Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Hva er den lengste fortommen som noensinne har blitt kastet med?

68 meter !

Jeg benyttet denne riggen da jeg fisket kortline etter laks i tana i '78, mens det enda var ei brukbar lakseelv.

For de som kjenner til tanaelva så er den nokså bred, særlig i nedre deler, og det krevde sin fortom å avfiske djupåra på motsatt side . . .

Rigget som regel fortommen med en blanding av tjekkiske og indiske nymfer, med ca 8 meter mellom hver av dem.

Vannvittig moro når det gikk på 3-4 storlakser samtidig, men man gikk lei av det etter en stund også.

Nå fisker jeg bare ørret, og det er bare SÅÅÅÅÅ SKJØØØØNT !

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.Sånne lengder overgår i min villeste fantasi.

Jeg trodde en 14m fortom på et #5 snøre var noe for seg selv jeg,men jaggu min hatt,her er det

best å holde kjeft skjønner jeg.

Vil dog allikevel spørre,hva var buttdiameteren på en slik fortom da?

Og hvilken knute bruker dere mot fluesnøret her?

Blir knuten større enn snella kankje?

Må man ha stang med stangringer som er konstruert for akkurat dette formålet?

Kan det være at ringene er så store at man også kan sveive fisken igjennom,og på den

måten ikke måtte ty til hov eller andre hjelpemidler for å lande fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1988-1993, så fisket jeg faktisk bare med mono. Hadde en 100 meter lang maskintapert fortom på snella som gikk fra 10x på backingen via 0X og videre til 10x i spissen (i praksis et mono DT-snøre som jeg laget selv. Lagde for øvrig taperingsmaskinen selv også, brukte motoren til en gammel Stinger symaskin som jeg fikk for 50 kroner på et loppemarked på Valle Hovin, men det er en annen historie). Da slapp jeg hele jækla fluesnøre og brukte mono som kastevekt. Dette fungerte utmerket, men jeg røyk en del fisk både før og etter at jeg snudde snøret, men skitt au, det viktigste er å lure ørreten til å ta flua. Den største jeg landet på 10X var for øvrig en hannfisk på drøyt 5,7 kilo, men det krevde et aktivt håndledd og er vel en kjøring som jeg ikke anbefaler hverken for fisk eller den uerfarne fluefisker.

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å legge inn en komentar til JB`s innlegg,selv om det kan stride imot

gjeldende regler.

Tråden heter jo tross alt:Noe du lurer på.Fyr løs.Lars og JB svarer.

Så jeg mener egentlig ikke å svare,men syntes det er på sin plass å si

at svaret til JB vitner om at disse gutta har et så vidt spekter,og allsidig

erfaring at det er hinsides hva jeg trodde var mulig.

Det er et fåtall i fluefiskermiljøet som i det hele tatt vet hva en DT fortom er,

men som sagt,det vet disse gutta.

Er det rart at jeg spør her inne eller?

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å legge inn en komentar til JB`s innlegg,selv om det kan stride imot

gjeldende regler.

Tråden heter jo tross alt:Noe du lurer på.Fyr løs.Lars og JB svarer.

Så jeg mener egentlig ikke å svare,men syntes det er på sin plass å si

at svaret til JB vitner om at disse gutta har et så vidt spekter,og allsidig

erfaring at det er hinsides hva jeg trodde var mulig.

Det er et fåtall i fluefiskermiljøet som i det hele tatt vet hva en DT fortom er,

men som sagt,det vet disse gutta.

Er det rart at jeg spør her inne eller?

 

Tom.

Hyggelige tilbakemeldinger, Tom !

Jeg liker å tro at vi både har rekrutert en god del fluefiskere med denne tråden, samt hjulpet mange fluefiskere som har møtt veggen til å komme et skritt eller fem videre.

Vi får ihvertfall takkebrev og gaver fra fluefiskere over hele verden, og senest i dag mottok jeg en flott bukett hestehov fra ei fluefiskerinne jeg hjalp med noe nymfegreier her forleden.

Slikt varmer, selvfølgelig :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig det, Tom. Husk at Lars og jeg gjør dette for knapper og glansbilder, og vi skal vel være så ærlig å si at vi nok provoserer såpass at en del besserwissere ikke engang tar oss seriøst, men er mer opptatt av å fremheve seg selv. Men for å si det rett ut: Jeg tror norske representanter kunne gjort det langt bedre i alle konkurranseformer om de hadde nok ydmykhet til å benytte den kompetanse som vi tross alt besitter. (For vi har hjulpet mange, uansett nivå, til å ta syvmilssteg i sitt eget fiske). Noen spørsmål/svar-runder på pm og noen timer med oss ved bindestikka, langs elva og/eller kastedammen kunne nok gjort veldig mye for Norges internasjonale anseelse som fluefiskenasjon. Og dette er ikke noe jeg skriver for å skryte av Lars eller meg, men for å understreke at vi står til disposisjon - i all vår ydmykhet.   

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten spørre, da det finnes ting som selv ikke jeg blir helt klok på . . .

Det hevdes at "Selv blinde høner finner korn" !

Gjør de faktisk det ?

Jeg syntes i beste fall det høres tvilsomt ut, og kan ikke si jeg har vært vitne til det selv. Har sett endel høner, for å si det sånn . . .

Men hvordan ser man om fjærkreet er blind eller ei ?

Pokker meg ikke lett dette, og jeg kjenner jeg ikke får ro på meg før jeg har fasiten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten spørre, da det finnes ting som selv ikke jeg blir helt klok på . . .

Det hevdes at "Selv blinde høner finner korn" !

Gjør de faktisk det ?

Jeg syntes i beste fall det høres tvilsomt ut, og kan ikke si jeg har vært vitne til det selv. Har sett endel høner, for å si det sånn . . .

Men hvordan ser man om fjærkreet er blind eller ei ?

Pokker meg ikke lett dette, og jeg kjenner jeg ikke får ro på meg før jeg har fasiten !

Jeg kan faktisk litt om høne Lars, og vet at de kan være ganske følsomme... Så de blinde finner faktisk korn på samme måte som blinde mennesker leser, altså blindeskrift metoden, bare at de bruker bena til å føle seg frem til kornet, så ganglaget blir litt spesielt. Det er da også ganske enkelt å se om det er ei blind høne, den ser faktisk ganske drita ut der den leter seg frem etter mat(korn).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og småpakker, så finner jeg ikke nordpåboksen. Det er den aller viktigste boksen i hele universet. Hvor har jeg lagt den?

Tror ganske sikkert du la den igjen i området på vidda sist du var der, for å spare litt vekt på neste tur.

Men knyt opp noen børstemark for sikkerhets skyld. Den funker som pokker i alle elver og vann nord for Storslett.

Nå ble jeg minnet på hvor jævlig misunnelig jeg er på alle som skal nordover på fiske nå, også :-(

Det eneste jeg har lyst til er å reise nordover selv nå, men i år lar det seg ikke gjøre.

Håper det snør vannrett på vidda fra juli og ut sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk litt om høne Lars, og vet at de kan være ganske følsomme... Så de blinde finner faktisk korn på samme måte som blinde mennesker leser, altså blindeskrift metoden, bare at de bruker bena til å føle seg frem til kornet, så ganglaget blir litt spesielt. Det er da også ganske enkelt å se om det er ei blind høne, den ser faktisk ganske drita ut der den leter seg frem etter mat(korn).

Tipper vi har blitt holdt for narr i alle år, og at dette bare er noe høneleverandørene har funnet på for å få solgt høne.

Har forøvrig aldri hørt noen si at selv blind hane finner korn... Spiser de ikke korn de, eller?

Nei, det stinker svindel av hele greia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og skaffe meg en Guideline Far out eller var det farao? er det noe jeg bør tenke godt over når jeg har kjøpt den?

Etter du har kjøpt den er det ikke så mye du får gjort, annet enn å vedlikeholde den.

Stangringer og korkhåndtak skal skiftes annenhvert år, og da helst hos autorisert forhandler.

Før du handler bør du få greie på hvor mange kast den evt har gått, og om den er eu-godkjent nylig

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken strategi bør jeg gå for når det fortsatt er is på vannet i juli? Har prøvd å gjøre et søk på forumet uten å finne et særlig godt svar.

Mener ikke å kuppe tråden, men ta med salt. Masse salt!

Det tiner isen og gjør ørreten større i snitt, og så blir den sølvblank og mye penere!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vi har blitt holdt for narr i alle år, og at dette bare er noe høneleverandørene har funnet på for å få solgt høne.

Har forøvrig aldri hørt noen si at selv blind hane finner korn... Spiser de ikke korn de, eller?

Nei, det stinker svindel av hele greia!

Morn igjen Lars. Litt interessant akkurat dette med haner, for hverken blinde eller seende haner spiser korn. De er stort sett interessert i sex og øl, men kan av og til spise mus....
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...