Gå til innhold

Ørret og pH


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Hvor går den nedre pH-grensen for hva som er levelig for ørret? De siste årene har vi undersøkt en del vann på Sørlandet (Gjerstad – Sirdal) for å kontrollere pH verdier og bygge oss noen referansedata på hvor surt vann ørret faktisk kan leve i. pH analysene er gjennomført på laboratorium.

"Legmannsforskning" på Sørlandet: http://flybandit.wordpress.com/2013/10/03/orret-og-ph/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går den nedre pH-grensen for hva som er levelig for ørret? De siste årene har vi undersøkt en del vann på Sørlandet (Gjerstad – Sirdal) for å kontrollere pH verdier og bygge oss noen referansedata på hvor surt vann ørret faktisk kan leve i. pH analysene er gjennomført på laboratorium.

"Legmannsforskning" på Sørlandet: http://flybandit.wordpress.com/2013/10/03/orret-og-ph/

Hei. Rundt PH 4,5 klarer vel ikke ørretyngelen seg lengre, men kanskje viktigere enn det er at mange av de viktige byttedyrene forsvinner lenge før det blir så surt. Og fra et fluefiskeperspektiv, forsvinner mye av moroa med bugs enda lengre opp på skalaen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Ph-verdi ; finnes det indikatorer å få kjøpt til en rimelig penge, evnt hvor?

Jeg kjøpte denne digitale ph-måleren på ebay:

http://www.ebay.com/itm/Digital-Pocket-PH-Meter-Tester-Pen-LCD-Monitor-Aquarium-Pool-Water-Laboratory-/300983992610?pt=US_Garden_Tools&hash=item46140b4122

Her er den samme på finn.no:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31434752&searchQuery=digital+ph

PS! Har ikke testet den enda. Det følger med kalibreringspulver med pakka.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levelig er et tøyelig begrep. I akvarieverden har man spesifikke ph som fisk bør leve i. De kan overleve med andre verdier men har de det bra? Tvilsomt. Bør vi sette ut ørret bare de overlever,  eller bør de få leve også.  Jeg bare spør, vi er jo så opptatt av ørretens vel :)

Eirik

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng Hunk, men er det bedre når vannene blir kalket med underernærte, parasittbefengte tusenbrødreørreter som resultat? Prinsipielt liker jeg ikke tukling med naturen, men den er allerede tuklet med.

Nei, det er nok ikke noe bedre.. Har bare selv blitt gjort obs på dette mtp mitt lille akvarium, og synes det er verd å tenke på at det er forskjell på det å overleve og det å ha det levelig.

"There are levels of survival we are prepared to accept"

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Marfloa vil helst ha pH fra 6,7 og oppover, den dør hvis pH blir lavere enn 6,0. ref

Hvis man er på utkikk etter gode ørretvatn så er dette en av de viktigtste faktorene å se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et lite innspill.....Mener at jeg en gang lærte at ørreten ikke direkte døde av lav ph, men av hva nedbør med lav ph fører til. Ørreten kan leve i beste velgående f.eks i et surt myrvann, hvis det er lite aluminium i jordsmonnet/nedbørsfeltet. Den sure nedbøren, som det har blitt mindre av de siste årene, vasker ut bl a  aluminium fra jordsmonn som etterhvert havner i vannet hvor ørret lever, aluminium setter seg igjen på gjellene og fører til slimdannelse, fisken/yngel vil da "drukne" pga O2 mangel. Finnes det byttedyr, f.eks vårfluer og bunndyr som tåler disse forholdene og lite aluminium i nedbørsfeltet vil ørreten leve greit, men sikkert ikke optimalt, med sure forhold. Vi må heller ikke glemme at nedbør har en naturlig ph på ca 4, sur nedbør har lavere ph, ergo må naturen (les jordsmonnet) "jobbe" en del for å nøytralisere dette til ca ph 6. Ph 7 er ganske sjelden.

Det har sikkert kommet ny lærdom, jeg er ikke oppdatert, dette var noe jeg lærte for 20 år siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill.....Mener at jeg en gang lærte at ørreten ikke direkte døde av lav ph, men av hva nedbør med lav ph fører til. Ørreten kan leve i beste velgående f.eks i et surt myrvann, hvis det er lite aluminium i jordsmonnet/nedbørsfeltet. Den sure nedbøren, som det har blitt mindre av de siste årene, vasker ut bl a  aluminium fra jordsmonn som etterhvert havner i vannet hvor ørret lever, aluminium setter seg igjen på gjellene og fører til slimdannelse, fisken/yngel vil da "drukne" pga O2 mangel. Finnes det byttedyr, f.eks vårfluer og bunndyr som tåler disse forholdene og lite aluminium i nedbørsfeltet vil ørreten leve greit, men sikkert ikke optimalt, med sure forhold. Vi må heller ikke glemme at nedbør har en naturlig ph på ca 4, sur nedbør har lavere ph, ergo må naturen (les jordsmonnet) "jobbe" en del for å nøytralisere dette til ca ph 6. Ph 7 er ganske sjelden.

Det har sikkert kommet ny lærdom, jeg er ikke oppdatert, dette var noe jeg lærte for 20 år siden....

Mye fornuftig der. Ved lav pH vil reaktivt aluminium Al3+ lekke ut fra jordsmonn og grunnfjell. Det som skjer er at hydrogenioner (H+), fra f. eks sur nedbør (svovelsyre), bytter plass med aluminiumsionene i berggrunnen slik at Al3+ havner i vann og vassdrag. Gjelleslimet, som er negativt ladd, virker som en magnet på de treverdige aluminiumionene. Dette trenger ikke å være et problem i næringsrike innsjøer/ skogstjern som er ionerikt da det er andre uskadelige ioner tilstede som kan konkurrere med aluminium om 'setene' på gjellene. I fattige fjellsjøer med lite forvitrbar bergrunn blr det et stort problem da det ikke er andre ioner som kan ta plassen til aluminium på gjellene. Aluminium kan dermed være ufarlig i et myrvann med pH 4,7, mens det er katastrofalt i et næringsfattig fjellvann med samme pH. Fisken dør av kvelning og en kan observere et hvitaktig slim på gjellene. Stor fisk har relativt lite gjelleareal i forhold til kroppsmasse og tåler dermed forsuring bedre. Det siste stadiet før en stamme dør ut vil dermed være et 'forgubbet' fiskesamfunn. Aluminium har en lignende effekt på andre gjellerespirerende organismer...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som er viktigst for oss, er hvor vi finner forhold (les ph-verdier) som er mest mulig optimale for de næringsdyrene som både er viktige for ørreten - og for fisket vårt. Deriblant døgnflueartene i baetis- og ephemerella-slektene, som under gode forhold klekker i stooore mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må heller ikke glemme at nedbør har en naturlig ph på ca 4, sur nedbør har lavere ph, ergo må naturen (les jordsmonnet) "jobbe" en del for å nøytralisere dette til ca ph 6. Ph 7 er ganske sjelden.

Regnvann har vel normalt sett en ph på rundt 5,5 mener jeg. Sur nedbør kan ligge rundt 4 og dette er veldig surt da ph skalaen er logaritmisk. Ph 4 er 1000 x surere enn ph 7 som er nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium kan dermed være ufarlig i et myrvann med pH 4,7, mens det er katastrofalt i et næringsfattig fjellvann med samme pH.

Aluminium har en lignende effekt på andre gjellerespirerende organismer...

Tom Aage

... fordi humus binder aluminium.

Vil aluminium også påvirke bestanden av døgnfluenymfer som respirerer via gjeller på bakkroppen? Noen døgnfluer takler lav pH bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...