Gå til innhold

Fare for å bli stengt ute fra Finnmark!


Gjest Storfeskarn

Anbefalte innlegg

Gjest Storfeskarn

"5 km-sonen som ble opphevet i 2005, satte fiskeforbud for utlendinger i vassdrag som ligger mer enn 5 km fra vei. Men hvis sonen gjeninnføres, vil den ramme alle andre enn finnmarkinger. Norges EØS-tilknytning hindrer at det kan gjøres forskjell på for eksempel en finlender og en osloenser."

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6657166.ece

http://www.nrk.no/nordnytt/frykter-finsk-smitte-1.11027809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt forslag. Minner litt om beskyldningene om at det er "søringer" som tømmer vidda for rype. Mange som er opptatt av å holde ressurser for seg selv for tiden. Nye regler om behandling av jakthund før og etter tur til Sverige gjør fremtiden lys for svenske småviltjegere. De få som finnes.

Kan aldri tenke meg at en gruppe nordmenn skal nektes å fiske på et bestemt område. Det er i så fall reinspikka diskriminering og da vel forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg tatt helt med ro.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er i strid med EØS-avtalen, som skal sikre fri flyt av varer og tjenester (fisk og opplevelser) på tvers av landegrensene.

Ordninger hvor fastboende gir fortrinnsrett til fiskekort, står muligens også for fall om noen gidder å ta kampen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på dere som er i mot dette forslaget.

På den ene siden er dere i mot oppdrettsnæringen, men dere synes det er greit å sette røye og ørret stammene i fare ved å la gyroinfiserte finnlendere strømme over grensen i hopetall.

De har med seg garn, levende agn og gud vet hva.

Lurer på hva dere ville gjort og sagt hvis det var lignende tilstander i deres hjem komune/fylke.

Snakk om å være egoistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Jeg støtter i utgangspunktet forslaget gitt at det forblir lovlig å fiske for alle nordmenn.

Men dersom utestengelse fra finnmarka hadde ført til en invasjon av finlendere til Troms hadde man bare flyttet litt på problemet... Isåfall måtte en tilsvarende regel implementeres i Troms også. Det går mange scooterløyper til diverse fiskevann på vestvidda også, så det er ingen problem for finlenderne å fiske røye hvis man stenger dem ute fra finnmark. Mulig de bare samles på et mindre område i Troms og fører til verre press på færre vatn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på dere som er i mot dette forslaget.

På den ene siden er dere i mot oppdrettsnæringen, men dere synes det er greit å sette røye og ørret stammene i fare ved å la gyroinfiserte finnlendere strømme over grensen i hopetall.

De har med seg garn, levende agn og gud vet hva.

Lurer på hva dere ville gjort og sagt hvis det var lignende tilstander i deres hjem komune/fylke.

Snakk om å være egoistisk!

Er det noe jeg ikke helt har forstått?

Er det samme for deg om jeg fisker eller en finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere finmarkinger har noe i mot jeg jeg som søring kommer å fisker hos dere dere så håper jeg at dere drikker dere ihjel. Jeg vil og gjerne vite hvor dere ligger begravet så jeg kan komme å pisse på graven deres.

Såpass  :) Kanskje greit å ikke bli helt usaklige her.

Jeg vet omtrent ingen her tør å si deg imot på ffs, men jeg tør, og sier alltid hva jeg mener. Alltid.   <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en gang til.

5km grensen er for øyeblikket den eneste måten å stoppe finnene på og desverre så blir mange av OSS nordmenn også utestengt.

Men hvis det det er eneste alternativ så mener jeg det er riktig vei å gå.

Selv om det betyr at jeg blir utestengt fra stort sett alt av fiske i Finnmark.

Selv håper jeg at Norge en gang blir ett fritt land der alle nordmenn kan benytte naturen slik de selv vil uten å gjøre skade og overbeskatte både fisk og fugl.

Og Ruffen du kan komme ut til Værøy og spør etter Eskil Persen.

Så kan du si meg opp i trynet mitt at du skal pisse på graven min når jeg en gang dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere finmarkinger har noe i mot jeg jeg som søring kommer å fisker hos dere dere så håper jeg at dere drikker dere ihjel. Jeg vil og gjerne vite hvor dere ligger begravet så jeg kan komme å pisse på graven deres.

Såpass  :) Kanskje greit å ikke bli helt usaklige her.

Jeg vet omtrent ingen her tør å si deg imot på ffs, men jeg tør, og sier alltid hva jeg mener. Alltid.   <<l

Så bra for deg. Du skjønte kansje hva jeg mente med det?

Men du esik persen: du kan komme til sørlandet og spørre etter meg så skal jeg ta deg med rundt å vise deg det beste jeg vet om. Det er slik vi fluefiskere bør behandle hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser ut som det bare er to utveier for politikere: 1) privatisere Finnmark, eller 2) De-privatisere resten av Norge. Det siste er ikke så sansynlig med mindre Rødt kommer til makta.

Selv savner jeg en mellomvei hvor det blir mulig for meg å betale mer for å "bruke" Finnmark slik at det er mulig for de som bor der å drive næring. Da må Finnmarkinger komme litt videre enn å bare skulle forby tilgang for alle andre.

Her er en betrakning rundt fenomenet Finnmark:

http://flyalf.wordpress.com/2012/06/12/hvordan-overleve-som-annen-utlending-i-finnmark/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...