Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Der må jeg nok arrestere deg Grunde. Dansker tyr ofte til bokløvstilen i alpinbakken. Det er et faktum at den stilen ble brukt av dansker lenge før Bokløv spredde beina i hoppbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg nok arrestere deg Grunde. Dansker tyr ofte til bokløvstilen i alpinbakken. Det er et faktum at den stilen ble brukt av dansker lenge før Bokløv spredde beina i hoppbakken.

Tenker du ikke på en omvendt bokløvstil?

Såkalt ploging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har sett så er det stort sett tuppene mot hverandre som er standarden for danskene i skibakken.

Det er motsatt av bokløvstilen.

Oversatt til fluefiske, så blir det som å kaste når man holder i tuppen av stanga (altså motsatt vei)

...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt off topic, men når skihopping først er nevnt så kan jeg ikke dy meg, for dette kan jeg faktisk ganske mye om. Jeg har i mange år sittet i en FIS-komite med ansvar for å utvikle reglene for poenggivning, og dette har vært et meget interessant oppdrag som har ført skihopp mange steg videre. For publikums primære interesse er ikke å se hopp, men å forstå hvordan reglene fungerer og selv prøve å resonnere seg frem til hvem som egentlig har vunnet. Akkurat som en vanskelig quiz. Og jobben er ikke gjort! Vi jobber nå videre med korrigeringspoeng, og vil i tillegg legge inn kurvepoeng (her har jeg lånt inspirasjon fra CCS-systemet). Hopp med høyest konkav kurve (her må derivere) skal gi 1,2 meter tillegg pr. prosentkurve... for å røpe litt. Målet e at reglene skal være innført før OL 2018, og da tenker jeg publikum både på tribunen og foran tv'nå skal få klø seg godt i huet før de har fundert ut hvem som er vinneren. Men tid skal de få, for det vil ta litt tid å regne ut dette og dermed får vi en dramatisk oppbygning mot offentliggjøring av resultatlisten og muligheter for å lage spill og veddemål om hvem som egentlig vant - og hvorfor!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med poeng pr kilo utøver og fratrekk for liter luft mellom utøver og hoppdress? Har dere tenkt på nedbremsningstid til null i forhold til antall registrerte meter hopp? Beklage antallet spørsmål, men hopp engasjerer. Særlig etter at nrk i år Scheiet ut med lite klaging på norske vindforhold i utlandet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med poeng pr kilo utøver og fratrekk for liter luft mellom utøver og hoppdress? Har dere tenkt på nedbremsningstid til null i forhold til antall registrerte meter hopp? Beklage antallet spørsmål, men hopp engasjerer. Særlig etter at nrk i år Scheiet ut med lite klaging på norske vindforhold i utlandet.

Når det gjelder de to første spørsmålene så er svaret kort og godt: Ja naturligvis har vi tenkt på det, og her kommer det mye nytt allerede neste år. Vi kommer også til å korrigere litt for materialsammensetningen i hoppdressen, men det blir nok ikke så utslagsgivende for resultatene i det store og hele - men blir primært gjort for å sende et signal til utstyrsprodusentene om hva vi foretrekker av materialer (vi ønsker en kompaktgrense på max 75% og at man unngår en utvikling i retning aramidfiber).

 

Vær og forhold er som du berører et evig tema, og det vi egentlig er mest interessert i å diskutere når vi ser på hopp. Ettersom Norge og Slovenia alltid er uheldig med forholdene, og Østerrikerne og Tyskerne stort sett alltid heldige, må vi se på hvordan vi kan gjøre hoppsporten mer rettferdig ved å korrigere for langt mer enn det vi gjør i dag. Heldigvis går sensor og dataprosesseringsteknologien i riktig retning, og det samles nå inn svært mye værdata som kan modelleres i avanserte dataprogrammer, og det vil vi nyttiggjøre oss av for å lage korrigeringer for vind, vindstabilitet, lufttrykk, lufttrykksvariasjon, luftfuktighet,  temperatursvingninger og en lang rekke andre underliggende måleparametere som kan være med på å gjøre sporten enda mer interessant - selv om forholdene er dårlige for våre hoppere. Meterverdiene det korrigeres for blir betydelige på alle parametere, så man skal virkelig være godt inne i reglene og ha dataverktøy tilgjengelig for å være treffsikker på endelig resultatliste.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevenn: du har ikke den samme faglige tyngden som Lars og JB. Det må du bare leve med.

Dessuten så er Bokløv og dansker i slalombakken to heeelt forskjellige ting :-D

Grunde

 

Tull.  Det er ikke en ting JB og Lars kan som ikke jeg kan hevde at jeg ikke kan.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt i tankene at man burde kombinere noen sporter for å øke interessen.

Hva med å kombinere skiskyting og hopping for eksempel... (skyt på "fuglen")

Det kunne blitt veldig interessant. Kanskje blitt mye nye navn å forholde seg til i bakken, men....

Synes det er en spennende ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber nå videre med korrigeringspoeng, og vil i tillegg legge inn kurvepoeng (her har jeg lånt inspirasjon fra CCS-systemet). Hopp med høyest konkav kurve (her må derivere) skal gi 1,2 meter tillegg pr. prosentkurve... for å røpe litt.

Da er et jaggu godt at Harada har lagt opp. Han hadde vunnet rubbel og bit med disse reglene. Maken til skiHOPPER går det lenge i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg et lite sidesprang i tråden, da jeg ved å dra dansker inn i tråden, ubønnhørlig måtte trekke på flirebåndet. Et ganske sikkert tegn på at en hadde med dansker i bakken å gjøre, var at de med langrennski, satte seg på t-kroken som igjen da flippa dem rett på ryggen, for deretter å sette seg godt fast mellom ski og støvel. Dette medførte igjen til å de ble slept et stykke oppover i trekket etter hælene så å si. Umulig å ikke flire av det, og hadde jeg styrt heisens start og stopp, så kan det hende at jeg tidvis hadde statuert et eksempel, så de andre tenkte seg litt mer om før de satt seg.

 

Nuvel, nok om det, tilbake til topic... (som jeg for øvrig ikke vet hva er i denne tråden...)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er nok bokstavelig talt midt i blinken for JB: Hadde ikke jaktstart i skiskyting blitt mer interessant om de jaktet på hverandre? Litt som Hunger Games.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ærede herrer.

Hvorfor er de aller fleste fluestenger 9ft?

 

Tom.

Takk for spørsmål. Dette trodde jeg faktisk folk visste, men jeg kan gjenta svaret fra tidligere. Everett Garrison og andre amerikanske stangbyggere lagde i en lang periode stenger som var både 10, 11, 12, 16, 17, 21 fot. Ja helt vilkårlig egentlig, men så, i 1956, lansert Simca stasjonsvognen Vedette Marly, en staselig familiebil med 2,4-liters sideventilert V8(!). Den satte standarden for stasjonsvogner, og i og med at stengene ofte var endelte, så kappet man til alle stengene slik at de fikk plass i bilen.Lengden fra frontruta til bakluka viste seg å være 9 fot. Det førte til at stengene også ble veldig ulike i aksjonen, ettersom de opprinnelig hadde ulik lengde og progresjon i  taperingen, og dermed kom man på ideen å klassifisere dem etter stivhet - og det var bakgrunnen for at man begynte med ulik vekt på snører og AFTM-klassifisering. Veldig interessant historie dette som jeg har holdt mange foredrag om, særlig på østkysten i USA der man verdsetter kunnskap på en helt annen måte enn her hjemme. Om noe fluefiskeforeninger der ute er interessert i fluefiskehistorie og ønsker et foredrag, så er det i hvert fall bare å ta kontakt! 

Endret av .JB
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program og skihopping på TV i vinter. Det så ganske gøy ut, og jeg har bestemt meg for å drive med det. Jeg trenger derfor råd om utstyr. Tenkte jeg skulle gå for det beste med en gang, så slipper jeg å angre seinere. Hvilke ski er dyrest? Hvilken aksjon anbefaler dere? Er det tuppflex som er mest populært? Skia skal brukes i mellomstore og store bakker. Regner med å hoppe langt. De skal også brukes i en del vind. Spiller fargen på hoppdressen noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for skimerket Artisan !

Utviklet av Hardy, og er det en ting britene kan så er det ski, og hoppski spesiellt.

Disse skiene koster flesk, men skal man hoppe langt og høyt så bør man gå for det beste med en gang.

Sørg for at du får den 4-delte versjonen, for hoppski er noe drit å frakte med seg rundt om kring i full lengde.

Du skal ha ski med ERN på 68 og AA på rundt 9 tallet, hvis du går for v-stilen.

Hoppdressen bør være appelsingul for best hastighet og løfteevne, og sørg for at du får skikkelig neoprenkvalitet.

Det siste du vil ha er hoppdress som lekker, særlig hvis du tenker å hoppe mest på vinteren.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars her, men vil bare tillegge at lengde ikke er det vesentligste i skihopp lenger. Det viktigste er faktisk å få tilleggspoeng pga dårlige forhold og/eller satse på at du klatrer forbi konkurrentene fordi de diskvalifisert for bruk av ulovlig stor hoppdress. Hoppsporten var enklere å forstå før, men er morsommere nå. Ikke helt ulikt den utviklingen fluefiske har hatt. Enklere før, men mye morsommere nå som vi kjenner ERN, AA, MOI og recovery rate.    

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende gutter.

Dere har i det siste benyttet dere av objektive verdier som ERN,AA,MOI,og til og med frekvens/recovery rate,

og dette står det respekt av. aaapplaus

Om det tidligere har vært den minste tvil blant noen,at dere har drevet med synsing og annen overtro,

så er det til de grader nå motbevist.

Stjerne i boka til begge to.

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe minst like gode ski som er laget på samme fabrikk men solgt under et annet navn.

Må man ha et bestemt merke, er det det som er greia??

Mest fordi det da dreier seg om byggesett, hvor man får med såla og karbonkjerna separat. Her har mange gått i fella og festet såla bak frem, slik at skiene faktisk glir bedre oppover enn nedover. Svært ufordelaktig om man jakter bakkerekorder !

Men man står fritt til å velge binding selv, og det finnes mye gromt på markedet. . . Finner man en binding som passer skoen så er mye gjort, særlig om man har sko som passer føttene.

Som du skjønner blir det veldig mye å forholde seg til her, så jeg anbefaler ikke dette til folk flest.

For ikke å snakke om alle dårlige kopier på markedet . . . Såkalte kina-ski, hvor det dreier seg om å stjele ideene andre har brukt tid og penger på å utvikle.

I hoppmiljøet er man særdeles merkebevisst, og Artisan går for å være top notch. Her får man med smørning og egen smører/smørerinne på kjøpet.

Hakk i hel følger Ron Thompson, med sine Trofast & Tjodalv ski . . . Knapt mulig å finne på bruktmarkedet, men en bestselger hos Biltema.

Dette var skiene Georg Schnabel benyttet da han satte bakkerekord i renabakken i '72, bare så det er sagt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et skimerke, har jeg fått med meg, som heter Artigsann, styr unna. De er laget i hardplast, og må ikke forveksles med state of the art skia, Artisan...

Beklager innhopp, tilbake til topic....

Dette medfører riktighet Jan, og jeg har også sett identiske ski med logoen "Best of China" og "Artig sa'n".

Dette er så langt ifra premium-ski man kan komme, og ikke akkurat noe man høster hoppski-creds i planica med.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...