Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Tom. 

Først vil jeg si at du bare skal ta det helt med ro. Gjennom fjerndiagnose har jeg kommet frem til at du muligens er i en lett psykotisk tilstand. Eller som vi sa i gamle dager; Du er bare litt "forvirret om dagen". Kanskje har du også lette hallusinasjoner, hører stemmer og føler deg forfulgt. Tankene dine går i alle baner og det oppstår veldig mange rare spørsmål du ikke klarer å finne svar på, og akkurat det plager deg, helt irrasjonelt. Alle mennesker går igjennom slike faser i ulike deler av livet, men om det vedvarer over tid så er det både lov og fra min side ønskelig at du tar kontakt med autorisert psykisk helsepersonell. Jeg har jo fulgt en del med hva du har skrevet her på FFS, og kan vel trøste med at psykosenivået ikke har blitt noe særlig verre de siste tre årene. Det holder seg på et jevnt nivå, så vi får ta med oss det videre som en god nyhet - selv om det er all grunn til å følge utviklingen nøye.

 

Ha en flott lørdag, og ta en hvil på sofaen!  ;D

Takk for diagnosen.

Og jeg følger ditt råd,altså tar meg en hvil på sofaen.

Ha en fin dag du og.

NB.Kan det være at Lars har et annet syn på saken mon tro,eller er dette et felles trekk,eller oppfatning

blant menigmann for antagelser og det å stille diagnoser?

Uansett,takk for tipset,veldig deilig å hvile på sofaen.......

Det er ikke bare kropp som får hvile da,men også tanker går i helt andre baner også.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde? Fikk du en fisk som nesten var større enn noen du har fått før, eller fikk du nesten en fisk større enn du noen gang har fått før?

Vannet var ett av de minste jeg noengang har fiska i, og jeg er ganske sikker på at fisken var større enn noen annen ørret jeg har fått før. Jeg fikk den altså ikke, men det er uansett en stor fisk i en liten pytt ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet var ett av de minste jeg noengang har fiska i, og jeg er ganske sikker på at fisken var større enn noen annen ørret jeg har fått før. Jeg fikk den altså ikke, men det er uansett en stor fisk i en liten pytt ;)

Nå hadde jeg håpet du skulle si fisken var større enn vannet, for da skulle jeg ha arrestert deg umiddelbart !

Joda, det finnes stor fisk her og der, men større enn vannet den bor i ? Ikke engang i mjøsa !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for diagnosen.

Og jeg følger ditt råd,altså tar meg en hvil på sofaen.

Ha en fin dag du og.

NB.Kan det være at Lars har et annet syn på saken mon tro,eller er dette et felles trekk,eller oppfatning

blant menigmann for antagelser og det å stille diagnoser?

Uansett,takk for tipset,veldig deilig å hvile på sofaen.......

Det er ikke bare kropp som får hvile da,men også tanker går i helt andre baner også.

 

Tom.

Desverre, Tom.

Jørn er den smarte av oss, og har tung kompetanse på dette området.

Jeg er han som bare vet og kan det meste, uten å være utpreget smart, og slik utfyller vi hverandre på en fin måte.

I usa er vi bare kjent som "The Dynamic Duo", etter at vi kurset litt i både praktisk fluefiske, fluekasting, ccs, og generell forvaltning der borte på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært inne og titta i denne tråden på noen dager, men her har det jammen vært aktivitet siden jeg var inne sist.  Både Spøkelseskladden, mannlig forplantningsorgan her omtalt som laksen og flatbremmede capser har vært opp til diskusjon.  Men det var et par ting jeg syntes var uklart og har derfor et spørsmål både til Lars og JB.

 

Til Lars :  Du nevner i et innlegg at det er "ugler i mosen."  Hva slags ugle er dette, og vad roter den rundt i mosen etter ?

 

Til JB:      Du sier i et innlegg at makrelldorging og abborfiske med mark og dupp kan være riktig så trivelig.  Åssen vet du som innbarka fluefisker at dette er trivelig ?  Har du drevet med denne styggdommen i smug, eller er du rett og slett ikke den riktige JB ?

 

En forvirret

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært inne og titta i denne tråden på noen dager, men her har det jammen vært aktivitet siden jeg var inne sist.  Både Spøkelseskladden, mannlig forplantningsorgan her omtalt som laksen og flatbremmede capser har vært opp til diskusjon.  Men det var et par ting jeg syntes var uklart og har derfor et spørsmål både til Lars og JB.

 

Til Lars :  Du nevner i et innlegg at det er "ugler i mosen."  Hva slags ugle er dette, og vad roter den rundt i mosen etter ?

 

En forvirret

Kjellemann

Jordugle, Kjell !

Den skumleste og kanskje den mest manipulerende av alle uglene våre.

Rotinga i mosen er bare et skalkeskjul . . . Så fort man snur ryggen til så tar den både reinsdyr, småunger og tørrfluer.

Har ikke vært vitne til dette selv, men det skulle ikke forundre meg det minste !

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu artig at dere nevner ugler, for et par år siden observerte jeg ei fiskeugle ved Sollia, JB og resten av biologiinteligensian stilte seg svært thvilende til at det var ei fiskeugle jeg hadde sett. Her er det bare å si at i 2015 er all kunnskap like valid. Så jeg ei fiskeugle, så så jeg det. Hva sier du Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB.

Det var deilig med en hvil på sofaen,men har vært litt usikker på om jeg

skulle tørre å fortelle at jeg hadde et mareritt underveis. ssscared

Et ganske ekkelt mareritt også. ppcrazyeyes

Fikk ikke det der med dobbelt så kaldt som null ut av hodet.

Marerittet fortonet seg slik at -136,575 er lik med -8,888 som igjen er lik med 0.

Marerittet toppet seg selfølgelig i det jeg tenkte over det der med å kle seg etter forholdene.

Nei,pokker heller,nå ble det et problem også. ???

Jeg tror ikke det er bra å sove så mye jeg JB?

Jeg skjønner nå at vi snakker om dobbelttime,og har ikke så langt motatt noen faktura.

Er det slik å forstå at jeg må gå og grue meg for en stadig voksende faktura ved å legge inn

ytterligere spørsmål her?

Eller kan jeg i beste fall håpe på noen gratistimer,sånn litt som en fluefiskers tjeneste mot en

annen fluefisker? ppplease

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå tror jeg flyvebilen ligger best an, desverre !

Seminaret "Seminar-O-Rama" ble lagt litt på is, da det viste seg å være mer murring blant de potensielle deltakerne enn vi var klar over.

Vi kan ikke ta ansvar for at flere hundre ustabile fluefiskere flyr i tottene på hverandre i beste sendetid, da dette miljøet har dårlig nok rykte som det er . . .

Det viser seg at vi hverken kan diskutere cdc, ccs, nymfe/streamer v/s tørt, laks v/s ørret, om fluefiske etter SØ i sjøen kan defineres som ekte fluefiske, eller Hardy Artisan uten at kniven kommer opp av slira, og vi ønsker ikke å menge oss med slike udetonerte bomber.

Synd, for vi hadde fått grønt lys for å holde seminaret på Hurtigruta, Bergen-Kirkenes tur-retur.

Vi får ta det opp igjen om noen år, om gemyttene har roet seg innen den tid.

Leit å høre, jeg hadde virkelig begynt å glede meg til dette seminaret. Og Hurtigruta er jo uslåelig...

Lurer på om det er dårlig innflytelse fra trekkspillmiljøet som har smittet over til fluefiskere?

http://eavisa.com/2015/04/12/trekkspill-samling-i-otta-endte-i-slosskamp-og-ran/

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellemann. Bare for å rydde opp i en misforståelse: Jeg er ingen innbarka fluefisker. Startet med dette fordi jeg hørte (tidlig 70-tall) at dette var en avansert og vanskelig form for fiske. Rimelig raskt innså jeg at det var en myte, og i tospann med Lars jobber jeg hardt noen år for å utvikle sporten og tok frem konseptet imitasjonsfiske. Det har slått bra an, og ble også kopiert av et par amerikanere som skrev bok og greier, og følgelig spredde våre ideer "over there". Men ellers har jeg ikke befattet meg all verden med dette, og anser meg først og fremst som fritidssykler og markrelldorger. Håndsnøre har alltid lagt mitt hjerte nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også sett for meg at deler av honoraret mitt skulle gå til en slik flyvebil. Må se meg om etter annen finansiering...

Kunne sett for meg at dette fort kunne blitt resultatet når diskusjonstemaet var høyre eller venstre-sveiving, sånn etter midnatt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er dårlig innflytelse fra trekkspillmiljøet som har smittet over til fluefiskere?

http://eavisa.com/2015/04/12/trekkspill-samling-i-otta-endte-i-slosskamp-og-ran/

 

Jeg tror faktisk det er motsatt. I trekkspillmiljøet har det oppstått en klikke accordeon-purister som virkelig ser ned på torader-gutta og campingvogntrekkspill. Accordeon-gjengen har hatt som mål å heve statusen til trekkspill blant annet ved å spille mye klassisk musikk og delta i internasjonale musikkturneringer hvor flere instrumenter konkurrerer mot hverandre - typisk solistkonkurranser i Wien, Frankfurt og Warzawa.

 

Torader-gutta derimot trives godt ved laksevaldet ved Holmsfoss i Numedalslågen, i Nord-Trøndelag (og andre rare plasser) og speller kun for moro skyld. De tar ikke trekkspellespellinga så seriøst, og synes gjerne at spillinga går litt bedre med en knert eller ti innabords. Det er vel ikke mange som drikker like mye sprit som toradergutta, for å si det rett ut. Forsøket på å samle denne gjengen under en paraply måtte gå som det gikk, og nå er de så uvenner at de ikke snakker med hverandre og endatil blokkerer hverandre på Facebook og skjeller hverandre ut på trekkspellforum. Latterlig, men sant og ikke helt ulikt det forferdelige fluefiskemiljøet der det også er tett mellom selvhøytidelige grinebitere. 

 

PS! Glad at jeg så og si har slutta å fiske med flue  og klart å holde meg unna alle fristelsene i trekkspillmiljøet.  

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu artig at dere nevner ugler, for et par år siden observerte jeg ei fiskeugle ved Sollia, JB og resten av biologiinteligensian stilte seg svært thvilende til at det var ei fiskeugle jeg hadde sett. Her er det bare å si at i 2015 er all kunnskap like valid. Så jeg ei fiskeugle, så så jeg det. Hva sier du Lars?

 

Trodde vi hadde lagt den saken død!? Det var ei Perleugle du så. Jeg er dog ganske sikker på at jeg så ei slagugle i Tisleia en gang, og den er etter hva jeg har lest sjelden på de trakter. Altså en litt spesiell opplevelse. Mye større sjanse for å treffe på slagugla i Rena, men jeg er temmelig sikker på at jeg var i Tisleia - for jeg så helt til Skogshorn og det gjør man ikke i Rena. Der ser man stort sett bare skau og svensker.  

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei fiskeugle.

Nei og nei. All kunnskap er ikke like valid, og ei heller kunnskap, men pseudokunnskap. Spesielt utbredt i den samfunnsvitenskapelige tradisjonen som du selv tilhører, hvor dere fort gjort kan lande på at det var ei fiskeugle ved f.eks. avstemning og endatil mene at avstemningsresultatet beviser dette ettertrykkelig, også statistisk, og således også påberoper at konklusjonen innehar elementer av naturvitenskap. Men det hjelper ikke. For alle andre var det ei perleugle.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sliter med noen fler-delte spørsmål, jeg finner ingen løsning verken på nett eller bok. Da er dette fora rette plass.

Etter å ha lest meg opp på apparatdykking, da spesielt retning trykkfallsyke, og om jeg forstår rett, er hovedproblemet nitrogenbobler som dannes i blodbanen. I verste fall blir det en kraftig hemming av blodsirkulasjonen, og er dette lokalisert i hjerte osv, er utfallet gjerne fatalt om ikke hyperbar oksygenbehandling gjennomføres.

Samtidig har jeg, i tidligere hobbybaserte studier, lest meg kraftig opp på fjert og tarmgass. Som mindre kjent, er nitrogendelen av fjerten kommet fra nedsvelget luft. Komposisjonen av fjert kan være så mangt, men her er nitrogen det mest interessante.

Se for dere en dykker, som stiger for raskt og dertil nitrogenbobler dannes i blodbanen, vil ikke da litt målrettet mengde med fjert fjerne en god andel nitrogen fra kroppen, sådan lette på trykkfallsyken? Samtidig, og her sliter jeg, så vil jo en økning av mengde gass i drakten føre til en ennå mer hurtig oppstigning pga økt oppdrift(såfremt vi sier at dykkeren benytter tørrdrakt, noe man ofte gjør i disse kolde strøk), og trykkfallsyken blir mer fremtredende?  Lett, sier mange, bare benytt utluftsventilen i drakta! Men et fint symptom på trykkfallsyke er smerte i ledd, og attpåtil lammelse om du er riktig uheldig...

Og hjelper det å holde pusten et par timer før man dykker(tenker da på å unngå nitrogen via luft, lufta inneholder mer enn 78% nitrogen, bare for å gjøre ting vanskelig for scuba-man)?  Finnes det en ligning/et forhold der man ser nitrogenbobler i blod vs fjert?

 

Hvem av dere som stiller med praktisk kunnskap om dette, vet jeg ikke, men jeg mener bestemt jeg har sett -Lars- svømme under vann øverst i Blekkdammen og ned til svingen..

 

På forhånd takk,

 

vitesugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er det ikke noe enkelt svar på Turbo, og jeg ser faktisk ikke bort ifra at Syversen er rett mann til å komme med noe kvalifisert her.

Selv gjorde jeg det så enkelt som å la være å puste noe særlig inn det siste døgnet før jeg dro ut på dykkeroppdrag da jeg tjenestegjorde som SEAL, men passet hele tiden på å puste godt ut.

Prompeteorien din høres imidlertid gjennomtenkt og solid ut, så jeg tror fort du kan sitte på oppskriften her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iogmed at jeg aldri får fisk på flue, vil dette utstyret hjelpe meg?

 

319f9fb7e5923a7230bb4e523b0dcb2330d729db

Denne Petter Smart oppfinnelsen vil garantert hjelpe deg, men ikke med å få fisk på flue. Det lar seg nemlig ikke gjøre å skyte ut et fluesnøre med denne, og selv vannkast vil by på utfordringer.

Hadde en slik selv, en Hardy Artisan, men solgte den rimelig kjapt, da den ikke passerte som lovlig utstyr i hemsil.

Funker best med Stingsild-sluk på 24 gram ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...