Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Gleder meg veldig til å se deres fasit på hvem som hører innunder de ulike kategoriene her.

Håper vi kan kategoriseres etter deres uovertrufne vurderingsevne.

Av de du nevner her tror jeg at jeg håper at jeg vurderes under førstnevnte kategori (psykopat)

Jeg kan ihvertfall si så mye som at alle som har så mye som et snev av interesse for ccs, ERN og AA er godt plassert i psykopat-leieren ;-) Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe "jeg".  Du er kun summen av elektriske signaler som går gjennom noen gitte baner akkurat nå.  Følelser, holdninger, forelskelse, temperament, empati, frykt, kjærlighet - alt kan måles og registreres.  Disse signalene og banene kan man endre gjennom adferdspåvirkning, opplæring, rus, medikamenter, fysisk skade, elektrosjokk, m.m.  "Jeg-et" er således hele tiden i forandring.  Det finnes således ingenting som definerer JB - annet enn akkurat i nuet.  I morgen kan du være en helt annen.  Du kan jo håpe.

Det var da et veldig reduksjonistisk menneskesyn :-) Og JB vil være JB til Dovre faller :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til min dobbelpost var en syrlig trang til å belyse problematikken rundt mange, ubesvarte spørsmål. Hva disse spørsmålene er vet jeg ikke. Ellers så syns jeg dobbeltpost er kult, og trodde det var in.

At du beklager, og kryper til korset på denne måten er godt nok for meg, og anser meg dermed ferdig med denne litt leie glippen.

Noen velger å poste identiske bilder av seg selv med fisk gang på gang, men det syntes jeg må være innafor på et fluefiskeforum . . . Det kan ha kommet nye brukere til siden først posting, og da er det greit at også disse får sjansen til å se bildet av deg med gromfisken.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må stille et par kontrollspørsmål bare for å være helt sikker på at det er de ekte Lars og JB som er her.

JB: er Majesty, med Madrugada, en vanskelig sang å komme seg igjennom, med Tor Arne på gitar, ca kl 04.30 etter en hyggelig kveld ved Hunnselva?

(PS! "husker ikke" kan være et godt svar)

Lars: Hvordan kan det ha seg at steinfluer flyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må stille et par kontrollspørsmål bare for å være helt sikker på at det er de ekte Lars og JB som er her.

Lars: Hvordan kan det ha seg at steinfluer flyter?

Fasitsvaret er vel at de er ruset på amfetamin, og dermed virrer med både armer og bein i et slik tempo at de ikke bryter vannfilmen.

For egen regning bruker jeg å legge til at de opprinnelig er døgnfluer, men som en konsekvens av at de først ble innført hit til landet i flatpakker fra polen, ikke har fått vingene skikkelig opp på samme måte som våre hjemmelige favorittdøgnfluer.

Min favoritt er forresten den deilige sulphureaen . . . Proppfull av c-vitaminer, og med en bakkropp som selv palmermyggen kunne misunt den.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må stille et par kontrollspørsmål bare for å være helt sikker på at det er de ekte Lars og JB som er her.

JB: er Majesty, med Madrugada, en vanskelig sang å komme seg igjennom, med Tor Arne på gitar, ca kl 04.30 etter en hyggelig kveld ved Hunnselva?

(PS! "husker ikke" kan være et godt svar)

Lars: Hvordan kan det ha seg at steinfluer flyter?

Majesty vil jeg si går helt greit, men "Vålerenga Kjerke" kan være litt verre, særlig når gitaristen ikke finner tonen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du beklager, og kryper til korset på denne måten er godt nok for meg, og anser meg dermed ferdig med denne litt leie glippen.

Noen velger å poste identiske bilder av seg selv med fisk gang på gang, men det syntes jeg må være innafor på et fluefiskeforum . . . Det kan ha kommet nye brukere til siden først posting, og da er det greit at også disse får sjansen til å se bildet av deg med gromfisken.

Ettersom jeg nå har fått tilbake rivercred`n min(har jeg vel?), så kan jeg fare litt rundt på forumet igjen. Velger å legge ut bilder av meg selv i nær fremtid, eller link til bilder av meg selv, og vips, så er glippen glemt. "Ei huskes de tunge stunder hos He-Man"-gammelt slagord som jeg tenker taler sanningens ord, og vips er det jeg gjør in igjen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt fagfelt, så her har jeg tung kompetanse.

I norge er den mest vanlige dødsårsaken blant maur ganske enkelt halsbrann.

Spør ikke meg hvorfor . . . Det bare er sånn !

Som waffern så lurer jo jeg også på hvorfor du dobbeltposter dette innlegget, når du vet vi har plassmangel her på ffs ?

Jeg vet det foregår en kamp på liv og død om å ha flest innlegg her, men det får da være måte på !

Utrolig provoserende er det, ihvertfall . . .

Halsbrann ja, logisk egentlig med så kort avstand mellom halsen og kaviarhølet...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nisses jamnt, en tanke har slått meg(sjeldenhet - må tas vare på).

Bør jeg heller forsøke å lære noe av fiskere som faktisk er UTE, og ikke sitter hele kveldene på nettet og trekker i cyberlina..? ;)

 

Takk for spørsmål Elisabeth. 

Det er lett å hoppe på den konklusjonen, men du må huske at vi som svarer her har tonnevis av erfaring og har svært lite å hente på å traske rundt langs elver og vann og bedrive "praktisk fiske".

 

Tok for moro skyld en liten tur på mandag, og det tok meg vel knapt 15 minutter å få en fisk - mens 9-10 andre mann stod langs vannet og lurte på hvorfor det ikke vaket og skjedde noen ting. Resten av den ettermiddagen brukt jeg på å gi noen instruksjoner og overføre kunnskap, men jeg usikker på om de har referanseapparatet som er nødvendig for å trekke noe særlig ut av det.

 

Jeg vil si at praktisk fiske er viktig de første 20-25 årene av karrieren som fluefisker, men deretter er det talent for læring og systematisering av kunnskap som avgjør hvorvidt du blir virkelig god. Jeg vil si det så enkelt som at de fluefiskerne du treffer hyppigst ute langs elver og vann først og fremst signaliserer at de ikke har klart å knekke særlig mange koder, og fortsatt er i prøvestadiet der både kasting og fluevalg kan by på problemer. De er nok like mye ut etter din kunnskap, som du kan lære fra dem. De nevnte 9-10 menn (ingen kvinner dessverre) som jeg møtte på mandag er beviselig nok et unntak, de var så heldige at de traff på ren skjær kunnskap. Spørsmålet er om det har gått opp for dem. Det er lov å håpe.   

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nisses jamnt, en tanke har slått meg(sjeldenhet - må tas vare på).

Bør jeg heller forsøke å lære noe av fiskere som faktisk er UTE, og ikke sitter hele kveldene på nettet og trekker i cyberlina..? ;)

Så avgjort ikke !

For det første så skal du ikke overdrive viktigheten av å lære så mye rundt fluefiske. Det dreper all moroa, og du risikerer å bli en sånn viktigper som anser seg selv som ressursperson her inne og i miljøet forøvrig.

Du har sikkert lagt merke til at endel fluefiskere virker å være litt småpsyko, og dette bare utarter i takt med hvor "flink" du blir. Selvhøytidligheten tar overhånd, og man ender opp som ufrivillig klovn.

Disse skapningene vi fisker etter er dumme som brød, og vel så det, så ikke gå i fella og tro at du må være særlig flink for å lure dem ;-)

Fluefiske er på sitt aller beste den perioden hvor du kroker trær, deg selv, og andre fluefiskere langt oftere enn du kroker fisk.

Da er man mer på nivå med fisken man fisker etter hva vett angår, og det er i så måte en langt større prestasjon å få fisk enn om du skulle vite alt for mye om hva du driver med.

PS ! Kan nevne at jeg ofte sitter ute å skriver, i motsetning til nett-trollene som sitter i sofaen og tror de er verdensmestre :-)

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er på sitt aller beste den perioden hvor du kroker trær, deg selv, og andre fluefiskere langt oftere enn du kroker fisk.

Da er man mer på nivå med fisken man fisker etter hva vett angår, og det er i så måte en langt større prestasjon å få fisk enn om du skulle vite alt for mye om hva du driver med.

Takk, innså akkurat at jeg dermed er inne i mitt livs storhetstid som fisker. Definitivt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen synes at svarene til -Lars- og meg var noe forvirrende og motstridende, så må jeg bare oppfordre dere til å lese igjennom en gang til og lete etter visdom mellom linjene. Det kan være tungt, men når koden er knekt så kan jeg garantere at dere priser dere lykkelige over at dere tok dere tid. 

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg nå har fått tilbake rivercred`n min(har jeg vel?), så kan jeg fare litt rundt på forumet igjen. Velger å legge ut bilder av meg selv i nær fremtid, eller link til bilder av meg selv, og vips, så er glippen glemt. "Ei huskes de tunge stunder hos He-Man"-gammelt slagord som jeg tenker taler sanningens ord, og vips er det jeg gjør in igjen.

Rivercred'en din er det ingen fare med Turbo, og den fikk en ytterligere boost med dette velreflekterte og joviale innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS ! Kan nevne at jeg ofte sitter ute å skriver, i motsetning til nett-trollene som sitter i sofaen og tror de er verdensmestre :-)

 

 

Det synes jeg er rart, Lars. Har de utendørs boblebad der da? Halvparten av dine velskrevne innlegg er stedstagget med "Raufoss Spa og Sprit".

 

Det gleder meg at du er utendørs, da kan jeg, også i fortsettelsen, la meg sjarmere av din visdom og penn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er rart, Lars. Har de utendørs boblebad der da? Halvparten av dine velskrevne innlegg er stedstagget med "Raufoss Spa og Sprit".

 

Det gleder meg at du er utendørs, da kan jeg, også i fortsettelsen, la meg sjarmere av din visdom og penn. :)

Selvfølgelig har jeg utendørs boblebad ! Det er her jeg har lagt grunnlaget for å bli en av distriktets råeste på vannkast, og det er her jeg generelt tenker best.

Bevar et åpent sinn, og la deg sjarmere i senk av de få av oss i miljøet som faktisk har noe å bidra med . . . Det er ikke alt for mange igjen av oss, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok for moro skyld en liten tur på mandag, og det tok meg vel knapt 15 minutter å få en fisk - mens 9-10 andre mann stod langs vannet og lurte på hvorfor det ikke vaket og skjedde noen ting. Resten av den ettermiddagen brukt jeg på å gi noen instruksjoner og overføre kunnskap, men jeg usikker på om de har referanseapparatet som er nødvendig for å trekke noe særlig ut av det.

 

Jeg vil si at praktisk fiske er viktig de første 20-25 årene av karrieren som fluefisker, men deretter er det talent for læring og systematisering av kunnskap som avgjør hvorvidt du blir virkelig god. Jeg vil si det så enkelt som at de fluefiskerne du treffer hyppigst ute langs elver og vann først og fremst signaliserer at de ikke har klart å knekke særlig mange koder, og fortsatt er i prøvestadiet der både kasting og fluevalg kan by på problemer. De er nok like mye ut etter din kunnskap, som du kan lære fra dem. De nevnte 9-10 menn (ingen kvinner dessverre) som jeg møtte på mandag er beviselig nok et unntak, de var så heldige at de traff på ren skjær kunnskap. Spørsmålet er om det har gått opp for dem. Det er lov å håpe.   

 

Bare fordi du fisker med streamer og ikke forteller det til Lars så er ikke 15 min noe å skryte av, synes jeg. På den kvarte timen bør du uansett hatt mer enn nok tid til å telle deg fram til om det faktisk var 9, eller 10, menn som vaset rundt i omegnen.

 

Jeg skjønner du sitter på uvurderlige mengde vishet, og går sporenstreks ut ifra at du snart sender meg en invitasjon til å fiske noen kvarter med deg, slik at jeg får litt skikkelig opplæring? Jah!

Endret av Elisabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sitter inne, de hviler på laurbærene. De som er ute, de forsøker å lære denne aktiviteten så de kan rope høyest på forum. Jeg hadde ikke hørt på noen av folkene, da alle er uvitende i forhold til meg. Men så er jeg ikke på forumet lenger, og da er valget lett: -lars- og jb har mye bra, om det virkelig er dem bak navnene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...