noe problem å fange dem i lufta med disse håvene, og du har flua på vannet igjen i løpet av få sekunder.

4. Å løfte fisken ut av vannet, feks for å ta et bilde, vil påføre fisken langvarig store smerter, før den omsider kreperer. Vil du ha den avlivet der og da så sørg for å bruk blitz, da effekten fra denne griller fisken umiddelbart.

Ellers kan jeg anbefale å bruke sennepsgass, hvis du skulle ha noe slikt liggende.

5. Sant å si har jeg aldri målt lengde på selve bukta, men tok et kjapt øyemål da jeg var ute på plenen å prøvekjørte ei stang i sta. Kom frem til at bukta målte 14,3 meter +/- 0.18mm.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gødd dæmm altså. Du are my kæll, Lars. I natt skal jeg sove godt... <<l

Får ikke fisket om dagen jeg heller Ronny, så da tenker jeg å være til nytte her istedet.

Alltid hyggelig å kunne hjelpe ! Noe annet som er hyggelig er å høre at det også er andre som ikke får fisket så mye :-)

Men mest hyggelig av alt er å se at trærne stort sett ligger flatt i vinden i det ganske land.

Når man ikke får fisket selv så er vinden plutselig en god og kjær venn, og jeg håper hele denne sesongen blåser pokkerivold :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tilleggsspørsmål Lars. Sånn rent hypotetisk....

Hva skjer med FFS om Skævvens Mann skulle klare å rote seg innpå igjen?

For meg personlig er det største problemet med det at min legendestatus vil bli truet, og jeg vil bli nødt til å ta affære.

Ffs er ikke stort nok for både moooi og Skævvens, så det kan vi ikke ha noe av!

Ellers blir det jo solide doser av Moooooohhhhaaaaaa, hiiiiiihiiiiiiii og vrææææææææl, og jeg er sannelig usikker på om jeg savner akkurat det ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars lurte litt på hva dette som står over bildet til "itte hackel" betyr  (Kjenner mange i bransjen, som personlige venner....)

kjenner jeg blir veldig misunnelig at han kjenner så mange i bransjen.

Dette er ganske enkelt en snedig metode å skaffe seg kjapp og massiv rivercred på, og et aldri så lite sjakktrekk fra Itte Hackel <<l

Nå skal det sies at fluefiskemiljøet i norge er forsvinnende lite, så om du kjenner 3-4 andre fluefiskere så er sjansen stor for at minst to av dem er bransjefolk.

En fluefisker med respekt for seg selv bør kjenne minst 3 bransjefolk personlig, og være på hilst med minst 3 til . . .

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...