Gå til innhold

Positivt/Negativt kurvekast.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Baetrix

Sideveis kast for å komme til under trær er helt naturlig.  Men for å gjøre det om til et kurvekast så må snøret være forholdsvis tungt om det skal klare å flytte flua nok. En kulehodenymfe er greit, men ei tørrflue som har litt luftmotstand bremser for mye til at dette kurvekastet er egnet. Da finnes det andre varianter som er mye bedre. Det krever selvsagt litt mer av kasteren, men gir større sjanse til å få fisk. Men det er kanskje ikke like viktig som det å brife med kastinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positive og negative kast ? Mine positive presenterer stort sett flua for fisken og de negative sitter fast oppe i ei bjørk ;D

Neida, skal ikke fjåse det helt til her nå. Jeg har nå drivi å slengt et fluesnøre siden jeg var 7-8 år og det begynner å bli lenge siden. Og opp i gjennom årene har jeg lagt meg til mange rare bevegelser for å få flua dit jeg vil uten at jeg kan sette navn på alle disse forskjellige kastene. Det var liksom bare fluekast (overhåndskast), spey og rullekast tidligere. Det var disse kastene en lærte seg etter boka også kom alle disse variantene som jeg aldri har lært noe navn på eller kanskje ikke har noe navn. Har liksom et inntrykk av at en bare lærer seg med erfaring og ulike situasjoner uten at jeg egentlig kan gjengi hverken billedlig eller muntlig hva jeg gjør.

Nå er det "Hoggormruller"(snakeroll) og vannkast i alle varianter. Jeg gjør nok mye av dette her men vet ikke hva jeg gjør, så da synes jeg et ord Jørn lærte meg dekker stort sett det jeg surrer med som jeg ikke kan navnene på: "Vannjokking"  Det er det jeg driver med når jeg ikke vet hva jeg gjør.

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke et negativt kurvekast,(eller hjelpe til med pull back og et heftig trekk ved et positivt kurvekast

hvis fortommen er "lang" eller at flua bremser litt for mye) enten forward eller backhand,avhengig av posisjon og strømretning.

Et vesentlig poeng er at disse kurvekastene gir deg bedre forståelse av sidekastet og mulighetene som finnes.

Når jeg benytter dem er jeg som regel helt alene så "brife" faktoren er ikke relevant for min del.Jeg vil bare fiske

der og da.

Grunnen til at jeg benytter dem er at jeg synes de er formålstjenelige,og når jeg da føler at disse kastene er

riktige i den situasjonene jeg befinner meg i,så er det helt naturlig å bruke dem.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Man kan også bruke et negativt kurvekast,(eller hjelpe til med pull back og et heftig trekk ved et positivt kurvekast

hvis fortommen er "lang" eller at flua bremser litt for mye) enten forward eller backhand,avhengig av posisjon og strømretning.

Et vesentlig poeng er at disse kurvekastene gir deg bedre forståelse av sidekastet og mulighetene som finnes.

Når jeg benytter dem er jeg som regel helt alene så "brife" faktoren er ikke relevant for min del.Jeg vil bare fiske

der og da.

Grunnen til at jeg benytter dem er at jeg synes de er formålstjenelige,og når jeg da føler at disse kastene er

riktige i den situasjonene jeg befinner meg i,så er det helt naturlig å bruke dem.

Tom.

Forstår kast godt nok til ikke å bruke denne varianten mer enn høyst nødvendig. Det er så sjeldent jeg har bruk for å sprute vann over fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det gjør du uansett,så problemstillingen din er i mine øyne ikke relevant.

Tom.

Er du seriøs? Hvis du er det så trenger du hjelp med fiskinga. Forskjell på antall dråper og forskjell på brutalt og forsiktig.  Men det er ifølge deg ikke relevant. Hva i all verden er det for slags fisk du fisker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker etter ørret.

Dette du sier her vitner bare om hvor lite du har benyttet deg av kurvekast.

Hvis du trives med det så er det bra for din del. :)

Jeg for min del vil ikke slutte med det fordi at du sier jeg får mindre fisk.

Jeg får fisk på kurvekast,og da skjønner jeg at jeg gjør noe riktig.

Kastene gjør at jeg kan legge flua i posisjoner som jeg ellers ikke ville klart uten å kurve.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Haha, skal vedde ganske mye på at jeg har gjort flere kurvekast enn deg i fiskesituasjoner. Og har funnet ut hva som funker i mange situasjoner og ikke. Det kastet der er ubrukelig i veldig mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som virkelig bruker "underpowered" kastet? Finnes det et mer haaploest kast?  ;D

Et kast maa ha evnen til aa slaa over. Jeg er enig i at saa lenge det funker saa er det lite aa bekymre seg over. Men jeg ogsaa synes Kjetil, GA og Sven sine kurvekast er overlegne rent funksjonsmessig.

Men jeg velger aa kalle dem hoeyre og venstre kurvekast. Enkelt og forklarende.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Samme film som ble lagt ut i første innlegg og fullstendig ubrukelig i nesten alle situasjoner for en tørrfluefisker. Det er i grunn bare å prøve selv med et snøre i klasse 4 og fortom som er egnet for tørrfluefiske. Normal fortomslengde er 1,5 - 2 stanglengder der selve spissen utgjør ca. 1-1,5m. Ofte er denne 0.12-0.16mm. Prøv nå å få en parachute døgnflue til å legge seg ut i enden på kurven ved å utføre kastet du ser på videoen. Selv han som viser det klarer ikke strekke fortommen nok til at flua lander foran enden på snøret engang. Enda han har betydelig kortere fortom enn en normal tørrfluefortom bør være. Lær deg heller kast som fungerer selv om de ikke ser like enkle ut å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som virkelig bruker "underpowered" kastet? Finnes det et mer haaploest kast?  ;D

Det er bare håpløst når det blåser Tore. ;D

Da er det mer eller mindre umulig å ha kontroll på hvor det lander.

Blikk stille derimot,har jeg brukt det flere ganger,og det med hell i Femundselva opp i gjennom årene.Lav fart på snøret,så lavt som mulig over vannet,mindre vindu for fisken,og det går an å ta et eller to kast i en helt annen retning for å få av det meste av vannet på snøret før vi legger det i riktig retning.Stopp stanga og drep kastet ved å følge på

(evt. trekke litt tilbake) slik at du kan ha en nogenlunde kontroll på hvor det skal lande.

Hvis du gjør det der hver dag i en lengre periode og kommer å forteller meg at du ikke klarer å ha en viss

kontroll på hvor det lander da,så gidder du rett og slett ikke prøve å se hva du kan få til..Ædda,bædda.... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme film som ble lagt ut i første innlegg og fullstendig ubrukelig i nesten alle situasjoner for en tørrfluefisker. Det er i grunn bare å prøve selv med et snøre i klasse 4 og fortom som er egnet for tørrfluefiske. Normal fortomslengde er 1,5 - 2 stanglengder der selve spissen utgjør ca. 1-1,5m. Ofte er denne 0.12-0.16mm. Prøv nå å få en parachute døgnflue til å legge seg ut i enden på kurven ved å utføre kastet du ser på videoen. Selv han som viser det klarer ikke strekke fortommen nok til at flua lander foran enden på snøret engang. Enda han har betydelig kortere fortom enn en normal tørrfluefortom bør være. Lær deg heller kast som fungerer selv om de ikke ser like enkle ut å lære.

Ja,hvilke kurvekast viile du anbefale da som gir oss større linehastighet?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Større linehastighet??? Er du virkelig så enspora? Tom, det handler bare om å få flua på riktig sted og skape en vinkel på snøret. Dette har veldig lite med hvor stor linehastighet du kan oppnå. Men gjør som du vil du. Du går alltid motstrøms likevel og nekter å se realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større linehastighet??? Er du virkelig så enspora? Tom, det handler bare om å få flua på riktig sted og skape en vinkel på snøret. Dette har veldig lite med hvor stor linehastighet du kan oppnå. Men gjør som du vil du. Du går alltid motstrøms likevel og nekter å se realiteten.

Hei.Stå opp da da.Det er bare du som snakker om å strekke fortommen.Ingen av oss andre snakker om det.

At du da i tillegg klarer å si at jeg går motstrøms er jo latterlig.

En annen ting,hvorfor skal du plukke ut fortomlengde,tykkelse og tapering og flue for oss andre.

Realitet,vel jeg for min del ville heller si eventyr.

Nei,du må kaste mer.......

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

:rolleyes: Tror du virkelig jeg gidder å si i fra hvis jeg ikke har kastet og fisket mye? Eller tror du det bare er du som kan kaste?

Og det har ikke noe å si om fluesnøret kommer før flua over fisken? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Tror du virkelig jeg gidder å si i fra hvis jeg ikke har kastet og fisket mye? Eller tror du det bare er du som kan kaste?  :rolleyes:

Uffda.Dette ble litt feil.Det handler ikke om hvem som kan kaste eller ikke,men jeg mener oppriktig

at kurvekast er som jeg sa i det første innlegget at dette er verdifulle kast som alle kan ha nytte av.

Hvis du ikke mener det,så får du bare rett og slett stå for det for din del.

Og hvis du ikke mener at du har noen nytte av dem så la det være.

Å være fluefisker og ikke ha et positivt forhold til disse kastene er i mine øyne bare ene og alene en

begrensning.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som virkelig bruker "underpowered" kastet? Finnes det et mer haaploest kast?  ;D

Det er bare håpløst når det blåser Tore. ;D

Da er det mer eller mindre umulig å ha kontroll på hvor det lander.

Blikk stille derimot,har jeg brukt det flere ganger,og det med hell i Femundselva opp i gjennom årene.Lav fart på snøret,så lavt som mulig over vannet,mindre vindu for fisken,og det går an å ta et eller to kast i en helt annen retning for å få av det meste av vannet på snøret før vi legger det i riktig retning.Stopp stanga og drep kastet ved å følge på

(evt. trekke litt tilbake) slik at du kan ha en nogenlunde kontroll på hvor det skal lande.

Hvis du gjør det der hver dag i en lengre periode og kommer å forteller meg at du ikke klarer å ha en viss

kontroll på hvor det lander da,så gidder du rett og slett ikke prøve å se hva du kan få til..Ædda,bædda.... ;D

Tom.

Men hva er vitsen, Tom? Naar det finnes bedre kast som gir samme presentasjon? Hvis du trener lenge nok saa kan du sikkert utfoere samme kast baklengs og med venstre tommel godt plantet i endetarmen. En bragd uten tvil, men hva er poenget?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...